Używane Audi A8 D3 (2002 – 2009) – OPINIE

Audi A8 to samochód luksusowy i prestiżowy, ale należy uważać na jego aluminiowe nadwozie i amatorskie naprawy blacharskie. Oto zebrane przez nas opinie kierowców o tym modelu.

Najstarsze egzemplarze drugiej generacji flagowego Audi mają już 15 lat i można je kupić za 20 tysięcy złotych. Nie radzimy jednak szukać dobrego auta w tym pułapie cenowym – prawdopodobnie  przewinęło się przez ręce handlarzy, którzy próbowali nieumiejętnie odbudować powypadkowy samochód. W przypadku Audi A8 zadanie jest o tyle utrudnione, że cała karoseria jest wykonane ze stopów lekkich. To nie tylko drastycznie zwiększa koszty napraw, ale też sprawia, że nie każdy się ich podejmie.

Wciąż nowoczesny

Okazałe A8 już w podstawowej odmianie mierzy ponad 5 metrów długości, a Lang oferuje dodatkowe 13 centymetrów. W znacznym stopniu utrudnia to manewrowanie na parkingu, ale dla potencjalnego nabywcy prawdopodobnie będzie to sprawa drugorzędna. Bardziej liczy się wyposażenie, a to we flagowym Audi jest w zasadzie kompletne. Kierowca ze wszystkimi pasażerami siedzą tutaj po królewsku, a deska rozdzielcza robi wrażenie nawet dzisiaj. Jej jakości wykonania także nie można nic zarzucić.

Mocne, ale paliwożerne

A8 D3 napędzały sześcio- i ośmiocylindrowe jednostki, rozwijające od 210 do 350 KM (od ok. 2005 roku była to rodzina silników FSI), a także 450-konne 6.0 W12. Najlepiej jednak wybrać wariant 4.2 V8, a spośród diesli – również 4.2 V8 TDI. Właściwie wszystkie silniki zapewnią dobre osiągi, ale topowe benzyniaki potrafią naprawdę sporo spalić, a niektóre diesle (4.0 TDI) przysporzyć problemów z rozrządem. Na szczęście opcjonalny napęd quattro doskonale się sprawdza nie tylko na „papierze”, ale i podczas eksploatacji.

 

Audi A8 – opinie kierowców

Zalety

„Zawieszenie pneumatyczne poprawia charakterystykę prowadzenia. Nie jest przy tym przesadnie awaryjne.”

„Auto ma swoje lata, ale ergonomia wnętrza jest na najwyższym poziomie.”

„Wnętrze Audi jest bardzo przestronne. Czterem osobom będzie tu naprawdę wygodnie.”

„Dopracowana, automatyczna skrzynia biegów. Przełożenia zmienia gładko, bez szarpnięć.”

„Stały napęd 4×4 jest niezawodny. Bez problemu daje sobie radę z ciężkimi warunkami na drodze.”

 

Wady

„Mierzy ponad 5 metrów, co w dużym stopniu ogranicza pole manewru podczas parkowania.”

„Spalanie może naprawdę zniechęcić od zakupu tego modelu. Wynosi ono średnie 10-15 l/100 km w trasie i do 20 l/100 km w mieście.”

„Ceny egzemplarzy używanych są nadal wysokie. Naprawy i eksploatacja również nie należą do najtańszych.”

„Karoseria jest wykonana ze stopów lekkich, więc wszelkie naprawy powypadkowe są utrudnione. Jeśli handlarz źle odbudował nadwozie, po zakupie może się okazać, że jego powtórna naprawa jest niemożliwa.”

Audi A8 – podsumowanie

Audi A8 jest jednym z najdroższych i najbardziej skomplikowanych modeli marki, dlatego nie ma co liczyć na tanie części i naprawy, zwłaszcza blacharskie. Nie ma problemu natomiast z dostępem do potrzebnych elementów, a serwis prosperuje bardzo dobrze. Jeśli jesteśmy zdecydowani na A8-kę drugiej generacji, poświęćmy więcej czasu na poszukiwania i znajdźmy naprawdę zadbany egzemplarz z prywatnych rąk.

Oceny użytkowników

Ocena samochodu 

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność