Norwegowie przetestowali Audi e-tron, Mercedesa EQC i Teslę Model X. Sprawdź, jak ciągnięcie przyczepy wpływa na zużycie prądu.
Przyjęło się, że samochody „na prąd” mają znacznie gorsze możliwości przewozowe od aut spalinowych. Jednak to się zmienia i „elektryki” także pod tym względem stają się coraz bardziej konkurencyjne. Dlatego Norweskie Stowarzyszenie Pojazdów Elektrycznych postanowiło sprawdzić, jak Audi e-tron, Mercedes EQC i Tesla Model X radzą sobie z holowaniem przyczepy.
Wszystkie trzy SUV-y charakteryzują się sporą siłą uciągu. Prym wiedzie Tesla, w przypadku której ta wartość wynosi 2267 kg. Natomiast zarówno Audi, jak i Mercedesa mogą holować przyczepę o masie do 1800 kg.
Norwegowie odrobili pracę domową z metodologii. Testowane auta przejechały 1381 kilometrów w ciągu 3 dni. Każde z nich ciągnęło identyczną przyczepę kempingową o masie 1160 kg (czyli znacznie poniżej maksimum swoich możliwości). E-trona, EQC i Model X prowadzili trzej kierowcy doświadczeni w jeździe „elektrykami”, a żeby ograniczyć wpływ „czynnika ludzkiego” na pomiary, często zamieniali się samochodami.
Samochód | bez przyczepy | z przyczepą |
---|---|---|
Audi e-tron | 18,5 kWh/100 km | 35,3 kWh/100 km |
Mercedes EQC | 16,3 kWh/100 km | 30,6 kWh/100 km |
Tesla Model X | 15,3 kWh/100 km | 27,9 kWh/100 km |
Jak wynika z powyższej tabeli, najlepiej pod względem zużycia prądu wypadła Tesla Model X. Na drugim końcu skali znalazło się Audi e-tron, które na pokonanie 100 km z przyczepą potrzebuje ok. 27% więcej „elektronów” niż amerykański SUV.
We wnioskach Norwegowie podkreślili dwie kwestie. Po pierwsze, podczas jazdy z przyczepą bardzo przydaje się funkcja rekuperacji, która służy odzyskiwaniu energii podczas hamowania i pozwala doładować akumulatory. Bez tego zużycie prądu byłoby jeszcze wyższe, a zasięg – mniejszy.

Po drugie, wszystkie trzy przetestowane samochody nadają się do holowania przyczepy. W tej kategorii najlepszy wybór stanowi Tesla Model X. Jednak jak zauważono – jest ona również droższa od konkurentów, więc jeśli ktoś nie planuje dalekich tras z przyczepą, to do okazjonalnych wyjazdów wystarczą też e-tron lub EQC.
Zachęcamy również do przeczytania naszego porównania:
Audi e-tron, Jaguar I-Pace, Mercedes EQC, Tesla Model X – porównanie
Zdjęcia: elbil.no