UżywaneUżywana Skoda Fabia II (2007-2014) - który silnik wybrać?

Używana Skoda Fabia II (2007-2014) – który silnik wybrać?

Obecnie trzeba się trochę naszukać, by znaleźć atrakcyjną Fabię II z drugiej ręki. Z jakim silnikiem najlepiej rozważyć miejską Skodę?

Skoda Fabia II powoli usuwa się w cień swojej młodszej „siostry”, czyli produkowanej od 2014 r. trzeciej generacji. Zachowano bardzo funkcjonalną odmianę kombi, z bagażnikiem mogącym pomieścić aż 480 l. Producent próbował uatrakcyjnić ten model wariantami usportowionymi (RS/180 KM) lub uterenowionymi (Scout), a także wyrazistymi kolorami nadwozia oklejonymi w ciekawe motywy. Tak naprawdę nie musiał tego robić, ponieważ Fabia „schodziła na pniu” i przez wiele lat była polskim bestsellerem. Mimo niemłodego już wieku, drugie wcielenie wciąż gromadnie występuje w ogłoszeniach. Zakup używanej Fabii II lepiej dobrze przemyśleć, bowiem spory udział dotyczy egzemplarzy poflotowych z surowym wykończeniem i minimalistycznym wyposażeniem.

Który silnik najlepiej pasuje do Fabii II z drugiej ręki? Przebrnijmy przez wszystkie i wybierzmy najbardziej odpowiedniego.

Używana Skoda Fabia II – silniki benzynowe

Wstęp do Fabii II stanowią wolnossące odmiany 1.2 HTP o mocy 60/70 KM. To konstrukcje 3-cylindrowe z nietrwałym łańcuchem rozrządu, sprawiające również problemy z cewkami zapłonowymi. Pozostały w ofercie do końca produkcji modelu, podobnie jak bazowy silnik 4-cylindrowy – 1.4/86 KM. Wraz ze 105-konnym 1.6 (do 2010 r.) mają już rozrządy napędzane paskami: producent przewiduje ich wymianę co 90 tys. km. Po modernizacji do Fabii II zawitały jednostki downsizingowe 1.2 TSI, rozwijające 86 i 105 KM. W odróżnieniu od 1.2 HTP, mają one 4-cylindrową budowę, ale i bezpośredni wtrysk paliwa (w pozostałych – wielopunktowy) oraz turbosprężarkę. Nie grzeszą one trwałością, podobnie jak rozciągające się łańcuchy rozrządu (do Fabii II trafiły felerne jednostki z serii EA111). Wszystkie 1,2-litrowe silniki miewają również tendencję do nadmiernego pobierania oleju silnikowego. Ukoronowanie gamy stanowi aż 180-konny 1.4 TSI Twincharger, czyli wspomagany turbosprężarką oraz kompresorem. Ta wersja od początku sprawiała najwięcej kłopotów użytkownikom (nie tylko w Fabiach), stąd radzimy się za nią rozglądać tylko z pewnego źródła. Możliwe awarie: pękające tłoki, zerwania łańcuchów rozrządu, niepohamowany „apetyt” na olej.

Więcej na temat silników 1.4 TSI

SKODA Fabia II 1.4 16V 85KM 5MT PO517EJ 08-2007 DD
Optymalna jednostka do Fabii II? Wolnossący 1.4 (86 KM). Jest wystarczająco dynamiczny, bardzo trwały i toleruje LPG.
Skoda Fabia II 03
Dynamiczne jednostki 1.2 TSI pochodzą z serii obarczonych problemami z łańcuchami rozrządu. Z drugiej jednak strony, wymiana zestawu nie rujnuje portfela (ok. 1200-1500 zł), stąd warunkowo można i ją rozważyć.
Skoda Fabia II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. wolnossące)
Silnik 1.2 HTP 1.2 HTP 1.4 16V 1.6 16V
Pojemność 1198 cm³ 1198 cm³ 1390 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 60 KM 69 KM 86 KM 105 KM
Maks. moment 108 Nm 112 Nm 132 Nm 153 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 16,5 s 14,9 s 12,3 s 10,1 s
Prędkość maks. 155 km/h 163 km/h 174 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,9 l/100 km 5,9 l/100 km 6,5 l/100 km 6,9 l/100 km
Skoda Fabia II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. turbodoładowane)
Silnik 1.2 TSI 1.2 TSI 1.4 TSI (RS)
Pojemność 1197 cm³ 1197 cm³ 1390 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo + kompr.
Maks. moc 86 KM 105 KM 180 KM
Maks. moment 160 Nm 175 Nm 250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,7 s 10,1 s 7,3 s
Prędkość maks. 177 km/h 191 km/h 224 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,2 l/100 km 7,1 l/100 km 6,7 l/100 km

Używana Skoda Fabia II – silniki Diesla

Jednostki wysokoprężne można podzielić na dwie grupy – zasilane pompowtryskiwaczami (2007-2010) oraz z układem common rail (2010-2014). Do pierwszej zaliczamy konstrukcje 1.4 TDI (R3; 70/80 KM) oraz 1.9 TDI (R4; 105 KM). Obydwa nie zachwycają kulturą pracy, ale wpadający w nadmierne wibracje 1.4 TDI może się przynajmniej pochwalić uproszczonym osprzętem (brak koła dwumasowego i DPF-u). Filtr cząstek stałych trafiał tylko do wybranych odmian 1.9 TDI (nie ma go np. BSW). Spotkamy go natomiast, wraz z dwumasowym kołem zamachowym, we wszystkich turbodieslach z serii CR (common rail; od 2010 r.), czyli 1.2 TDI (75 KM) oraz 1.6 TDI (75/90/105 KM). Superoszczędny 1.2 TDI (wg producenta pali tylko 3,4 l/100 km) trafiał tylko do Fabii Greenline. Jego słabą stroną są delikatne wtryskiwacze, ale przynajmniej można je zregenerować, czego nie zaleca się w przypadku piezoelektrycznych wtrysków w 1.6 TDI. Na ogół to jednak żywotne jednostki, wymagające jedynie kontroli wymiany paska rozrządu (także w pozostałych turbodieslach). Pewne wady fabryczne, w postaci luzu osiowego na wale korbowym, wykazują tylko odmiany 1.4 TDI.

Więcej na temat silników 1.4 TDI

Więcej na temat silników 1.6 TDI

Skoda Fabia II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.2 TDI 1.4 TDI 1.4 TDI 1.6 TDI 1.6 TDI 1.9 TDI
Pojemność 1199 cm³ 1422 cm³ 1422 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1896 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 75 KM 70 KM 80 KM 75 KM 90 KM 105 KM
Maks. moment 180 Nm 155 Nm 195 Nm 195 Nm 230 Nm 240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,2 s 14,8 s 13,2 s 14,1 s 12,6 s 10,8 s
Prędkość maks. 172 km/h 163 km/h 172 km/h 166 km/h 176 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,4 l/100 km 4,8 l/100 km 4,9 l/100 km 4,2 l/100 km 4,2 l/100 km 5,1 l/100 km

Używana Skoda Fabia II – który silnik wybrać?

Dobrą relację niezawodności do popularności prezentuje benzynowy 1.4 MPI, oferowany zresztą przez cały okres produkcji modelu. Jeszcze lepiej, gdy uda nam się trafić 1.6 16V. Rozważając turbodiesla, radzimy poszukać Fabii 1.6 TDI: przyjemniej i ciszej jeżdżą (oraz mniej palą) od pompowtryskiwaczowych 1.4/1.9 TDI, a dzięki sporemu spektrum mocy można go dostosować do swoich potrzeb.

Polecamy uwadze nasze artykuły o używanej Skodzie Fabii II:

Używana Skoda Fabia II (2007-2014) – opinie

Używana Skoda Fabia II i Skoda Fabia III – którą generację wybrać?

Skoda Fabia II 05

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji