KIA e-Soul III 64kWh 204KM AT CVT Shift-by-Wire FWD WN0011N 06-2020

Katalogowy zasięg aut elektrycznych znacząco różni się od rezultatów uzyskiwanych w testach. Ile kilometrów faktycznie przejeżdżają popularne „elektryki ”na jednym ładowaniu?

Elektromobilność w Polsce systematycznie wchodzi na kolejny poziom rozwoju. Rozwijają się sieci ogólnodostępnych ładowarek (zarówno płatnych, jak i darmowych), a coraz więcej dostępnych na naszym rynku aut elektrycznych (i to nie tylko tych najdroższych) potrafi przejechać 300-400 km na pełnym ładowaniu. Taki zasięg pozwala już z większym spokojem planować nawet dalsze wyjazdy.

Już z doświadczeń związanych z samochodami spalinowymi wiadomo, że producenci w tabelach z danymi technicznymi lubią się przechwalać zaniżonymi wartościami dotyczącymi np. spalania paliwa. Tak samo jest z autami elektrycznymi, w których analogicznie podaje się ilość zużywanej energii (kWh) na każde 100 kilometrów. Wprowadzenie bardziej rygorystycznego cyklu WLTP poprawiło nieco sytuację (wyniki zbliżyły się do wartości uzyskiwanych w rzeczywistości), ale nadal pojawiają się odchylenia od realnych parametrów. Bezpośrednio oddziałuje to na faktyczny zasięg samochodu elektrycznego na jednym ładowaniu – najprawdopodobniej będzie niższy od tego w katalogu.

Jak prędkość wpływa na zasięg samochodu elektrycznego?

Tematowi prawdziwego zużywania energii przez samochody elektryczne, a w konsekwencji ich realnym zasięgom, przyjrzał się niemiecki ADAC, badając w swoich warunkach (pomiarach ADAC Ecotest) 27 najpopularniejszych aut elektrycznych, dostępnych też w Polsce. Jak można się spodziewać, oszczędny charakter pojazdów (głównie małych, a co za tym idzie – lekkich) nie może przełożyć się na daleki zasięg z uwagi na stosowanie w nich znacznie mniejszych baterii. Różnice bywają kolosalne, np. około 30 kWh w Volkswagenie e-up!/Seacie Mii w porównaniu do 100 kWh w Tesli X.

Dlatego też w zestawieniu biorącym pod uwagę zasięg na jednym ładowaniu najwyższe miejsca okupują drogie auta elektryczne wyposażone w pojemny akumulator. Rekompensuje on w wystarczającym stopniu wyższe zużywanie energii potrzebne do zasilenia mocnego silnika, pozwalając przejechać „na raz” ok. 400 km. Świetnie wypadły m.in. koreańskie „elektryki” (Hyundai Ioniq/Kona, Kia e-Soul/e-Niro), którym niewiele zabrakło do tego pułapu. Mniej, bo poniżej 300 km, przejadą np. elektryczne Peugeoty i modele segmentu A (m.in. Smart Forfour EQ, Mini Cooper SE).

Jak temperatura wpływa na zasięg auta elektrycznego?

W poniższej tabeli samochody uszeregowaliśmy według ich realnego zasięgu, od najdłuższego do najkrótszego. Uzupełniliśmy ją o informacje dotyczące zużycia energii – zarówno w cyklu WLTP (wyjątki: NEDC), jak i uzyskane w badaniach ADAC. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat któregoś z wymienionych aut, kliknij na nazwę modelu w tabeli.

Samochody elektryczne – zużycie energii (fabryczne i rzeczywiste) i realny zasięg na jednym ładowaniu
Marka/modelPojemność baterii (kWh)Zużycie energii (fabryczne wg WLTP; kWh/100 km)Zużycie energii (wg ADAC; kWh/100 km))Rzeczywisty zasięg wg ADAC (km)
1Tesla Model X 100D 100,0 20,8*24,0 451 
2Tesla Model 3 Longe Range AWD75,016,020,9429
3Porsche Taycan 4S Performance Plus93,426,223,6400
4Kia e-Niro (64 kWh) Spirit64,015,918,1398
5Audi e-tron Sportback 55 quattro95,023,724,4390
6Kia e-Soul (64 kWh) Spirit64,015,718,8390
7Hyundai Kona Electric (64 kWh) Trend64,015,019,5379
8Jaguar i-Pace EV400 S AWD90,022,027,6366
9Audi e-tron 55 quattro95,023,025,8365
10Opel Ampera-e First Edition60,014,5*19,7342
11Mercedes EQC 400 AMG Line80,022,627,6335
12Renault Zoe R135 Z.E. 50 (52 kWh) Intens52,017,719,0335
13Volkswagen ID.3 Pro Performance 1st Max62,016,119,3335
14Tesla Model 3 Standard Range Plus53,014,319,5305
15Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh)62,018,522,7300
16Peugeot e-208 GT50,017,618,7280
17BMW i3 (120 Ah)42,215,317,9272
18DS 3 Crossback E-Tense So Chic50,018,3*20,5270
19Hyundai Ioniq Electric Style38,313,8 16,3 270
20Peugeot e-2008 GT50,017,820,2260
21Renault Zoe Intens (41 kWh)41,0 13,3* 20,3243
22Volkswagen e-up! Style32,314,516,7220
23Seat Mii electric Plus32,314,917,3215
24Mini Cooper SE32,616,817,6210
25Nissan Leaf Acenta (40 kWh)40,020,622,1201
26Nissan e-NV 200 Evalia40,0 25,9  28,1 167
27Smart Forfour EQ passion 17,6 15,918,4 100 

* wg cyklu NEDC

Dla porównania zamieszczamy zeszłoroczne badanie brytyjskiego miesięcznika What Car?, który również zmierzył prawdziwe zasięgi popularnych „elektryków”.

Auta elektryczne – realny zasięg (od największego do najmniejszego)
SamochódZasięg testowyZasięg deklarowany
1Hyundai Kona Electric 64kWh417 km (259 mil)449 km (WLTP)
2Jaguar I-Pace407 km (253 mile)470 km (WLTP)
2Kia e-Niro 64kWh407 km (253 mile)455 km (WLTP)
3Tesla Model 3 Performance385 km (239 mil)530 km (WLTP)
4Tesla Model X 100D375 km (233 mile)565 km (NEDC)
5Nissan Leaf e+349 km (217 mil)385 km (WLTP)
6Tesla Model 3 Long Range340 km (211 mil)560 km (WLTP)
7Mercedes EQC335 km (208 mil)417 km (WLTP)
8Tesla Model S 75D328 km (204 mile)490 km (NEDC)
9Audi e-tron 55 quattro315 km (196 mil)436 km (WLTP)
10Renault Zoe R135309 km (192 mile)385 km (WLTP)
11Tesla Model 3 Standard Range Plus291 km (181 mil)409 km (WLTP)
12BMW i3 120Ah266 km (165 mil)310 km (WLTP)
13Hyundai Kona Electric 39kWh254 km (158 mil)289 km (WLTP)
14Renault Zoe R110235 km (146 mil)395 km (WLTP)
15Nissan Leaf206 km (128 mil)270 km (WLTP)
16BMW i3 94Ah195 km (121 mil)312 km (NEDC)
17Volkswagen e-Golf188 km (117 mil)230 km (WLTP)
18Seat Mii Electric 32kWh179 km (111 mil)260 km (WLTP)
19Volkswagen e-Up 16kWh106 km (66 mil)133 km (WLTP)
20Smart Fortwo EQ Cabrio95 km (59 mil)130 km (WLTP)
21Smart Forfour EQ92 km (57 mil)130 km (WLTP)

Źródło: What Car?

Przeczytaj także:

Porównanie „elektryków” – realny zasięg w warunkach zimowych

Holujesz przyczepę autem elektrycznym? Zasięg zmaleje o połowę!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here