Hyundai Kona Electric - otwierające

Nissan Leaf spopularyzował „elektryki”, Tesla pokazała, że potrafią jechać szybko i daleko. Czas na kolejny krok w rozwoju.

Polski rynek motoryzacyjny bardzo się ostatnio przeobraża. Diesle powoli tracą na znaczeniu, klienci coraz częściej wybierają turbodoładowane silniki benzynowe, a także hybrydy. Samochody elektryczne na ich tle wciąż wypadają blado, ale z roku na rok zarówno ich oferta, jak i sprzedaż systematycznie rosną.

Hyundai Kona Electric - dynamiczne

 

I trudno się dziwić, wszak dużo się zmieniło odkąd na początku tej dekady gama takich aut ograniczała się do malutkiego Mitsubishi i-MiEV za 160 tys. zł, który na jednym ładowaniu przejeżdżał realnie nieco ponad 100 km. To, gdzie „elektryki” są dziś, najlepiej pokazuje Hyundai Kona Electric.

Hyundai Kona Electric - dynamiczne
Realny zasięg Hyundaia przy pełnych bateriach to 480 km – poza najdroższymi „elektrykami”, jak Tesla czy Jaguar I-Pace, to niespotykany wynik.

Niewielkie zmiany

Auto niewiele się różni od innych wersji Kony. Z zewnątrz dostrzeżemy brak tradycyjnego grilla, a w kabinie zmieniono konsolę centralną (teraz to półka bez dźwigni zmiany biegów, za to ze schowkiem pod spodem) i zastąpiono klasyczne wskaźniki ekranem. Baterie są pod kabiną, więc nie wpływają na jej przestronność – za to podłoga jest o kilka centymetrów wyżej, przez co siedzi się tu w nieco mniej wygodnej pozycji (szczególnie z tyłu). Pojemność bagażnika zmalała z 361 do 332 litrów. Prześwit – z 15,8 do 17,1 cm.

Hyundai Kona Electric - deska rozdzielcza
Poza wskaźnikami i konsolą centralną – kokpit jak w każdej Konie. Choć z miękkiego tworzywa wykonano tylko element między środkowymi a prawym nawiewem, wykończenie robi dobre wrażenie. Słupki nie są zbyt szerokie, ale przymocowano do nich lusterka.
Hyundai Kona Electric - kanapa
Z tyłu przestrzeń nad głową kończy się przy 185 cm wzrostu. Mało miejsca na stopy.

Gwóźdź programu

Jednak największym atutem Kony Electric jest jej napęd. Producent przygotował dwie wersje tego modelu, różniące się mocą silnika i pojemnością baterii. W słabszej wynoszą one, odpowiednio, 136 KM i 39,2 kWh. W mocniejszej: 204 KM i 64 kWh. W teście wzięła udział ta druga. Moc na poziomie hot hatchy oraz aż 395 Nm momentu obrotowego (jak przystało na „elektryka” – dostępne w każdej chwili) zapewniają Konie fantastyczne osiągi. Hyundai twierdzi, że przyspieszenie 0-100 km/h trwa 7,6 s, ale nasze pomiary dały zdecydowanie lepszy wynik: 6,6 s! Mało tego, uczucie wciskania w fotel nie ustaje przy „setce”, Kona szybko rozpędza się aż do ogranicznika przy 173 km/h (licznikowe 178 km/h).

Hyundai Kona Electric - mapa
Okrąg na mapie pokazuje, ile Kona przejedzie, zanim trzeba będzie naładować akumulatory (zdjęcie zrobione przy stanie baterii 85%).

Nawet przy tej prędkości w kabinie jest cicho i kierowca może bez podnoszenia głosu rozmawiać z siedzącymi z tyłu. Do szybkiej jazdy nie zachęca za to zdecydowany wzrost zużycia energii. W mieście wynosi ono 12,4 kWh na 100 km (co oznacza, że osobę ładującą auto z domowego gniazdka pokonanie tego dystansu będzie kosztować mniej niż 7 zł). Na typowej drodze krajowej zużycie rośnie tylko do 14 kWh, za to przy 120 km/h to już 20 kWh, a przy 140 – aż 24 kWh na 100 km (zatem przy tej prędkości jazda kosztuje już nieco ponad 13 zł/100 km).

Hyundai Kona Electric - ładowanie
Z „szybkiego” słupka można w 75 min naładować akumulatory do 80%, ale pełne ładowanie z gniazda 230 V trwa nawet kilkanaście godzin. Gniazdo do ładowania ukryto pod klapką w „grillu”.

Długodystansowiec

Tym, co odstrasza wiele osób od zakupu „elektryków” jest ograniczony zasięg. Dzisiejsze auta tego typu mają zwykle baterie o pojemności 30-40 kWh i pokonują między ładowaniami mniej więcej 200-300 km, ale dynamiczna jazda potrafi znacznie pogorszyć te wyniki. Tymczasem Hyundai chwali się zasięgiem aż 482 km. Nie są to tylko obiecanki, bo podczas testu uzyskaliśmy niemal taki sam rezultat – i to bez starania się, po prostu jeżdżąc płynnie i w miarę spokojnie. Poruszając się po mieście, łatwo przekroczyć 500 km na jednym ładowaniu. Ale i 260 km, jakie przejedziemy z  prędkością autostradową trzeba uznać za świetny wynik.

Hyundai Kona Electric - ładowanie
Czas ładowania zależy od źródła – od 85 do 100% może wynieść ponad 6 godzin.

To nie GTI

Elektryczna Kona ma dość sztywno zestrojone zawieszenie, dzięki któremu ten ciężki samochód (waży aż 1,7 tony) nie ma tendencji do „szurania lusterkami po asfalcie” podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Co nie znaczy, że zachęca do dynamicznej jazdy. Problemem jest ograniczona trakcja – zbyt wczesne dodanie gazu na wyjściu z łuku powoduje momentalną interwencję ESP.

Hyundai Kona Electric - biegi
Konę wyposażono w układ shift-by-wire – zakres pracy automatu zmienia się przyciskami przy prawym kolanie kierowcy.

Ani dużo, ani mało

Polskie ceny nie są jeszcze znane. W Europie świetnie wyposażona topowa wersja jest o 10-20% droższa od topowego elektrycznego Ioniqa, co oznaczałoby u nas kwotę 200-215 tys. zł. Z jednej strony to dużo (kompaktowe „elektryki” konkurencji kosztują 160-170 tys.  zł), z drugiej – mało (auta z takim zasięgiem są o wiele droższe).

Hyundai Kona Electric – PODSUMOWANIE

Elektryczna Kona imponuje osiągami i ogromnym zasięgiem. To poważny krok w rozwoju „elektryków”.

Hyundai Kona Electric – plusy i minusy

 +  Świetne osiągi, ogromny zasięg, przestronne wnętrze, bogate wyposażenie, 5 lat gwarancji (i 8 lat/200 tys. km na baterie);
 –  Bardzo wysoka cena, pewne problemy z trakcją.

Hyundai Kona Electric – dane techniczne

Silnik elektryczny
Moc maksymalna 204 KM
Maks. moment obrotowy 395 Nm
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut./1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 418/180/157 cm
Rozstaw osi 260 cm
Średnica zawracania 10,6 m
Masa/ładowność 1668/502 kg
Pojemność bagażnika 332/1114 l
Poj. baterii 64 kWh
Opony 215/55 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna 167 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 s
Średnie zużycie energii 14,3 kWh/100 km
Zasięg 482 km

Hyundai Kona Electric – dane testowe

Przyspieszenie 0-50/0-100/0-160 km/h 2,7/6,6/17,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne/ciepłe) 38,8/41,4 m
Poziom hałasu przy 50/100 km/h 56,0/64,1 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,5
Testowe zużycie energii (miasto/trasa/średnie; kWh/100 km) 12,4/14,0/13,2
Rzeczywisty zasięg 480 km

Hyundai Kona Electric – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here