Face lifting, jakiemu Skoda poddała Fabię, jest bardzo subtelny. Ale ten model to prawdziwy przebój czeskiej marki i rewolucyjne zmiany nie były mu potrzebne.
Skoda Fabia to od dawna najlepiej sprzedający się samochód miejski w Polsce (co więcej, w ubiegłym roku był bestsellerem na naszym rynku, wyprzedzając Octavię) i ogólnie dwudzieste najczęściej kupowane auto w Europie (dane Jato Dynamics za 2017 r.). Najwyraźniej Skoda wyszła z założenia, że w tym segmencie nie ma miejsca na eksperymenty i przeprowadzając modernizację Fabii, wykazała się – według niektórych może nawet zbyt wielką – powściągliwością.
![Skoda Fabia FL - dynamiczne Skoda Fabia FL - dynamiczne](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/09/Skoda-Fabia-FL-dynamiczne-3.jpg)
![Skoda Fabia FL - dynamiczne Skoda Fabia FL - dynamiczne](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/09/Skoda-Fabia-FL-dynamiczne-4.jpg)
Teoretycznie zmieniono sporo: zderzaki, reflektory (teraz za dopłatą 3250 zł mogą być w pełni diodowe), światła przeciwmgielne, grill i tylne lampy (opcjonalnie – za 650 zł – diodowe). W praktyce trzeba się jednak bardzo dokładnie przyjrzeć stojącym obok siebie Fabiom sprzed i po liftingu, by te zmiany dostrzec. We wnętrzu modyfikacje są jeszcze skromniejsze i objęły: wskaźniki, niektóre tapicerki i listwy wykończeniowe. Ponadto wszystkie szyby mają funkcję automatycznego otwierania i zamykania (poprzednio tylko ta kierowcy). Do wyboru są teraz także system multimedialny Swing Plus (z 6,5-calowym ekranem dotykowym) lub nawigacyjny Amundsen. Z ważniejszych nowości trzeba wspomnieć o zastosowaniu kolejnych systemów wsparcia kierowcy: monitorowania martwego pola w lusterkach wstecznych i ostrzegania przy cofaniu o możliwości kolizji z nadjeżdżającym z boku pojazdem (opcja za 1600 zł), a także automatycznego przełączania ze świateł drogowych na mijania i z powrotem.
![Skoda Fabia FL - deska rozdzielcza Skoda Fabia FL - deska rozdzielcza](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/09/Skoda-Fabia-FL-deska-rozdzielcza-3.jpg)
Dobrze znany napęd
Testowe auto napędza stosowany już w modelu przed liftingiem zaledwie litrowy, trzycylindrowy silnik benzynowy. Choć jest niewielki, za sprawą turbodoładowania dysponuje całkiem niezłymi parametrami: 110 KM i 200 Nm. Na najniższych obrotach 1.0 TSI wykazuje jednak pewną słabość – by naprawdę sprawnie przyspieszać, trzeba poczekać, aż wskazówka minie wartość 2000 obr./min. Wtedy Fabia ochoczo wyrywa do przodu. Przy pełnym wykorzystaniu potencjału silnika Skoda rozpędza się od 0 do 100 km/h w czasie 9,6 s (w pomiarach testowych uzyskaliśmy wynik identyczny z deklarowanym przez producenta). Dynamika także powyżej 100 km/h jest więcej niż dobra i na autostradzie auto sprawnie przyspiesza do maksymalnej dozwolonej prędkości. Trzycylindrowa jednostka nie męczy nadmiernymi wibracjami (choć są one czasami delikatnie wyczuwalne), ale jej brzmienie trudno uznać za szczególnie przyjemne dla ucha.
![SKODA Fabia III FL Style 1.0TSI 110KM 6MT PO4HC78 08-2018 Skoda Fabia FL - zegary](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/09/Skoda-Fabia-FL-zegary-2.jpg)
Silnik 1.0 TSI w wersji 110-konnej jest łączony z 6-biegową przekładnią manualną (w 95-konnej ma 5 przełożeń). Do jej pracy nie można mieć zastrzeżeń – dźwignia porusza się lekko i precyzyjnie. Zaletą jest także umiarkowane zapotrzebowanie na paliwo. W ruchu miejskim rzadko przekracza ono 8 litrów na 100 km, a na trasie – przy prędkościach rzędu 100 km/h bez problemu da się zejść poniżej 5,5 l.
Udany kompromis między pewnym prowadzeniem a niezłym komfortem
Właściwości jezdne są więcej niż dobre. Auto jest niewrażliwe na mocniejsze podmuchy wiatru, a zakręty pokonuje bardzo pewnie, długo pozostając neutralnym. Układ kierowniczy okazuje się wystarczająco precyzyjny i ma dobrze dobraną siłę wspomagania (pracuje lekko podczas manewrów i z odpowiednim oporem podczas szybkiej jazdy). Zawieszenie całkiem sprawnie tłumi także większość nierówności, ale na tych dużych poprzecznych zbyt wyraźnie informuje jadących o stanie nawierzchni – tak wstrząsami, jak i dochodzącymi z niego dźwiękami. Dopłatę za 16-calowe felgi z oponami 215/45 można sobie darować.
Skoda Fabia FL 1.0 TSI – PODSUMOWANIE
Fabia to nadal bardzo dobre auto miejskie, choć konkurencję ma znacznie silniejszą, niż kiedy debiutowała w 2014 r. (m.in. nowe generacje Volkswagena Polo, Seata Ibizy czy Forda Fiesty).
Skoda Fabia FL 1.0 TSI – zalety
+ Przestronne wnętrze, duży bagażnik, dobra dynamika, niewielkie zużycie paliwa, pewne prowadzenie
Skoda Fabia FL 1.0 TSI – wady
– Niezbyt przyjemny dźwięk silnika, czasami za głośna praca zawieszenia
Skoda Fabia FL 1.0 TSI – dane techniczne
Silnik | benz., turbo, R3, 12V |
Pojemność | 999 cm³ |
Średnica cyl./skok tłoka | 74,5/76,4 mm |
Moc maksymalna | 81 kW/110 KM przy 5000-5500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 200 Nm przy 2000-3500 obr./min |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa |
Pojemność zbiornika paliwa | 45 l |
Zawieszenie przód/tył | kolumny McPhersona/belka skrętna |
Opony testowe | 215/45 R16 |
Hamulce przód/tył | tarczowe went./tarczowe |
Długość/szerokość/wysokość | 400/173/147 cm |
Rozstaw osi | 247 cm |
Pojemność bagażnika | 330-1150 l |
Masa własna/ładowność | 1057/530 kg |
Skoda Fabia FL 1.0 TSI – pomiary testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,6 s |
Elastyczność 60-100 km/h (IV b.) | 7,6 s |
Elastyczność 80-120 km/h (VI b.) | 14,5 s |
Prędkość maksymalna wg producenta | 195 km/h |
Droga hamowania 100-0 km/h (zimne/rozgrzane) | 37,1/37,4 m |
Średnie zużycie paliwa wg prod./testowe | 4,6/6,7 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 670 km |