UżywaneUżywany Volkswagen Polo V (2009-2017) - który silnik wybrać?

Używany Volkswagen Polo V (2009-2017) – który silnik wybrać?

Do miejskiego Polo montowano zaskakująco dużo silników. Którego najlepiej rozważyć w używanym egzemplarzu? Jak wygląda awaryjność Volkswagena Polo V?

Volkswagena Polo docenią osoby poszukujące solidnie wykonanego i prostego w obsłudze auta miejskiego. Pod kątem przestronności ten samochód, krótko mówiąc, nie imponuje. Ma zaledwie 247-centymetrowy rozstaw osi, a to aż o 9 cm mniej od równolegle produkowanego Renault Clio III. W efekcie z tyłu wygodnie usiądą najwyżej niższe osoby, a do bagażnika wejdzie zaledwie akceptowalne 280 l pakunków (z możliwością powiększenia do 952 l). Jak na auto segmentu B, Volkswagen pokusił się o montaż zdumiewającej liczby jednostek napędowych. Wynika to głównie ze zmian, jakie wprowadził lifting modelu z 2014 roku – wtedy wymieniono większość silników na poprawione lub zupełnie nowe. W Polo V nie zabrakło przy tym mocnych wersji usportowionych, napędzanych przez jednostki z powodzeniem stosowane np. w modelach klasy kompaktowej i średniej.

Z jakim silnikiem warto kupić używanego Volkswagena Polo V?

Używany Volkswagen Polo V (6R, 6C) – silniki benzynowe

  • 1.0 MPI (60 KM, 75 KM)
  • 1.0 TSI (95 KM, 110 KM)
  • 1.2 12V (60 KM, 70 KM)
  • 1.2 TSI (90 KM, 105 KM, 110 KM)
  • 1.4 16V (86 KM)
  • 1.4 TSI (140 KM, 150 KM, 180 KM)
  • 1.8 TSI (192 KM)
  • 2.0 TSI (220 KM)

Na przestrzeni lat do Polo V montowano aż 8 silników w łącznie 15 wersjach mocy. Pośród nich znalazły się jednostki 3-cylindrowe i 4-cylindrowe. Do tych pierwszych zaliczamy wolnossące 1.2 (60/70 KM) oraz wprowadzone po modernizacji silniki 1.0 – MPI (60/75 KM, bez turbo i z wtryskiem wielopunktowym) i TSI (95/110 KM, z turbo i z wtryskiem bezpośrednim). W odróżnieniu od 3-cylindrowego 1.2, turbodoładowany 1.2 TSI jest już silnikiem 4-cylindrowym. Jego odmiany z rodziny EA111 (łańcuch rozrządu) rozwijają 90 lub 105 KM, natomiast nowsze EA211 (od 2012 r., pasek rozrządu) – 90 lub 110 KM. W autach przedliftowych montowano jeszcze wolnossącego 1.4 16V (86 KM). Posłużył jako baza do opracowania silników 1.4 TSI. Znalazły one zastosowanie pod maskami Polo GT (140/150 KM) i GTI sprzed modernizacji (180 KM). Ta ostatnia, poza turbosprężarką, jest dodatkowo wspomagana kompresorem. Podobnie jak w 1.2 TSI, starsze silniki 1.4 TSI mają łańcuch rozrządu (EA111, pojemność 1390 cm³), podczas gdy nowsze – pasek (EA211, pojemność 1395 cm³). Do poliftowego Polo GTI trafił z kolei 192-konny 1.8 TSI, a do topowego R WRC – 2.0 TSI/220 KM (z rodziny EA113). Silniki zestawiano z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub 7-biegowymi DSG.

Główne awarie silników Polo tyczą się nietrwałych łańcuchów rozrządu w 3-cylindrowych 1.2 oraz 1.2 TSI/1.4 TSI z rodziny EA111. Zdarzają się usterki cewek zapłonowych (1.2 12V), turbosprężarek (1.2 TSI i 1.4 TSI EA111), uszczelek pod głowicą (1.2 TSI EA111), czujnika położenia wału (1.4), przepustnicy (1.4), pompy wody (1.4 TSI EA111). W podwójnie doładowanych 1.4 TSI (180 KM) pękają tłoki i psują się kompresory. Do tego dochodzą możliwe awarie wynikające z wyeksploatowania skrzyń DSG. Według użytkowników za najbardziej ekonomiczne uchodzą jednostki 1.0 MPI, które potrafią zużyć mniej niż 5 l/100 km w cyklu mieszanym. Warianty do ok. 100 KM z reguły palą 5-6 l/100 km, natomiast ponad 100-konne – do 7 l/100 km. Więcej paliwa zużywają już tylko Polo GT i GTI.

Volkswagen Polo V – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. wolnossące)
Silnik 1.0 MPI 1.0 MPI 1.2 12V 1.2 12V 1.4 16V
Pojemność 999 cm³ 999 cm³ 1198 cm³ 1198 cm³ 1390 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 60 KM 75 KM 60 KM 70 KM 86 KM
Maks. moment 95 Nm 95 Nm 108 Nm 112 Nm 132 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,5 s 14,3 s 16,1 s 14,1 s 11,3 s
Prędkość maks. 161 km/h 173 km/h 157 km/h 165 km/h 177 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,0 /100 km 5,1 l/100 km 5,5 l/100 km 5,2 l/100 km 5,9 l/100 km
Volkswagen Polo V – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. turbodoładowane)
Silnik 1.0 TSI 1.0 TSI 1.2 TSI 1.2 TSI 1.2 TSI
Pojemność 999 cm³ 999 cm³ 1197 cm³ 1197 cm³ 1197 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 95 KM 110 KM 90 KM 105 KM 110 KM
Maks. moment 160 Nm 200 Nm 160 Nm 175 Nm 175 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,5 s 9,3 s 10,9 s 9,7 s 9,3 s
Prędkość maks. 191 km/h 196 km/h 182 km/h 190 km/h 196 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,1 l/100 km 4,3 l/100 km 5,1 l/100 km 5,3 l/100 km 4,9 l/100 km
Volkswagen Polo V – dane techniczne, osiągi, spalanie (najmocniejsze wersje)
Silnik 1.4 TSI (GT) 1.4 TSI (GT) 1.4 TSI (GTI) 1.8 TSI (GTI) 2.0 TSI (R WRC)
Pojemność 1395 cm³ 1395 cm³ 1390 cm³ 1798 cm³ 1984 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo + kompr. benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 140 KM 150 KM 180 KM 192 KM 220 KM
Maks. moment 250 Nm 250 Nm 250 Nm 320 Nm 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,9 s 7,8 s 6,9 s 6,7 s 6,4 s
Prędkość maks. 210 km/h 220 km/h 229 km/h 236 km/h 243 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,5 l/100 km 4,8 l/100 km 5,9 l/100 km 6,0 l/100 km 7,5 l/100 km
Volkswagen Polo V 1.4
Wolnossący 1.4 to najbezpieczniejszy wybór do Polo. Szkoda, że wycofano go w autach poliftowych (ale przynajmniej zastąpił go niezły 1.0 TSI).
Volkswagen Polo V 1.2 TSI
Spośród 1.2 TSI można polecić poprawione wersje z lat 2014-2017 o oznaczeniu EA211.
Volkswagen Polo V 1.4 TSI
Niezłe są również młodsze 1.4 TSI (EA211). Nie polecamy Polo GTI ze 180-konnym wariantem Twincharger (lepiej poszukać nowszego z 1.8 TSI).

Używany Volkswagen Polo V (6R, 6C) – silniki Diesla

  • 1.2 TDI (75 KM)
  • 1.4 TDI (75 KM, 90 KM, 105 KM)
  • 1.6 TDI (75 KM, 90 KM, 105 KM)

Z dieslami sprawa jest prostsza. Oferowano wyłącznie jednostki z common rail i paskiem rozrządu. Do liftingu były to 3-cylindrowe 1.2 TDI (75 KM) oraz znany z większych modeli 1.6 TDI w trzech wersjach mocy: 75, 90 i 105 KM. Tyle samo rozwijał wprowadzony w 2014 roku turbodiesel 1.4 TDI. W odróżnieniu od starszych odmian, był on konstrukcją 3-cylindrową. Zdecydowanie po stronie zalet można postawić zużycie paliwa wysokoprężnych Polo, ponieważ rzadko przekracza ono 5 l/100 km w cyklu mieszanym. Warianty 90-konne z powodzeniem napędzają auto poza miastem, a 105-konne mają już naprawdę przyzwoite osiągi. We wszystkich trzeba mieć z tyłu głowy potencjalne kłopoty z DPF-em, jeśli użytkujemy Polo w mieście (czyli w jego naturalnym środowisku). Już superoszczędny 1.2 TDI ma dość skomplikowany osprzęt, który przy dużych przebiegach może generować koszty (mowa o dwumasie i turbo ze zmienną geometrią). Na szczęście montowano w nim regenerowalne wtryskiwacze elektromagnetyczne. W 1.6 TDI i 1.4 TDI stosowano wtryski piezoelektryczne – bardziej wrażliwe na jakość paliwa i praktycznie niepodlegające regeneracji. W 1.6 TDI zdarzają się ponadto awarie pompy wody i przedwczesne zużycie paska rozrządu: lepiej go zmieniać maksymalnie co 150 tys. km. Niektórzy musieli w nich też wymieniać koło dwumasowe. Diesle dla odmiany łączono tylko z 5-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub opcjonalnie z 7-biegowymi DSG.

Volkswagen Polo V – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.2 TDI 1.4 TDI 1.4 TDI 1.4 TDI 1.6 TDI 1.6 TDI 1.6 TDI
Pojemność 1199 cm³ 1422 cm³ 1422 cm³ 1422 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 75 KM 75 KM 90 KM 105 KM 75 KM 90 KM 105 KM
Maks. moment 180 Nm 210 Nm 230 Nm 250 Nm 195 Nm 230 Nm 250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,9 s 12,9 s 10,9 s 9,9 s 13,9 s 11,5 s 10,4 s
Prędkość maks. 170 km/h 173 km/h 184 km/h 194 km/h 170 km/h 180 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,8 l/100 km 3,4 l/100 km 3,4 l/100 km 3,4 l/100 km 4,2 l/100 km 3,7 l/100 km 4,2 l/100 km
Volkswagen Polo V 1.6 TDI
1.6 TDI to na ogół udany silnik, choć wrażliwy na jakość paliwa.

Używany Volkswagen Polo V (6R, 6C) – który silnik wybrać?

Z benzynowych Polo polecamy wolnossące 1.0 MPI oraz 1.4. Chętni na jednostkę turbodoładowaną powinni postawić na 1.0 TSI oraz 1.2/1.4 TSI z rodziny EA211. Nic nie stoi na przeszkodzie, by kupić Polo GTI z silnikami 1.8/2.0 TSI i cieszyć się z wybitnych osiągów. Diesle w zasadzie można polecić wszystkie, choć duże przebiegi z pewnością odbiją się na kondycji ich osprzętu.

Przeczytaj więcej na temat używanego Volkswagena Polo V:

Używany Volkswagen Polo V (2009-2017) – opinie użytkowników

Używany Volkswagen Polo IV i Polo V – którą generację wybrać?

Volkswagen Polo V

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji