„Trojaczki” od Fiata i koncernu PSA w zasadzie nie mają konkurencji. Jakie krążą opinie na temat trzech niewielkich kombivanów – Fiata Fiorino/Qubo, Citroena Nemo i Peugeota Bippera?
Czy da się wygodnie zmieścić 5 dorosłych osób z bagażami w zaledwie 4-metrowym nadwoziu? Motoryzacyjne trio – Fiat Fiorino/Citroen Nemo/Peugeot Bipper udowodniło, że tak, choć z pewnymi „ale”. Te samochody trudno przyporządkować konkretnemu segmentowi. Najbliżej im do kombivanów, ale są od nich sporo krótsze: mierzą 396 cm, czyli tyle co większość modeli miejskich. Opisywane trio wyróżnia… identyczna wysokość oraz szerokość (172 cm). I to właśnie w centymetrach od podłoża drzemie ich potencjał. Na ilość miejsca na głowy w zasadzie nikt nie ma prawa narzekać, a w teorii średni (330 l) bagażnik jest bardzo ustawny i sprzyja transportom większych gabarytów. Fiorino, Nemo i Bipper produkowano zresztą w kilku wariantach. Producenci najbardziej promowali odmiany osobowe. Fiat nawet nadał takiej osobną nazwę Qubo, Citroen i Peugeot ograniczyli się do uzupełnienia nazwy dodatkowymi określeniami (np. dla uterenowionych odpowiednio XTR i Tepee). Niewielkie kombivany można było kupić jako tzw. mixto (5-osobowy ze skromnie wykończoną przestrzenią ładunkową) i tradycyjne, 2-osobowe furgony. Rzecz jasna, dla aut z przeznaczeniem przewozu osób zarezerwowano lepsze materiały wykończeniowe i ciekawe opcje wyposażenia.
Koncern PSA zakończył produkcję Nemo i Bippera w 2017 roku. Fiat rok wcześniej zdecydował się zmodernizować swój samochód i utrzymywał wytwarzanie Qubo do 2020 roku: dostawcze Fiorino wciąż zjeżdżają z taśm montażowych. Opisywane trio polubiły osoby prowadzące działalność, poszukujący pojemnego samochodu do pracy w tygodniu i na weekend dla rodziny. Fiorino/Nemo/Bipper zazwyczaj sprostają takim oczekiwaniom, z tym że trzeba sobie pozwolić na kilka wyrzeczeń. Jakich? O tym w dalszej części materiału.
Używany Fiat Fiorino/Citroen Nemo/Peugeot Bipper – wnętrze
Z zewnątrz producentowi umiejętnie udało się ukryć pierwotne przeznaczenie tych samochodów jako pojazdów do pracy. Rodowód z „dostawczaków” od razu jednak widać we wnętrzu. Kokpit to wręcz ogromna połać przeciętnej jakości plastików, które w odmianach osobowych wzbogacono miękkimi wykończeniami lub ożywiającymi całość wstawkami. Pod przednią szybą znalazło się miejsce na pokaźną wnękę, nie brakuje ich również w dolnych partiach kokpitu. Ulokowana na podwyższeniu dźwignia zmiany biegów w praktyce okazuje się bardzo wygodna w codziennym użytkowaniu. W Fiorino/Nemo/Bipperze nie brakuje wnęk na napoje i schowków na drobiazgi. Oszczędności w wykończeniu osobowych odmian ograniczają się w zasadzie do nie w pełni zasłoniętej blachy na drzwiach.
Na przednie fotele Fiorino/Nemo/Bippera wręcz się „wsuwa” – na co dzień to bardzo wygodne rozwiązanie, zwłaszcza dla osób często wysiadających i wsiadających do auta. Zapewniany komfort można określić jako wystarczający, dopóki nie zdecydujemy się wyruszyć w kilkusetkilometrową trasę. W drugim rzędzie, obejmującym 3-osobową kanapę, optymalnie na szerokość będzie jedynie dwóm pasażerom. W obrębie nóg i głów żadnemu nie powinno brakować miejsca. Przestrzeń bagażowa (czy też ładunkowa), tj. jej wielkość i charakterystyka, uzależniona jest od wersji nadwoziowej. We Fiorino i użytkowych Nemo/Bipperach wykończono ją skromnie, odsłaniając mnóstwo blach. W furgonach nie przewidziano niemal żadnego wygłuszenia/wykończenia, wrażenie robi natomiast pojemność (2,5 m³) i uchwyty pomagające ulokować towar. We Fiacie Qubo i osobowych Nemo/Bipperach wnętrza bagażników obito grubymi materiałami i przewidziano półkę nad bagażami. Standardową pojemność (330 l) zwiększymy, składając oparcie kanapy lub ją całą pochylając do przodu.
Używany Fiat Fiorino/Citroen Nemo/Peugeot Bipper – silniki
Fiaty Fiorino/Qubo, Citroeny Nemo i Peugeoty Bippery napędzane są wyłącznie silnikami o pojemności 1.3/1.4, znanymi m.in. z Fiatów Grande Punto, Citroenów C3 II i Peugeotów 207. Za dostawy jednostek napędowych odpowiadał zarówno Fiat, jak i PSA. Włoskie konstrukcje to nic innego jak wolnossący 1.4 z rodziny FIRE (77 KM) oraz popularny turbodiesel 1.3 MultiJet w kilku wariantach mocy (75-95 KM). Francuski gigant dostarczał z kolei „swojego” benzynowego 1.4 (73 KM) i 68-konnego turbodiesla 1.4 HDi. Po żadnym z nich nie należy spodziewać się żwawego sprintu spod świateł. Jedynie najmocniejszy 1.3 MultiJet (95 KM) powiedzmy że „nadąża” we współczesnym ruchu miejskim i dobrze sobie radzi na drogach szybkiego ruchu. Pozostałymi lepiej nie wyjeżdżać poza miasto. Po stronie dobrych cech należy zaliczyć niezłą kulturę pracy jednostek (wszystkie mają 4 cylindry) i minimalny „apetyt” na paliwo wersji wysokoprężnych. Przeważnie są również wolne od poważnych wad konstrukcyjnych.
Używany Fiat Fiorino/Citroen Nemo/Peugeot Bipper – opinie użytkowników
Zalety
„Samochód naprawdę mały i zgrabny. Łatwo nim zaparkować w mieście”
„Duża przednia szyba zapewnia świetną widoczność na drodze. Mamy wrażenie, jakbyśmy jechali czymś większym”
„Do benzynowego 1.4 bez obaw można założyć LPG. To prosty i sprawdzony silnik”
„Wystarczy kilka chwil, by z rodzinnego samochodu zrobić minifurgonetkę”
Wady
„Nietrwały lakier. Mój 3-letni Fiat z zewnątrz wygląda, jakby miał co najmniej 10 lat”
„Mocno wysunięty przedni zderzak utrudnia manewrowanie tym autem”
„Zawieszenie – bardzo twarde. Komfort jazdy na nierównościach właściwie zerowy”
„Już przy 90 km/h mamy 3500 obrotów. Silnik generuje wtedy duży hałas”
Używany Fiat Fiorino/Citroen Nemo/Peugeot Bipper – awaryjność, typowe usterki
Kłopoty z benzynowymi silnikami ograniczają się zazwyczaj do systematycznych dolewek oleju silnikowego. Fiatowski 1.4 sporadycznie boryka się z awariami przepustnicy (czasami pomaga jej czyszczenie). Francuski 1.4 HDi ma wyjątkowo uproszczony osprzęt ze sztywnym kołem zamachowym i turbosprężarką bez zmiennej geometrii łopatek. Podobne „zestawienie” uświadczymy również w słabszych 1.3 MultiJet (do odmiany 95 KM trafiło m.in. koło dwumasowe). Wyprodukowane po 2010 r. Fiaty Fiorino/Qubo z tymi silnikami posiadają również filtr DPF i przeciętnie działający system Start&Stop. Niemniej do największych wad 1.3 MultiJet zalicza się nietrwały łańcuch rozrządu (wymagał wymiany już po 100-150 tys. km). Systematycznie obciążane samochody mogą wymagać wymiany klocków hamulcowych wraz z tarczami lub elementów zawieszenia (szczególnie szybko „poddają się” łożyska amortyzatorów). Użytkownicy skarżą się na problemy ze zrywającymi się linkami wybieraków skrzyni biegów, przepuszczającymi wodę uszczelkami drzwi i zacinającymi się bocznymi drzwiami (wymagają systematycznego smarowania prowadnic).
Używany Fiat Fiorino/Citroen Nemo/Peugeot Bipper – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN najłatwiej odczytać z plakietki umieszczonej w dolnej partii przedniej szyby (przy wycieraczce kierowcy).
Używany Fiat Fiorino/Citroen Nemo/Peugeot Bipper – sytuacja rynkowa
Najłatwiej kupić Fiata: łącznie jest ich kilka razy więcej niż Peugeotów i Citroenów razem wziętych. Modele dostawcze i towarowo-osobowe kosztują nawet mniej niż 10 tys. zł. Nieźle utrzymane warianty osobowe oznaczają wydatek 12-17 tys. zł. Powyżej tej kwoty wystawiane są Fiaty z ostatnich roczników 2016/2017. W Citroenach i Peugeotach dominują turbodiesle, w Fiatach, o dziwo, wersje benzynowe.
Używany Fiat Fiorino/Citroen Nemo/Peugeot Bipper – podsumowanie
„Trojaczki” zachęcają atrakcyjnymi cenami, za które otrzymujemy samochody młode i naprawdę funkcjonalne. Trzeba mieć sporo cierpliwości, by zaakceptować słabe osiągi montowanych w nich jednostek napędowych. Nie każdemu przypadnie do gustu wybiórcze, wręcz „surowe” wykończenie środka. Jeśli dla kogoś popularny kombivan (Berlingo, Kangoo) jest za duży, może śmiało rozważyć Fiorino/Nemo/Bippera.
Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych autach rodzinnych Fiata, Citroena i Peugeota:
Używany Fiat Multipla (1998-2010) – opinie użytkowników
Używany Fiat Freemont (2011-2016) – opinie użytkowników
Używany Fiat 500L (od 2012 r.) – opinie użytkowników
Używany Citroen Berlingo II (2008-2018) – opinie użytkowników
Używany Citroen C4 Picasso I (2006-2013) – opinie użytkowników
Używany Peugeot Partner II (2008-2018) – opinie użytkowników
Używany Peugeot 5008 I (2009-2016) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 396/172/172 cm |
Rozstaw osi | 251 cm |
Pojemność bagażnika | 330/2500 l |
Silnik | 1.4 8V | 1.4 8V |
---|---|---|
Pojemność | 1360 cm³ | 1368 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. |
Maks. moc | 73 KM | 77 KM |
Maks. moment | 118 Nm | 115 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,2 s | 14,7 s |
Prędkość maks. | 155 km/h | 157 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,6 l/100 km | 6,9 l/100 km |
Silnik | 1.3 MultiJet | 1.3 MultiJet | 1.3 MultiJet | 1.4 HDi |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1248 cm³ | 1248 cm³ | 1248 cm³ | 1398 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 75 KM | 80 KM | 95 KM | 68 KM |
Maks. moment | 190 Nm | 200 Nm | 200 Nm | 160 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,2 s | 13,9 s | 12,2 s | 18,2 s |
Prędkość maks. | 155 km/h | 161 km/h | 170 km/h | 152 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,3 l/100 km | 4,5 l/100 km |