Skoda Fabia II 05

Obecnie trzeba się trochę naszukać, by znaleźć atrakcyjną Fabię II z drugiej ręki. Z jakim silnikiem najlepiej rozważyć miejską Skodę?

Skoda Fabia II powoli usuwa się w cień swojej młodszej „siostry”, czyli produkowanej od 2014 r. trzeciej generacji. Zachowano bardzo funkcjonalną odmianę kombi, z bagażnikiem mogącym pomieścić aż 480 l. Producent próbował uatrakcyjnić ten model wariantami usportowionymi (RS/180 KM) lub uterenowionymi (Scout), a także wyrazistymi kolorami nadwozia oklejonymi w ciekawe motywy. Tak naprawdę nie musiał tego robić, ponieważ Fabia „schodziła na pniu” i przez wiele lat była polskim bestsellerem. Mimo niemłodego już wieku, drugie wcielenie wciąż gromadnie występuje w ogłoszeniach. Zakup używanej Fabii II lepiej dobrze przemyśleć, bowiem spory udział dotyczy egzemplarzy poflotowych z surowym wykończeniem i minimalistycznym wyposażeniem.

Który silnik najlepiej pasuje do Fabii II z drugiej ręki? Przebrnijmy przez wszystkie i wybierzmy najbardziej odpowiedniego.

Używana Skoda Fabia II – silniki benzynowe

Wstęp do Fabii II stanowią wolnossące odmiany 1.2 HTP o mocy 60/70 KM. To konstrukcje 3-cylindrowe z nietrwałym łańcuchem rozrządu, sprawiające również problemy z cewkami zapłonowymi. Pozostały w ofercie do końca produkcji modelu, podobnie jak bazowy silnik 4-cylindrowy – 1.4/86 KM. Wraz ze 105-konnym 1.6 (do 2010 r.) mają już rozrządy napędzane paskami: producent przewiduje ich wymianę co 90 tys. km. Po modernizacji do Fabii II zawitały jednostki downsizingowe 1.2 TSI, rozwijające 86 i 105 KM. W odróżnieniu od 1.2 HTP, mają one 4-cylindrową budowę, ale i bezpośredni wtrysk paliwa (w pozostałych – wielopunktowy) oraz turbosprężarkę. Nie grzeszą one trwałością, podobnie jak rozciągające się łańcuchy rozrządu (do Fabii II trafiły felerne jednostki z serii EA111). Wszystkie 1,2-litrowe silniki miewają również tendencję do nadmiernego pobierania oleju silnikowego. Ukoronowanie gamy stanowi aż 180-konny 1.4 TSI Twincharger, czyli wspomagany turbosprężarką oraz kompresorem. Ta wersja od początku sprawiała najwięcej kłopotów użytkownikom (nie tylko w Fabiach), stąd radzimy się za nią rozglądać tylko z pewnego źródła. Możliwe awarie: pękające tłoki, zerwania łańcuchów rozrządu, niepohamowany „apetyt” na olej.

Więcej na temat silników 1.4 TSI

SKODA Fabia II 1.4 16V 85KM 5MT PO517EJ 08-2007 DD
Optymalna jednostka do Fabii II? Wolnossący 1.4 (86 KM). Jest wystarczająco dynamiczny, bardzo trwały i toleruje LPG.
Skoda Fabia II 03
Dynamiczne jednostki 1.2 TSI pochodzą z serii obarczonych problemami z łańcuchami rozrządu. Z drugiej jednak strony, wymiana zestawu nie rujnuje portfela (ok. 1200-1500 zł), stąd warunkowo można i ją rozważyć.
Skoda Fabia II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. wolnossące)
Silnik1.2 HTP1.2 HTP1.4 16V1.6 16V
Pojemność1198 cm³1198 cm³1390 cm³1598 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.
Maks. moc60 KM69 KM86 KM105 KM
Maks. moment108 Nm112 Nm132 Nm153 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h16,5 s14,9 s12,3 s10,1 s
Prędkość maks.155 km/h163 km/h174 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa5,9 l/100 km5,9 l/100 km6,5 l/100 km6,9 l/100 km
Skoda Fabia II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. turbodoładowane)
Silnik1.2 TSI1.2 TSI1.4 TSI (RS)
Pojemność1197 cm³1197 cm³1390 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbo + kompr.
Maks. moc86 KM105 KM180 KM
Maks. moment160 Nm175 Nm250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,7 s10,1 s7,3 s
Prędkość maks.177 km/h191 km/h224 km/h
Śr. zużycie paliwa5,2 l/100 km7,1 l/100 km6,7 l/100 km

Używana Skoda Fabia II – silniki Diesla

Jednostki wysokoprężne można podzielić na dwie grupy – zasilane pompowtryskiwaczami (2007-2010) oraz z układem common rail (2010-2014). Do pierwszej zaliczamy konstrukcje 1.4 TDI (R3; 70/80 KM) oraz 1.9 TDI (R4; 105 KM). Obydwa nie zachwycają kulturą pracy, ale wpadający w nadmierne wibracje 1.4 TDI może się przynajmniej pochwalić uproszczonym osprzętem (brak koła dwumasowego i DPF-u). Filtr cząstek stałych trafiał tylko do wybranych odmian 1.9 TDI (nie ma go np. BSW). Spotkamy go natomiast, wraz z dwumasowym kołem zamachowym, we wszystkich turbodieslach z serii CR (common rail; od 2010 r.), czyli 1.2 TDI (75 KM) oraz 1.6 TDI (75/90/105 KM). Superoszczędny 1.2 TDI (wg producenta pali tylko 3,4 l/100 km) trafiał tylko do Fabii Greenline. Jego słabą stroną są delikatne wtryskiwacze, ale przynajmniej można je zregenerować, czego nie zaleca się w przypadku piezoelektrycznych wtrysków w 1.6 TDI. Na ogół to jednak żywotne jednostki, wymagające jedynie kontroli wymiany paska rozrządu (także w pozostałych turbodieslach). Pewne wady fabryczne, w postaci luzu osiowego na wale korbowym, wykazują tylko odmiany 1.4 TDI.

Więcej na temat silników 1.4 TDI

Więcej na temat silników 1.6 TDI

Skoda Fabia II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.2 TDI1.4 TDI1.4 TDI1.6 TDI1.6 TDI1.9 TDI
Pojemność1199 cm³1422 cm³1422 cm³1598 cm³1598 cm³1896 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc75 KM70 KM80 KM75 KM90 KM105 KM
Maks. moment180 Nm155 Nm195 Nm195 Nm230 Nm240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,2 s14,8 s13,2 s14,1 s12,6 s10,8 s
Prędkość maks.172 km/h163 km/h172 km/h166 km/h176 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa3,4 l/100 km4,8 l/100 km4,9 l/100 km4,2 l/100 km4,2 l/100 km5,1 l/100 km

Używana Skoda Fabia II – który silnik wybrać?

Dobrą relację niezawodności do popularności prezentuje benzynowy 1.4 MPI, oferowany zresztą przez cały okres produkcji modelu. Jeszcze lepiej, gdy uda nam się trafić 1.6 16V. Rozważając turbodiesla, radzimy poszukać Fabii 1.6 TDI: przyjemniej i ciszej jeżdżą (oraz mniej palą) od pompowtryskiwaczowych 1.4/1.9 TDI, a dzięki sporemu spektrum mocy można go dostosować do swoich potrzeb.

Polecamy uwadze nasze artykuły o używanej Skodzie Fabii II:

Używana Skoda Fabia II (2007-2014) – opinie

Używana Skoda Fabia II i Skoda Fabia III – którą generację wybrać?

Skoda Fabia II 05

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here