Prawdziwy obiekt pożądania na polskim rynku wtórnym. Zobaczmy, z jakim silnikiem najlepiej kupić używane Audi A4 (B8).
W najnowszym zestawieniu CarVertical – serwisu świadczącego usługi zweryfikowania historii pojazdu na podstawie numeru VIN – Audi A4 (B8) zajęło pierwsze miejsce na liście najczęściej sprawdzanych po numerze identyfikacyjnym samochodów używanych. Dowodzi to niesłabnącej popularności tego modelu wśród polskich odbiorców. Nie ma się co temu dziwić: to samochód bardzo starannie zmontowany, nie korodujący, obdarzony świetnymi właściwościami jezdnymi i w dodatku wystarczająco przestronny w środku. Audi produkowało tą generację A4 dosyć długo (7 lat), dzięki czemu istnieje jeszcze okazja kupienia względnie młodego auta za niewygórowaną kwotę.
Przyjrzyjmy się jednak silnikom używanego Audi A4 (B8): było ich bardzo dużo i nie wszystkie zasługują na rekomendację. Z jaką jednostką napędową najlepiej rozważyć Audi A4 (B8) z drugiej ręki?
Używane Audi A4 (B8) – silniki benzynowe
Downsizing na dobre zagościł w palecie benzynowych silników Audi klasy średniej. Wszystkie jednostki, bez wyjątku, posiadają bezpośredni wtrysk paliwa (niska opłacalność montażu drogiej instalacji LPG) oraz łańcuchowy napęd rozrządu. Gamę otwierają dwie jednostki TFSI z rodziny EA888: 1.8 TFSI (120/160/170 KM) i 2.0 TFSI (180/211/225 KM). Dalej mamy widlastą odmianę 3.0 V6 TFSI, która, w odróżnieniu od wcześniej wymienionych, otrzymała doładowanie kompresorem, a nie turbosprężarką. Generuje 272 KM lub 333 KM w Audi S4 (B8). Ten silnik w słabszej wersji zastąpił po liftingu jedyną wolnossącą propozycję w gamie A4 (B8) – 3.2 FSI/265 KM. Wariant bez turbo trafił również do topowego Audi RS4 (B8), z tym że w nim zainstalowano aż 450-konnego 4.2 V8 FSI. Niestety, nie mamy dobrych wieści odnośnie niezawodności. Popularne odmiany 1.8/2.0 TFSI od samego początku zmagały się z postępującym zużywaniem oleju silnikowego, spowodowanym zbyt cienkimi pierścieniami tłokowymi. Producent ograniczył skalę problemów w 2012 roku, ale niekoniecznie wyeliminował inny defekt, mianowicie rozciągający się łańcuch rozrządu. Typowo dla silników z bezpośrednim wtryskiem, właściciele muszą mieć na względzie koszty czyszczenia lub wymiany kolektora ssącego w wyniku odkładających się w nim nagarów. Przeciętną opinią „cieszą się” łączone z silnikami do 180 KM bezstopniowe skrzynie Multitronic. Koszty wynikające z zużycia eksploatacyjnego generują również dwusprzęgłowe S tronic (od 3.0 TFSI „wzwyż”) i klasyczne Tiptronic.
Silnik | 1.8 TFSI | 1.8 TFSI | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1798 cm³ | 1798 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 120 KM | 160 KM | 180 KM | 211 KM | 225 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 250 Nm | 320 Nm | 350 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s | 8,6 s | 7,7 s | 6,9 s | 6,4 s |
Prędkość maks. | 208 km/h | 225 km/h | 236 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,1 l/100 km | 7,3 l/100 km | 6,9 l/100 k | 7,6 l/100 km | 7,1 l/100 km |
Silnik | 3.0 V6 TFSI | 3.0 V6 TFSI (S4) | 3.2 V6 FSI | 4.2 V8 FSI (RS4) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 2995 cm³ | 2995 cm³ | 3197 cm³ | 4163 cm³ |
Paliwo | benz., kompr. | benz., kompr. | benz. | benz. |
Maks. moc | 272 KM | 333 KM | 265 KM | 450 KM |
Maks. moment | 400 Nm | 440 Nm | 330 Nm | 430 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,9 s | 5,0 s | 6,5 s | 4,7 s |
Prędkość maks. | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,4 l/100 km | 10,2 l/100 km | 10,0 l/100 km | 10,7 l/100 km |
Używane Audi A4 (B8) – silniki Diesla
W przypadku diesli zawsze mamy do czynienia z pojedynczym turbodoładowaniem i wtryskiem common rail. Ma to znaczenie w przypadku jednostek 2.0 TDI, ponieważ właśnie one uchodzą za znacznie bardziej dopracowane od starszych odmian z pompowtryskiwaczami. Audi zaproponowało aż 8 wersji mocy (od 120 do 190 KM) i już w najsłabszej przewidziano zaawansowany osprzęt w postaci turbo ze zmienną geometrią oraz dwumasowego koła zamachowego. Standardowo do wszystkich montowano też filtr cząstek stałych. Nie można wykluczać konieczności zregenerowania/wymiany którejś z tych części, ale to wyłącznie w wyniku „zmęczenia” eksploatacyjnego. Jedyną bolączką odznaczają się 143-konne odmiany o kodzie CAGA, mianowicie łuszczy się w nich pompa paliwa, w wyniku czego do układu wtryskowego dostają się opiłki metalu. Na rynku wtórnym czasami da się spotkać turbodiesle w układzie V, czyli 2.7 TDI (190 KM) i 3.0 TDI (najpierw 240 KM, potem 204/245 KM). Według użytkowników pięknie pracują i harmonijnie oddają moc, zapewniając w A4 niemal sportowe osiągi (przynajmniej odmiany ponad 200-konne). W odróżnieniu od 2.0 TDI, który jako jedyny posiada paskowy rozrząd, 2.7/3.0 TDI to pokrewne konstrukcje z łańcuchem rozrządu wytrzymującym dłużej niż w benzynowych 1.8/2.0 TFSI. Jeśli jednak przyjdzie go wymienić, na operację trzeba przeznaczyć aż 5-6 tys. zł (łańcuch umieszczono od strony skrzyni biegów). Także przy turbodieslach zalecamy wzmożoną czujność przy zakupie Audi z „automatem”.
Silnik | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 120 KM | 143 KM | 163 KM | 177 KM | 190 KM |
Maks. moment | 290 Nm | 320 Nm | 400 Nm | 380 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s | 9,4 s | 8,3 s | 7,8 s | 7,3 s |
Prędkość maks. | 205 km/h | 215 km/h | 225 km/h | 230 km/h | 240 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,3 l/100 km | 5,1 l/100 km | 4,5 l/100 km | 6,0 l/100 km | 5,2 l/100 km |
Silnik | 2.7 V6 TDI | 3.0 V6 TDI | 3.0 V6 TDI | 3.0 V6 TDI |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 2698 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 190 KM | 204 KM | 240 KM | 245 KM |
Maks. moment | 400 Nm | 400 Nm | 500 Nm | 500 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,7 s | 7,1 s | 6,1 s | 5,9 s |
Prędkość maks. | 239 km/h | 244 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,6 l/100 km | 5,2 l/100 km | 6,1 l/100 km | 6,2 l/100 km |
Używane Audi A4 (B8) – który silnik wybrać?
Aż 3 na 4 wystawione w ogłoszeniach Audi A4 (B8) ma pod maską turbodiesla 2.0 TDI. Warto iść za tym, co dyktuje rynek wtórny: to wreszcie dopracowany i wzorowo zaopatrzony w części zamienne silnik, pozytywnie zaskakujący zużyciem paliwa i dynamiką (może poza wersjami 120/136 KM). Warto zapolować na 3.0 TDI, najlepiej po wymianie rozrządu. Benzynowe TFSI trudno polecać, chyba że po liftingu lub z rzetelną historią serwisową. Za najbardziej trwałą wersję benzynową uchodzi paliwożerna 3.2 FSI.
Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym Audi A4 (B8):
Używane Audi A4 (B8; 2008-2015) – opinie użytkowników
Używane Audi A4 (B7) i Audi A4 (B8) – którą generację wybrać?