Zasięg „elektryka” zmienia się wraz z porami roku. Jaki jest wpływ temperatury na zużycie prądu? Odpowiedź znajdziecie w tym teście Tesli Model 3.

Coraz więcej samochodów elektrycznych dostępnych na naszym rynku oferuje rzeczywisty zasięg powyżej 300-400 km, dzięki czemu pod tym względem mogą być już traktowane jako alternatywa dla aut spalinowych. Jednak jak zawsze jest też druga strona medalu – „elektryki” są znacznie bardziej wrażliwe na temperaturę otoczenia.

Włoska redakcja portalu InsideEVs przeprowadza właśnie test długodystansowy Tesli Model 3 w wersji Standard Range Plus, która na jednym ładowaniu może przejechać do 409 km według normy WLTP. Korzystając z okazji, dziennikarze postanowili sprawdzić faktyczne zużycie energii tego auta na trasie z Rzymu do Forlì. Test wykonano dwukrotnie (w styczniu i w październiku), co pozwoliło również przekonać się, jak temperatura wpływa na zasięg.

Procedura testowa
StyczeńPaździernik
Dokładna data testu24 stycznia 20209 października 2020
Pogoda (początek/koniec testu)Pochmurnie, 15°C/6°CPogodnie, 26°C/18°C
Średnie zużycie energii14,7 kWh/100 km11,9 kWh/100 km
Przejechany dystans1062 km1045 km
Średnia prędkość78 km/h78 km/h

Pomimo różnych pór roku, obie próby zostały przeprowadzone przy podobnym natężeniu ruchu. W styczniu Tesla nieco więcej czasu jechała z włączonymi światłami i ogrzewaniem, jednak wpływ dodatkowych odbiorników nie uzasadnia aż tak dużej różnicy w zużyciu prądu. Wyjaśnienia należy szukać w kwestii chłodzenia i ogrzewania baterii. Zimą konieczne było ogrzanie akumulatora, co kosztowało cenne „elektrony”. Natomiast podczas październikowego testu bateria miała optymalne warunki pracy. Szczegółowe wyniki zużycia energii zamieściliśmy w poniższej tabeli:

Tesla Model 3 – zużycie energii
StyczeńPaździernik
Jazda miejska (Rzym)27,0 kWh/100 km, 185 km zasięgu15,0 kWh/100 km, 330 km zasięgu
Jazda podmiejska17,4 kWh/100 km, 285 km zasięgu14,0 kWh/100 km, 355 km zasięgu
Autostrada22,8 kWh/100 km, 215 km zasięgu19,2 kWh/100 km, 260 km zasięgu
Jazda ekonomiczna13,9 kWh/100 km, 355 km zasięgu9,2 kWh/100 km, 540 km zasięgu
Maksymalne zużycie energii70,0 kWh/100 km, 70 km zasięgu81,4 kWh/100 km, 60 km zasięgu

Zobacz również:

Test „elektryków” – realny zasięg 20 aut w warunkach zimowych

Źródło: InsideEVs

Oceny czytelników
[Głosów: 5 Średnia: 3.8]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here