Bestseller pośród aut miejskich na dobre zadomowił się na rynku wtórnym. Poznajmy opinie o aktualnie produkowanej, trzeciej generacji Skody Fabii.
Skoda Fabia, wraz z większą Octavią, od lat wiodą prym na polskich listach sprzedaży nowych samochodów. Fotel lidera zdecydowanie częściej należał do Octavii, jednak to Fabia wcześniej święciła sukcesy jako polski bestseller: triumfowała w latach 2003, 2005-2008 i w… 2017 r., gdy niespodziewanie przerwała trwającą od 7 lat świetną passę większej „siostry”. Wtedy uczyniła to opisywana w tym artykule trzecia generacja miejskiej Skody – zresztą produkowana do dzisiaj, mająca za sobą poważniejszą modernizację w 2018 r. W przeciwieństwie do Volkswagena Polo, Fabii III nie opracowano na platformie MQB, a na przeprojektowanej konstrukcji poprzedniczki. Z Volkswagenem i Seatem powiązane są z kolei część „mechaniki” oraz jednostki napędowe – w tym wcieleniu wyłącznie benzynowe MPI/TSI i 3-cylindrowe 1.4 TDI. Skoda promowała Fabię licznymi wersjami specjalnymi (usportowiona Monte Carlo i uterenowiona Scoutline), lecz tym razem zrezygnowała z „wyczynowej” RS: klienci musieli się zadowolić limitowaną Fabią Edition R5 ze 125-konnym silnikiem 1.4 TSI. Auto zagarnęło część klientów funkcjonalną odmianą kombi – jedną z ostatnich w segmencie aut miejskich (wraz z Renault Clio Grandtour i Seatem Ibizą ST).
Zobacz nasz test Skody Fabii III po liftingu z silnikiem 1.0 TSI
Można powiedzieć, że Skoda Fabia III dopiero rozpoczyna prawdziwą karierę na rynku wtórnym. W ogłoszeniach aż roi się od egzemplarzy firmowych wymienionych niedawno w ramach odświeżania floty. Trudno w nich oczekiwać nadzwyczajnego wyposażenia czy przykuwających oko kolorów, ale ich niewątpliwą zaletą jest zazwyczaj pełna dokumentacja serwisowa w ASO. Do autoryzowanych placówek jeździ zresztą wiele samochodów z prywatnych rąk, bowiem Skoda już w salonie zachęcała do wykupowania atrakcyjnych pakietów serwisowych. Czy w tak młodym samochodzie trzeba już myśleć o potencjalnych poważnych usterkach? Zobaczmy, jak się sprawują używane Fabie III w opiniach użytkowników.
Polecamy nasz test długodystansowy (40 000 km) Skody Fabii III 1.0 TSI DSG
Używana Skoda Fabia III – wnętrze
Po zajęciu miejsca kierowca ma przed sobą wzorowo uporządkowany kokpit z obsługą w większości „przyciskową”, choć jedną z nowości w Fabii III był nowy system multimedialny Bolero z wyświetlaczem o przekątnej 6,5 cala. W części aut znajdziemy też usługę MirrorLink, umożliwiającą przesłanie obrazu ze smartfona na ekran w aucie. Skoda przewidziała dla Fabii kilka przydatnych systemów bezpieczeństwa, m.in. Front Assist (kontroluje odstęp od poprzedzającego auta i w razie czego zaczyna hamować) oraz hamulec antykolizyjny, wytracający prędkość już po kolizji, by nie zderzyć się z innymi. Lakierowane wstawki i szeroka listwa nadają kokpitowi odrobiny stylu. Jakość montażu należy ocenić bardzo dobrze, ale same tworzywa nie sprawiają najlepszego wrażenia – są twarde, wręcz surowe.
W zaledwie 4-metrowym nadwoziu konstruktorom Skody udało się „wyczarować” całkiem przestronne wnętrze. W pierwszym rzędzie komfortową podróż odbędzie w zasadzie każdy – miejsca może brakować co najwyżej na szerokość, chociaż i tak jest o wiele lepiej niż w poprzedniczce. Na kanapie panują przyzwoite warunki dla dorosłych, lecz niezbyt wysokich osób – rośli pasażerowie napotkają problem z wygodnym ulokowaniem nóg. Bagażniki Fabii to z kolei klasowa czołówka. Foremna przestrzeń bagażowa hatchbacka mieści tyle co niektóre kompakty, czyli 330 l. Skoda nie zapomniała o przydatnych na co dzień udogodnieniach: haczykach na torby, wnękach na drobiazgi, możliwością ulokowania podłogi w kilku płaszczyznach oraz akcesoryjnych siatkach przytrzymujących bagaż. To wszystko spotkamy też w kombi, z tym że tam przy komplecie pasażerów zmieścimy o 200 l więcej.
Używana Skoda Fabia III – silniki benzynowe
Potencjalni nabywcy Fabii III muszą się nastawić na gamę silnikową na miarę motoryzacji XXI wieku. Otwiera ją znany ze Skody Citigo wolnossący, 3-cylindrowy 1.0 MPI w dwóch wersjach mocy: 60 i 75 KM. W większej Fabii obie odmiany wystarczą co najwyżej do miasta, ale trzeba docenić prostą budowę tej jednostki, jej oszczędny charakter i brak przeciwwskazań do współpracy z LPG (były nawet wersje z instalacją montowaną u dealera). W 2017 r. wprowadzono turbodoładowane odmiany 1.0 TSI (95/110 KM), które wyparły z palety ostatnie 4-cylindrowe jednostki w Fabii, czyli 1.2 TSI (90/110 KM). Krótki epizod miał tu również 1.4 TSI o mocy 125 KM, lecz występował on tylko w limitowanej Fabii Edition R5. Wszystkie wymienione silniki pochodzą z rodziny EA211, mają zatem trwały pasek rozrządu (zamiast rozciągającego się łańcucha ze starszych odmian), ale i bezpośredni wtrysk paliwa (poza 1.0 MPI z wtryskiem wielopunktowym). Na razie w lekkiej Fabii spisują się bez większych zarzutów, umiejętnie łącząc dynamikę z umiarkowanym spalaniem.
Używana Skoda Fabia III – silniki Diesla
Niełatwo trafić wysokoprężną Fabię III. Producent montował tylko jedną jednostkę zasilaną olejem napędowym – 3-cylindrowego 1.4 TDI o mocy 90 i 105 KM, lecz wycofał ją przy okazji modernizacji wizualnej modelu (w 2018 r.). Turbodiesla pod maską ma co 9. wystawiana Fabia. Nie trzeba takich na siłę szukać, ale i nie warto ich skreślać. Poza przeciętną kulturą pracy rzadko dają powody do narzekań, zadowalając się znikomymi ilościami paliwa. Obie wersje łączą się albo z 5-biegową przekładnią ręczną, natomiast słabsza opcjonalnie ze skrzynią DSG (tą zarezerwowano też dla mocniejszych odmian 1.0 TSI/1.2 TSI).
Używana Skoda Fabia III – opinie użytkowników
Zalety
„Bardzo zwrotny samochód z dość precyzyjnym układem kierowniczym. Fabia nieźle się prowadzi”
„Mam 187 cm wzrostu i w Fabii jest mi naprawdę wygodnie. O nic nie haczę nogami, mam wystarczająco miejsca na szerokość”
„Wyciszenie kabiny na wysokim poziomie. Podczas jazdy nie słychać żadnych niepożądanych hałasów”
„Nie ma lepszej propozycji na niewielki samochód z dużym bagażnikiem. Mam tu na myśli Fabię Combi”
Wady
„Przez ograniczoną szerokość wnętrza na kanapie lepiej nie jechać w 3 osoby”
„Moja Fabia 1.2 TSI zużywa trochę oleju. Przed wymianą komputer zazwyczaj pokazuje już minimalny poziom”
„Szkoda, że wraz z wyłączeniem przez system start&stop silnika wyłącza się również klimatyzacja”
„Szyba frontowa mogłaby być odrobinę wyższa. Trzeba się wychylać, by zobaczyć sygnalizator”
Używana Skoda Fabia III – awaryjność, typowe usterki
Pomimo znacznej poprawy jakości silników TSI z rodziny EA211, niektórzy użytkownicy Fabii wciąż skarżą się na ponadnormatywne spalanie oleju, choć to zjawisko nie przybiera charakteru plagi, jak to miało miejsce wcześniej. Należy też mieć na uwadze przedwczesną awarię turbosprężarki, zwłaszcza w turbodieslu (1.4 TDI) – regeneracja kosztuje ok. 1000 zł. Poza tym właściciele zgłaszają problemy z elektroniką pokładową (wieszające się radio, awarie czujników), kompresorem klimatyzacji i zrywającym się kablem rozrusznika (jest zbyt krótki). W przypadku tak młodego modelu niepokoją pojawiające się pierwsze doniesienia na temat korozji, występującej punktowo na niektórych elementach nadwozia. Zastrzeżenia płyną również w kierunku trwałości powłoki lakierniczej.
Używana Skoda Fabia III – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN umieszczono na wzmocnieniu bocznym prawym w okolicach osadzenia przedniego prawego amortyzatora.
Używana Skoda Fabia III – sytuacja rynkowa
Ceny bezwypadkowych Fabii III spadły poniżej 20 tys. zł, lecz nawet za 10 tys. zł więcej ciężko znaleźć samochód w ciekawszym kolorze niż biały/granatowy z plastikowymi kołpakami. Dopiero od 30 tys. zł można przebierać pomiędzy wszystkimi silnikami z przebiegiem mniejszym niż 100 tys. km i ciekawszym wyposażeniem. Optimum na używaną Fabię III i furtka do samochodów poliftowych to ok. 35 tys. zł. Co trzecia Fabia posiada nadwozie kombi, a co dziewiąta – silnik Diesla. Wysokoprężnych miejskich Skód jest nawet mniej od… samochodów z instalacją gazową!
Używana Skoda Fabia III – podsumowanie
Fabię powinni rozważyć osoby poszukujące młodego i dobrze rokującego na przyszłość miejskiego auta, a odmianę kombi – także rodziny z małymi dziećmi. Pierwsze lata eksploatacji dały temu modelowi pozytywną ocenę, a dzięki wciąż obowiązującym niektórym gwarancjom o usterki nie trzeba się jeszcze martwić. Na razie rynek wtórny obfituje w auta po flotach, ale ich zakup warto przemyśleć – przy późniejszej odsprzedaży mogą długo czekać na nabywcę.
Poznaj opinie na temat innych używanych Skód:
Używana Skoda Citigo (od 2011 r.) – opinie
Używana Skoda Fabia II (2007-2014) – opinie
Używana Skoda Rapid (2012-2019) – opinie
Używana Skoda Octavia II (2004-2013) – opinie
Używana Skoda Octavia III (2012-2020) – opinie
Używana Skoda Superb II (2008-2015) – opinie
Używana Skoda Yeti (2009-2017) – opinie
Dł./szer./wys. | 399-426/173/147-149 cm |
Rozstaw osi | 245-247 cm |
Pojemność bagażnika | htb 330-1150 l, kmb 530-1395 l |
Silnik | 1.0 MPI | 1.0 MPI | 1.0 TSI | 1.2 TSI | 1.4 TSI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 999 cm³ | 999 cm³ | 999 cm³ | 1197 cm³ | 1395 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 60 KM | 75 KM | 95 KM | 110 KM | 125 KM |
Maks. moment | 95 Nm | 95 Nm | 160 Nm | 175 Nm | 200 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,7 s | 14,7 s | 10,6 s | 9,4 s | 8,8 s |
Prędkość maks. | 160 km/h | 172 km/h | 183 km/h | 197 km/h | 203 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,7 l/100 km | 4,8 l/100 km | 4,3 l/100 km | 4,8 l/100 km | 4,9 l/100 km |
Silnik | 1.4 TDI | 1.4 TDI |
---|---|---|
Pojemność | 1422 cm³ | 1422 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 105 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,1 s | 10,1 s |
Prędkość maks. | 182 km/h | 193 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,4 l/100 km | 3,5 l/100 km |