Zasięg „elektryka” zmienia się wraz z porami roku. Jaki jest wpływ temperatury na zużycie prądu? Odpowiedź znajdziecie w tym teście Tesli Model 3.
Coraz więcej samochodów elektrycznych dostępnych na naszym rynku oferuje rzeczywisty zasięg powyżej 300-400 km, dzięki czemu pod tym względem mogą być już traktowane jako alternatywa dla aut spalinowych. Jednak jak zawsze jest też druga strona medalu – „elektryki” są znacznie bardziej wrażliwe na temperaturę otoczenia.
Włoska redakcja portalu InsideEVs przeprowadza właśnie test długodystansowy Tesli Model 3 w wersji Standard Range Plus, która na jednym ładowaniu może przejechać do 409 km według normy WLTP. Korzystając z okazji, dziennikarze postanowili sprawdzić faktyczne zużycie energii tego auta na trasie z Rzymu do Forlì. Test wykonano dwukrotnie (w styczniu i w październiku), co pozwoliło również przekonać się, jak temperatura wpływa na zasięg.
Styczeń | Październik | |
---|---|---|
Dokładna data testu | 24 stycznia 2020 | 9 października 2020 |
Pogoda (początek/koniec testu) | Pochmurnie, 15°C/6°C | Pogodnie, 26°C/18°C |
Średnie zużycie energii | 14,7 kWh/100 km | 11,9 kWh/100 km |
Przejechany dystans | 1062 km | 1045 km |
Średnia prędkość | 78 km/h | 78 km/h |
Pomimo różnych pór roku, obie próby zostały przeprowadzone przy podobnym natężeniu ruchu. W styczniu Tesla nieco więcej czasu jechała z włączonymi światłami i ogrzewaniem, jednak wpływ dodatkowych odbiorników nie uzasadnia aż tak dużej różnicy w zużyciu prądu. Wyjaśnienia należy szukać w kwestii chłodzenia i ogrzewania baterii. Zimą konieczne było ogrzanie akumulatora, co kosztowało cenne „elektrony”. Natomiast podczas październikowego testu bateria miała optymalne warunki pracy. Szczegółowe wyniki zużycia energii zamieściliśmy w poniższej tabeli:
Styczeń | Październik | |
---|---|---|
Jazda miejska (Rzym) | 27,0 kWh/100 km, 185 km zasięgu | 15,0 kWh/100 km, 330 km zasięgu |
Jazda podmiejska | 17,4 kWh/100 km, 285 km zasięgu | 14,0 kWh/100 km, 355 km zasięgu |
Autostrada | 22,8 kWh/100 km, 215 km zasięgu | 19,2 kWh/100 km, 260 km zasięgu |
Jazda ekonomiczna | 13,9 kWh/100 km, 355 km zasięgu | 9,2 kWh/100 km, 540 km zasięgu |
Maksymalne zużycie energii | 70,0 kWh/100 km, 70 km zasięgu | 81,4 kWh/100 km, 60 km zasięgu |
Zobacz również:
Test „elektryków” – realny zasięg 20 aut w warunkach zimowych
Źródło: InsideEVs