Peugeot 5008 I 21

Prawdziwy kompaktowy minivan Peugeota dość późno pojawił się na rynku, a przez to został szczegółowo dopracowany. Jakie opinie krążą na temat używanego Peugeota 5008 I?

Na fali popularności minivanów większość popularnych marek zdążyła przedstawić swoich reprezentantów tego segmentu jeszcze w latach 90. lub w 1. połowie lat dwutysięcznych. Peugeot kazał czekać trochę dłużej, bo do 2009 r., czyli okresu stopniowego „wdzierania się” na rynek SUV-ów. Być może to właśnie opóźniona premiera przyczyniła się do zaledwie umiarkowanej popularności tego samochodu, przynajmniej na polskich ulicach. Technicznie Peugeot 5008 I oferujepe bardzo dużo, bowiem w przystępnych warunkach przewiezie 7 osób, a w razie czego bije rekordy pojemności przestrzeni bagażowej (679 l lub 1754 l w przypadku złożenia dwóch ostatnich rzędów siedzeń). W zasadzie model jest pozbawiony wpadek konstrukcyjnych. Tu bez wątpienia zadziałało doświadczenie Peugeota w budowaniu samochodów 7-miejscowych – dodatkowe fotele spotkamy m.in. w kompaktowym Peugeocie 307 SW, kombivanie Partner i większych vanach 807 i Expert. Wielka szkoda, że do udanego minivana nie przewidziano większego wyboru jednostek benzynowych: oparto ją na jednostkach 1.6 skonstruowanych wspólnie z BMW. Za to turbodiesle HDi zaliczają się do grona najlepszych współczesnych silników wysokoprężnych.

Peugeot 5008 I
Mimo zastosowania z tyłu belki skrętnej zawieszenia, większość użytkowników chwali właściwości jezdne Peugeota 5008. Jego wnętrze dostatecznie odizolowano od zewnętrznych hałasów.

Peugeot 5008, podobnie jak większość kompaktowych minivanów, uległ modzie na uterenowione auta. Nie zniknął co prawda w oferty Peugeota, ale jego następca – 5008 II (od 2016 r.) ma w sobie więcej z crossovera niż minivana, tzn. funkcjonalnością nie dogania swojego poprzednika, choć także mieści 7 osób. Czy warto zakasać rękawy i poszukać ładnie utrzymanego 5008 pierwszej generacji? W czym on jest lepszy od reszty minivanów (jeśli w ogóle jest)? Poznajmy opinie właścicieli Peugeotów 5008 I.

Peugeot 5008 I
Lifting z 2013 r. (fot.) upodobnił 5008 do innych Peugeotów, głównie do crossoverów 2008 i 3008.

Używany Peugeot 5008 I – wnętrze

Kokpit 5008 urządzono w podobnym stylu do produkowanego w tym samym okresie SUV-a 3008. Wykorzystuje zatem tradycyjne zegary umieszczone bezpośrednio za kierownicą oraz bardzo szeroką konsolę środkową, która większym kierowcom zabiera trochę miejsca na kolana. Ale nie ma tego złego: lewarek biegów sam wpada w dłoń, nie ma też większych problemów z obsługą umieszczonych na niej przycisków. Ciekawy detal stanowi nawigacja wyświetlająca mapę na chowanym ekranie na szczycie deski rozdzielczej – w słabszych wersjach zamiast niej trzeba się zadowolić niewielkim schowkiem. Takowych w 5008 nie brakuje, ale uchwytów na kubki – zdecydowanie tak. Wszystkie auta posiadają klimatyzację (co najmniej manualną) oraz minimum 6 poduszek powietrznych. Materiały użyte do wykończenia deski sprawiają przyjemne wrażenie, ale część ozdobnych detali po latach eksploatacji zdążyła się wytrzeć lub porysować.

Peugeot 5008 I
Częstą opcję w 5008 stanowi elektryczny hamulec pomocniczy, którego włącznik znajduje się w dolnej partii konsoli środkowej po lewej stronie (na zdjęciu: wersja z hamulcem tradycyjnym).

Wszystkie miejsca siedzące Peugeota 5008 umieszczono stosunkowo wysoko, nawet jak na minivana. Przednie fotele punktują komfortowymi i bezpiecznymi zagłówkami, pozytywnie wypada też ocenić ich wyprofilowanie. W ich oparciach często montowano rozkładane stoliki typu lotniczego dla pasażerów drugiego rzędu. Gdy usiądą tam osoby słusznego wzrostu, będą o nie uderzać kolanami. Przydają się jednak podczas przewozu dzieci, podobnie jak opcjonalne ekrany LCD w zagłówkach (wymagały słonej dopłaty w salonie). Każdy fotel środkowego rzędu posiada funkcję przesuwania, regulowania oparcia i osobnego składania na dwa sposoby. Jak na samochód o długości ok. 4,5 m, w Peugeocie 5008 panują znośne warunki podróżowania w dodatkowych miejscach w bagażniku. Przy komplecie pasażerów bagażnik mieści 194 l, przy 5. – świetne 679 l, a w maksymalnie „transportowej” konfiguracji – 1754 l.

Używany Peugeot 5008 I – silniki

Gama jest tożsama ze stosowaną w Peugeocie 3008 I. Benzynowe 5008 obligatoryjnie mają pojemność 1.6, a ich moc reguluje obecność turbosprężarki. Jeśli jej nie ma, jednostka VTi rozwija 120 KM, natomiast turbodoładowana THP – 156/165 KM. W 2015 r. rolę bazowej wersji benzynowej przejął wybitnie „downsizingowy” 1.2 PureTech o mocy 130 KM. O wiele większą popularność zdobyły turbodiesle. Podstawowy 1.6 HDi na przestrzeni lat rozwijał od 109 KM do 120 KM i już on obligatoryjnie łączył się z 6-biegową skrzynią ręczną (5 przełożeń: tylko w 1.6 VTi). Paletę wieńczy 2-litrowe HDi (150 KM lub 163 KM). Wszystkie wysokoprężne Peugeoty 5008 otrzymywały w standardzie filtry cząstek stałych. Najmocniejsze auta (tj. 1.6 THP/165 KM i 2.0 HDi/163 KM) zawsze zestawiano z automatycznymi skrzyniami biegów, opcjonalnie trafiały one również do 1.6 HDi i 1.6 THP/156 KM.

Peugeot 5008 I
1.6 HDi nie jest w stanie dynamicznie wprawić w ruch w pełni załadowanego Peugeota 5008. Jednostka spełni oczekiwania kierowców o spokojnym stylu jazdy.
Peugeot 5008 I
5008 2.0 HDi są w cenie. Nic dziwnego, bowiem awaryjnością prezentują podobny poziom jak 1.6 HDi (czyli praktycznie zerowy), a są zdecydowanie żwawsze.

Używany Peugeot 5008 I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Polecam silnik 1.6 HDi: cichy, ekonomiczny i szybko się nagrzewa. Na jednym baku przejeżdżam 1000 km”

„Nisko położony środek ciężkości sprawia, że auto bardzo dobrze trzyma się w zakrętach i nie buja nim na boki”

„Przynależność do francuskiej marki sprawia, że Peugeot kosztuje nawet o kilkanaście tys. zł mniej od rywali”

„Naprawdę przepastne wnętrze. Szczególnie zachwalam drugi rząd siedzeń. Swobodnie mieszczę tam dzieci”

 Wady 

„Często haczy dwójka, a podczas zmieniania biegów auto nieprzyjemnie szarpie”

„Podatny na zarysowania i odpryski lakier. Szkoda, że nie dołożyłem do metalizowanego”

„W środku trochę tandetny. Rysują się plastiki, łamią dźwigienki, odpadają różne elementy. Niby mało istotne, ale irytujące”

„W minivanie mocno dziwi brak jakiegokolwiek uchwytu na kubek. Także z tyłu go nie uświadczymy”

Używany Peugeot 5008 I – awaryjność, typowe usterki

Peugeot 5008 to kolejny model z problematycznymi silnikami 1.6 VTi/THP i również w nich trzeba mieć na uwadze niską trwałość napinacza łańcucha łańcucha rozrządu. Gdy poluzuje on łańcuch, silnik po odpaleniu przez chwilę klekocze zupełnie jak konstrukcja wysokoprężna. Te jednostki cierpią również na kłopoty z nagarem osadzającym się w kolektorze dolotowym. W przypadku turbodiesli jedyną powtarzającą się dolegliwością jest zapach spalin w kabinie auta z 1.6 HDi – to znak, że trzeba wymienić podkładki pod wtryskiwaczami. Kupując samochód z dolnych partii cenowych istnieje konieczność niechybnego doinwestowania turbodiesla, tj. zregenerowania filtra DPF, wymiany koła dwumasowego, kontroli wtryskiwaczy. Zawieszenie oraz układ hamulcowy przeciętnie znoszą częste użytkowanie Peugeota 5008 pod pełnym obciążeniem. Sporadycznie właściciele skarżą się na drobne usterki wyposażenia w środku.

Peugeot 5008 I
Zawieszające się radio czy nawigacja nie powinny skreślać zakupu Peugeota 5008 –  podobne dolegliwości spotkamy w innych kompaktowych minivanach.

Używany Peugeot 5008 I – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN w Peugeocie 5008 umieszczono w okolicach zbiornika płynu chłodzącego (fot.) oraz na naklejce w słupku przy fotelu pasażera.

Peugeot 5008 I

Używany Peugeot 5008 I – sytuacja rynkowa

Aktualną ofertę otwierają samochody za 17-20 tys. zł, spośród których trudno znaleźć inną konfigurację niż 1.6 VTi/1.6 HDi. Zadbane Peugeoty z tymi silnikami kosztują już 20-25 tys. zł i od tego pułapu można rozpoczynać polowania na egzemplarz z 2.0 HDi. Na poliftowego 5008 (zaledwie 1/4 ofert) trzeba przeznaczyć minimum 30 tys. zł, ale za 25-28 tys. zł łatwo trafić godnego zaufania „przedlifta”. Górną granicę kwot za ten samochód stanowi budżet ok. 45 tys. zł. Niemal 3/4 ofert dotyczy samochodów wysokoprężnych (z przewagą 1.6 HDi), w kolei połowa Peugeotach występuje w konfiguracjach 7-osobowych.

Używany Peugeot 5008 I – podsumowanie

Minivan niesłusznie zepchnięty na drugi plan w swoim segmencie. Zadebiutował późno, a dzięki temu jest naprawdę przemyślany i, w ogólnym rozrachunku, trwały. Model 7-osobowy ze świetnym turbodieslem 2.0 HDi niemalże odzwierciedla wyobrażenie o idealnym rodzinnym minivanie. Radzimy szukać bogato wyposażonych Peugeotów (np. ze szklanym dachem), ponieważ wszystkie te „niuanse” pozwolą nam łatwiej go sprzedać w późniejszym czasie.

Redakcja poleca opinie o innych używanych Peugeotach:

Używany Peugeot 107 (2005-2014) – opinie użytkowników

Używany Peugeot 206 (1998-2012) – opinie użytkowników

Używany Peugeot 207 (2006-2012) – opinie użytkowników

Używany Peugeot 208 I (2012-2019) – opinie użytkowników

Używany Peugeot 307 (2001-2008) – opinie użytkowników

Używany Peugeot 308 I (2007-2013) – opinie użytkowników

Używany Peugeot 308 II (od 2013 r.) – opinie użytkowników

Używany Peugeot 407 (2004-2010) – opinie użytkowników

Używany Peugeot 508 I (2010-2018) – opinie użytkowników

Używany Peugeot 2008 I (2013-2019) – opinie użytkowników

Używany Peugeot 3008 I (2009-2016) – opinie użytkowników

Używany Peugeot Partner II (2008-2018) – opinie użytkowników

Peugeot 5008 I

Peugeot 5008 I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.453/184/164 cm
Rozstaw osi273 cm
Pojemność bagażnika194/679/1754 l
Peugeot 5008 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.2 PureTech1.6 VTi1.6 THP1.6 THP
Pojemność1199 cm³1598 cm³1598 cm³1598 cm³
Paliwobenz., turbobenz.benz., turbobenz., turbo
Maks. moc130 KM120 KM156 KM165 KM
Maks. moment230 Nm160 Nm240 Nm240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,8 s12,2 s9,6 s9,6 s
Prędkość maks.201 km/h188 km/h195 km/h195 km/h
Śr. zużycie paliwa5,4 l/100 km7,3 l/100 km7,3 l/100 km6,1 l/100 km
Peugeot 5008 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.6 HDi1.6 HDi1.6 HDi2.0 HDi2.0 HDi
Pojemność1560 cm³1560 cm³1560 cm³1997 cm³1997 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc109 KM114 KM120 KM150 KM163 KM
Maks. moment240 Nm270 Nm300 Nm370 Nm340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,3 s12,3 s12,0 s9,8 s10,5 s
Prędkość maks.183 km/h185 km/h183 km/h195 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa5,5 l/100 km5,4 l/100 km4,4 l/100 km5,7 l/100 km6,8 l/100 km

Używany Peugeot 5008 I – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 8 Średnia: 4.8]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here