Z rankingu serwisu Autodata dowiemy się, które modele zazwyczaj trafiają do polskich warsztatów. Porównajmy te statystyki z sytuacją u naszych zachodnich sąsiadów.
Eksperci z portalu Autodata od lat publikują raporty dotyczące najczęściej serwisowanych samochodów na świecie, w tym w Polsce. Tegoroczny raport objął łącznie 22 kraje, wśród których wytypowano po 10 najbardziej „felernych” modeli. W tym materiale skupimy się na sytuacjach w polskich placówkach. Zanim do nich przejdziemy, spójrzmy na zestawienie międzynarodowe. Wynika z niego, że najczęściej serwisowanym samochodem w 2020 roku został Opel Corsa D. Za nim uplasowały się dwa Fordy – Fiesta Mk7 oraz Focus Mk2. Poza podium wylądował m.in. Fiat 500, Opel Astra J i starsza generacja Fiesty (Mk6). Przeciętnie wypadło BMW serii 3 (E90), oba wcielenia Nissana Qashqaia i siódma generacja Volkswagena Golfa. W klasyfikacji samochodów dostawczych „zwyciężył” Volkswagen T5, a tuż za nim do warsztatów najczęściej trafiały Fordy Transity (w tym mniejsze Transity Custom).
Jak przyjrzymy się liście 10 samochodów wymagających interwencji polskich mechaników, tylko po części pokłada się ona ze światowymi statystykami. U nas „królem warsztatów” zostało Audi A4 z roczników 2001-2008, czyli stosunkowo wiekowe wcielenia B6 i B7. Na drugim miejscu wylądował Opel Astra H (rocznik 2004), trzecim – Ford Mondeo Mk4 (2007). Pośród aut wysokiego ryzyka wizyty w warsztacie należy zaliczyć inne Ople (Insignia A, Astra J, Vectra C), Fordy (Focus Mk2) i widniejące światowym zestawieniu BMW serii 3 (E90). Polskie zestawienie zasiliła uplasowana na 8. miejscu Skoda Octavia II.
Lp. | Marka i model | Rocznik |
---|---|---|
1. | Audi A4 | 2001-2008 |
2. | Opel Astra | 2004 |
3. | Ford Mondeo | 2007 |
4. | Volkswagen Passat | 2005-2011 |
5. | Opel Insignia | 2008-2017 |
6. | Ford Focus | 2004-2008 |
7. | Opel Astra | 2010 |
8. | Skoda Octavia | 2004-2013 |
9. | BMW serii 3 | 2005-2014 |
10. | Opel Vectra | 2002 |
Ponieważ polski rynek wtórny w dużej mierze opiera się na używanych samochodach sprowadzanych z Niemiec, warto przyjrzeć się tamtejszym statystykom – część kilkunastoletnich aut, po skrajnym wyeksploatowaniu, trafia potem do Polski. Co ciekawe, niemieckie zestawienie TOP 10 najczęściej trafiających do warsztatów samochodów w całości obejmuje modele marek naszych zachodnich sąsiadów. Znalazły się w nim aż cztery Volkswageny, dwa Ople i BMW oraz po jednym Mercedesie i Audi. Niemieccy mechanicy najczęściej naprawiają Volkswageny Golfy szóstej generacji, sporo uwagi poświęcają też Oplom Corsa D i Mercedesom klasy C (W204). Warto podkreślić, że kompaktowy bestseller zasilił zestawienie również swoimi starszymi odsłonami (Golf V i IV na 5. i 9. miejscu). Poza BMW serii 3 (E90) na 6. pozycję trafiło mniejsze BMW serii 1. Na częste wizyty w warsztatach muszą się też przygotować właściciele Audi A3 II, Volkswagenów Polo IV i Opli Astra J.
Lp. | Marka i model | Rocznik |
---|---|---|
1. | Volkswagen Golf | 2008-2013 |
2. | Opel Corsa | 2007 |
3. | Mercedes klasy C | 2007-2014 |
4. | BMW serii 3 | 2005-2014 |
5. | Volkswagen Golf | 2003-2008 |
6. | BMW serii 1 | 2004-2014 |
7. | Audi A3 | 2003-2013 |
8. | Volkswagen Polo | 2002-2009 |
9. | Volkswagen Golf | 1998-2004 |
10. | Opel Astra | 2010 |
Porównywarka ubezpieczeń rankomat.pl ponadto przyjrzała się kwestii średniej ceny polisy ubezpieczeniowej dla aut najczęściej odwiedzających polskie warsztaty. Najwięcej muszą płacić właściciele BMW serii 3 (806 zł). Typowa stawka za wiekowe Audi A4 wyniosła 692 zł, czyli niewiele więcej od nowszego Forda Mondeo Mk4. Zaskakuje przystępna cena polisy Opla Insignii A: 573 zł to mniej od Astry i Forda Focusa Mk2. Najtańszym ubezpieczeniem może się pochwalić Skoda Octavia II, która, przypomnimy, wylądowała na 8. miejscu w polskim rankingu najczęściej serwisowanych modeli.
Polecamy uwadze nasze artykuły:
Jak przygotować samochód na wiosnę?
Tak naprawdę to jest bez sensu porównanie bo tych samochodów które trafiły na top 10 jest najwięcej co za tym idzie można powiedziec ze co trzecie auto to akurat to
ale wiesz że liczyli procentowo i brali pod uwagę liczbę egzemplarzy ?
no raczej nie ma nic o tym wspomniane 😀
A gdzie Fiaty???? Przeciez to syf !!??
Ople bardzo awaryjne. No i ta Octavia…to jeszcze 2 generacja ze starszym silnikiem na łańcuszku. Niestety ten motor był dużo bardziej awaryjny.