Skoda Fabia II wraz z Octavią wymieniały się tytułami bestsellera w Polsce. Jak sprawuje się po kilkunastu latach od debiutu? Oto opinie o używanej Skodzie Fabii II.
Skoda Fabia II to samochód szczególnie ważny na polskim rynku motoryzacyjnym. Pierwsza generacja w 2002 roku stała się najlepiej sprzedawanym autem w naszym kraju i tą pozycję utrzymała aż do roku 2008 (z jednym wyjątkiem – rokiem 2004), kiedy ustąpiła miejsca większej Octavii. Fabia I była po prostu poprawnym samochodem: nie porywała użytkowników absolutnie niczym. W drugiej generacji producent zaoferował klientom m.in. ciekawe wersje kolorystyczne nadwozia i deski rozdzielczej, możliwość pomalowania dachu na kolor biały lub oklejenia nadwozia w niecodzienne grafiki. Oprócz 5-drzwiowego hatchbacka zdecydowano się wprowadzić również Fabię Combi, zrezygnowano z kolei z niezbyt popularnego sedana. Diametralnie wzrosła moc silnika topowej Fabii RS – ze 130 do 180 KM generowanych ze znanego (i niekoniecznie lubianego) 1.4 TSI. W ramach liftingu z 2010 roku przeprojektowano przednią część nadwozia Fabii i dokonano zmian w gamie silnikowej (pojawiły się jednostki 1.2/1.4 TSI oraz nowocześniejsze turbodiesle z common rail). Ofertę uzupełniły efektowne wizualnie odmiany Monte Carlo i uterenowiona Scout (ale bez napędu na 4 koła).
Jak ten niezwykle popularny, ale leciwy już samochód sprawuje się w trudnej eksploatacji po polskich drogach? Które silniki można polecić w używanej Fabii II, a których lepiej się wystrzegać? Jak ze stabilnością elektroniki pokładowej i zabezpieczeniem antykorozyjnym? Poznajmy opinie właścicieli używanych Skód Fabii II.
Skoda Fabia (2022) – opis wersji i cennik
Używana Skoda Fabia II – wnętrze
Wnętrze Skody Fabii docenią osoby stawiające na pierwszym miejscu intuicyjność obsługi i lubiące styl typowy dla aut koncernu Volkswagena. Pomimo klasyfikowania Skody jako marki budżetowej, plastiki użyte do wykończenia wnętrza Fabii można uznać za akceptowalne: irytujące trzaski trafiają się raczej sporadycznie. Skodę Fabię można było kupić w aż 10 wersjach wyposażenia: najuboższe nie mają nawet radia (tylko wielką zaślepkę pośrodku), o klimatyzacji nie wspominając. Bogatsze egzemplarze wyposażono w większy panel radioodtwarzacza lepszej klasy, Climatronic oraz… elektrycznie otwierane szyby z tyłu. Przy odrobinie szczęścia być może uda się kupić Fabię z jasnym wnętrzem. Na plus bardzo duża ilość przemyślanych schowków, np. pod fotelem pasażera i pod przełącznikiem świateł oraz dwupoziomowy po prawej stronie deski.
Fabii II tylko centymetr brakuje do długości równej 4 metrów i wówczas była jednym z większych reprezentantów klasy miejskiej. W porównaniu do np. Toyoty Yaris II czy Fiata Grande Punto wnętrze Fabii nie zachwyca przestronnością z przodu, ale z tyłu stanowi już klasową czołówkę. Wysoką pozycję za kierownicą (także w najniższym ustawieniu fotela) w warunkach eksploatacji Fabii należy uznać za zaletę, choć przy miejskich manewrach niektórym przeszkadza wydatny słupek A. Widoczność na boki: bez zastrzeżeń. Biorąc pod uwagę możliwości transportowe, Fabia wypada bardzo przyzwoicie. Już w hatchbacku standardowo zabierze na pokład 300 l pakunków, a w kombi rekordowe 480 l. By uzyskać maksymalną wartość 1460 l, trzeba oddzielnie złożyć siedzisko kanapy i jej oparcie. Szkoda, że otwór załadunkowy jest nieco węższy niż w hatchbacku.
Używana Skoda Fabia II – silniki
W Fabii II montowano 3- i 4-cylindrowe silniki benzynowe oraz Diesla. Otwierający gamę silnik R3 1.2 HTP ma zaledwie 60-70 KM i jest co prawda dość oszczędny, ale nie bez wad („bierze” olej, rozciąga się łańcuch rozrządu). O wiele lepszym wyborem będzie 16-zaworowy 1.4 (86 KM) lub 1.6 (105 KM). Po liftingu nadszedł czas jednostek 1.2 TSI w dwóch wersjach mocy: 86 i 105 KM. To już silniki 4-cylindrowe z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Dla odmiany RS zarezerwowano 180-konnego 1.4 TSI Twincharger z turbosprężarką wspomaganą kompresorem. Podstawowe diesle w Fabii również mają 3 cylindry: zarówno 1.4 TDI (70/80 KM), jak i debiutujący w 2010 r. 1.2 TDI (Fabia Greenline; 75 KM). Zużywają wyjątkowo mało paliwa, jednak użytkownicy muszą przywyknąć do wynikających z ich konstrukcji ponadprzeciętnych wibracji. Przed liftingiem rolę najmocniejszego diesla spełniał 4-cylindrowy, 105-konny 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami. Po modernizacji zastąpił go, jak i również 1.4 TDI, nowy 1.6 TDI z wtryskiem common rail o mocy 75, 90 i 105 KM. Ma już spory staż na rynku i dał się poznać jako godny następca „niezniszczalnego” 1.9 TDI. To idealny napęd do Fabii, zarówno do miasta, jak i w trasę.
Używana Skoda Fabia II (2007-2014) – który silnik wybrać?
Używana Skoda Fabia II – opinie użytkowników
Zalety
„Fabię łatwo wyczuć podczas szybkiego pokonywania zakrętów: auto dobrze się prowadzi na granicy przyczepności”
„Do bagażnika kombi wchodzą dwie duże walizki. Plus za roletę, która zwija się w szynach, haczyki i boczne kieszonki”
„Przełożenia skrzyni perfekcyjnie dobrane do tego samochodu. Silnik utrzymuje optymalne obroty w mieście i w trasie”
„Naprawdę dużo miejsca na nogi i głowy pasażerów w obu rzędach siedzeń. Dorośli nie odczuwają ciasnoty”
Wady
„Bardzo słaby lakier i tandetne wykończenie w uboższych wersjach wyposażeniowych”
„Zimą lub podczas deszczu wentylator musi pracować na min. 2 stopniu, by dawać radę z odparowaniem szyb”
„Przy obrotach powyżej 2,5 tys. wyraźnie słychać silnik. Podobnie z pędem powietrza powyżej 90 km/h”
„Z usterek to: cieknąca pompa wody, uszkodzony alternator i problemy z EGR. Mam Fabię z 1.6 TDI/90 KM”
Używana Skoda Fabia II – awaryjność, typowe usterki
Technicznie Fabia jest dopracowanym autem: użytkownicy nie skarżą się na ponadnormatywną konieczność wymieniania podstawowych elementów zawieszenia (sworznie wahaczy i silentblocki), które zresztą są tanie i proste w wymianie. To typowej przypadłości używanych Fabii należy zaliczyć nietrwałe łożyska tylnych kół i zapiekający się hamulec ręczny (po dłuższym postoju). Użytkownicy jednostek 1.2 HTP zmagają się z rozciąganiem łańcucha rozrządu i zużywaniem oleju po przebiegach 200 tys. km, a w pozostałych silnikach benzynowych – także z awariami cewek zapłonowych. Fabie z 1.2 TSI również „biorą” olej, a dodatkowo często zawodzi w nich turbosprężarka. Paradoksalnie najgorzej pod względem awaryjności wypada… Fabia RS, bo nie dość, że napędza ją wyjątkowo nieudany 1.4 TSI Twincharger, to w dodatku łączono go tylko ze skrzynią DSG, której koszty naprawy liczone są w tysiące złotych. Nie polecamy zwłaszcza aut wyprodukowanych przed 2012 rokiem.
Używana Skoda Fabia II – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN wytłoczono w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora oraz w obudowie deski rozdzielczej po lewej stronie.
Używana Skoda Fabia II – sytuacja rynkowa
Najtańsze Fabie za mniej niż 10 tys. zł to najczęściej auta poflotowe w kolorze białym lub czarnym w najniższych specyfikacjach wyposażenia. Na ładniejsze wizualnie auta z mocniejszymi silnikami trzeba dorzucić minimum 4 tys. zł: wtedy też można zapolować na „ubogą” Fabię po liftingu. Optymalna kwota na zakup używanej Skody Fabii II: 15-16 tys. zł. Co ciekawe, 4/5 oferty dotyczy aut z silnikami benzynowymi. Fabie Combi to gracze drugoplanowi: zaledwie co piąty samochód ma rodzinne nadwozie. Najdroższe Fabie to ładnie utrzymane RS-y: sprzedający żądają za nie nawet ponad 30 tys. zł.
Używana Skoda Fabia II – podsumowanie
Chcąc kupić ciekawą i zadbaną Fabię należy od razu „odsiać” najtańsze oferty i poszukać aut od prywatnych właścicieli. To nie będzie łatwe, bo pośród ok. 600 wystawionych sztuk aż 300 już ma za sobą drogową kolizję. Bezstresową eksploatację zapewnią wolnossące silniki benzynowe, choć godne pochwały są również 4-cylindrowe diesle.
Przeczytaj także opinie o innych używanych Skodach:
Używana Skoda Fabia II i Skoda Fabia III – którą generację wybrać?
Używana Skoda Fabia III (2014-2021) – opinie użytkowników
Używana Skoda Octavia II (2004-2013) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 399-424/164/150 cm |
Rozstaw osi | 246 cm |
Pojemność bagażnika | htb 300-1163 l, kmb 480-1460 l |
Silnik | 1.2 HTP | 1.2 HTP | 1.4 16V | 1.6 16V |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1198 cm³ | 1198 cm³ | 1390 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 60 KM | 69 KM | 86 KM | 105 KM |
Maks. moment | 108 Nm | 112 Nm | 132 Nm | 153 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 16,5 s | 14,9 s | 12,3 s | 10,1 s |
Prędkość maks. | 155 km/h | 163 km/h | 174 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,9 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,5 l/100 km | 6,9 l/100 km |
Silnik | 1.2 TSI | 1.2 TSI | 1.4 TSI (RS) |
---|---|---|---|
Pojemność | 1197 cm³ | 1197 cm³ | 1390 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo + kompr. |
Maks. moc | 86 KM | 105 KM | 180 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 175 Nm | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,7 s | 10,1 s | 7,3 s |
Prędkość maks. | 177 km/h | 191 km/h | 224 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,2 l/100 km | 7,1 l/100 km | 6,7 l/100 km |
Silnik | 1.2 TDI | 1.4 TDI | 1.4 TDI | 1.6 TDI | 1.6 TDI | 1.9 TDI |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1199 cm³ | 1422 cm³ | 1422 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1896 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 75 KM | 70 KM | 80 KM | 75 KM | 90 KM | 105 KM |
Maks. moment | 180 Nm | 155 Nm | 195 Nm | 195 Nm | 230 Nm | 240 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,2 s | 14,8 s | 13,2 s | 14,1 s | 12,6 s | 10,8 s |
Prędkość maks. | 172 km/h | 163 km/h | 172 km/h | 166 km/h | 176 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,4 l/100 km | 4,8 l/100 km | 4,9 l/100 km | 4,2 l/100 km | 4,2 l/100 km | 5,1 l/100 km |