Citroen C4 Cactus 08

Citroen C4 Cactus jak mało które auto łączy awangardowy styl z rozsądnymi kosztami utrzymania. Poznajmy opinie o tym oryginalnie stylizowanym crossoverze.

Efektowne nadwozie Citroena C4 Cactusa robi wrażenie nawet po 6 latach od debiutu. Mimo nazewnictwa, od strony technicznej Cactusowi bliżej do Citroena C3 niż C4, kompaktowemu modelowi nie dorównuje nawet wymiarami zewnętrznymi (416 cm długości, podczas gdy C4 II – 433 cm). Przestronnością wnętrza wyraźnie jednak zawstydza miejskiego „brata”. To samochód pełen paradoksów: szokujący stylistycznie, a jednocześnie maksymalnie uproszczony konstrukcyjnie; plasujący się w segmencie crossoverów, a napędu 4×4 nie oferowano w nim nawet za dopłatą; nowocześnie wyposażony, a przy tym niedrogi w utrzymaniu. Jednocześnie pełno w nim ciekawych gadżetów i mniej lub bardziej przydatnych na co dzień rozwiązań, które przytoczymy w dalszej części materiału. Wraz z modernizacją wizualną przeprowadzoną w 2018 r. auto odeszło trochę od swojego indywidualnego stylu i upodobniło się do reszty Citroenów. Pod maską pojawiły się z kolei nowe jednostki 1.5 HDi oraz topowa wersja benzynowa o mocy 131 KM.

Citroen C4 Cactus
Na rynku wtórnym trudno znaleźć dwa identyczne z zewnątrz C4 Cactusy. Citroen pozwalał osobno wybierać kolory m.in. lusterek i elementów nadwozia, a także praktycznych paneli Airbumps (na drzwiach i zderzakach), chroniących karoserię przed drobnymi zarysowaniami.

Po chwilowym zachwycie nad awangardową stylistyką, potencjalni odbiorcy przeprowadzali chłodną kalkulację zakupu C4 Cactusa i zazwyczaj odchodzili od niego z uwagi na zbyt wysoką ceną w stosunku do tego, co oferuje auto. Dzisiaj zaledwie kilkuletni egzemplarz można kupić za ok. 30 tys. zł, co jest znacznie ciekawszą propozycją. Jak Cactusy sprawują się w codziennej eksploatacji? Czy warto rozważyć zakup francuskiego crossovera? Właściciele wypowiedzieli się na temat swoich aut.

CITROEN C4 Cactus I Shine 1.6BlueHDi 99KM 5MT WE921KA 05-2015
Prześwit benzynowych odmian wynosi 16,5 cm, natomiast w wysokoprężnych płytę ochronną podwozia z ziemią dzieli zaledwie 13 cm. W Cactusie nigdy nie oferowano napędu na 4 koła.

Używany Citroen C4 Cactus – wnętrze

Citroen dołożył wszelkich starań, by kokpit C4 Cactusa w najmniejszym stopniu nie przypominał desek konkurentów. Próżno szukać tu analogowych wskaźników. Kierowca ma do dyspozycji dwa wyświetlacze: uproszczony, umieszczony za kierownicą (wyświetla kontrolki i prędkościomierz, zabrakło obrotomierza i wskaźnika temperatury) i dotykowy, 7-calowy w centralnej części kokpitu (obsługuje się nim m.in. radio, klimatyzację i nawigację). Uwagę zwracają liczne nawiązania do stylu retro – uchwyty zamykania drzwi na wzór tych ze starych walizek, pojemny schowek przed pasażerem z ciekawą pokrywką oraz… dodatkowy fragment siedziska, tworzący z przodu coś na wzór kanapy. Ten nietypowy gadżet występuje tylko w wersjach z zautomatyzowaną skrzynią biegów, w której kierunek jazdy zmienia się przyciskami w konsoli środkowej. Co do jakości wykonania: w przedniej części kabiny jest przystępnie, tylne drzwi z kolei w całości obito twardym, nieprzyjemnym w dotyku plastikiem.

Citroen C4 Cactus
Poza tymi na kierownicy, w C4 Cactusie niemal nie uświadczymy fizycznych przycisków: wszystko obsługuje się poprzez dotykowy tablet pośrodku kokpitu. Po latach pojawiają się defekty w jego pracy – od opóźnień w działaniu po całkowite zawieszenie systemu.

Niemal identyczny rozstaw osi jak w Citroenie C4 II (260 cm) pozwolił wygospodarować w Cactusie całkiem obszerny przedział pasażerski. Najwięcej pochwał zbierają szerokie, przystępnie wyprofilowane przednie fotele, zapewniające optymalną pozycję za kierownicą i komfort niezależnie od liczby przejechanych kilometrów. Pod względem warunków podróżowania na kanapie C4 Cactus plasuje się pomiędzy autami miejskimi i kompaktowymi. Duży plus za ogromne kieszenie boczne w drzwiach, duży minus za wyłącznie uchylane tylne szyby (choć niektórzy uważają, że to bezpieczniejsze rozwiązanie, gdy z tyłu wozi się dzieci) oraz brak możliwości podzielenia oparcia kanapy (i wyjątkowo utrudniony system jej składania). Szkoda, bo bagażnik Cactusa wypada naprawdę nieźle – mieści od 358 do 1170 l.

Używany Citroen C4 Cactus – silniki

Chętni na benzynowego Citroena skazani są wyłącznie na 3-cylindrową jednostkę 1.2 PureTech. Bazowo generuje ona 75 i 82 KM, po dodaniu turbodoładowania110 KM i 131 KM (od 2018 r.). Jak przystało na jednostkę z nieparzystą liczbą cylindrów, nie grzeszy ona kulturalną pracą, ale okazuje się oszczędna w niemal każdych warunkach. Oczywiście nie w takim stopniu jak gama silników wysokoprężnych, która do liftingu obejmowała wyłącznie wersje 1.6 HDi (92/99 KM), a później – 1.5 HDi (102/120 KM). Poza skrzyniami ręcznymi (5 lub 6 biegów) Citroen dla wybranych odmian stosował zautomatyzowane przekładnie ETG o 6 przełożeniach: jazda nimi oznacza wyrzeczenia w zakresie osiągów, praca skrzyni niezbyt korzystnie wpływa też na spalanie. W C4 Cactusie w ogóle nie przewidziano możliwości zestawienia z chociażby prostym układem dołączanego napędu 4×4.

Citroen C4 Cactus
W warunkach miejskich sprawdzą się wszystkie odmiany silnika 1.2 PureTech. Do okazjonalnych wyjazdów w trasę lepiej poszukać wersji turbodoładowanych.
Citroen C4 Cactus
Udane turbodiesle 1.6 czynią z Cactusa naprawdę oszczędnego crossovera. Na tle nowszych 1.5 HDi punktują też lepszą trwałością.

Używany Citroen C4 Cactus – opinie użytkowników

 Zalety 

„Doskonały komfort. W środku cicho, auto dobrze trzyma się drogi i nie przechyla na zakrętach”

„Szerokie i miękkie fotele to główna zaleta Cactusa”

„Z tyłu jest sporo miejsca zarówno na szerokość, jak i na głowę i nogi”

„Uchylane tylne szyby to bezpieczniejsze rozwiązanie, jeśli wozi się dzieci’

 

 Wady 

„Zautomatyzowana skrzynia przeciąga biegi i ma tendencję do szarpania”

„Tablet z opóźnieniem reaguje na dotyk. Ikonki trzeba dokładnie wciskać”

„Widać oszczędności w wygłuszeniu. Słychać każdą przejechaną dziurę”

„Tylny rząd siedzeń trochę spartański – nie ma nawiewu, stolika, podłokietnika, nawet osobnego podświetlenia”

Używany Citroen C4 Cactus – awaryjność, typowe usterki

W silniku 1.2 PureTech zastosowano nietypowy napęd rozrządu, mianowicie pasek pracujący w kąpieli olejowej. Rozwiązanie miało zwiększyć trwałość pasków i maksymalnie wydłużyć przebieg pomiędzy wymianami, tymczasem pojawiają się doniesienia o łuszczeniu się pasków już po przejechaniu ok. 60 tys. km i zapychaniu pomp oleju fragmentami gumy. Użytkownicy powinni zatem pamiętać o regularnej wymianie oleju na produkt dobrej jakości. Ewentualna wymiana paska rozrządu, z uwagi na konieczność demontażu większej liczby elementów, kosztuje minimum 600 zł. W wybranych egzemplarzach sygnalizowano również problemy z katalizatorami. Najwięcej nerwów użytkownikom psuje elektronika pokładowa Citroena (wiesza się ekran, rozłącza telefon itp.) lub konieczność wymiany drogich wycieraczek Magic Wash (z dyszami umieszczonymi w piórach). Pojawiają się też pierwsze doniesienia o korozji widzianej w dolnych partiach drzwi bądź klapy bagażnika.

Citroen C4 Cactus
Wycieraczki Magic Wash posiadają dysze spryskiwaczy umieszczone w piórach. Nowe elementy kosztują od kilkudziesięciu do nawet 200 zł.

Używany Citroen C4 Cactus – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN najłatwiej odczytać z widocznego miejsca w przedniej szybie (jak na zdjęciu poniżej).

CITROEN C4 Cactus I Shine 1.6BlueHDi 99KM 5MT WE921KA 05-2015

Używany Citroen C4 Cactus – sytuacja rynkowa

Ceny Cactusów spadły poniżej poziomu 30 tys. zł. Do ok. 35 tys. zł dominują diesle z pierwszych lat produkcji, dalej pojawia się więcej samochodów benzynowych. Za 40-45 tys. zł mamy pełen przekrój kolorowych Citroenów z przebiegami nieprzekraczającymi 100 tys. km, a po dołożeniu kolejnych 5 tys. zł można rozpoczynać polowania na Cactusa po liftingu. Niespodzianka: tylko co 6. auto ma pod maską silnik wysokoprężny, a pośród benzynowych dominują odmiany turbodoładowane.

Używany Citroen C4 Cactus – podsumowanie

Jak na tak efektowny i nowoczesny samochód, Citroen C4 Cactus pozytywnie zaskakuje przystępnym dostępem do części zamiennych i nieskomplikowaną budową, choć niektóre irytujące oszczędności projektanci mogli już sobie odpuścić. Produkcja dobiegła końca, a to zazwyczaj skutkuje spadkiem cen na rynku wtórnym. Zobaczymy, czy tak będzie i w tym przypadku. Polecamy mocniejsze odmiany z ciekawym wyposażeniem – łatwo później znajdą kolejnego właściciela!

Przeczytaj także opinie o innych używanych Citroenach:

Używany Citroen C3 II (2009-2017) – opinie użytkowników

Używany Citroen DS3/DS 3 (2010-2019) – opinie użytkowników

Używany Citroen C4 II (2010-2018) – opinie użytkowników

Używany Citroen C5 II (2008-2017) – opinie użytkowników

Używany Citroen Berlingo II (2008-2018) – opinie użytkowników

Używany Citroen C4 Picasso I (2006-2013) – opinie użytkowników

Citroen C4 Cactus

Citroen C4 Cactus – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.416/173/148 cm
Rozstaw osi260 cm
Pojemność bagażnika348-1170 l
Citroen C4 Cactus – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.2 PureTech1.2 PureTech1.2 PureTech1.2 PureTech
Pojemność1199 cm³1199 cm³1199 cm³1199 cm³
Paliwobenz.benz.benz., turbobenz., turbo
Maks. moc75 KM82 KM110 KM131 KM
Maks. moment118 Nm118 Nm205 Nm230 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,9 s12,9 s9,3 s9,1 s
Prędkość maks.171 km/h171 km/h190 km/h208 km/h
Śr. zużycie paliwa4,6 l/100 km4,6 l/100 km4,7 l/100 km5,0 l/100 km
Citroen C4 Cactus – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.5 HDi1.5 HDi1.6 HDi1.6 HDi
Pojemność1499 cm³1499 cm³1560 cm³1560 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc102 KM120 KM92 KM99 KM
Maks. moment250 Nm300 Nm230 Nm254 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,1 s9,7 s11,4 s10,7 s
Prędkość maks.190 km/h201 km/h176 km/h184 km/h
Śr. zużycie paliwa3,8 l/100 km3,9 l/100 km3,5 l/100 km3,4 l/100 km

Używany Citroen C4 Cactus – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 29 Średnia: 3.6]

1 KOMENTARZ

  1. W dniu premiery dla mnie już wyglądał dziwnie, nawet stylistyka korando od ssanga mi bardziej leży. Całość wygląda tam bardziej spójnie

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here