HYUNDAI i20 II 1.4CRDi 90KM 6MT WE821JK 12-2014

W dobie wciąż trwającej pandemii rośnie zainteresowanie samochodami możliwie najtańszymi w eksploatacji. Oto przegląd 6 najprostszych i najoszczędniejszych turbodiesli na rynku wtórnym.

Kupno własnego samochodu w znacznym stopniu sprzyja zachowaniu zalecanego obecnie dystansu społecznego. Wiele osób, które do tej pory korzystały z komunikacji miejskiej, robiły to w sposób świadomy w obawie przed kosztami, z jakimi wiąże się posiadanie auta. Kupno, ubezpieczenie, paliwo, naprawy – wszystko pochłania tyle pieniędzy, że nie są one w opinii wielu zrekompensować niezależności płynącej z jazdy własnym samochodem.

Nowe warunki codziennego funkcjonowania odkryły jednak pewną niszę w motoryzacyjnym rynku wtórnym, która do tej pory spotykała się z co najwyżej umiarkowanym zainteresowaniem. Mowa o silnikach wysokoprężnych o niewielkiej pojemności, tj. do 1,4 litra. Z salonów wyjeżdżało wiele modeli z tego typu budżetowymi jednostkami, z tym że przeważnie zasilały one floty dużych firm, w których liczyły się tylko jak najniższe koszty przejazdu. Z tego powodu samochody z małymi turbodieslami nie rozpieszczały wyposażeniem, w większości z nich próżno było oczekiwać nawet wystarczających osiągów.

Te aspekty nie są już tak istotne, gdy szuka się używanego samochodu możliwie jak najtańszego w eksploatacji. Po pierwsze, niewielkie turbodiesle rzeczywiście mało palą: często słyszy się deklaracje na poziomie 5-5,5 l/100 km, wybrane modele „schodzą” nawet poniżej tych wartości (mowa o cyklu mieszanym). Po drugie, ich osprzęt opiera się na najmniej skomplikowanych rozwiązaniach, jakie spotkamy we współczesnych autach. Budżetowe silniki wysokoprężne rzadko posiadają dwumasowe koła zamachowe, filtry cząstek stałych na dobre trafiły do nich dopiero po 2010 r. (kiedy stały się elementem obowiązkowym), przeważnie uciekano się również to stosowania prostszych typów turbosprężarek (bez zmiennej geometrii łopatek). Taka polityka ma i swoją drugą stronę: małe turbodiesle głośno terkoczą i cechują się wyraźną turbodziurą.

Mimo swoich wad, budżetowe silniki wysokoprężne stanowią realną alternatywę dla trwałych jednostek benzynowych tolerujących instalacje gazowe. Zebraliśmy 6 najpopularniejszych niewielkich turbodiesli i opisaliśmy ich parametry włącznie z możliwymi usterkami. Oto i one.

Citroen-Peugeot-Ford 1.4 HDi

CITROEN Nemo XTR 1.4HDi 70KM 5MT WW9627S 07-2009

Występowanie: Citroen C1 I, Citroen C2, Citroen C3 I, Citroen C3 II, Citroen Nemo, Ford Fusion, Ford Fiesta VI, Ford Fiesta VII, Mazda 2 II, Peugeot 107, Peugeot 1007, Peugeot 206/206+, Peugeot 207, Peugeot 307, Peugeot Bipper, Toyota Aygo I

  • Lata produkcji: 2001-2012
  • Pojemność: 1398 cm³
  • Moc maks.: 54-90 KM
  • Moment obrotowy: 130-200 Nm
  • Napęd rozrządu: pasek
  • Zasilanie: common rail

Za opracowanie tego niewielkiego turbodiesla odpowiada koncern PSA wraz z Fordem, ale trafił on też pod maski miejskich Mazd II. To techniczny odpowiednik większego, bardzo cenionego silnika 1.6 HDi. Znalazł zastosowanie w autach rzadko opuszczających aglomeracje, choć montowano go, jako bazowe odmiany wysokoprężne, również do kompaktów i małych samochodów dostawczych. Najsłabsze wersje zostały maksymalnie uproszczone: w odmianach 54 KM (w Citroenie C1/Peugeocie 107/Toyocie Aygo) nie uświadczymy intercoolera, odrobinę mocniejsze (68 KM) wciąż mają jednomasowe koło zamachowe oraz turbo o stałej geometrii. Przez wiele lat wersje 1.4 HDi nie miały styczności z filtrami cząstek stałych. Wszystkie łączy wyjątkowo skromne zapotrzebowanie na paliwo, choć dopiero najmocniejszymi wariantami (90 KM) da się bez obaw poruszać na drogach szybkiego ruchu.

Najlepsze silniki Citroena i Peugeota – 3 benzynowe i 3 diesle

Citroen C3 II
Do Citroena C3 II trafiły tylko słabsze odmiany silnika 1.4 HDi o mocy 68 KM. W poprzedniku montowano również wariant 90-konny.

Fiat 1.3 MultiJet

7 małych turbodiesli 05

Występowanie: Alfa Romeo MiTo, Fiat 500, Fiat Panda II, Fiat Panda III, Fiat Punto III, Fiat Tipo II, Fiat Albea, Fiat Linea, Fiat Idea, Fiat Fiorino/Qubo, Fiat Strada, Lancia Ypsilon I, Lancia Ypsilon II, Opel Corsa D, Opel Corsa E, Opel Astra H, Opel Astra J

  • W produkcji: od 2003 r.
  • Pojemność: 1248 cm³
  • Moc maks.: 69-105 KM
  • Moment obrotowy: 145-210 Nm
  • Napęd rozrządu: łańcuch
  • Zasilanie: common rail

W odróżnieniu od większych włoskich turbodiesli, budżetowy 1.3 MultiJet wcale nie uchodzi za niezawodną jednostkę napędową. W wielu przypadkach dochodziło do przedwczesnego wyciągania łańcuchów rozrządu, przeciętną trwałość reprezentowały także turbosprężarki (o zmiennej lub stałej geometrii) i sprzęgła. Awarie tego ostatniego, wraz z niedomaganiami filtrów cząstek stałych, stanowią pokłosie montowania tego silnika w samochodach poruszających się głównie po mieście. W 2009 r. Fiat zmodernizował konstrukcję, stosując nowe wtryskiwacze i DPF oraz „dorzucając” system Start&Stop. Obecnie stopniowo wycofuje go z najmniejszych modeli. Co ciekawe, wytwarzaniem silnika 1.3 MultiJet zajmuje się zakład w Bielsku-Białej. Dobrze utrzymane jednostki zachwycają rewelacyjnymi wynikami spalania i przyzwoitą kulturą pracy. Wada: dość wyraźnie odczuwalna turbodziura.

Fiat Panda III
Do Pandy III trafiły turbodiesle 1.3 MultiJet o mocy 75 i 95 KM. Wycofano je z oferty w 2018 r.

Hyundai-Kia 1.1 CRDi

HYUNDAI i10 I 1.1CRDi 75KM 5MT WN86213 09-2009

Występowanie: Hyundai i10 I, Hyundai i20 I, Hyundai i20 II, Kia Picanto I

  • Lata produkcji: 2006-2018
  • Pojemność: 1120 cm³
  • Moc maks.: 75 KM
  • Moment obrotowy: 153-170 Nm
  • Napęd rozrządu: łańcuch
  • Zasilanie: common rail

Najmniejsza jednostka napędowa w tym zestawieniu wcale nie musi być najbardziej ospała. Koreański 1.1 CRDi generuje aż 75 KM, a to zasługa m.in. turbosprężarki o zmiennej geometrii, która poprawia też reakcję na wciśnięcie pedału gazu. Konstrukcyjnie bazuje na innym turbodieslu koncernu Hyundai-Kia – 1.5 CRDi, lecz pozbawiono go czwartego cylindra. Za napęd rozrządu nadal odpowiada żywotny łańcuch. Osiągi, przynajmniej jeśli mowa o najmniejszych samochodach (Hyundai i10/Kia Picanto), wypada ocenić pozytywnie. W większym Hyundaiu i20 trochę doskwiera brak momentu obrotowego przy wyższych prędkościach, dlatego polecamy go osobom rzadko wyjeżdżającym poza teren zabudowany. Nie tak łatwo znaleźć go na rynku wtórnym: klienci woleli proste, koreańskie wersje benzynowe lub opisanego niżej większego turbodiesla 1.4 CRDi.

HYUNDAI i10 I 1.1 67KM 5MT WD78397 04-2008
Niewielki silnik wysokoprężny zaliczył zaledwie 2-letnią „karierę” w Hyundaiu i10. W nowszym wcieleniu zupełnie postawiono na wersje benzynowe.

Hyundai-Kia 1.4 CRDi

HYUNDAI ix20 1.4CRDi 90KM 6MT WN8291A 09-2010

Występowanie: Hyundai i20 I, Hyundai i20 II, Hyundai i30 II, Hyundai ix35, Kia Rio III, Kia Cee’d II, Kia Venga

  • Lata produkcji: 2011-2018
  • Pojemność: 1396 cm³
  • Moc maks.: 90 KM
  • Moment obrotowy: 220-240 Nm
  • Napęd rozrządu: łańcuch
  • Zasilanie: common rail

W odróżnieniu od 1.1 CRDi, w 1.4 CRDi zastosowano już 4 cylindry, co bardzo korzystnie wpłynęło na charakterystykę jego warkotu i poziom wibracji. Nie praktykowano montażu dwumasowego koła zamachowego i skomplikowanej turbosprężarki, stąd jego awaryjność jest w zasadzie minimalna. Przyczynił się również do tego dopracowany układ rozrządu: łańcuch, o ile pilnuje się terminów wymiany oleju, wytrzymuje ponad 200 tys. km. Koreańska propozycja jest dosyć wrażliwa na jakość tankowanego paliwa. Nie warto wobec tego na nim oszczędzać, zwłaszcza że wyniki spalania satysfakcjonują. Użytkownicy kierują zarzuty w kwestii niezadowalających osiągów 1.4 CRDi w samochodach kompaktowych. Przyzwoicie radzą sobie jedynie z modelami miejskimi (Kia Rio/Hyundai i20).

Kia Cee'd II
Do Cee’da bardziej pasuje dynamiczny 1.6 CRDi, ale jeśli ktoś zamierza liczyć każdy grosz pod dystrybutorem i porusza się po mieście, bez obaw powinien rozważyć także 1.4 CRDi.

Volkswagen 1.4 TDI

7 małych turbodiesli 08

Występowanie: Audi A2, Audi A1 I, Seat Arosa, Seat Ibiza III, Seat Ibiza IV, Skoda Fabia I, Skoda Fabia II, Skoda Fabia III, Skoda Roomster, Skoda Rapid, Volkswagen Lupo, Volkswagen Fox, Volkswagen Polo IV, Volkswagen Polo V

  • W produkcji: od 1999 r.
  • Pojemność: 1422 cm³
  • Moc maks.: 70-105 KM
  • Moment obrotowy: 155-250 Nm
  • Napęd rozrządu: pasek
  • Zasilanie: pompowtryskiwacze/common rail

Świat poznał dwie generacje 3-cylindrowego turbodiesla 1.4 TDI. Pierwsza zadebiutowała w 1999 roku jako pochodna „niezniszczalnego” wręcz 1.9 TDI i, podobnie jak on, wyposażona była w pompowtryskiwacze. W efekcie silnik głośno klekotał i wpadał w wibracje, ale i był ponadprzeciętnie trwały (a na pewno nieźle znosił forsowną eksploatację w miejskich autach będących w firmowych flotach). W 2014 r. pojawiła się nowa odmiana z zasilaniem common rail, tym razem bazująca na jednostkach 1.6/2.0 TDI z rodziny EA288. Pojemność i napęd rozrządu (pasek) nie uległy zmianie, udało się nieco poprawić kulturę pracy i uzyskać większe wartości mocy i momentu obrotowego. Nowszy typ 1.4 TDI obligatoryjnie otrzymywał już względnie nowoczesny osprzęt, m.in. koło dwumasowe i filtr cząstek stałych. Trzeba jednak przejechać wiele kilometrów, by zacząć myśleć o ich wymianie. Przy znacznych przebiegach zaczynają też szwankować zawory EGR i coraz szybciej ubywa oleju na bagnecie.

Volkswagen Polo IV
Volkswageny Polo 1.4 TDI potrafiły bezawaryjnie przejeżdżać setki tysięcy kilometrów. Najpoważniejszą dolegliwością (a zarazem nieopłacalną w naprawie) okazał się pojawiający się z czasem luz osiowy na wale korbowym. Jeśli chcemy dalej jeździć autem, najlepiej poszukać używanej jednostki napędowej.

Toyota 1.4 D-4D

7 małych turbodiesli 10

Występowanie: Mini One D I, Toyota Yaris I, Toyota Yaris II, Toyota Yaris III, Toyota Yaris Verso, Toyota Auris I, Toyota Auris II, Toyota Corolla IX, Toyota Corolla X, Toyota Corolla XI

  • Lata produkcji: 2002-2018
  • Pojemność: 1364 cm³
  • Moc maks.: 75-90 KM
  • Moment obrotowy: 170-205 Nm
  • Napęd rozrządu: łańcuch
  • Zasilanie: common rail

Toyota miała wyjątkową rękę do projektowania wytrzymałych silników o niewielkiej pojemności. Obok benzynowego 1.0 do tego grona zalicza się wysokoprężny 1.4 D-4D. Nie dotykają go awarie znane z pozostałych turbodiesli Toyoty, gdyż pochodzi on z zupełnie innej rodziny (kod 1ND-TV). Uświadczymy w nim turbo ze zmienną geometrią, ale dwumasowego koła zamachowego – już nie. DPF pojawił się w 2008 r., a wraz z nim nowe, piezoelektryczne wtryskiwacze (teoretycznie bez możliwości regeneracji). 1.4 D-4D, zwłaszcza w wersji 90-konnej, zaskakująco żwawo napędza Yarisy i… Mini pierwszej generacji. W kompaktach zaakceptują go tylko kierowcy o spokojnym stylu jazdy.

Toyota Yaris II
Lekki Yaris 1.4 D-4D (90 KM) potrzebuje zaledwie 10,7 s, by rozpędzić się do 100 km/h. Zużycie paliwa sporadycznie przekracza 5 l/100 km.

Polecamy uwadze inne nasze zestawienia używanych turbodiesli:

Najlepsze nowoczesne turbodiesle w używanych autach

Polecane 5-cylindrowe turbodiesle

Unikaj tych turbodiesli: zrujnują portfel!

Oceny czytelników
[Głosów: 29 Średnia: 3.8]

6 KOMENTARZE

  1. Passat B8, 2.0TDI, 150KM. SPALANIE SREDNIO: 5.3l/100km dlugookresowo. 3,8l/100km – rekord z „trasy” 40km w cyklu mieszanym, ale prędkość do 90km/h. Sam nie wierzylem, że tak mało moze palić. Polecam. Przy tym jak trzeba „depnąć” to daje radę. Na papierze 8.9s do setki i faktycznie auto jedzie.

  2. BMW 320 D Efficient Dynamics 163KM 2016r – 4,7l/100km z trasy 1200km z Bonn do Polski. Po 8,5tyś km w Polsce średnio 5,9l przy ciężkiej nodze. Z powodzeniem można zejść o przynajmniej 0,5l/100. Te maluchy w zestawieniu do masy 1650kg auta klasy średniej, szerszych opon itp. nie robią na mnie wrażenia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here