Do miejskiego Polo montowano zaskakująco dużo silników. Którego najlepiej rozważyć w używanym egzemplarzu? Jak wygląda awaryjność Volkswagena Polo V?
Volkswagena Polo docenią osoby poszukujące solidnie wykonanego i prostego w obsłudze auta miejskiego. Pod kątem przestronności ten samochód, krótko mówiąc, nie imponuje. Ma zaledwie 247-centymetrowy rozstaw osi, a to aż o 9 cm mniej od równolegle produkowanego Renault Clio III. W efekcie z tyłu wygodnie usiądą najwyżej niższe osoby, a do bagażnika wejdzie zaledwie akceptowalne 280 l pakunków (z możliwością powiększenia do 952 l). Jak na auto segmentu B, Volkswagen pokusił się o montaż zdumiewającej liczby jednostek napędowych. Wynika to głównie ze zmian, jakie wprowadził lifting modelu z 2014 roku – wtedy wymieniono większość silników na poprawione lub zupełnie nowe. W Polo V nie zabrakło przy tym mocnych wersji usportowionych, napędzanych przez jednostki z powodzeniem stosowane np. w modelach klasy kompaktowej i średniej.
Z jakim silnikiem warto kupić używanego Volkswagena Polo V?
Używany Volkswagen Polo V (6R, 6C) – silniki benzynowe
- 1.0 MPI (60 KM, 75 KM)
- 1.0 TSI (95 KM, 110 KM)
- 1.2 12V (60 KM, 70 KM)
- 1.2 TSI (90 KM, 105 KM, 110 KM)
- 1.4 16V (86 KM)
- 1.4 TSI (140 KM, 150 KM, 180 KM)
- 1.8 TSI (192 KM)
- 2.0 TSI (220 KM)
Na przestrzeni lat do Polo V montowano aż 8 silników w łącznie 15 wersjach mocy. Pośród nich znalazły się jednostki 3-cylindrowe i 4-cylindrowe. Do tych pierwszych zaliczamy wolnossące 1.2 (60/70 KM) oraz wprowadzone po modernizacji silniki 1.0 – MPI (60/75 KM, bez turbo i z wtryskiem wielopunktowym) i TSI (95/110 KM, z turbo i z wtryskiem bezpośrednim). W odróżnieniu od 3-cylindrowego 1.2, turbodoładowany 1.2 TSI jest już silnikiem 4-cylindrowym. Jego odmiany z rodziny EA111 (łańcuch rozrządu) rozwijają 90 lub 105 KM, natomiast nowsze EA211 (od 2012 r., pasek rozrządu) – 90 lub 110 KM. W autach przedliftowych montowano jeszcze wolnossącego 1.4 16V (86 KM). Posłużył jako baza do opracowania silników 1.4 TSI. Znalazły one zastosowanie pod maskami Polo GT (140/150 KM) i GTI sprzed modernizacji (180 KM). Ta ostatnia, poza turbosprężarką, jest dodatkowo wspomagana kompresorem. Podobnie jak w 1.2 TSI, starsze silniki 1.4 TSI mają łańcuch rozrządu (EA111, pojemność 1390 cm³), podczas gdy nowsze – pasek (EA211, pojemność 1395 cm³). Do poliftowego Polo GTI trafił z kolei 192-konny 1.8 TSI, a do topowego R WRC – 2.0 TSI/220 KM (z rodziny EA113). Silniki zestawiano z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub 7-biegowymi DSG.
Główne awarie silników Polo tyczą się nietrwałych łańcuchów rozrządu w 3-cylindrowych 1.2 oraz 1.2 TSI/1.4 TSI z rodziny EA111. Zdarzają się usterki cewek zapłonowych (1.2 12V), turbosprężarek (1.2 TSI i 1.4 TSI EA111), uszczelek pod głowicą (1.2 TSI EA111), czujnika położenia wału (1.4), przepustnicy (1.4), pompy wody (1.4 TSI EA111). W podwójnie doładowanych 1.4 TSI (180 KM) pękają tłoki i psują się kompresory. Do tego dochodzą możliwe awarie wynikające z wyeksploatowania skrzyń DSG. Według użytkowników za najbardziej ekonomiczne uchodzą jednostki 1.0 MPI, które potrafią zużyć mniej niż 5 l/100 km w cyklu mieszanym. Warianty do ok. 100 KM z reguły palą 5-6 l/100 km, natomiast ponad 100-konne – do 7 l/100 km. Więcej paliwa zużywają już tylko Polo GT i GTI.
Silnik | 1.0 MPI | 1.0 MPI | 1.2 12V | 1.2 12V | 1.4 16V |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 999 cm³ | 999 cm³ | 1198 cm³ | 1198 cm³ | 1390 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 60 KM | 75 KM | 60 KM | 70 KM | 86 KM |
Maks. moment | 95 Nm | 95 Nm | 108 Nm | 112 Nm | 132 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,5 s | 14,3 s | 16,1 s | 14,1 s | 11,3 s |
Prędkość maks. | 161 km/h | 173 km/h | 157 km/h | 165 km/h | 177 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,0 /100 km | 5,1 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,2 l/100 km | 5,9 l/100 km |
Silnik | 1.0 TSI | 1.0 TSI | 1.2 TSI | 1.2 TSI | 1.2 TSI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 999 cm³ | 999 cm³ | 1197 cm³ | 1197 cm³ | 1197 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 95 KM | 110 KM | 90 KM | 105 KM | 110 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 200 Nm | 160 Nm | 175 Nm | 175 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s | 9,3 s | 10,9 s | 9,7 s | 9,3 s |
Prędkość maks. | 191 km/h | 196 km/h | 182 km/h | 190 km/h | 196 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,1 l/100 km | 4,3 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,3 l/100 km | 4,9 l/100 km |
Silnik | 1.4 TSI (GT) | 1.4 TSI (GT) | 1.4 TSI (GTI) | 1.8 TSI (GTI) | 2.0 TSI (R WRC) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1395 cm³ | 1395 cm³ | 1390 cm³ | 1798 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo + kompr. | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 140 KM | 150 KM | 180 KM | 192 KM | 220 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 320 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,9 s | 7,8 s | 6,9 s | 6,7 s | 6,4 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 220 km/h | 229 km/h | 236 km/h | 243 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 4,8 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,0 l/100 km | 7,5 l/100 km |
Używany Volkswagen Polo V (6R, 6C) – silniki Diesla
- 1.2 TDI (75 KM)
- 1.4 TDI (75 KM, 90 KM, 105 KM)
- 1.6 TDI (75 KM, 90 KM, 105 KM)
Z dieslami sprawa jest prostsza. Oferowano wyłącznie jednostki z common rail i paskiem rozrządu. Do liftingu były to 3-cylindrowe 1.2 TDI (75 KM) oraz znany z większych modeli 1.6 TDI w trzech wersjach mocy: 75, 90 i 105 KM. Tyle samo rozwijał wprowadzony w 2014 roku turbodiesel 1.4 TDI. W odróżnieniu od starszych odmian, był on konstrukcją 3-cylindrową. Zdecydowanie po stronie zalet można postawić zużycie paliwa wysokoprężnych Polo, ponieważ rzadko przekracza ono 5 l/100 km w cyklu mieszanym. Warianty 90-konne z powodzeniem napędzają auto poza miastem, a 105-konne mają już naprawdę przyzwoite osiągi. We wszystkich trzeba mieć z tyłu głowy potencjalne kłopoty z DPF-em, jeśli użytkujemy Polo w mieście (czyli w jego naturalnym środowisku). Już superoszczędny 1.2 TDI ma dość skomplikowany osprzęt, który przy dużych przebiegach może generować koszty (mowa o dwumasie i turbo ze zmienną geometrią). Na szczęście montowano w nim regenerowalne wtryskiwacze elektromagnetyczne. W 1.6 TDI i 1.4 TDI stosowano wtryski piezoelektryczne – bardziej wrażliwe na jakość paliwa i praktycznie niepodlegające regeneracji. W 1.6 TDI zdarzają się ponadto awarie pompy wody i przedwczesne zużycie paska rozrządu: lepiej go zmieniać maksymalnie co 150 tys. km. Niektórzy musieli w nich też wymieniać koło dwumasowe. Diesle dla odmiany łączono tylko z 5-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub opcjonalnie z 7-biegowymi DSG.
Silnik | 1.2 TDI | 1.4 TDI | 1.4 TDI | 1.4 TDI | 1.6 TDI | 1.6 TDI | 1.6 TDI |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1199 cm³ | 1422 cm³ | 1422 cm³ | 1422 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 75 KM | 75 KM | 90 KM | 105 KM | 75 KM | 90 KM | 105 KM |
Maks. moment | 180 Nm | 210 Nm | 230 Nm | 250 Nm | 195 Nm | 230 Nm | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,9 s | 12,9 s | 10,9 s | 9,9 s | 13,9 s | 11,5 s | 10,4 s |
Prędkość maks. | 170 km/h | 173 km/h | 184 km/h | 194 km/h | 170 km/h | 180 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,8 l/100 km | 3,4 l/100 km | 3,4 l/100 km | 3,4 l/100 km | 4,2 l/100 km | 3,7 l/100 km | 4,2 l/100 km |
Używany Volkswagen Polo V (6R, 6C) – który silnik wybrać?
Z benzynowych Polo polecamy wolnossące 1.0 MPI oraz 1.4. Chętni na jednostkę turbodoładowaną powinni postawić na 1.0 TSI oraz 1.2/1.4 TSI z rodziny EA211. Nic nie stoi na przeszkodzie, by kupić Polo GTI z silnikami 1.8/2.0 TSI i cieszyć się z wybitnych osiągów. Diesle w zasadzie można polecić wszystkie, choć duże przebiegi z pewnością odbiją się na kondycji ich osprzętu.
Przeczytaj więcej na temat używanego Volkswagena Polo V:
Używany Volkswagen Polo V (2009-2017) – opinie użytkowników
Używany Volkswagen Polo IV i Polo V – którą generację wybrać?