Citroen C4 Cactus 08

Citroen C4 Cactus jak mało które auto łączy awangardowy styl z rozsądnymi kosztami utrzymania. Poznajmy opinie o tym oryginalnie stylizowanym crossoverze.

Efektowne nadwozie Citroena C4 Cactusa robi wrażenie nawet po 6 latach od debiutu. Mimo nazewnictwa, od strony technicznej Cactusowi bliżej do Citroena C3 niż C4, kompaktowemu modelowi nie dorównuje nawet wymiarami zewnętrznymi (416 cm długości, podczas gdy C4 II – 433 cm). Przestronnością wnętrza wyraźnie jednak zawstydza miejskiego „brata”. To samochód pełen paradoksów: szokujący stylistycznie, a jednocześnie maksymalnie uproszczony konstrukcyjnie; plasujący się w segmencie crossoverów, a napędu 4×4 nie oferowano w nim nawet za dopłatą; nowocześnie wyposażony, a przy tym niedrogi w utrzymaniu. Jednocześnie pełno w nim ciekawych gadżetów i mniej lub bardziej przydatnych na co dzień rozwiązań, które przytoczymy w dalszej części materiału. Wraz z modernizacją wizualną przeprowadzoną w 2018 r. auto odeszło trochę od swojego indywidualnego stylu i upodobniło się do reszty Citroenów. Pod maską pojawiły się z kolei nowe jednostki 1.5 HDi oraz topowa wersja benzynowa o mocy 131 KM.

Citroen C4 Cactus
Na rynku wtórnym trudno znaleźć dwa identyczne z zewnątrz C4 Cactusy. Citroen pozwalał osobno wybierać kolory m.in. lusterek i elementów nadwozia, a także praktycznych paneli Airbumps (na drzwiach i zderzakach), chroniących karoserię przed drobnymi zarysowaniami.

Po chwilowym zachwycie nad awangardową stylistyką, potencjalni odbiorcy przeprowadzali chłodną kalkulację zakupu C4 Cactusa i zazwyczaj odchodzili od niego z uwagi na zbyt wysoką ceną w stosunku do tego, co oferuje auto. Dzisiaj zaledwie kilkuletni egzemplarz można kupić za ok. 30 tys. zł, co jest znacznie ciekawszą propozycją. Jak Cactusy sprawują się w codziennej eksploatacji? Czy warto rozważyć zakup francuskiego crossovera? Właściciele wypowiedzieli się na temat swoich aut.

CITROEN C4 Cactus I Shine 1.6BlueHDi 99KM 5MT WE921KA 05-2015
Prześwit benzynowych odmian wynosi 16,5 cm, natomiast w wysokoprężnych płytę ochronną podwozia z ziemią dzieli zaledwie 13 cm. W Cactusie nigdy nie oferowano napędu na 4 koła.

Używany Citroen C4 Cactus – wnętrze

Citroen dołożył wszelkich starań, by kokpit C4 Cactusa w najmniejszym stopniu nie przypominał desek konkurentów. Próżno szukać tu analogowych wskaźników. Kierowca ma do dyspozycji dwa wyświetlacze: uproszczony, umieszczony za kierownicą (wyświetla kontrolki i prędkościomierz, zabrakło obrotomierza i wskaźnika temperatury) i dotykowy, 7-calowy w centralnej części kokpitu (obsługuje się nim m.in. radio, klimatyzację i nawigację). Uwagę zwracają liczne nawiązania do stylu retro – uchwyty zamykania drzwi na wzór tych ze starych walizek, pojemny schowek przed pasażerem z ciekawą pokrywką oraz… dodatkowy fragment siedziska, tworzący z przodu coś na wzór kanapy. Ten nietypowy gadżet występuje tylko w wersjach z zautomatyzowaną skrzynią biegów, w której kierunek jazdy zmienia się przyciskami w konsoli środkowej. Co do jakości wykonania: w przedniej części kabiny jest przystępnie, tylne drzwi z kolei w całości obito twardym, nieprzyjemnym w dotyku plastikiem.

Citroen C4 Cactus
Poza tymi na kierownicy, w C4 Cactusie niemal nie uświadczymy fizycznych przycisków: wszystko obsługuje się poprzez dotykowy tablet pośrodku kokpitu. Po latach pojawiają się defekty w jego pracy – od opóźnień w działaniu po całkowite zawieszenie systemu.

Niemal identyczny rozstaw osi jak w Citroenie C4 II (260 cm) pozwolił wygospodarować w Cactusie całkiem obszerny przedział pasażerski. Najwięcej pochwał zbierają szerokie, przystępnie wyprofilowane przednie fotele, zapewniające optymalną pozycję za kierownicą i komfort niezależnie od liczby przejechanych kilometrów. Pod względem warunków podróżowania na kanapie C4 Cactus plasuje się pomiędzy autami miejskimi i kompaktowymi. Duży plus za ogromne kieszenie boczne w drzwiach, duży minus za wyłącznie uchylane tylne szyby (choć niektórzy uważają, że to bezpieczniejsze rozwiązanie, gdy z tyłu wozi się dzieci) oraz brak możliwości podzielenia oparcia kanapy (i wyjątkowo utrudniony system jej składania). Szkoda, bo bagażnik Cactusa wypada naprawdę nieźle – mieści od 358 do 1170 l.

Używany Citroen C4 Cactus – silniki

Chętni na benzynowego Citroena skazani są wyłącznie na 3-cylindrową jednostkę 1.2 PureTech. Bazowo generuje ona 75 i 82 KM, po dodaniu turbodoładowania110 KM i 131 KM (od 2018 r.). Jak przystało na jednostkę z nieparzystą liczbą cylindrów, nie grzeszy ona kulturalną pracą, ale okazuje się oszczędna w niemal każdych warunkach. Oczywiście nie w takim stopniu jak gama silników wysokoprężnych, która do liftingu obejmowała wyłącznie wersje 1.6 HDi (92/99 KM), a później – 1.5 HDi (102/120 KM). Poza skrzyniami ręcznymi (5 lub 6 biegów) Citroen dla wybranych odmian stosował zautomatyzowane przekładnie ETG o 6 przełożeniach: jazda nimi oznacza wyrzeczenia w zakresie osiągów, praca skrzyni niezbyt korzystnie wpływa też na spalanie. W C4 Cactusie w ogóle nie przewidziano możliwości zestawienia z chociażby prostym układem dołączanego napędu 4×4.

Citroen C4 Cactus
W warunkach miejskich sprawdzą się wszystkie odmiany silnika 1.2 PureTech. Do okazjonalnych wyjazdów w trasę lepiej poszukać wersji turbodoładowanych.
Citroen C4 Cactus
Udane turbodiesle 1.6 czynią z Cactusa naprawdę oszczędnego crossovera. Na tle nowszych 1.5 HDi punktują też lepszą trwałością.

Używany Citroen C4 Cactus – opinie użytkowników

 Zalety 

„Doskonały komfort. W środku cicho, auto dobrze trzyma się drogi i nie przechyla na zakrętach”

„Szerokie i miękkie fotele to główna zaleta Cactusa”

„Z tyłu jest sporo miejsca zarówno na szerokość, jak i na głowę i nogi”

„Uchylane tylne szyby to bezpieczniejsze rozwiązanie, jeśli wozi się dzieci’

 

 Wady 

„Zautomatyzowana skrzynia przeciąga biegi i ma tendencję do szarpania”

„Tablet z opóźnieniem reaguje na dotyk. Ikonki trzeba dokładnie wciskać”

„Widać oszczędności w wygłuszeniu. Słychać każdą przejechaną dziurę”

„Tylny rząd siedzeń trochę spartański – nie ma nawiewu, stolika, podłokietnika, nawet osobnego podświetlenia”

Używany Citroen C4 Cactus – awaryjność, typowe usterki

W silniku 1.2 PureTech zastosowano nietypowy napęd rozrządu, mianowicie pasek pracujący w kąpieli olejowej. Rozwiązanie miało zwiększyć trwałość pasków i maksymalnie wydłużyć przebieg pomiędzy wymianami, tymczasem pojawiają się doniesienia o łuszczeniu się pasków już po przejechaniu ok. 60 tys. km i zapychaniu pomp oleju fragmentami gumy. Użytkownicy powinni zatem pamiętać o regularnej wymianie oleju na produkt dobrej jakości. Ewentualna wymiana paska rozrządu, z uwagi na konieczność demontażu większej liczby elementów, kosztuje minimum 600 zł. W wybranych egzemplarzach sygnalizowano również problemy z katalizatorami. Najwięcej nerwów użytkownikom psuje elektronika pokładowa Citroena (wiesza się ekran, rozłącza telefon itp.) lub konieczność wymiany drogich wycieraczek Magic Wash (z dyszami umieszczonymi w piórach). Pojawiają się też pierwsze doniesienia o korozji widzianej w dolnych partiach drzwi bądź klapy bagażnika.

Citroen C4 Cactus
Wycieraczki Magic Wash posiadają dysze spryskiwaczy umieszczone w piórach. Nowe elementy kosztują od kilkudziesięciu do nawet 200 zł.

Używany Citroen C4 Cactus – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN najłatwiej odczytać z widocznego miejsca w przedniej szybie (jak na zdjęciu poniżej).

CITROEN C4 Cactus I Shine 1.6BlueHDi 99KM 5MT WE921KA 05-2015

Używany Citroen C4 Cactus – sytuacja rynkowa

Ceny Cactusów spadły poniżej poziomu 30 tys. zł. Do ok. 35 tys. zł dominują diesle z pierwszych lat produkcji, dalej pojawia się więcej samochodów benzynowych. Za 40-45 tys. zł mamy pełen przekrój kolorowych Citroenów z przebiegami nieprzekraczającymi 100 tys. km, a po dołożeniu kolejnych 5 tys. zł można rozpoczynać polowania na Cactusa po liftingu. Niespodzianka: tylko co 6. auto ma pod maską silnik wysokoprężny, a pośród benzynowych dominują odmiany turbodoładowane.

Używany Citroen C4 Cactus – podsumowanie

Jak na tak efektowny i nowoczesny samochód, Citroen C4 Cactus pozytywnie zaskakuje przystępnym dostępem do części zamiennych i nieskomplikowaną budową, choć niektóre irytujące oszczędności projektanci mogli już sobie odpuścić. Produkcja dobiegła końca, a to zazwyczaj skutkuje spadkiem cen na rynku wtórnym. Zobaczymy, czy tak będzie i w tym przypadku. Polecamy mocniejsze odmiany z ciekawym wyposażeniem – łatwo później znajdą kolejnego właściciela!

Przeczytaj także opinie o innych używanych Citroenach:

Używany Citroen C3 II (2009-2017) – opinie użytkowników

Używany Citroen DS3/DS 3 (2010-2019) – opinie użytkowników

Używany Citroen C4 II (2010-2018) – opinie użytkowników

Używany Citroen C5 II (2008-2017) – opinie użytkowników

Używany Citroen Berlingo II (2008-2018) – opinie użytkowników

Używany Citroen C4 Picasso I (2006-2013) – opinie użytkowników

Citroen C4 Cactus

Citroen C4 Cactus – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.416/173/148 cm
Rozstaw osi260 cm
Pojemność bagażnika348-1170 l
Citroen C4 Cactus – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.2 PureTech1.2 PureTech1.2 PureTech1.2 PureTech
Pojemność1199 cm³1199 cm³1199 cm³1199 cm³
Paliwobenz.benz.benz., turbobenz., turbo
Maks. moc75 KM82 KM110 KM131 KM
Maks. moment118 Nm118 Nm205 Nm230 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,9 s12,9 s9,3 s9,1 s
Prędkość maks.171 km/h171 km/h190 km/h208 km/h
Śr. zużycie paliwa4,6 l/100 km4,6 l/100 km4,7 l/100 km5,0 l/100 km
Citroen C4 Cactus – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.5 HDi1.5 HDi1.6 HDi1.6 HDi
Pojemność1499 cm³1499 cm³1560 cm³1560 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc102 KM120 KM92 KM99 KM
Maks. moment250 Nm300 Nm230 Nm254 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,1 s9,7 s11,4 s10,7 s
Prędkość maks.190 km/h201 km/h176 km/h184 km/h
Śr. zużycie paliwa3,8 l/100 km3,9 l/100 km3,5 l/100 km3,4 l/100 km

Używany Citroen C4 Cactus – galeria

3 KOMENTARZE

  1. W dniu premiery dla mnie już wyglądał dziwnie, nawet stylistyka korando od ssanga mi bardziej leży. Całość wygląda tam bardziej spójnie

  2. uchylne tylne szyby – kolosalna bzdura. Nie znam nikogo komu takie rozwiązanie by się podobało.
    Miałem to w fiacie 126 p i wystarczy.
    A szkoda bo auto fajne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here