Prawdziwy kompaktowy minivan Peugeota dość późno pojawił się na rynku, a przez to został szczegółowo dopracowany. Jakie opinie krążą na temat używanego Peugeota 5008 I?
Na fali popularności minivanów większość popularnych marek zdążyła przedstawić swoich reprezentantów tego segmentu jeszcze w latach 90. lub w 1. połowie lat dwutysięcznych. Peugeot kazał czekać trochę dłużej, bo do 2009 r., czyli okresu stopniowego „wdzierania się” na rynek SUV-ów. Być może to właśnie opóźniona premiera przyczyniła się do zaledwie umiarkowanej popularności tego samochodu, przynajmniej na polskich ulicach. Technicznie Peugeot 5008 I oferuje bardzo dużo, bowiem w przystępnych warunkach przewiezie 7 osób, a w razie czego bije rekordy pojemności przestrzeni bagażowej (679 l lub 1754 l w przypadku złożenia dwóch ostatnich rzędów siedzeń). W zasadzie model jest pozbawiony wpadek konstrukcyjnych. Tu bez wątpienia zadziałało doświadczenie Peugeota w budowaniu samochodów 7-miejscowych – dodatkowe fotele spotkamy m.in. w kompaktowym Peugeocie 307 SW, kombivanie Partner i większych vanach 807 i Expert. Wielka szkoda, że do udanego minivana nie przewidziano większego wyboru jednostek benzynowych: oparto ją na jednostkach 1.6 skonstruowanych wspólnie z BMW. Za to turbodiesle HDi zaliczają się do grona najlepszych współczesnych silników wysokoprężnych.

Peugeot 5008, podobnie jak większość kompaktowych minivanów, uległ modzie na uterenowione auta. Nie zniknął co prawda w oferty Peugeota, ale jego następca – 5008 II (od 2016 r.) ma w sobie więcej z crossovera niż minivana, tzn. funkcjonalnością nie dogania swojego poprzednika, choć także mieści 7 osób. Czy warto zakasać rękawy i poszukać ładnie utrzymanego 5008 pierwszej generacji? W czym on jest lepszy od reszty minivanów (jeśli w ogóle jest)? Poznajmy opinie właścicieli Peugeotów 5008 I.

Używany Peugeot 5008 I – wnętrze
Kokpit 5008 urządzono w podobnym stylu do produkowanego w tym samym okresie SUV-a 3008. Wykorzystuje zatem tradycyjne zegary umieszczone bezpośrednio za kierownicą oraz bardzo szeroką konsolę środkową, która większym kierowcom zabiera trochę miejsca na kolana. Ale nie ma tego złego: lewarek biegów sam wpada w dłoń, nie ma też większych problemów z obsługą umieszczonych na niej przycisków. Ciekawy detal stanowi nawigacja wyświetlająca mapę na chowanym ekranie na szczycie deski rozdzielczej – w słabszych wersjach zamiast niej trzeba się zadowolić niewielkim schowkiem. Takowych w 5008 nie brakuje, ale uchwytów na kubki – zdecydowanie tak. Wszystkie auta posiadają klimatyzację (co najmniej manualną) oraz minimum 6 poduszek powietrznych. Materiały użyte do wykończenia deski sprawiają przyjemne wrażenie, ale część ozdobnych detali po latach eksploatacji zdążyła się wytrzeć lub porysować.

Wszystkie miejsca siedzące Peugeota 5008 umieszczono stosunkowo wysoko, nawet jak na minivana. Przednie fotele punktują komfortowymi i bezpiecznymi zagłówkami, pozytywnie wypada też ocenić ich wyprofilowanie. W ich oparciach często montowano rozkładane stoliki typu lotniczego dla pasażerów drugiego rzędu. Gdy usiądą tam osoby słusznego wzrostu, będą o nie uderzać kolanami. Przydają się jednak podczas przewozu dzieci, podobnie jak opcjonalne ekrany LCD w zagłówkach (wymagały słonej dopłaty w salonie). Każdy fotel środkowego rzędu posiada funkcję przesuwania, regulowania oparcia i osobnego składania na dwa sposoby. Jak na samochód o długości ok. 4,5 m, w Peugeocie 5008 panują znośne warunki podróżowania w dodatkowych miejscach w bagażniku. Przy komplecie pasażerów bagażnik mieści 194 l, przy 5. – świetne 679 l, a w maksymalnie „transportowej” konfiguracji – 1754 l.
Używany Peugeot 5008 I – silniki
Gama jest tożsama ze stosowaną w Peugeocie 3008 I. Benzynowe 5008 obligatoryjnie mają pojemność 1.6, a ich moc reguluje obecność turbosprężarki. Jeśli jej nie ma, jednostka VTi rozwija 120 KM, natomiast turbodoładowana THP – 156/165 KM. W 2015 r. rolę bazowej wersji benzynowej przejął wybitnie „downsizingowy” 1.2 PureTech o mocy 130 KM. O wiele większą popularność zdobyły turbodiesle. Podstawowy 1.6 HDi na przestrzeni lat rozwijał od 109 KM do 120 KM i już on obligatoryjnie łączył się z 6-biegową skrzynią ręczną (5 przełożeń: tylko w 1.6 VTi). Paletę wieńczy 2-litrowe HDi (150 KM lub 163 KM). Wszystkie wysokoprężne Peugeoty 5008 otrzymywały w standardzie filtry cząstek stałych. Najmocniejsze auta (tj. 1.6 THP/165 KM i 2.0 HDi/163 KM) zawsze zestawiano z automatycznymi skrzyniami biegów, opcjonalnie trafiały one również do 1.6 HDi i 1.6 THP/156 KM.


Używany Peugeot 5008 I – opinie użytkowników
Zalety
„Polecam silnik 1.6 HDi: cichy, ekonomiczny i szybko się nagrzewa. Na jednym baku przejeżdżam 1000 km”
„Nisko położony środek ciężkości sprawia, że auto bardzo dobrze trzyma się w zakrętach i nie buja nim na boki”
„Przynależność do francuskiej marki sprawia, że Peugeot kosztuje nawet o kilkanaście tys. zł mniej od rywali”
„Naprawdę przepastne wnętrze. Szczególnie zachwalam drugi rząd siedzeń. Swobodnie mieszczę tam dzieci”
Wady
„Często haczy dwójka, a podczas zmieniania biegów auto nieprzyjemnie szarpie”
„Podatny na zarysowania i odpryski lakier. Szkoda, że nie dołożyłem do metalizowanego”
„W środku trochę tandetny. Rysują się plastiki, łamią dźwigienki, odpadają różne elementy. Niby mało istotne, ale irytujące”
„W minivanie mocno dziwi brak jakiegokolwiek uchwytu na kubek. Także z tyłu go nie uświadczymy”
Używany Peugeot 5008 I – awaryjność, typowe usterki
Peugeot 5008 to kolejny model z problematycznymi silnikami 1.6 VTi/THP i również w nich trzeba mieć na uwadze niską trwałość napinacza łańcucha łańcucha rozrządu. Gdy poluzuje on łańcuch, silnik po odpaleniu przez chwilę klekocze zupełnie jak konstrukcja wysokoprężna. Te jednostki cierpią również na kłopoty z nagarem osadzającym się w kolektorze dolotowym. W przypadku turbodiesli jedyną powtarzającą się dolegliwością jest zapach spalin w kabinie auta z 1.6 HDi – to znak, że trzeba wymienić podkładki pod wtryskiwaczami. Kupując samochód z dolnych partii cenowych istnieje konieczność niechybnego doinwestowania turbodiesla, tj. zregenerowania filtra DPF, wymiany koła dwumasowego, kontroli wtryskiwaczy. Zawieszenie oraz układ hamulcowy przeciętnie znoszą częste użytkowanie Peugeota 5008 pod pełnym obciążeniem. Sporadycznie właściciele skarżą się na drobne usterki wyposażenia w środku.

Używany Peugeot 5008 I – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN w Peugeocie 5008 umieszczono w okolicach zbiornika płynu chłodzącego (fot.) oraz na naklejce w słupku przy fotelu pasażera.
Używany Peugeot 5008 I – sytuacja rynkowa
Aktualną ofertę otwierają samochody za 17-20 tys. zł, spośród których trudno znaleźć inną konfigurację niż 1.6 VTi/1.6 HDi. Zadbane Peugeoty z tymi silnikami kosztują już 20-25 tys. zł i od tego pułapu można rozpoczynać polowania na egzemplarz z 2.0 HDi. Na poliftowego 5008 (zaledwie 1/4 ofert) trzeba przeznaczyć minimum 30 tys. zł, ale za 25-28 tys. zł łatwo trafić godnego zaufania „przedlifta”. Górną granicę kwot za ten samochód stanowi budżet ok. 45 tys. zł. Niemal 3/4 ofert dotyczy samochodów wysokoprężnych (z przewagą 1.6 HDi), w kolei połowa Peugeotach występuje w konfiguracjach 7-osobowych.
Używany Peugeot 5008 I – podsumowanie
Minivan niesłusznie zepchnięty na drugi plan w swoim segmencie. Zadebiutował późno, a dzięki temu jest naprawdę przemyślany i, w ogólnym rozrachunku, trwały. Model 7-osobowy ze świetnym turbodieslem 2.0 HDi niemalże odzwierciedla wyobrażenie o idealnym rodzinnym minivanie. Radzimy szukać bogato wyposażonych Peugeotów (np. ze szklanym dachem), ponieważ wszystkie te „niuanse” pozwolą nam łatwiej go sprzedać w późniejszym czasie.
Redakcja poleca opinie o innych używanych Peugeotach:
Używany Peugeot 107 (2005-2014) – opinie użytkowników
Używany Peugeot 206 (1998-2012) – opinie użytkowników
Używany Peugeot 207 (2006-2012) – opinie użytkowników
Używany Peugeot 208 I (2012-2019) – opinie użytkowników
Używany Peugeot 307 (2001-2008) – opinie użytkowników
Używany Peugeot 308 I (2007-2013) – opinie użytkowników
Używany Peugeot 308 II (od 2013 r.) – opinie użytkowników
Używany Peugeot 407 (2004-2010) – opinie użytkowników
Używany Peugeot 508 I (2010-2018) – opinie użytkowników
Używany Peugeot 2008 I (2013-2019) – opinie użytkowników
Używany Peugeot 3008 I (2009-2016) – opinie użytkowników
Używany Peugeot Partner II (2008-2018) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 453/184/164 cm |
Rozstaw osi | 273 cm |
Pojemność bagażnika | 194/679/1754 l |
Silnik | 1.2 PureTech | 1.6 VTi | 1.6 THP | 1.6 THP |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1199 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 130 KM | 120 KM | 156 KM | 165 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 160 Nm | 240 Nm | 240 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s | 12,2 s | 9,6 s | 9,6 s |
Prędkość maks. | 201 km/h | 188 km/h | 195 km/h | 195 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,4 l/100 km | 7,3 l/100 km | 7,3 l/100 km | 6,1 l/100 km |
Silnik | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 2.0 HDi | 2.0 HDi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 109 KM | 114 KM | 120 KM | 150 KM | 163 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 270 Nm | 300 Nm | 370 Nm | 340 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,3 s | 12,3 s | 12,0 s | 9,8 s | 10,5 s |
Prędkość maks. | 183 km/h | 185 km/h | 183 km/h | 195 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,5 l/100 km | 5,4 l/100 km | 4,4 l/100 km | 5,7 l/100 km | 6,8 l/100 km |
W sumie miałem 3 peugeoty 5008 i kazdy wytrzymał bezjakichkolwiek problemów po 220 tys. przebiegu. wszystkie to 2.0 HDI manual 150 koni. to nie prawda, że łamią się jakieś dźwigienki, rysują plastiki etc. W mitsubishi Outlander 2019 to się dopiero rysują plastiki wokół schowka pasażera i piano black na konsolo środkowej.
Peugeot 5008 miał w drzwiach bocznych tyle miejsca, że mieściły się 1,5 litrowe butelki wody mineralnej. Wykorzystanie miejsca perfekcyjne, składanie fotela pasażera jedna dźwignią, schowki, rolety w bocznych drzwiach, naweiewy z tyłu w słupkach B a nie po środku na genitalnia pasażera na środku, Przesuwany kazdy fotel osobno, bagażnik przepastny, oświetlenie w bagażniku to wyjmowana latarka, która można było sobie poświecić na zewnątrz auta.
Dwie wady w pierwszej wersji, stukające amortyzatory z tyłu (podczas bardzo wolnej jazdy) oraz stosunkowo cienka tkanina na fotelu pasażera. po 2014 już lepiej ze wszystkim.
Auto NIE BRAŁO grama oleju. wcześniej miałem Tourana 1.9 TDI to serwis dawał specjalny pokrowiec na olej 1 L mocowany na rzepy w bagażniku bo co 5 tys. trzeba było 0,5 l dolać. Norma w VW 10 lat temu to 1 L oleju silnikowego na 1 tys km przebiegu. W 2.0 HDI Peugeot zero dolewek.
Witam, jak rozwiązał Pan sprawę stukających amortyzatorów? Czy może to były poduszki?
Super, bezawaryjny samochód. Komfortowy, oszczędny z dużą ilością miejsca. Wszystkie 3 miejsca z tyłu mają ISOFIX. Posiadam wersję 5 miejscowa – celowo taka wybrałem bo zamiast 2 foteli mam dodatkowe miejsce w bagażniku! Wejdzie tam spokojnie 15kg karmy dla psa a w drugą wnękę inne mniej przydatne rzeczy. Silnik 2.0 idealnie sprawdza się w tym aucie. Miasto ok 7-7.5 autostrada podobnie, ekspresówki 6-6.5, na drodze krajowej jadąc eko można zrobić i 4l. Polecam