UżywaneOpinieUżywany Fiat Fiorino/Citroen Nemo/Peugeot Bipper (od 2007 r.) - opinie, dane techniczne,...

Używany Fiat Fiorino/Citroen Nemo/Peugeot Bipper (od 2007 r.) – opinie, dane techniczne, usterki

„Trojaczki” od Fiata i koncernu PSA w zasadzie nie mają konkurencji. Jakie krążą opinie na temat trzech niewielkich kombivanów – Fiata Fiorino/Qubo, Citroena Nemo i Peugeota Bippera?

Czy da się wygodnie zmieścić 5 dorosłych osób z bagażami w zaledwie 4-metrowym nadwoziu? Motoryzacyjne trio – Fiat Fiorino/Citroen Nemo/Peugeot Bipper udowodniło, że tak, choć z pewnymi „ale”. Te samochody trudno przyporządkować konkretnemu segmentowi. Najbliżej im do kombivanów, ale są od nich sporo krótsze: mierzą 396 cm, czyli tyle co większość modeli miejskich. Opisywane trio wyróżnia… identyczna wysokość oraz szerokość (172 cm). I to właśnie w centymetrach od podłoża drzemie ich potencjał. Na ilość miejsca na głowy w zasadzie nikt nie ma prawa narzekać, a w teorii średni (330 l) bagażnik jest bardzo ustawny i sprzyja transportom większych gabarytów. Fiorino, Nemo i Bipper produkowano zresztą w kilku wariantach. Producenci najbardziej promowali odmiany osobowe. Fiat nawet nadał takiej osobną nazwę Qubo, Citroen i Peugeot ograniczyli się do uzupełnienia nazwy dodatkowymi określeniami (np. dla uterenowionych odpowiednio XTR i Tepee). Niewielkie kombivany można było kupić jako tzw. mixto (5-osobowy ze skromnie wykończoną przestrzenią ładunkową) i tradycyjne, 2-osobowe furgony. Rzecz jasna, dla aut z przeznaczeniem przewozu osób zarezerwowano lepsze materiały wykończeniowe i ciekawe opcje wyposażenia.

CITROEN Nemo XTR 1.4HDi 70KM 5MT WW9627S 07-2009
Pokaźna klapa kryje krótki, ale wysoki i ustawny bagażnik. Standardem w opisywanych samochodach są przesuwane drzwi boczne.

Koncern PSA zakończył produkcję Nemo i Bippera w 2017 roku. Fiat rok wcześniej zdecydował się zmodernizować swój samochód i utrzymywał wytwarzanie Qubo do 2020 roku: dostawcze Fiorino wciąż zjeżdżają z taśm montażowych. Opisywane trio polubiły osoby prowadzące działalność, poszukujący pojemnego samochodu do pracy w tygodniu i na weekend dla rodziny. Fiorino/Nemo/Bipper zazwyczaj sprostają takim oczekiwaniom, z tym że trzeba sobie pozwolić na kilka wyrzeczeń. Jakich? O tym w dalszej części materiału.

FIAT Qubo Dynamic 1.3MultiJet 75KM 5MT SB4605C 07-2009
Wysunięty przedni zderzak nadaje sylwetce „trojaczków” lekkości, ale także przeszkadza w manewrowaniu na parkingach. Widoczność do tyłu jest tylko przeciętna.

Używany Fiat Fiorino/Citroen Nemo/Peugeot Bipper – wnętrze

Z zewnątrz producentowi umiejętnie udało się ukryć pierwotne przeznaczenie tych samochodów jako pojazdów do pracy. Rodowód z „dostawczaków” od razu jednak widać we wnętrzu. Kokpit to wręcz ogromna połać przeciętnej jakości plastików, które w odmianach osobowych wzbogacono miękkimi wykończeniami lub ożywiającymi całość wstawkami. Pod przednią szybą znalazło się miejsce na pokaźną wnękę, nie brakuje ich również w dolnych partiach kokpitu. Ulokowana na podwyższeniu dźwignia zmiany biegów w praktyce okazuje się bardzo wygodna w codziennym użytkowaniu. W Fiorino/Nemo/Bipperze nie brakuje wnęk na napoje i schowków na drobiazgi. Oszczędności w wykończeniu osobowych odmian ograniczają się w zasadzie do nie w pełni zasłoniętej blachy na drzwiach.

CITROEN Nemo XTR 1.4HDi 70KM 5MT WW9627S 05-2009
Obfity we wnęki i schowki kokpit zmontowano z przeciętnych materiałów. Czytelność nie budzi zastrzeżeń.

Na przednie fotele Fiorino/Nemo/Bippera wręcz się „wsuwa” – na co dzień to bardzo wygodne rozwiązanie, zwłaszcza dla osób często wysiadających i wsiadających do auta. Zapewniany komfort można określić jako wystarczający, dopóki nie zdecydujemy się wyruszyć w kilkusetkilometrową trasę. W drugim rzędzie, obejmującym 3-osobową kanapę, optymalnie na szerokość będzie jedynie dwóm pasażerom. W obrębie nóg i głów żadnemu nie powinno brakować miejsca. Przestrzeń bagażowa (czy też ładunkowa), tj. jej wielkość i charakterystyka, uzależniona jest od wersji nadwoziowej. We Fiorino i użytkowych Nemo/Bipperach wykończono ją skromnie, odsłaniając mnóstwo blach. W furgonach nie przewidziano niemal żadnego wygłuszenia/wykończenia, wrażenie robi natomiast pojemność (2,5 m³) i uchwyty pomagające ulokować towar. We Fiacie Qubo i osobowych Nemo/Bipperach wnętrza bagażników obito grubymi materiałami i przewidziano półkę nad bagażami. Standardową pojemność (330 l) zwiększymy, składając oparcie kanapy lub ją całą pochylając do przodu.

Używany Fiat Fiorino/Citroen Nemo/Peugeot Bipper – silniki

Fiaty Fiorino/Qubo, Citroeny Nemo i Peugeoty Bippery napędzane są wyłącznie silnikami o pojemności 1.3/1.4, znanymi m.in. z Fiatów Grande Punto, Citroenów C3 II i Peugeotów 207. Za dostawy jednostek napędowych odpowiadał zarówno Fiat, jak i PSA. Włoskie konstrukcje to nic innego jak wolnossący 1.4 z rodziny FIRE (77 KM) oraz popularny turbodiesel 1.3 MultiJet w kilku wariantach mocy (75-95 KM). Francuski gigant dostarczał z kolei „swojego” benzynowego 1.4 (73 KM) i 68-konnego turbodiesla 1.4 HDi. Po żadnym z nich nie należy spodziewać się żwawego sprintu spod świateł. Jedynie najmocniejszy 1.3 MultiJet (95 KM) powiedzmy że „nadąża” we współczesnym ruchu miejskim i dobrze sobie radzi na drogach szybkiego ruchu. Pozostałymi lepiej nie wyjeżdżać poza miasto. Po stronie dobrych cech należy zaliczyć niezłą kulturę pracy jednostek (wszystkie mają 4 cylindry) i minimalny „apetyt” na paliwo wersji wysokoprężnych. Przeważnie są również wolne od poważnych wad konstrukcyjnych.

FIAT Qubo Dynamic 1.3MultiJet 75KM 5MT SB4605C 11-2008
Silnik 1.3 MultiJet montowano zarówno w Fiatach, jak i Citroenach oraz Peugeotach…
CITROEN Nemo XTR 1.4HDi 70KM 5MT WW9627S 05-2009
… w przeciwieństwie do 1.4 HDi, który znalazł zastosowanie wyłącznie w Nemo/Bipperze.

Używany Fiat Fiorino/Citroen Nemo/Peugeot Bipper – opinie użytkowników

 Zalety 

„Samochód naprawdę mały i zgrabny. Łatwo nim zaparkować w mieście”

„Duża przednia szyba zapewnia świetną widoczność na drodze. Mamy wrażenie, jakbyśmy jechali czymś większym”

„Do benzynowego 1.4 bez obaw można założyć LPG. To prosty i sprawdzony silnik”

„Wystarczy kilka chwil, by z rodzinnego samochodu zrobić minifurgonetkę”

 Wady 

„Nietrwały lakier. Mój 3-letni Fiat z zewnątrz wygląda, jakby miał co najmniej 10 lat”

„Mocno wysunięty przedni zderzak utrudnia manewrowanie tym autem”

„Zawieszenie – bardzo twarde. Komfort jazdy na nierównościach właściwie zerowy”

„Już przy 90 km/h mamy 3500 obrotów. Silnik generuje wtedy duży hałas”

Używany Fiat Fiorino/Citroen Nemo/Peugeot Bipper – awaryjność, typowe usterki

Kłopoty z benzynowymi silnikami ograniczają się zazwyczaj do systematycznych dolewek oleju silnikowego. Fiatowski 1.4 sporadycznie boryka się z awariami przepustnicy (czasami pomaga jej czyszczenie). Francuski 1.4 HDi ma wyjątkowo uproszczony osprzęt ze sztywnym kołem zamachowym i turbosprężarką bez zmiennej geometrii łopatek. Podobne „zestawienie” uświadczymy również w słabszych 1.3 MultiJet (do odmiany 95 KM trafiło m.in. koło dwumasowe). Wyprodukowane po 2010 r. Fiaty Fiorino/Qubo z tymi silnikami posiadają również filtr DPF i przeciętnie działający system Start&Stop. Niemniej do największych wad 1.3 MultiJet zalicza się nietrwały łańcuch rozrządu (wymagał wymiany już po 100-150 tys. km). Systematycznie obciążane samochody mogą wymagać wymiany klocków hamulcowych wraz z tarczami lub elementów zawieszenia (szczególnie szybko „poddają się” łożyska amortyzatorów). Użytkownicy skarżą się na problemy ze zrywającymi się linkami wybieraków skrzyni biegów, przepuszczającymi wodę uszczelkami drzwi i zacinającymi się bocznymi drzwiami (wymagają systematycznego smarowania prowadnic).

Używany Fiat Fiorino/Citroen Nemo/Peugeot Bipper – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN najłatwiej odczytać z plakietki umieszczonej w dolnej partii przedniej szyby (przy wycieraczce kierowcy).

FIAT Fiorino III 1.3MultiJet 75KM 5MT SB9570A 07-2008

Używany Fiat Fiorino/Citroen Nemo/Peugeot Bipper – sytuacja rynkowa

Najłatwiej kupić Fiata: łącznie jest ich kilka razy więcej niż Peugeotów i Citroenów razem wziętych. Modele dostawcze i towarowo-osobowe kosztują nawet mniej niż 10 tys. zł. Nieźle utrzymane warianty osobowe oznaczają wydatek 12-17 tys. zł. Powyżej tej kwoty wystawiane są Fiaty z ostatnich roczników 2016/2017. W Citroenach i Peugeotach dominują turbodiesle, w Fiatach, o dziwo, wersje benzynowe.

Używany Fiat Fiorino/Citroen Nemo/Peugeot Bipper – podsumowanie

„Trojaczki” zachęcają atrakcyjnymi cenami, za które otrzymujemy samochody młode i naprawdę funkcjonalne. Trzeba mieć sporo cierpliwości, by zaakceptować słabe osiągi montowanych w nich jednostek napędowych. Nie każdemu przypadnie do gustu wybiórcze, wręcz „surowe” wykończenie środka. Jeśli dla kogoś popularny kombivan (Berlingo, Kangoo) jest za duży, może śmiało rozważyć Fiorino/Nemo/Bippera.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych autach rodzinnych Fiata, Citroena i Peugeota:

Używany Fiat Multipla (1998-2010) – opinie użytkowników

Używany Fiat Freemont (2011-2016) – opinie użytkowników

Używany Fiat 500L (od 2012 r.) – opinie użytkowników

Używany Citroen Berlingo II (2008-2018) – opinie użytkowników

Używany Citroen C4 Picasso I (2006-2013) – opinie użytkowników

Używany Peugeot Partner II (2008-2018) – opinie użytkowników

Używany Peugeot 5008 I (2009-2016) – opinie użytkowników

FIAT Qubo Dynamic 1.3MultiJet 75KM 5MT SB4605C 07-2009

Fiat Fiorino/Citroen Nemo/Peugeot Bipper – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 396/172/172 cm
Rozstaw osi 251 cm
Pojemność bagażnika 330/2500 l
Fiat Fiorino/Citroen Nemo/Peugeot Bipper – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.4 8V 1.4 8V
Pojemność 1360 cm³ 1368 cm³
Paliwo benz. benz.
Maks. moc 73 KM 77 KM
Maks. moment 118 Nm 115 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,2 s 14,7 s
Prędkość maks. 155 km/h 157 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,6 l/100 km 6,9 l/100 km
Fiat Fiorino/Citroen Nemo/Peugeot Bipper – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.3 MultiJet 1.3 MultiJet 1.3 MultiJet 1.4 HDi
Pojemność 1248 cm³ 1248 cm³ 1248 cm³ 1398 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 75 KM 80 KM 95 KM 68 KM
Maks. moment 190 Nm 200 Nm 200 Nm 160 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,2 s 13,9 s 12,2 s 18,2 s
Prędkość maks. 155 km/h 161 km/h 170 km/h 152 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,5 l/100 km 4,5 l/100 km 4,3 l/100 km 4,5 l/100 km

Używany Fiat Fiorino/Citroen Nemo/Peugeot Bipper – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji