Audi Quattro (1980)

Ten samochód zmienił oblicze rajdów samochodowych. Rozsławił nazwę „quattro”. A dziś, w wersji Sport Quattro, jest najbardziej cenionym modelem Audi w historii.

Dawniej Audi nie było marką pozycjonowaną na równi z Mercedesem czy choćby BMW. Szefostwo firmy miało jednak ogromne ambicje – zwłaszcza Ferdinand Piëch, który przez wiele lat był w jej zarządzie, a później przewodniczył całemu koncernowi VW. Wprowadzenie napędu na obie osie i nazwy „quattro” – dziś to niemal marka sama w sobie – istotnie przyczyniły się do późniejszego sukcesu producenta spod znaku czterech pierścieni.

Audi Quattro (1980)
Audi Quattro (1980)

Pierwsze czteronapędowe Audi, niepozorne coupe o nazwie Quattro, zadebiutowało podczas salonu genewskiego w 1980 r. Dlaczego właśnie coupe? Przy jego projektowaniu niemiecka firma postawiła sobie za cel odniesienie sukcesu w rajdach. Samochód korzystał z prototypowych rozwiązań testowanych wcześniej w modelu 80 (centralny mechanizm różnicowy z przekładnią stożkową). Wersja cywilna Audi Quattro zjeżdżała z taśmy montażowej w latach 1980-1991 – łącznie powstało 11 452 egzemplarzy. Pod maskę trafiały silniki o pojemności 2,1 i 2,2 litra, w tym najmocniejsza, turbodoładowana rzędowa „piątka” 2.2 o mocy 220 KM.

Audi Quattro (1980)
Audi Quattro (1980)

Audi Quattro odniosło wiele sukcesów na rajdowych trasach, m.in. w Rajdzie Monte Carlo, Rajdzie Szwecji czy Rajdzie Portugalii. Przełożyło się to na spore powodzenie wśród klientów – popyt wielokrotnie przewyższył pierwotne plany produkcyjne.

W 1983 r. do sprzedaży trafiła limitowana seria Audi Sport Quattro. Model powstał w celu uzyskania homologacji i rywalizacji w rajdach w legendarnej grupie B (ponad 600 KM). Na koncie ma m.in. wygraną w „wyścigu do chmur” – Pikes Peak International Hill Climb. Rozgrywano go na podjeździe na szczyt góry Pikes Peak w Kolorado na odcinku prawie 20 kilometrów (start na wysokości 2862 m, meta – 4300 m).

Drogowa wersja Sport Quattro ze skróconym o 32 cm rozstawem osi (do 220 cm) i poszerzonym rozstawem kół oraz silnikiem 2.1 turbo (306 KM, 350 Nm) powstała w około 220 egzemplarzach. Model otrzymał napęd na cztery koła z blokadami tylnego i centralnego dyferencjału (centralny z mechanizmem typu torsen wprowadzono w 1986 r.). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało 4,9 s, a prędkość maksymalna wynosiła 250 km/h. Już w chwili premiery na zakup Audi Sport Quattro mogło pozwolić sobie niewielu – wyceniono je na 200 tys. marek. Kwota ta pozwalała w latach 80. na zakup dwóch egzemplarzy 300-konnego Porsche 911 Turbo lub czterech BMW 635 CSi o mocy 218 KM.

Dziś Sport Quattro jest najbardziej cenionym modelem Audi w powojennej historii – auta te potrafią notować na aukcjach ceny przekraczające 500 tys. dolarów, czyli około 2 mln złotych!

Sportowe sukcesy modeli Quattro przełożyły się na popularyzację napędu na cztery koła w modelach cywilnych – najpierw Audi, a później wśród wszystkich marek premium. Obecnie niemal co drugi nowy samochód spod znaku czterech pierścieni jest wyposażony w napęd quattro… choć za nazwą „quattro” kryje się już wiele rodzajów napędu 4×4.

Na koniec – dwie ciekawostki:

Dowiedz się więcej na temat napędu quattro:

Napęd quattro – jak ewoluował słynny układ 4×4?

Oceny czytelników
[Głosów: 5 Średnia: 4.2]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here