ASX-owi idealnie przyświeca idea „nie zmieniać czegoś, co się sprawdza”. Z jakim silnikiem najlepiej rozważyć używanego SUV-a Mitsubishi?
11 lat to wręcz niebywały okres produkcji jednego samochodu w segmencie kompaktowych SUV-ów. W ostatnich latach Mitsubishi bardziej skupiało się na rozwoju technologii hybrydowych w Outlanderze i opracowywaniu zupełnie nowego Eclipse Crossa, stąd mamy efekt w postaci wytwarzanego od 2010 r. tego samego ASX-a, tyle że… po czwartym liftingu. Czy to źle? Sylwetka zdradza zaawansowany wiek tej konstrukcji, ale sama w sobie ma ona wiele zalet. Przy niewielkiej długości (4,3 m) ASX wygodnie mieści 4 dorosłe osoby (prawie 2,7 m rozstawu osi), poza tym bardzo komfortowo się do niego wsiada. Nie rozczarowuje też mieszczący solidne 419 l bagażnik. Być może wadą tego modelu od zawsze pozostawał skromny wybór wersji silnikowych. Nie inaczej jest na rynku wtórnym, zdominowanym przez bazowe, łączące się tylko z przednim napędem silniki 1.6.
Czy to jednocześnie optymalny wybór dla tego modelu? Zobaczmy, jakie jednostki napędowe przygotowało Mitsubishi i na którą najlepiej się zdecydować.
Używane Mitsubishi ASX – silniki benzynowe
Przez bardzo długi okres (do 2019 r.) zwolennicy silników benzynowych mieli do wyboru tylko jedną jednostkę napędową – wolnossącego 1.6 z systemem zmiennych faz rozrządu (MIVEC). Jego parametry nie porywają na kolana (117 KM i 154 Nm momentu obrotowego), ale przy umiarkowanej wadze ASX-a (ok. 1300-1400 kg) okazuje się on wystarczający, przynajmniej dopóki mowa o spokojnej jeździe w warunkach miejskich. W trasie pod obciążeniem zaczyna mu „brakować tchu”, w dodatku Mitsubishi łączyło go wyłącznie z 5-biegową skrzynią ręczną, co przekłada się na znaczny hałas przy wyższych prędkościach (potęgowany przez przeciętne wyciszenie samego auta). Spoglądając na niego z innej strony – to bardzo trwały silnik, którego eksploatacja ogranicza się do wymiany płynów eksploatacyjnych i paska rozrządu. Wielopunktowy wtrysk sprzyja niedrogiemu przystosowaniu go do LPG, jednak po tym zabiegu należy pamiętać o kontroli luzu zaworowego (co 40 tys. zł), a gniazda zaworów najlepiej poddać lubryfikacji. Niestety, próżno w ASX-ie 1.6 szukać napędu 4×4. Konfigurowano go (opcjonalnie) w wersjach 2-litrowych, dostępnych w samochodach na rynek amerykański, sprzedawanych jako Mitsubishi Outlander Sport. Jednostka 2.0 MIVEC zadebiutowała na europejskim rynku przy okazji ostatniego liftingu modelu (2019 r.), wypierając z gamy 1.6 MIVEC. Jest znacznie żwawsza (150 KM, 195 Nm) i bardziej zachłanna na paliwo (adekwatnie do wzrostu mocy). Silnik cieszy się zbyt krótkim stażem na rynku wtórnym, by móc wypowiedzieć się o jego awaryjności.


Używane Mitsubishi ASX – silniki Diesla
W początkowych latach produkcji wybór silników wysokoprężnych ograniczał się do autorskiej konstrukcji 1.8 DI-D o mocy 116 i 150 KM. W międzyczasie ofertę uzupełniła jednostka 2.2 DI-D – również japońska, także generująca 150 KM. Obydwa silniki mają bardzo zaawansowany osprzęt, obejmujący turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek, układy zmiennych faz rozrządu i zmiennego skoku zaworów, a także wtrysk common rail z trudnymi w regeneracji wtryskiwaczami piezoelektrycznymi. Turbodiesle Mitsubishi cieszą się dobrą opinią, a wydatki na ich serwisowanie da się zawczasu przewidzieć. Niestety, ścinają one z nóg, bowiem na standardową wymianę koła dwumasowego (po ok. 200 tys. km) zapłacimy ok. 3-4 tys. zł, mniej więcej tyle samo wyniesie nas komplet nowych wtryskiwaczy. Z obligatoryjnie montowanym filtrem cząstek stałych na szczęście „da się żyć” (istnieje wiele firm zajmujących się ich regeneracją). Pewne ograniczenie wydatków na naprawy turbodiesla przyniesie zakup ASX-a z francuską jednostką 1.6 DI-D (czyli HDi; 114 KM), montowanej w latach 2015-2017. Ma ona swoje wady (m.in. słynne podkładki pod wtryskiwaczami), ale raz że można je niedrogo usunąć, dwa – to na tyle popularny silnik (spotykany w wielu Citroenach i Peugeotach, a nawet Mazdach i Fordach), że z dostępem do niedrogich zamienników nie ma najmniejszego problemu. Niewątpliwy plus stanowi także konfiguracja z 6-biegową skrzynią i czasami nawet z 4×4 (standard w 2.2 DI-D).



Używane Mitsubishi ASX – który silnik wybrać?
Polecamy Mitsubishi ASX-a z silnikiem 1.6, niezależnie od rodzaju paliwa. W przypadku odmiany wysokoprężnej może być ciężko o zakup (zaledwie kilka takich aut w całej Polsce; alternatywa – kupno Citroena C4 Aircrossa/Peugeota 4008), natomiast benzynowy 1.6 to bez wątpienia najpopularniejsza jednostka w japońskim SUV-ie, i przy okazji najmniej drenująca portfel. ASX-y 1.8/2.2 DI-D warto rozważyć po dokładnym przeanalizowaniu historii serwisowej: najlepiej, jeśli ona obejmuje wymianę czegoś drogiego z osprzętu.
Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym Mitsubishi ASX:
Używane Mitsubishi ASX (od 2010 r.) – opinie użytkowników
Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC – test długodystansowy (120 000 km)
Porównanie Mitsubishi ASX-a z Nissanem Qashqaiem
Silnik | 1.6 MIVEC | 2.0 (USA) | 2.0 MIVEC |
---|---|---|---|
Pojemność | 1590 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 117 KM | 147 KM | 150 KM |
Maks. moment | 154 Nm | 199 Nm | 197 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,4 s | 10,5 s | 10,2 s |
Prędkość maks. | 183 km/h | 190 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,9 l/100 km | 7,5 l/100 km | 6,9 l/100 km |
Silnik | 1.6 DI-D | 1.8 DI-D | 1.8 DI-D | 2.2 DI-D |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1798 cm³ | 1798 cm³ | 2268 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 114 KM | 116 KM | 150 KM | 150 KM |
Maks. moment | 270 Nm | 300 Nm | 300 Nm | 360 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s | 10,2 s | 9,7 s | 10,8 s |
Prędkość maks. | 182 km/h | 188 km/h | 200 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,6 l/100 km | 5,6 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,8 l/100 km |