Katalogowy zasięg aut elektrycznych znacząco różni się od rezultatów uzyskiwanych w testach. Ile kilometrów faktycznie przejeżdżają popularne „elektryki ”na jednym ładowaniu?
Elektromobilność w Polsce systematycznie wchodzi na kolejny poziom rozwoju. Rozwijają się sieci ogólnodostępnych ładowarek (zarówno płatnych, jak i darmowych), a coraz więcej dostępnych na naszym rynku aut elektrycznych (i to nie tylko tych najdroższych) potrafi przejechać 300-400 km na pełnym ładowaniu. Taki zasięg pozwala już z większym spokojem planować nawet dalsze wyjazdy.
Już z doświadczeń związanych z samochodami spalinowymi wiadomo, że producenci w tabelach z danymi technicznymi lubią się przechwalać zaniżonymi wartościami dotyczącymi np. spalania paliwa. Tak samo jest z autami elektrycznymi, w których analogicznie podaje się ilość zużywanej energii (kWh) na każde 100 kilometrów. Wprowadzenie bardziej rygorystycznego cyklu WLTP poprawiło nieco sytuację (wyniki zbliżyły się do wartości uzyskiwanych w rzeczywistości), ale nadal pojawiają się odchylenia od realnych parametrów. Bezpośrednio oddziałuje to na faktyczny zasięg samochodu elektrycznego na jednym ładowaniu – najprawdopodobniej będzie niższy od tego w katalogu.
Jak prędkość wpływa na zasięg samochodu elektrycznego?
Tematowi prawdziwego zużywania energii przez samochody elektryczne, a w konsekwencji ich realnym zasięgom, przyjrzał się niemiecki ADAC, badając w swoich warunkach (pomiarach ADAC Ecotest) 27 najpopularniejszych aut elektrycznych, dostępnych też w Polsce. Jak można się spodziewać, oszczędny charakter pojazdów (głównie małych, a co za tym idzie – lekkich) nie może przełożyć się na daleki zasięg z uwagi na stosowanie w nich znacznie mniejszych baterii. Różnice bywają kolosalne, np. około 30 kWh w Volkswagenie e-up!/Seacie Mii w porównaniu do 100 kWh w Tesli X.
Dlatego też w zestawieniu biorącym pod uwagę zasięg na jednym ładowaniu najwyższe miejsca okupują drogie auta elektryczne wyposażone w pojemny akumulator. Rekompensuje on w wystarczającym stopniu wyższe zużywanie energii potrzebne do zasilenia mocnego silnika, pozwalając przejechać „na raz” ok. 400 km. Świetnie wypadły m.in. koreańskie „elektryki” (Hyundai Ioniq/Kona, Kia e-Soul/e-Niro), którym niewiele zabrakło do tego pułapu. Mniej, bo poniżej 300 km, przejadą np. elektryczne Peugeoty i modele segmentu A (m.in. Smart Forfour EQ, Mini Cooper SE).
Jak temperatura wpływa na zasięg auta elektrycznego?
W poniższej tabeli samochody uszeregowaliśmy według ich realnego zasięgu, od najdłuższego do najkrótszego. Uzupełniliśmy ją o informacje dotyczące zużycia energii – zarówno w cyklu WLTP (wyjątki: NEDC), jak i uzyskane w badaniach ADAC. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat któregoś z wymienionych aut, kliknij na nazwę modelu w tabeli.
Marka/model | Pojemność baterii (kWh) | Zużycie energii (fabryczne wg WLTP; kWh/100 km) | Zużycie energii (wg ADAC; kWh/100 km)) | Rzeczywisty zasięg wg ADAC (km) | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Tesla Model X 100D | 100,0 | 20,8* | 24,0 | 451 |
2 | Tesla Model 3 Longe Range AWD | 75,0 | 16,0 | 20,9 | 429 |
3 | Porsche Taycan 4S Performance Plus | 93,4 | 26,2 | 23,6 | 400 |
4 | Kia e-Niro (64 kWh) Spirit | 64,0 | 15,9 | 18,1 | 398 |
5 | Audi e-tron Sportback 55 quattro | 95,0 | 23,7 | 24,4 | 390 |
6 | Kia e-Soul (64 kWh) Spirit | 64,0 | 15,7 | 18,8 | 390 |
7 | Hyundai Kona Electric (64 kWh) Trend | 64,0 | 15,0 | 19,5 | 379 |
8 | Jaguar i-Pace EV400 S AWD | 90,0 | 22,0 | 27,6 | 366 |
9 | Audi e-tron 55 quattro | 95,0 | 23,0 | 25,8 | 365 |
10 | Opel Ampera-e First Edition | 60,0 | 14,5* | 19,7 | 342 |
11 | Mercedes EQC 400 AMG Line | 80,0 | 22,6 | 27,6 | 335 |
12 | Renault Zoe R135 Z.E. 50 (52 kWh) Intens | 52,0 | 17,7 | 19,0 | 335 |
13 | Volkswagen ID.3 Pro Performance 1st Max | 62,0 | 16,1 | 19,3 | 335 |
14 | Tesla Model 3 Standard Range Plus | 53,0 | 14,3 | 19,5 | 305 |
15 | Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh) | 62,0 | 18,5 | 22,7 | 300 |
16 | Peugeot e-208 GT | 50,0 | 17,6 | 18,7 | 280 |
17 | BMW i3 (120 Ah) | 42,2 | 15,3 | 17,9 | 272 |
18 | DS 3 Crossback E-Tense So Chic | 50,0 | 18,3* | 20,5 | 270 |
19 | Hyundai Ioniq Electric Style | 38,3 | 13,8 | 16,3 | 270 |
20 | Peugeot e-2008 GT | 50,0 | 17,8 | 20,2 | 260 |
21 | Renault Zoe Intens (41 kWh) | 41,0 | 13,3* | 20,3 | 243 |
22 | Volkswagen e-up! Style | 32,3 | 14,5 | 16,7 | 220 |
23 | Seat Mii electric Plus | 32,3 | 14,9 | 17,3 | 215 |
24 | Mini Cooper SE | 32,6 | 16,8 | 17,6 | 210 |
25 | Nissan Leaf Acenta (40 kWh) | 40,0 | 20,6 | 22,1 | 201 |
26 | Nissan e-NV 200 Evalia | 40,0 | 25,9 | 28,1 | 167 |
27 | Smart Forfour EQ passion | 17,6 | 15,9 | 18,4 | 100 |
* wg cyklu NEDC
Dla porównania zamieszczamy zeszłoroczne badanie brytyjskiego miesięcznika What Car?, który również zmierzył prawdziwe zasięgi popularnych „elektryków”.
Samochód | Zasięg testowy | Zasięg deklarowany | |
---|---|---|---|
1 | Hyundai Kona Electric 64kWh | 417 km (259 mil) | 449 km (WLTP) |
2 | Jaguar I-Pace | 407 km (253 mile) | 470 km (WLTP) |
2 | Kia e-Niro 64kWh | 407 km (253 mile) | 455 km (WLTP) |
3 | Tesla Model 3 Performance | 385 km (239 mil) | 530 km (WLTP) |
4 | Tesla Model X 100D | 375 km (233 mile) | 565 km (NEDC) |
5 | Nissan Leaf e+ | 349 km (217 mil) | 385 km (WLTP) |
6 | Tesla Model 3 Long Range | 340 km (211 mil) | 560 km (WLTP) |
7 | Mercedes EQC | 335 km (208 mil) | 417 km (WLTP) |
8 | Tesla Model S 75D | 328 km (204 mile) | 490 km (NEDC) |
9 | Audi e-tron 55 quattro | 315 km (196 mil) | 436 km (WLTP) |
10 | Renault Zoe R135 | 309 km (192 mile) | 385 km (WLTP) |
11 | Tesla Model 3 Standard Range Plus | 291 km (181 mil) | 409 km (WLTP) |
12 | BMW i3 120Ah | 266 km (165 mil) | 310 km (WLTP) |
13 | Hyundai Kona Electric 39kWh | 254 km (158 mil) | 289 km (WLTP) |
14 | Renault Zoe R110 | 235 km (146 mil) | 395 km (WLTP) |
15 | Nissan Leaf | 206 km (128 mil) | 270 km (WLTP) |
16 | BMW i3 94Ah | 195 km (121 mil) | 312 km (NEDC) |
17 | Volkswagen e-Golf | 188 km (117 mil) | 230 km (WLTP) |
18 | Seat Mii Electric 32kWh | 179 km (111 mil) | 260 km (WLTP) |
19 | Volkswagen e-Up 16kWh | 106 km (66 mil) | 133 km (WLTP) |
20 | Smart Fortwo EQ Cabrio | 95 km (59 mil) | 130 km (WLTP) |
21 | Smart Forfour EQ | 92 km (57 mil) | 130 km (WLTP) |
Źródło: What Car?
Przeczytaj także:
Porównanie „elektryków” – realny zasięg w warunkach zimowych
Holujesz przyczepę autem elektrycznym? Zasięg zmaleje o połowę!