Peugeot 1007 30

Przykład Peugeota 1007 dobitnie pokazuje, że chcąc jak najlepiej można łatwo „przedobrzyć”. Przyjrzyjmy się temu motoryzacyjnemu indywidualiście w opiniach o używanym Peugeocie 1007.

Mimo obfitującej w mniej lub bardziej ciekawe modele historii motoryzacji, jak dotąd nikomu nie udało się stworzyć idealnego samochodu do miasta. A próbowano wielokrotnie, jak na przykład Peugeot w pierwszej dekadzie lat dwutysięcznych. Francuscy konstruktorzy wyszli z założenia, że większość miejskich aut (nie tylko swoich, ale i konkurencji) ma dwie podstawowe wady: są zbyt ciasne w środku i, mimo skondensowanych rozmiarów zewnętrznych, niezbyt użyteczne z powodu konieczności otwarcia drzwi. Dlatego opracowano Peugeota 1007 – samochód, który miał w komfortowych warunkach zmieścić komplet podróżnych, a jednocześnie zapewnić bezkonkurencyjną wygodę w codziennym użytkowaniu po wąskich uliczkach/parkingach. Francuskiego mikrovana już w bazowej wersji wyposażano bowiem w wielkie, przesuwane elektrycznie na bok drzwi, dające niczym nie zmącony dostęp do przedziału pasażerskiego. W środku znalazły się cztery osobno regulowane fotele, umożliwiające dostosowanie wnętrza Peugeota do bieżących potrzeb (w zakresie przestrzeni i objętości bagażnika, standardowo mieszczącego tylko 178 l). Pod maskami „zagościły” znane z innych modeli PSA jednostki napędowe, nie pokuszono się o nadzwyczajne rozwiązania mechaniczne. Przynależność do grona mikrovanów poniekąd wymusiła stworzenie bardzo wysokiego nadwozia, stąd 1007 właściwościami jezdnymi sporo odstaje od innych małych Peugeotów (107, 206, 207).

Peugeot 1007 drzwi
Elektrycznie sterowane, przesuwne drzwi trafiły do wszystkich Peugeotów 1007, stając się jego wizytówką. Przy zachowaniu drobnych czynności konserwujących nie wymagają one napraw przez długie lata. Zaniedbania często widać przy obniżkach temperatur lub opadach deszczu/śniegu, gdy drzwi potrafią „wariować” (nie zamykać się lub nie otwierać do końca).

Efektowne drzwi Peugeota 1007 z początku wydawały się genialnym rozwiązaniem, ale już po kilku miesiącach eksploatacji stało się jasne, że zaparkowanie nim tuż obok innego auta uniemożliwi jego właścicielowi dostanie się do niego. Ten, próbując otworzyć standardowo uchylane drzwi, może obić lakier stojącego tuż obok Peugeota. Klienci być może to zauważyli, bo sprzedaż 1007 zaczęła topnieć już po roku. Do tego stopnia, że po 4 latach całkowicie zakończono produkcję bez wprowadzenia następcy. Dzisiaj nietypowego Peugeota można mieć za 4-cyfrową kwotę. Warto się o niego pokusić? Zweryfikujmy spostrzeżenia użytkowników używanych Peugeotów 1007.

Peugeot 1007
Niewielkie rozmiary nie czynią z Peugeota 1007 wyjątkowo zwrotnego auta. Doskonała jest za to widoczność i użyteczność drzwi np. podczas zapinania z tyłu fotelików. Otwarcie ich zwiększa szerokość samochodu zaledwie o kilkanaście centymetrów, ale lepiej nie wjeżdżać na siłę w ekstremalnie wąskie luki: tam, gdzie my wysiądziemy, kierowcy aut z tradycyjnie otwieranymi drzwiami nie dadzą rady i najprawdopodobniej obiją nimi naszego Peugeota.

Używany Peugeot 1007 – wnętrze

Miejski Peugeot w środku w wielu aspektach przypomina minivana, a są to: wysoka pozycja za kierownicą, dodatkowe okienko między przednimi słupkami i znaczna odległość przedniej szyby od zestawu wskaźników. Wygospodarowano tam zresztą pokrytą materiałem półkę, po której „nie latają” ułożone tam przedmioty. Na inne drobiazgi (monety, kubek z napojem) też się znajdzie odpowiednie miejsce. Ergonomia i czytelność kokpitu 1007 nie budzą zastrzeżeń, może poza ulokowaniem przycisków otwierania szyb: są przy lewarku biegów, zaś w drzwiach umieszczono tylko klamkę. Deskę wykonano z o wiele lepszych materiałów niż spotykanych w Peugeocie 107. W dodatku można łatwo ją personalizować, kupując w internecie zamienniki obwódek nawiewów w innym kolorze. Ten model posiada również łatwo zdejmowane, dwuczęściowe poszycia foteli.

Peugeot 1007 deska rozdzielcza
Po zajęciu miejsca trudno odczuć, że siedzimy w zaledwie 3,7-metrowym samochodzie. Kokpit jest bardzo funkcjonalny i łatwy w personalizacji (jeśli się znudzi dany kolor).

Przedział pasażerski Peugeota 1007 stanowią cztery osobno montowane i regulowane fotele. Przednie zamontowano dość daleko od podłoża. Zadbano o wystarczające wyprofilowanie, ale wielu kierowców skarży się na zbyt krótkie siedzisko. Za nimi znajdują się dwa kolejne z indywidualnym systemem przesuwania i ustawiania kąta oparcia. Jak na model miejski, jest tam całkiem przestronnie, a już na pewno o wiele przyjemniej się tam dostać (pokaźne drzwi odsłaniają ogromny otwór wejściowy). Mimo wszystko przydałby się większy bagażnik – przy maksymalnie przesuniętych do tyłu fotelach zmieści 178 l. Złożenie oparć poskutkuje powstaniem dużego progu, ale można je również w całości pochylić do przodu: wtedy do bagażnika wejdzie 1050 l.

Używany Peugeot 1007 – silniki

Do napędu 1007 zaprzęgnięto sprawdzone jednostki napędowe z popularnych modeli 206, 207 i 307. Benzynowa gama opiera się na dwóch odmianach 1.4 (73 i 88 KM, z zależności od typu głowicy) oraz na 109-konnym 1.6 16V. Wykorzystują pośredni wtrysk paliwa i paskowy napęd rozrządu wymagający wymiany co ok. 80 tys. km. Podobne pojemności skokowe spotkamy w turbodieslach. Do 1007 trafiła 68-konny wariant 1.4 HDi oraz 109-konny 1.6 HDi. Obydwa to konstrukcje 4-cylindrowe z zasilaniem common rail, również z rozrządem napędzanym paskiem. Słabszy wariant ma uproszczony do granic możliwości osprzęt (bez koła dwumasowego i DPF-u, z turbosprężarką ze stałą geometrią), lecz osiągami odstaje od reszty, nie imponując szczególnie oszczędnym charakterem na tle przyjemniejszego w jeździe 1.6 HDi. Diesle nie łączyły się ze skrzynią automatyczną, a właściwie zautomatyzowaną (z funkcją ręcznego wybierania przełożeń), opcjonalnie przewidzianą dla odmian 1.4/73 KM i 1.6/109 KM.

Peugeot 1007 silnik
Warto poszukać benzynowego 1.6: podobnie jak 1.4, jest żywotny i nieźle znosi LPG, a w 1007 dodatkowo zapewnia przyzwoite osiągi.
Peugeot 1007 silnik
Małą moc 1.4 HDi dobitnie czuć w momencie wyjazdu na drogę szybkiego ruchu. Pozytywnie zaskakuje jednak kosztami utrzymania.

Używany Peugeot 1007 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Odsuwane drzwi bardzo mi odpowiadają. Często parkuję tam, gdzie inne auta się nie mieszczą”

„Miejsca z przodu jest aż nadto. Nawet do tyłu z powodzeniem wejdą dorosłe osoby”

„Elektryczne wspomaganie kierownicy inteligentnie dobiera siłę wspomagania do warunków jazdy”

„1007 to bardzo zwrotne auto z miękko zestrojonym zawieszeniem. Dobrze czuje się na każdej nawierzchni”

 Wady 

„Trochę wpadek w ergonomii, np. łatwo pomylić przycisk uchylania szyb z tym od otwarcia drzwi”

„Przednie słupki zabierają sporo z pola widzenia kierowcy. Gdyby nie to, widoczność byłaby doskonała”

„Drzwi w tym aucie wymagają szczególnej troski (smarowania prowadnicy, wymiany uszczelek)”

„Stukanie i skrzypienie kokpitu jest na porządku dziennym”

Używany Peugeot 1007 – awaryjność, typowe usterki

Do Peugeota 1007 trafiły nieskomplikowane, a przy tym udane silniki benzynowe jeszcze sprzed ery jednostek VTi/THP. Powtarzające się usterki tyczą się cewek zapłonowych, alternatorów, sond lambda albo spalania oleju silnikowego. Nawet diesle jeżdżą bez zarzutów, raz na jakiś czas wymagając wyczyszczenia zaworu EGR, a w 1.6 HDi – wymiany podkładek pod wtryskiwaczami lub zregenerowania filtra cząstek stałych. W autach z nieregularnie zmienianym olejem silnikowym nierzadko dochodziło do zatarć turbosprężarek. Niezłą trwałość (na przewidywalnym poziomie) prezentuje zawieszenie wraz z układem kierowniczym. Model nieźle opiera się korozji. Główny powód do zmartwień? Elektronika. Świecące kontrolki są na porządku dziennym, ale to zmora wielu aut francuskich z tamtych lat. Indywidualny problem 1007 to, rzecz jasna, drzwi. Po kilkunastu latach pracy potrafią być kapryśne, zwłaszcza gdy nadejdzie ochłodzenie lub pada deszcz/śnieg. Potrafią nie odsuwać się do końca, nie zamykać (dobijać do końca i z powrotem wracać) lub robić to z dużym oporem. Właściciel może jedynie raz na jakiś czas smarować prowadnice drzwi, ale na awarie sterującej nimi „elektryki” niewiele poradzi. W przypadku tego auta sposób szczególny zalecamy wykupienie miejsca w ogrzewanym parkingu lub garażu.

Peugeot 1007 radio
Zazwyczaj w używanym Peugeocie 1007 „coś nie działa”. Defekty w pracy radia lub klimatyzacji będą dobrym argumentem do negocjacji ceny.

Używany Peugeot 1007 – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN widnieje na naklejce w słupku przednim (fot.) oraz w centralnej części podszybia (dostęp po otwarciu maski).

Peugeot 1007 numer VIN

Używany Peugeot 1007 – sytuacja rynkowa

Trzeba mieć sporo szczęścia, by spotkać Peugeota 1007 na ulicy. Niezbyt często trafia się też w ogłoszeniach. Portale dysponują ok. 20 bezwypadkowymi samochodami w cenach od 6 do 13 tys. zł. Najłatwiej o benzynowego 1.4, ale nie brakuje też odmian 1.6. Trzeba się za to naszukać, by znaleźć diesla. Tylko co trzeci 1007 ma automatyczną skrzynię biegów.

Peugeot 1007 schowek
Schowki w Peugeocie 1007 spotkamy niemal na każdym kroku. Przypominają o pozycjonowaniu tego modelu w podsegmencie miejskich minivanów.

Używany Peugeot 1007 – podsumowanie

Efektowne drzwi realnie zwiększają komfort codziennego użytkowania Peugeota 1007, ale w równym stopniu mogą się stać utrapieniem dla właściciela. Nic jednak nie jest w stanie zmącić korzyści z pojemnego wnętrza i mało usterkowej „mechaniki”. Jeśli komuś się podoba ten model i ma trochę czasu na poszukiwania dobrego egzemplarza, jak najbardziej można go rozważyć.

Redakcja poleca opinie o innych używanych Peugeotach:

Używany Peugeot 107 (2005-2014) – opinie użytkowników

Używany Peugeot 206 (1998-2012) – opinie użytkowników

Używany Peugeot 207 (2006-2012) – opinie użytkowników

Używany Peugeot 307 (2001-2008) – opinie użytkowników

Peugeot 1007 drzwi

Peugeot 1007 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.373/169/162 cm
Rozstaw osi232 cm
Pojemność bagażnika178-1048 l
Peugeot 1007 – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.4 8V1.4 16V1.6 16V1.4 HDi1.6 HDi
Pojemność1360 cm³1360 cm³1587 cm³1398 cm³1560 cm³
Paliwobenz.benz.benz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc73 KM88 KM109 KM68 KM109 KM
Maks. moment118 Nm133 Nm147 Nm160 Nm245 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,4 s13,6 s11,1 s15,4 s11,4 s
Prędkość maks.165 km/h173 km/h190 km/h160 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa6,5 l/100 km6,4 l/100 km6,5 l/100 km4,7 l/100 km4,8 l/100 km

Używany Peugeot 1007 – galeria

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here