Coraz ciężej znaleźć używany samochód większego segmentu z nieskomplikowanym i bezawaryjnym silnikiem. Ale jest to możliwe. Jakich jednostek napędowych szukać w limuzynach klasy średniej i SUV-ach? Oto ranking 8 polecanych silników benzynowych.
Restrykcyjne normy ekologiczne wymuszają na producentach konieczność konstruowania silników w technologii downsizingu, czyli według zasady „mała pojemność, duża moc”. Nowoczesne i wydajne jednostki napędowe wyglądają świetnie w katalogach z danymi technicznymi, jednak niektóre potęgi motoryzacyjne spektakularnie się na nich „wyłożyły”. Mowa m.in. o pierwszych wersjach silników TSI (1.4, 1.8, 2.0) koncernu Volkswagena lub THP od grupy PSA, w których szybko ujawniły się usterki napędów rozrządu lub ponadnormatywne spalanie oleju. Niektórym producentom sztuka skonstruowania nowoczesnego i trwałego silnika się udała, np. Fordowi: jego 1.0 EcoBoost z powodzeniem napędza sporą część gamy modelowej i okazał się na tyle dopracowany, że nie sprawia większych kłopotów.
Zachęcamy do lektury innych naszych rankingów:
- najlepsze silniki benzynowe ostatnich 25 lat
- polecane silniki benzynowe (producenci europejscy)
- polecane silniki benzynowe (producenci japońscy i amerykańscy)
- proste i niezawodne silniki benzynowe w samochodach miejskich i kompaktowych
Mimo wszystko odbiorcy samochodów z drugiej ręki większym zaufaniem darzą jednostki bez turbodoładowania, bezpośredniego wtrysku i nadmiernego wysilenia. W ok. 10-letnich autach takowe były jeszcze oferowane, lecz stanowią pewien margines internetowych ofert. Wytypowaliśmy 8 prostych silników benzynowych w samochodach klasy średniej i SUV-ach. Niektóre łączą znikomą awaryjność z dobrą współpracą z instalacją gazową.
Samochody klasy średniej
Ford Mondeo IV 2.0 Duratec-HE
Lata produkcji: 2007-2014
Benzynowy silnik stosowany m.in. w Fordzie Mondeo wywodzi się od jednostek z rodziny L stosowanych w Mazdach. Łączono go tylko z 5-biegową skrzynią ręczną, niemniej osiągi można uznać za wystarczające. Jeśli nie ma LPG (albo pilnowano regulacji zaworów co 40 tys. km) – obsługa ograniczy się do typowych czynności eksploatacyjnych. Przebiegi Mondeo 2.0 są znacznie niższe niż aut z dieslami, a kondycja pojazdów lepsza. Łatwiej też znaleźć egzemplarz od prywatnego właściciela. Diesle to typowe auta flotowe.
Opinie o używanym Fordzie Mondeo IV
Ford Mondeo 2.0 Duratec-HE – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik | 2.0 Duratec-HE |
Lata produkcji silnika | 2007-2014 |
Napęd rozrządu | łańcuch |
Montaż instalacji LPG | niepolecany |
Zasilanie/pojemność | benz./1999 cm³ |
Moc | 145 KM/6000 |
Moment obrotowy | 185 Nm/4500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s |
Prędkość maksymalna | 210 km/h |
Średnie spalanie | 7,9 l/100 km |
Skrzynia biegów | manualna, 5-biegowa |
Honda Accord VIII 2.0 i-VTEC
Lata produkcji: 2008-2015
Lubiący wysokie obroty silnik ze zmiennymi fazami rozrządu toleruje LPG (prosta i dosyć łatwa do przeprowadzenia regulacja zaworów śrubami), lecz może spalać olej. Ceny części: dość wysokie, ale akceptowalne. 2.0 i-VTEC stanowił podstawowe źródło napędu w Accordzie, stąd przeważa w ogłoszeniach. To dobry wybór. Trzeba jedynie pamiętać, że ograniczony moment obrotowy zmusza do częstego sięgania do dźwigni zmiany biegów.
Honda Accord 2.0 i-VTEC – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik | 2.0 i-VTEC |
Lata produkcji silnika | 2008-2015 |
Napęd rozrządu | łańcuch |
Montaż instalacji LPG | możliwy |
Zasilanie/pojemność | benz./1997 cm³ |
Moc | 156 KM/6300 |
Moment obrotowy | 192 Nm/4100-5000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,4 s |
Prędkość maksymalna | 215 km/h |
Średnie spalanie | 6,9 l/100 km |
Skrzynia biegów | man., 6-biegowa/automatyczna, 5-biegowa |
Opel Insignia A 1.8 Ecotec
Lata produkcji: 2008-2017
Regulacja luzu zaworowego za pomocą szklanek stawia pod znakiem zapytania sens montażu instalacji gazowej w tym silniku o kodzie A18XER – usługa może pochłonąć ponad 1000 zł (a to jedna z częstszych planowanych modyfikacji, którą biorą pod uwagę nabywcy Opli). Można liczyć na niezły stan używanych Insignii wyposażonych w tą jednostkę napędową – nie zawsze były to auta flotowe. Silnik 1.8 montowano również w Alfie Romeo 159, Fiacie Cromie, Saabie 9-5 i Chevroletach Trax, Cruze, Orlando.
Opinie o używanym Oplu Insignia A
Opel Insignia 1.8 Ecotec – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik | 1.8 Ecotec |
Lata produkcji silnika | 2008-2011/2012-2013 |
Napęd rozrządu | pasek |
Montaż instalacji LPG | niepolecany |
Zasilanie/pojemność | benz./1796 cm³ |
Moc | 140 KM/6300 |
Moment obrotowy | 175 Nm/3800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,4 s |
Prędkość maksymalna | 207 km/h |
Średnie spalanie | 7,6 l/100 km |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa |
Seat Exeo 1.8 Turbo
Lata produkcji: 2008-2013
Jedyny w tym zestawieniu silnik z turbosprężarką. Zdecydowaliśmy się na zrobienie wyjątku, gdyż istnieje wiele powodów, by go polecać. 1.8 Turbo jest bardzo trwały (dzielnie znosi też tuning), dobrze zaopatrzony w części, znany niemal każdemu mechanikowi i nieźle współpracuje z gazem. Wyparły go nieudane jednostki 1.8 TSI (potrafiące spalać olej w tempie ponad 1 l/1000 km), a najmłodszym samochodem, w którym pozostawiono „stare, dobre” 1.8 T, jest Seat Exeo, czyli reinkarnacja schodzącego w 2008 r. z produkcji Audi A4 B7. Szkoda, że tych Seatów jest tak mało na rynku wtórnym.
Seat Exeo 1.8 Turbo – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik | 1.8 Turbo |
Lata produkcji silnika | 2009-2010 |
Napęd rozrządu | pasek |
Montaż instalacji LPG | polecany |
Zasilanie/pojemność | benz., turbo/1781 cm³ |
Moc | 150 KM/5700 |
Moment obrotowy | 220 Nm/1800-4500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,3 s |
Prędkość maksymalna | 217 km/h |
Średnie spalanie | 7,9 l/100 km |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa |
SUV-y
Dacia Duster 1.6 16V
Lata produkcji: 2010-2017
Ten leciwy silnik Renault (K4M) przez pierwsze 3 lata produkcji stanowił jedyne benzynowe źródło napędu Dacii Duster. Słabe osiągi i sięgające 12 l/100 km w mieście spalanie rekompensują prostota konstrukcji i dobra współpraca z gazem (była nawet wersja z fabrycznym LPG). Pamiętajmy o wymianach paska rozrządu – potrafi zerwać się przed zalecanym terminem wymiany. Później wprowadzona jednostka 1.6 SCe to już silnik Nissana z łańcuchem rozrządu i gorzej tolerującą gaz głowicą.
Opinie o używanej Dacii Duster
Dacia Duster 1.6 16V – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik | 1.6 16V |
Lata produkcji silnika | 2010-2015 |
Napęd rozrządu | pasek |
Montaż instalacji LPG | polecany |
Zasilanie/pojemność | benz./1598 cm³ |
Moc | 105 KM/5750 |
Moment obrotowy | 148 Nm/3750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,8 s |
Prędkość maksymalna | 165 km/h |
Średnie spalanie | 7,1 l/100 km |
Skrzynia biegów | manualna, 5-biegowa |
Jeep Renegade 1.6 E-Torq
Lata produkcji: od 2014 r.
Modny crossover z wolnossącym, 110-konnym 1.6? To możliwe w przypadku Jeepa Renegade. Ten mający korzenie z lat 90. silnik niedawno zniknął z oferty Renegade’a na rzecz turbodoładowanych 1.0 i 1.3. Spisuje się znakomicie i bezproblemowo pracuje na gazie (hydrauliczna kompensacja luzu zaworowego). Problemy może generować elektronika sterująca. Jeepy z tym silnikiem przeważnie są gorzej wyposażone od egzemplarzy z 1.4 MultiAir lub dieslami. Niestety mimo tego doskonale trzymają też ceny na rynku wtórnym. Na okazyjny zakup nie ma co liczyć.
Jeep Renegade 1.6 E-Torq – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik | 1.6 E-Torq |
Lata produkcji silnika | 2014-2018 |
Napęd rozrządu | łańcuch |
Montaż instalacji LPG | możliwy |
Zasilanie/pojemność | benz./1598 cm³ |
Moc | 110 KM/5500 |
Moment obrotowy | 152 Nm/4500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,8 s |
Prędkość maksymalna | 177 km/h |
Średnie spalanie | 6,0 l/100 km |
Skrzynia biegów | manualna, 5-biegowa |
Nissan Qashqai I 1.6 16V
Lata produkcji: 2007-2013
Popularny w wielu Nissanach silnik z rodziny HR z wielopunktowym wtryskiem, łańcuchem i wariatorem faz rozrządu. Konieczność częstej kontroli luzu zaworowego (co 15 tys. km) nie zachęca do montowania w nim gazu. Kto akceptuje konieczność jazdy wyłącznie na benzynie, będzie zadowolony. W silniku nie stwierdzono w nim żadnym niedociągnięć konstrukcyjnych. Qashqai’e 1.6 mają wyłącznie przedni napęd i manualną skrzynię.
Opinie o używanym Nissanie Qashqai’u I
Nissan Qashqai 1.6 16V – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik | 1.6 16V |
Lata produkcji silnika | 2007-2013 |
Napęd rozrządu | łańcuch |
Montaż instalacji LPG | niepolecany |
Zasilanie/pojemność | benz./1598 cm³ |
Moc | 117 KM/6000 |
Moment obrotowy | 158 Nm/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,9 s |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Średnie spalanie | 5,9 l/100 km |
Skrzynia biegów | manualna, 5-biegowa |
Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC
Lata produkcji: od 2010 r.
Produkowanego od 9 lat ASX-a nadal można kupić z wolnossącym silnikiem 1.6. W Europie była to jedyna jednostka benzynowa w tym samochodzie, stąd jej popularność w autach z drugiej ręki. Koszty przewidywalnej eksploatacji wywindują spore ceny niektórych części. LPG? Niekoniecznie (brak hydrauliki zaworowej). Silnik występuje też w Lancerze. Jest znacznie lepszą propozycją od paliwożernej jednostki 1.8 MIVEC.
Opinie o używanym Mitsubishi ASX
Test długodystansowy Mitsubishi ASX-a 1.6 MIVEC
Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik | 1.6 MIVEC |
Lata produkcji silnika | od 2010 r. |
Napęd rozrządu | łańcuch |
Montaż instalacji LPG | niepolecany |
Zasilanie/pojemność | benz./1590 cm³ |
Moc | 117 KM/6000 |
Moment obrotowy | 154 Nm/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s |
Prędkość maksymalna | 183 km/h |
Średnie spalanie | 5,7 l/100 km |
Skrzynia biegów | manualna, 5-biegowa |