NowościAktualnościOd 100 do ponad 450 km zasięgu. Które auta elektryczne dojadą najdalej?

Od 100 do ponad 450 km zasięgu. Które auta elektryczne dojadą najdalej?

Katalogowy zasięg aut elektrycznych znacząco różni się od rezultatów uzyskiwanych w testach. Ile kilometrów faktycznie przejeżdżają popularne „elektryki ”na jednym ładowaniu?

Elektromobilność w Polsce systematycznie wchodzi na kolejny poziom rozwoju. Rozwijają się sieci ogólnodostępnych ładowarek (zarówno płatnych, jak i darmowych), a coraz więcej dostępnych na naszym rynku aut elektrycznych (i to nie tylko tych najdroższych) potrafi przejechać 300-400 km na pełnym ładowaniu. Taki zasięg pozwala już z większym spokojem planować nawet dalsze wyjazdy.

Już z doświadczeń związanych z samochodami spalinowymi wiadomo, że producenci w tabelach z danymi technicznymi lubią się przechwalać zaniżonymi wartościami dotyczącymi np. spalania paliwa. Tak samo jest z autami elektrycznymi, w których analogicznie podaje się ilość zużywanej energii (kWh) na każde 100 kilometrów. Wprowadzenie bardziej rygorystycznego cyklu WLTP poprawiło nieco sytuację (wyniki zbliżyły się do wartości uzyskiwanych w rzeczywistości), ale nadal pojawiają się odchylenia od realnych parametrów. Bezpośrednio oddziałuje to na faktyczny zasięg samochodu elektrycznego na jednym ładowaniu – najprawdopodobniej będzie niższy od tego w katalogu.

Jak prędkość wpływa na zasięg samochodu elektrycznego?

Tematowi prawdziwego zużywania energii przez samochody elektryczne, a w konsekwencji ich realnym zasięgom, przyjrzał się niemiecki ADAC, badając w swoich warunkach (pomiarach ADAC Ecotest) 27 najpopularniejszych aut elektrycznych, dostępnych też w Polsce. Jak można się spodziewać, oszczędny charakter pojazdów (głównie małych, a co za tym idzie – lekkich) nie może przełożyć się na daleki zasięg z uwagi na stosowanie w nich znacznie mniejszych baterii. Różnice bywają kolosalne, np. około 30 kWh w Volkswagenie e-up!/Seacie Mii w porównaniu do 100 kWh w Tesli X.

Dlatego też w zestawieniu biorącym pod uwagę zasięg na jednym ładowaniu najwyższe miejsca okupują drogie auta elektryczne wyposażone w pojemny akumulator. Rekompensuje on w wystarczającym stopniu wyższe zużywanie energii potrzebne do zasilenia mocnego silnika, pozwalając przejechać „na raz” ok. 400 km. Świetnie wypadły m.in. koreańskie „elektryki” (Hyundai Ioniq/Kona, Kia e-Soul/e-Niro), którym niewiele zabrakło do tego pułapu. Mniej, bo poniżej 300 km, przejadą np. elektryczne Peugeoty i modele segmentu A (m.in. Smart Forfour EQ, Mini Cooper SE).

Jak temperatura wpływa na zasięg auta elektrycznego?

W poniższej tabeli samochody uszeregowaliśmy według ich realnego zasięgu, od najdłuższego do najkrótszego. Uzupełniliśmy ją o informacje dotyczące zużycia energii – zarówno w cyklu WLTP (wyjątki: NEDC), jak i uzyskane w badaniach ADAC. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat któregoś z wymienionych aut, kliknij na nazwę modelu w tabeli.

Samochody elektryczne – zużycie energii (fabryczne i rzeczywiste) i realny zasięg na jednym ładowaniu
Marka/model Pojemność baterii (kWh) Zużycie energii (fabryczne wg WLTP; kWh/100 km) Zużycie energii (wg ADAC; kWh/100 km)) Rzeczywisty zasięg wg ADAC (km)
1 Tesla Model X 100D  100,0  20,8* 24,0  451 
2 Tesla Model 3 Longe Range AWD 75,0 16,0 20,9 429
3 Porsche Taycan 4S Performance Plus 93,4 26,2 23,6 400
4 Kia e-Niro (64 kWh) Spirit 64,0 15,9 18,1 398
5 Audi e-tron Sportback 55 quattro 95,0 23,7 24,4 390
6 Kia e-Soul (64 kWh) Spirit 64,0 15,7 18,8 390
7 Hyundai Kona Electric (64 kWh) Trend 64,0 15,0 19,5 379
8 Jaguar i-Pace EV400 S AWD 90,0 22,0 27,6 366
9 Audi e-tron 55 quattro 95,0 23,0 25,8 365
10 Opel Ampera-e First Edition 60,0 14,5* 19,7 342
11 Mercedes EQC 400 AMG Line 80,0 22,6 27,6 335
12 Renault Zoe R135 Z.E. 50 (52 kWh) Intens 52,0 17,7 19,0 335
13 Volkswagen ID.3 Pro Performance 1st Max 62,0 16,1 19,3 335
14 Tesla Model 3 Standard Range Plus 53,0 14,3 19,5 305
15 Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh) 62,0 18,5 22,7 300
16 Peugeot e-208 GT 50,0 17,6 18,7 280
17 BMW i3 (120 Ah) 42,2 15,3 17,9 272
18 DS 3 Crossback E-Tense So Chic 50,0 18,3* 20,5 270
19 Hyundai Ioniq Electric Style 38,3 13,8  16,3  270
20 Peugeot e-2008 GT 50,0 17,8 20,2 260
21 Renault Zoe Intens (41 kWh) 41,0  13,3*  20,3 243
22 Volkswagen e-up! Style 32,3 14,5 16,7 220
23 Seat Mii electric Plus 32,3 14,9 17,3 215
24 Mini Cooper SE 32,6 16,8 17,6 210
25 Nissan Leaf Acenta (40 kWh) 40,0 20,6 22,1 201
26 Nissan e-NV 200 Evalia 40,0  25,9   28,1  167
27 Smart Forfour EQ passion  17,6  15,9 18,4  100 

* wg cyklu NEDC

Dla porównania zamieszczamy zeszłoroczne badanie brytyjskiego miesięcznika What Car?, który również zmierzył prawdziwe zasięgi popularnych „elektryków”.

Auta elektryczne – realny zasięg (od największego do najmniejszego)
Samochód Zasięg testowy Zasięg deklarowany
1 Hyundai Kona Electric 64kWh 417 km (259 mil) 449 km (WLTP)
2 Jaguar I-Pace 407 km (253 mile) 470 km (WLTP)
2 Kia e-Niro 64kWh 407 km (253 mile) 455 km (WLTP)
3 Tesla Model 3 Performance 385 km (239 mil) 530 km (WLTP)
4 Tesla Model X 100D 375 km (233 mile) 565 km (NEDC)
5 Nissan Leaf e+ 349 km (217 mil) 385 km (WLTP)
6 Tesla Model 3 Long Range 340 km (211 mil) 560 km (WLTP)
7 Mercedes EQC 335 km (208 mil) 417 km (WLTP)
8 Tesla Model S 75D 328 km (204 mile) 490 km (NEDC)
9 Audi e-tron 55 quattro 315 km (196 mil) 436 km (WLTP)
10 Renault Zoe R135 309 km (192 mile) 385 km (WLTP)
11 Tesla Model 3 Standard Range Plus 291 km (181 mil) 409 km (WLTP)
12 BMW i3 120Ah 266 km (165 mil) 310 km (WLTP)
13 Hyundai Kona Electric 39kWh 254 km (158 mil) 289 km (WLTP)
14 Renault Zoe R110 235 km (146 mil) 395 km (WLTP)
15 Nissan Leaf 206 km (128 mil) 270 km (WLTP)
16 BMW i3 94Ah 195 km (121 mil) 312 km (NEDC)
17 Volkswagen e-Golf 188 km (117 mil) 230 km (WLTP)
18 Seat Mii Electric 32kWh 179 km (111 mil) 260 km (WLTP)
19 Volkswagen e-Up 16kWh 106 km (66 mil) 133 km (WLTP)
20 Smart Fortwo EQ Cabrio 95 km (59 mil) 130 km (WLTP)
21 Smart Forfour EQ 92 km (57 mil) 130 km (WLTP)

Źródło: What Car?

Przeczytaj także:

Porównanie „elektryków” – realny zasięg w warunkach zimowych

Holujesz przyczepę autem elektrycznym? Zasięg zmaleje o połowę!

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji