Odważnie stylizowany i solidny mechanicznie koreański crossover. Zweryfikujmy opinie właścicieli używanych Kii Soul I i oceńmy, czy warto ją kupić.
Pojawienie się Kii Soul było odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie pośród klienteli na miejskie crossovery. Koreańska propozycja wizualnie przypominała niewielkie (4,1 m) kombi z pudełkowatym nadwoziem o zupełnie pionowej tylnej klapie. Auto było dość wysokie (ponad 1,6 m), a przez to odpowiadające potrzebom dorosłych osób. Kii Soul trudno jednak polecać rodzinom z dziećmi z uwagi na mikroskopijny bagażnik o pojemności 220 l. W opinii wielu użytkowników uchodzi on jednak za pakowny, a pokaźny schowek pod podłogą ułatwia utrzymanie w nim porządku. Do Soula nigdy nie trafiła konfiguracja z napędem na 4 koła, sporadycznie trafiają się auta ze skrzynią automatyczną. Z salonów zlokalizowanych na terenie Polski wyjeżdżały auta napędzane wyłącznie 1,6-litrowymi silnikami: benzynowymi (CVVT/GDI) i wysokoprężnymi (CRDi). Optymalna moc (w okolicach 125 KM) wystarczała do wyjazdów w dalekie trasy i podczas pokonywania miejskich dystansów. W 2011 roku nadszedł czas modernizacji Soula, a dwa lata później zadebiutowała druga generacja, która sprawia wrażenie… kolejnego liftingu. Dowodzi to, jak przełomowa była (i jest) sylwetka crossovera Kii.

Ograniczone możliwości przewozowe, wraz ze skromną gamą silników, mogły bezpośrednio przyczynić się do umiarkowanego zainteresowania Soulem na rynku pierwotnym. „Przejeżdżenie” kilku lat pozwoliło wyrobić sobie temu modelowi całkiem pozytywną opinię, w dodatku Kia w cenie „dorzucała” sporo standardowych opcji wyposażenia, na czym tylko korzystają odbiorcy Soula z drugiej ręki. Jakie zdania mają ich właściciele? Czas na poznanie opinii o używanej Kii Soul pierwszej generacji.

Używana Kia Soul I – wnętrze
Kokpit Soula nie przyciąga tak uwagi jak karoseria. Najbardziej ekstrawaganckim elementem pozostają tutaj umieszczone w głębokich tubusach zegary. O nowoczesnym charakterze samochodu świadczy obecność przydatnych portów, do których można podłączyć urządzenia zasilane z wejścia AUX czy USB. Przed pasażerem wygospodarowano obszerny, lakierowany w inny kolor schowek. Jakość wykonania? Jak to w Kii, czyli na pograniczu poziomu przeciętnego i dobrego. Dominują twarde tworzywa, które jeszcze nie hałasują w nadmiernym stopniu. Pozytywnie wypada ocenić orientację wokół samochodu, przynajmniej jeśli chodzi o jego przednią część. Widoczność do tyłu wypada już co najwyżej przeciętnie.

Kia Soul nie jest ani samochodem długim, ani tym bardziej szerokim. Za to ponadprzeciętnie wysokim, stąd miejsca na głowy jest wręcz „w bród”, i to w obu rzędach siedzeń. Przednie fotele dysponują długim siedziskiem i przyzwoitym zakresem regulacji. Przyjemnie się na nich siedzi – wyżej niż u większości aut, z którymi akurat stoi się w korku (nawet, jeśli będą to SUV-y). Dwie dorosłe osoby powinny bez wyrzeczeń zmieścić się na kanapie: mają gdzie umieścić zarówno głowy, jak i nogi (niski tunel środkowy). Czar przestronności Kii Soul znika po otwarciu tylnej klapy. Ujrzymy wtedy wyjątkowo krótki i wąski bagażnik o deklarowanej pojemności 220 l. Niby mało, ale pod podłogą ulokowano naprawdę obszerny schowek z przegródkami pomagającymi utrzymać w nim porządek. Według niektórych źródeł, bagażnik Soula bez niego (jest demontowany) zmieści już 340 l.
Używana Kia Soul I – silniki
Polscy odbiorcy musieli zadowolić się wyborem pomiędzy dwoma 4-cylindrowymi jednostkami 1.6 z łańcuchem rozrządu – benzynowym o mocy 124 KM, oraz wysokoprężnym (128 KM). W codziennym użytkowaniu przyjemniej jeździ ten drugi, ponieważ ma spory zapas momentu obrotowego, a przy tym nie spala nadzwyczajnych ilości paliwa. Jednostkę CRDi montowano zresztą w znacznie bardziej popularnej Kii Cee’d oraz w jej „bliźniaku”, Hyundaiu i30. Pozostała w produkcji do końca, z kolei benzynowego 1.6 CVVT przy okazji liftingu zastąpiono odmianą z bezpośrednim wtryskiem paliwa (GDI). Nie czuć po nim, że rozwija o 16 KM więcej: moment wzrósł tylko nieznacznie. Na wybranych rynkach Kia oferowała Soula z benzynowymi jednostkami 2.0 (143/164 KM), lecz trzeba mieć sporo szczęścia, by na nie trafić. A nawet jeśli się uda, trudniej zdobyć do nich części zamienne.


Używana Kia Soul I – opinie użytkowników
Zalety
„Doskonały dostęp do wnętrza. Wsiada się i wysiada na prostych nogach. Wystarczająco dużo miejsca”
„W mojej Kii 1.6 GDI wymieniam tylko oleje i filtry. Samochód praktycznie bezawaryjny”
„Trzeba wiedzieć, jak wykorzystywać bagażnik Soula. Okazuje się zaskakująco ustawny i pakowny”
„Silne wspomaganie kierownicy, minimalny promień skrętu. Manewrowanie w mieście sprawia przyjemność”
Wady
„Tylnej szyby równie dobrze mogło by nie być. I tak przez nią prawie nic nie widać”
„Niektóre części drogie, na inne trzeba długo czekać. Taki urok posiadania nietuzinkowego samochodu”
„Naprawdę twarde zawieszenie. Połączenie z wielkimi kołami mocno ogranicza komfort jazdy”
„Samochód wąski i wysoki, przez co na autostradach miewa tendencje do bujania, zwłaszcza jeśli mocno wieje”
Używana Kia Soul I – awaryjność, typowe usterki
Lista ewentualnych usterek tego modelu nie będzie długa. Jeśli benzynowy Soul ma za sobą 200 tys. km lub więcej, jego silnik najprawdopodobniej pobiera olej, ewentualnie może on skądś wyciekać. Turbodiesle posiadają filtr cząstek stałych, którzy rzadko sprawia problemy, niemniej warto co jakiś czas pozwolić wypalić mu się w trasie. Czasami zachodzi konieczność doinwestowania w komplet sprzęgła: część samochodów obarczona była nawet wadą fabryczną tego elementu. Sporadycznie użytkownicy zgłaszają kłopoty z rozrusznikami, alternatorami i wybranymi systemami w aucie (wspomaganie kierownicy, centralny zamek). Crossovery Kii „lubią” systematycznie przepalać żarówki, a ich klamki – zacinać się. Niestety, w tak młodym aucie nierzadko już słyszy się o postępującej korozji, na szczęście głównie w mało widocznych partiach samochodu (okolice klapy bagażnika i krawędzie innych elementów blacharskich). Wreszcie należy mieć na uwadze podatność lakieru karoseryjnego na wszelkie zarysowania.

Używana Kia Soul I – gdzie jest nr VIN?
Numeru VIN należy szukać na naklejce umieszczonej w słupku środkowym prawym. Wybito go również na fragmencie podwozia przed fotelem pasażera.
Używana Kia Soul I – sytuacja rynkowa
Używane Kie Soul kosztują minimum 15 tys. zł, przyzwoity egzemplarz można mieć już za 17-20 tys. zł. Kwoty za droższe samochody nie zawsze reguluje rocznik: w przedziale 23-27 wystawiane są zadbane Kie z początku produkcji lub nawet poliftowe. Barierę 30 tys. zł przekraczają tylko samochody z roczników 2011-13, które przejechały mniej niż 100 tys. km. Udanego turbodiesla 1.6 CRDi spotkamy w co trzeciej wystawionej Kii Soul.
Używana Kia Soul I – podsumowanie
Z zewnątrz ten crossover praktycznie się nie zestarzał, w dodatku napędzają go dopracowane jednostki napędowe i ma wystarczająco obszerne wnętrze. Trochę można żałować bagażnika, ale z drugiej strony – gdy ktoś potrzebuje większego, rozejrzy się za kompaktowym SUV-em. Używany Soul spełni oczekiwania osób poszukujących wyrazistego i jednocześnie solidnego samochodu do użytku w aglomeracji miejskiej. Na gorszych jakościowo drogach przeszkadza twardo zestrojone zawieszenie.
Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Kiach:
Używana Kia Rio III (2011-2017) – opinie
Używana Kia Cee’d II (2012-2018) – opinie
Używana Kia Optima III (2010-2015) – opinie
Używana Kia Sportage III (2010-2016) – opinie
Używana Kia Venga (2009-2019) – opinie
Używana Kia Sorento II (2009-2014) – opinie
Dł./szer./wys. | 410/179/161 cm |
Rozstaw osi | 255 cm |
Pojemność bagażnika | 220-1258 l |
Silnik | 1.6 CVVT | 1.6 GDI | 2.0 CVVT | 2.0 CVVT | 1.6 CRDi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1591 cm³ | 1591 cm³ | 1975 cm³ | 1999 cm³ | 1582 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | turbodiesel |
Maks. moc | 126 KM | 140 KM | 143 KM | 164 KM | 128 KM |
Maks. moment | 154 Nm | 166 Nm | 184 Nm | 201 Nm | 260 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s | 10,4 s | b.d. | b.d. | 10,7 s |
Prędkość maks. | 177 km/h | 180 km/h | b.d. | b.d. | 180 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,5 l/100 km | 6,4 l/100 km | 7,8 l/100 km | 6,9 l/100 km | 4,9 l/100 km |