Skoda Octavia IV Combi 1.5 TSI Style test – przód

Nowa Skoda Octavia IV jest na razie dostępna jako turbodiesel 2.0 TDI (115 lub 150 KM) lub z benzynowym silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM. Z tym drugim Octavia wydaje się sensowniejszym wyborem – ze względu na atrakcyjniejszą cenę. Zapraszamy na test – Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Style.

Nabywcy nowej Skody Octavii nie mają jeszcze dużego wyboru, jeśli chodzi o silniki benzynowe – ale ten, który znalazł się w ofercie na początku, wydaje się optymalny do tego niemałego przecież kompaktowego kombi. Jednostka 1.5 TSI o mocy 150 KM to złoty środek pomiędzy osiągami, zużyciem paliwa a ceną. Bazowy silnik benzynowy 1.0 TSI (auto w niego wyposażone będzie można zamawiać na przełomie czerwca i lipca) ma tylko 3 cylindry oraz 110 KM i w sumie bardziej pasuje do Scali lub Fabii niż Octavii. Zaś w przypadku mocniejszego wariantu 2.0 TSI 190 KM (nie wszedł jeszcze do gamy) trzeba będzie się liczyć z wyraźnie wyższymi kosztami zakupu i eksploatacji. Jak 150-konna jednostka 1.5 TSI spisuje się więc w nowym czeskim kombi? Czy Skoda Octavia 1.5 TSI jest warta zakupu?

Skoda Octavia IV Combi 1.5 TSI Style test – przód
Standardem wersji Style są w pełni diodowe reflektory.

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI: silnik i skrzynia biegów, osiągi

Półtoralitrowy czterocylindrowy silnik pracuje niezwykle spokojnie i cicho, a okresowego odłączania dwóch cylindrów (w celu zmniejszenia zużycia paliwa) nie sposób wyczuć – informuje o nim jedynie napis w zestawie wskaźników. Mimo łagodnego charakteru 1.5 TSI szybko oraz bez szarpania reaguje na dodanie gazu i płynnie rozpędza Skodę już od naprawdę niskich obrotów, dzięki czemu jazda w gęstym ruchu miejskim jest przyjemna i nie wymaga częstego redukowania przełożeń. Dynamika jest więcej niż wystarczająca i w zasadzie nigdy nie czuje się, by Skodzie brakowało „pary”. Bardzo dobra elastyczność pozwala na bezstresowe wyprzedzanie ciężarówek na autostradzie bez redukcji biegu. Przy pełnym wykorzystaniu potencjału silnika, który ochoczo wkręca się na wysokie obroty, od 0 do 100 km/h Octavia rozpędza się – według naszych pomiarów – w 8,8 s.

W połączeniu z jednostką 1.5 TSI dostępna jest na razie tylko skrzynia manualna (automat DSG będzie oferowany w niesprzedawanym jeszcze wariancie 1.5 TSI e-Tec, czyli z tzw. miękką hybrydą). Do jej pracy nie można mieć żadnych zastrzeżeń – dźwignia lekko i bardzo precyzyjnie przemieszcza się pomiędzy poszczególnymi przełożeniami.

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI: zużycie paliwa

Dużym atutem benzynowego silnika jest niewielkie zużycie paliwa. Przy spokojnej jeździe w trasie można bez problemu uzyskać spalanie niewiele przekraczające 5 l/100 km, natomiast na autostradzie, przy 140 km/h, wzrasta ono do 6,8 litra na 100 km. W ruchu miejskim rzadko przekracza zaś 8 l/100 km. Szkoda jedynie, że zbiornik paliwa ma tylko 45 l.

Biorąc pod uwagę średnie zużycie paliwa wynoszące 6,5 l/100 km, można się zastanawiać, czy jest sens kupować Octavię z dieslem. Różnica w cenie pomiędzy wersjami Style 1.5 TSI a 2.0 TDI o tej samej mocy wynosi 21 350 zł. Jest jednak tak duża, ponieważ silnik TDI seryjnie współpracuje z automatem DSG. Dla potrzeby wyliczenia przyjmijmy, że odmiana TSI z DSG będzie droższa od tej z „manualem” o 10 tys. zł, co i tak pozostawia „zapas” w wysokości 11 350 zł. Zważywszy, że w naszym teście nowa Octavia Combi 2.0 TDI DSG zużyła przeciętnie 4,9 l/100 km, różnica na każdych 100 km wynosi 6,09 zł. A to oznacza, że trzeba przejechać ponad 185 tys. km, by kupno wersji wysokoprężnej zaczęło się opłacać.

Skoda Octavia IV Combi 1.5 TSI Style test – silnik
Silnik 1.5 TSI – cichy, dynamiczny i ekonomiczny.

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI: nadwozie i wnętrze

Nowa Skoda Octavia IV, tak zresztą jak poprzednia, to samochód o bardzo przestronnym wnętrzu – na poziomie aut o klasę większych. Realnie oznacza to, że nawet czterech potężnie zbudowanych, wysokich pasażerów zmieści się tu bez problemu (warto jednak zaznaczyć, że po dokupieniu szklanego dachu przestrzeń na głowę z tyłu będzie odpowiednia dla osób o wzroście do ok. 190 cm). I raczej nikt nie będzie narzekał na komfort jazdy, bo zarówno fotele, jak i kanapa okazują się – także podczas długich podróży – naprawdę wygodne.

Możliwości przewozowe Octavii Combi są ogromne – bagażnik do rolety mieści aż 640 l (+30 l w stosunku do modelu 3. generacji). Do dyspozycji są tu m.in. 4 rozkładane haczyki do wieszania toreb, siatki do mocowania ładunku czy półautomatyczna roleta (zwija się po naciśnięciu na jej krawędź). Wśród opcji znajdują się m.in. podwójna podłoga bagażnika z demontowalną listwą dzielącą, która ogranicza przesuwanie się bagażu, a także siatka oddzielająca przestrzeń ładunkową od kabiny czy dźwignie do składania oparć kanapy.

Skoda Octavia IV Combi 1.5 TSI Style test – deska rozdzielcza
Atrakcyjna, dobrze wykonana i ergonomiczna deska rozdzielcza. Centralne nawiewy znajdują się nieco za nisko.

Prowadzący różnej postury nie powinni mieć problemów ze znalezieniem optymalnej pozycji do jazdy, bo zarówno kierownica, jak i fotel mają duży zakres regulacji. W porównaniu z poprzednim modelem deska rozdzielcza mocno się zmieniła i to nie tylko wizualnie. Niektóre z zastosowanych rozwiązań będą wymagały zmiany przyzwyczajeń osób, które użytkowały Octavię III. Na przykład świateł nie obsługuje się już pokrętłem, a przyciskami z lewej strony kierownicy. Zniknął także tradycyjny panel klimatyzacji. Na ekranie systemu multimedialnego na stałe wyświetla się wprawdzie regulacja temperatury, a nad nawiewami powietrza jest przycisk wywołujący pozostałe ustawienia, ale ich zmiana za pomocą tradycyjnych pokręteł i przycisków była szybsza i wygodniejsza.

Generalnie jednak ergonomia jest w Octavii znakomita i drażnią tu jedynie detale, jak brak osobnego przycisku do obsługi systemu start-stop (a auto nie zapamiętuje jego wyłączenia i po kolejnym uruchomieniu silnika znów jest on aktywny). Nowa dwuramienna kierownica okazuje się wyjątkowo poręczna, opcjonalna bezprzewodowa ładowarka do telefonu znajduje się tuż pod ręką kierowcy, nie brakuje także schowków na drobiazgi. Świetne wrażenie robi system multimedialny z obsługą zaawansowanych funkcji samochodu. Ekran błyskawicznie reaguje na dotyk, grafika jest atrakcyjna, a menu czytelne. Bardzo wygodne: wzorem smartfonów można ustawiać skróty na pulpicie tak, jak nam to najbardziej odpowiada.

Jakość wykonania i zastosowanych materiałów jest więcej niż dobra. Szczególnie przyjemny akcent to wykończenie części deski rozdzielczej tkaniną.

Skoda Octavia IV Combi 1.5 TSI Style test – tył
Nowa Octavia ma o 1 cal większe koła niż model poprzedniej generacji.

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI: właściwości jezdne, komfort jazdy

Skoda Octavia w normalnych wersjach bardzo słusznie postawiła na komfort, a nie na przesadnie sportowe doznania z jazdy. W efekcie Octavią podróżuje się bardzo wygodnie (na co wpływ ma także skuteczne wygłuszenie kabiny). Testowy samochód wyposażono w wymagające dopłaty 4150 zł zawieszenie DCC. Generalnie adaptacyjne amortyzatory są dostrojone dość miękko i nawet w trybie Sport – choć są sztywniejsze niż w Comforcie – nie stają się zbyt twarde. W efekcie przeważającą część nierówności Octavia tłumi skutecznie. Jedynie na tych większych, poprzecznych, można by oczekiwać nieco mniejszych wstrząsów i trochę cichszej pracy zawieszenia. Trzeba podkreślić, że w testowanej wersji Style standardem są 18-calowe felgi z oponami 225/45, natomiast w niższej Ambition montowane są sensowniejsze „siedemnastki” z ogumieniem 205/55 R17.

Nawet podczas bardzo szybkiej jazdy autostradowej czeskie kombi jest bardzo stabilne, niemal niewrażliwe na podmuchy wiatru i w zasadzie nie wymaga korekt kursu. Układ kierowniczy ma dobrze dobraną siłę wspomagania, ale nie jest ostry w reakcjach i nawet w trybie Sport pracuje dość lekko. Octavia ze stoickim spokojem pokonuje szybkie zakręty, przechyla się delikatnie i nie ma tendencji nadmiernej podsterowności. Trakcja także jest dobra, a hamulce wyjątkowo skuteczne. Jeśli trzeba by użyć jednego słowa określającego charakter nowej Octavii, tym słowem będzie – zrelaksowana.

Skoda Octavia IV Combi 1.5 TSI Style test – bok
Skoda Octavia IV w udany sposób łączy pewne prowadzenie z dobrym komfortem.

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI: cena i wyposażenie

Na razie Skoda Octavia 2020 dostępna jest w dwóch wersjach wyposażenia – Ambition i Style (niedługo będzie można zamówić bazową Active wraz z silnikiem 1.0 TSI). W efekcie na Combi trzeba wydać minimum 98 750 zł. Testowany topowy wariant 1.5 TSI wymaga wyłożenia 108 700 zł. Jak na kompakt z silnikiem o średniej mocy – dużo. To jednak cena zbliżona do konkurencyjnych modeli. Na przykład Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDI Premium kosztuje 101 400 zł, a Ford Focus Kombi 1.5 EcoBoost (150 KM) Titanium – 99 950 zł.

Wyposażenie Skody Octavii Style jest bogate (m.in. automatyczna klimatyzacja, diodowe reflektory, czujniki parkowania i kamera cofania, nawigacja, cyfrowe wskaźniki, bezkluczykowy dostęp do auta działający na wszystkie klamki, podgrzewane fotele). W standardzie otrzymujemy także systemy bezpieczeństwa czynnego, m.in. układ automatycznego hamowania w razie ryzyka kolizji, monitorowania zmęczenia kierowcy czy asystenta pasa ruchu. Za dopłatą oferowane są jeszcze systemy monitorowania martwego pola w lusterkach i ostrzegający o możliwości zderzenia podczas cofania, a także adaptacyjny tempomat i utrzymywanie na środku pasa ruchu. Typowo dla Skody lista wyposażenia opcjonalnego jest długa – elementy zostały pogrupowane zarówno w promocyjne pakiety, jak i są dostępne jako pojedyncze elementy.

Więcej na temat dostępnych wersji i cen nowej Octavii:

Nowa Skoda Octavia (2020). Opis wersji i cennik

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI: OPINIE I PODSUMOWANIE

Jeśli się dobrze zastanowić (i odstawić na bok emocje), kompaktowe kombi jest samochodem, który spełni przeważająca większość motoryzacyjnych potrzeb. A jeśli jest tak dopracowane jak nowa Skoda Octavia z benzynowym silnikiem 1.5 TSI – spełni je z nawiązką. To auto, które gwarantuje znakomitą przestronność, wysoki ogólny komfort, dobre osiągi przy rozsądnym zużyciu paliwa, a do tego przyjemnie się prowadzi. Do pełni szczęścia brakuje tylko nieco atrakcyjniejszej ceny. No i może automatycznej przekładni, która obecnie nie jest oferowana.

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI – test: plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze
 +  znakomita przestronność, pojemny i funkcjonalny bagażnik, dobra jakość wykonania, łatwa obsługa, wygodne siedzenia, skuteczne wyciszenie wnętrza, udane multimedia
 –  niezbyt przyjemna skórzana tapicerka, nisko umieszczone centralne nawiewy

Układ napędowy
 +  żwawa reakcja na dodanie gazu, dobre osiągi, spokojna praca, zupełnie niewyczuwalne przełączanie na tryb 2-cylindrowy, lekko i precyzyjnie pracująca skrzynia, niskie zużycie benzyny, płynna praca układu start-stop
 –  niewielki zbiornik paliwa

Właściwości jezdne
 +  bardzo pewne prowadzenie, szybkie, ale nie nerwowe reakcje na działania kierowcy, dobrze dobrana siła wspomagania kierownicy, znikoma podatność na boczny wiatr, skuteczne tłumienie większości nierówności, mocne hamulce
 –  na krótkich poprzecznych wybojach wyczuwalne wyraźniejsze wstrząsy, 18-calowe felgi w standardzie wersji Style są niepotrzebne

Wyposażenie i cena
 +  bogate wyposażenie, możliwość dokupowania wielu opcji – tak w pakietach, jak i osobno, rozbudowana sieć serwisowa
 –  na razie nie można zamówić bazowej wersji wyposażenia, obecnie brak skrzyni DSG w połączeniu z silnikiem 1.5 TSI

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI – dane techniczne, osiągi, spalanie

Silnik: benzynowy, turbo (R4, 16V, 1498 cm³); moc maksymalna: 150 KM; przyspieszenie: 0-100 km/h: 8,3 s; prędkość maksymalna: 224 km/h; średnie zużycie paliwa: 5,7-6,7 l/100 km (WLTP, zależnie od specyfikacji)

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNESkoda Octavia Combi 1.5 TSI
Silnikbenzynowy, turbo
Układ cyl./zaw./poj.R4/16/1498 cm³
Moc maksymalna150 KM
Maks. moment obrotowy250 Nm
Napędprzedni
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość4,69/1,83/1,47 m
Rozstaw osi2,69 m
Średnica zawracania10,4 m
Masa/ładowność1285/595 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)640/1700 l
Poj. zbiornika paliwa45 l (Pb)
Opony225/45 R18
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna224 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,3 s
Średnie zużycie paliwa5,7-6,7 l/100 km
DANE TESTOWE
0-100 km/h8,8 s
100-0 km/h (zimne/ciepłe)35,8 m/35,3 m
Hałas przy 50/100 km/h55,6 dB/63,5 dB
Liczba obrotów kierownicą2,5
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/średnie)7,7/5,2/6,5 l/100 km
CENA
WersjaSkoda Octavia Combi 1.5 TSI
CenaAmbition: 98 750 zł
Style: 108 700 zł

Nowa Skoda Octavia – CENY

Ceny nowej Skody Octavii Combi 4. generacji zaczynają się obecnie od 98 750 zł (1.5 TSI Ambition), później będzie można zamówić bazową odmianę Combi 1.0 TSI 110 KM Active (86 200 zł). Najdroższa wersja 2.0 TDI DSG (150 KM) kosztuje 130 050 zł. Wariant Combi jest droższy od liftbacka o 4 tys. zł.

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI – ZDJĘCIA

Oceny czytelników
[Głosów: 54 Średnia: 3.5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here