FIAT Scudo II Panorama 2.0MultiJet 163KM 6MT 8-os SB9839F 07-2012

Bliźniacze vany spod znaków Fiata, Citroena i Peugeota szturmem opanowały polskie firmy i przedsiębiorstwa. Czy nadają się też dla rodzin? Oto opinie o drugich generacjach używanego Fiata Scudo, Citroena Jumpy i Peugeota Expert.

Kooperacja Fiata z koncernem PSA w zakresie opracowania wspólnego vana rozpoczęła się już w połowie lat 90., gdy światło dzienne ujrzały pierwsze wcielenia „trojaczków” w postaci Fiata Scudo, Citroena Jumpy i Peugeota Expert. W międzyczasie kontynuowano „sojusz”, przedstawiając bliźniacze, rodzinne vany (Fiat Ulysse, Citroen C8, Peugeot 807), a w 2007 zaprezentowano drugie generacje przytoczonych wcześniej Scudo/Jumpy/Expert. Pięć lat później nastał okres modernizacji tych samochodów, zbiegający się z dołączeniem czwartego modelu bliźniaczego – Toyoty ProAce (był to początek trwającego do dziś europejsko-japońskiego aliansu). Na rynku wtórnym niełatwo ją trafić, ale nie ma czego żałować, ponieważ to tak naprawdę te same samochody z przestylizowaną, według panujących wówczas trendów w markach, przednią częścią nadwozia. Jak można się spodziewać, producenci nie próżnowali w zakresie wyboru wersji nadwoziowych swoich vanów. Stosowano dwie długości karoserii i rozstawu osi, dwa rodzaje dachu (standardowy i podwyższony), użytkownicy mogli wybrać sposób dostępu do bagażnika/przestrzeni ładunkowej (poprzez otwieraną do góry klapę lub dwuskrzydłowe drzwi), a także dobrać model według zapotrzebowania: albo dostawczy, albo „brygadowy” (towarowo-osobowy), lub w pełni osobowy do komfortowego przewozu 8/9 osób.

Fiat Scudo Citroen Jumpy Peugeot Expert 37
Jak na samochody ważące blisko 2 tony (w osobowych wersjach), Scudo/Jumpy/Expert zachowują rezerwy bezpieczeństwa podczas przejazdu po drogowych łukach. Zawieszenie oparto na przednich kolumnach McPhersona i belce skrętnej w tylnej części.

Fiata Scudo, Citroena Jumpy i Peugeota Expert można rekomendować wielu osobom: od przedsiębiorców potrzebujących typowego „dostawczaka”, przez właścicieli firm zatrudniających pracowników w wymiarze wyjazdowym, na ojcach wielodzietnych rodzin kończąc (a na pewno znalazłby się ktoś jeszcze, komu ten samochód by w sam raz odpowiadał). Zobaczmy wobec tego, jak europejskie vany spisują się po kilkunastu latach od debiutu. Oto opinie o używanych Fiatach Scudo, Citroenach Jumpy i Peugeotach Expert.

Fiat Scudo Citroen Jumpy Peugeot Expert 37
Najdroższe warianty włosko-francuskich vanów to osobowe-biznesowe (lub też rodzinne), czyli wygodnie mieszczące 8 osób (za dopłatą można było zainstalować trzecie miejsce z przodu, tworząc auto 9-osobowe). Fiat Scudo w takiej wersji nazywa się Panorama, Peugeot Expert – Tepee (fot.), zaś Citroen Jumpy – po prostu Combi.

Używany Fiat Scudo/Citroen Jumpy/Peugeot Expert II – wnętrze

Konstruktorom udało się stworzyć bardzo funkcjonalny i nie przestarzały kokpit. Schowki i wnęki uświadczymy dosłownie wszędzie: przed pasażerem, na górze deski, a nawet pod sufitem (w formie półki otwartej lub z zamykanymi segmentami). Lewarek biegów, jak to w autach dostawczych, powędrował na konsolę środkową i idealnie trafia do dłoni kierowcy, choć ogranicza swobodę korygowania ustawień panelu klimatyzacji. Deska jest tak przepastna, że sięgnięcie do niektórych jej partii (np. przycisku świateł awaryjnych) wymaga oderwania pleców od oparcia fotela. Ożywiają ją jasne kolorystyki oraz białe tarcze zegarów stosowane w osobowych wersjach. Są one przy tym przyjemnie wykonane, włącznie z obiciem boczków drzwi miękkim materiałem. Próżno ich szukać w dostawczych Scudo/Jumpy/Expertach, gdzie dominują ponure, twarde tworzywa. Całość nie wydaje niepokojących odgłosów w stopniu odbiegającym od przeciętnego.

Używany Fiat Scudo/Citroen Jumpy/Peugeot Expert II – wnętrze

Istnieje bardzo dużo możliwości zagospodarowania wnętrza rodzinnych „bliźniaków”. Maksymalnie zabiorą na pokład 9 osób, ale częściej spotyka się wersje 8-osobowe z dwoma fotelami w pierwszym rzędzie. Dalej są już po trzy miejsca na rząd i każde posiada osobno regulowane oparcie z możliwością złożenia, uzyskując coś na miarę stolika. Niestety, tak naprawdę nie są to trzy fotele w każdym rzędzie, a uformowane w taki sposób kanapy z systemem dzielenia 2:1. Można je zupełnie wyjąć (wymaga to trochę siły) lub złożyć i oprzeć o oparcie poprzedzających miejsc siedzących. Szkoda, że nie przewidziano możliwości przesuwania: udało by się wtedy wygospodarować jeszcze więcej przestrzeni w trzecim rzędzie, ale i tak pozostaje ona godna podziwu. W odmianach osobowych nie brakuje udogodnień dla pasażerów, a są to m.in. liczne nawiewy klimatyzacji, podłokietniki lub umieszczone w suficie ekrany LCD.

Używany Fiat Scudo/Citroen Jumpy/Peugeot Expert II – bagażnik/przestrzeń ładunkowa

Niełatwo dotrzeć do rzetelnych informacji na temat pojemności bagażnika Scudo/Jumpy/Experta, ale przy komplecie osób najprawdopodobniej wejdzie 327 l (wariant „krótki”) lub 770 l (odmiana przedłużona). Wyjmując trzeci rząd tworzymy ustawną przestrzeń o pojemności ok. 2500 l, natomiast pozostawiając tylko pierwszy – ok. 5000/7000 l w zależności od długości nadwozia i wysokości dachu. Do bagażnika prowadzi ogromny otwór załadunkowy uzyskiwany po otwarciu klapy lub dwuskrzydłowych drzwi. Próg załadunkowy poprowadzono wyjątkowo nisko, bo zaledwie 56 cm od podłoża. Niektóre odmiany otrzymały pneumatyczne zawieszenie tylnej osi, umożliwiające obniżenie samochodu o kolejne 7 cm. Przestrzenie bagażowe aut osobowych wyposażono w gniazda 12V do ładowania urządzeń i uchwyty umożliwiające zamontowanie siatki przytrzymującej bagaż. Scudo/Jumpy/Expert w wersji towarowej posiada następujące wymiary „paki”: 2,254/2,584 m na długość (krótki/długi), 1,449/1,750 m na wysokość (niski/wysoki) i 1,600 m na szerokość (1,245 m pomiędzy nadkolami).

Używany Fiat Scudo/Citroen Jumpy/Peugeot Expert II – silniki

Teoretycznie włosko-francuskie vany oferowano z silnikami benzynowymi 2.0 o mocy 140 KM, ale w praktyce nie występują one w polskich ogłoszeniach. Zdominowały je odmiany wysokoprężne autorstwa koncernu PSA, czyli HDi (w Fiatach nazywały się MultiJet, a w Toyotach ProAce – D-4D). Paletę otwiera 90-konny 1.6 HDi/MultiJet/D-4D, którego zestawiano z 5-biegową skrzynią ręczną. Sprawdzi się jedynie w wariantach jak najkrótszych i jak najniższych, i to wyłącznie w miejskiej eksploatacji. Na plus: w większości brak DPF-u i prosta turbosprężarka bez zmiennej geometrii łopatek. Obydwa te elementy trafiły do większych 2.0 HDi/MultiJet/D-4D, występujących w czterech wersjach mocy: 120, 128, 136 i 163 KM. Dzięki zapasowi momentu obrotowego całkiem żwawo rozpędzają nawet załadowany samochód, choć najlepiej pod tym względem radzi sobie, rzecz jasna, odmiana 163-konna, rekomendowana dla wariantów osobowych i na dalekie trasy. Czasami można ją spotkać w rzadkiej konfiguracji z automatyczną skrzynią biegów. 2-litrowe diesle standardowo łączyły się już z ręcznymi przekładniami 6-biegowymi.

FIAT Scudo II Panorama 2.0MultiJet 163KM 6MT 8-os SB9839F 07-2012
Francuskie turbodiesle nie mają długiej listy fabrycznych usterek. Po 200 tys. km przyjdzie raczej ponieść koszty związane z wyeksploatowaniem osprzętu.

Używany Fiat Scudo/Citroen Jumpy/Peugeot Expert II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Klimatyzacja szybko wychładza ogromne wnętrze. Nawiewów jest aż nadto”

„Doskonała pozycja za kierownicą, dzięki której widzimy całe otoczenie wokół samochodu”

„Nie narzekam na silnik 2.0 MultiJet. Przez 2 lata przejechałem bezawaryjnie prawie 100 tys. km”

„Optymalna wysokość i długość (wersja krótka) pozwalają użytkować go jak zwykłą osobówkę”

 Wady 

„Grube przednie słupki idealnie zasłaniają pieszych. Trzeba uważać na przejściach”

„Wyciszenie wersji dostawczych mocno kuleje. Musiałem zrobić to we własnym zakresie i jest o wiele lepiej”

„Zrobienie trzech miejsc z przodu to trochę sztuka dla sztuki: każdemu brakuje miejsca na łokcie”

„Korozja trawi progi niemal każdego egzemplarza – nieważnie czy Fiat, Citroen czy Peugeot”

Używany Fiat Scudo/Citroen Jumpy/Peugeot Expert II – awaryjność, typowe usterki

Użytkownicy najczęściej kierują swoje zażalenia w kierunku zawieszenia: notorycznie stukają łączniki stabilizatora, a wymiana pomaga krótkotrwale (problem wraca po ok. 20 tys. km). Poza tym szybko zużywają się hamulce i „pada” sprzęgło w autach eksploatowanych po mieście. Z wielu opinii da się wywnioskować, że granica niemal całkowitej bezawaryjności silników HDi wynosi ok. 200 tys. km: potem mogą nagminnie psuć się dwumasowe koła zamachowe, wtryskiwacze i filtry cząstek stałych, dlatego dokładnie obejrzyjmy historię serwisową przed zakupem któregoś z „trojaczków”. Pojawiają się doniesienia o niedomaganiach klimatyzacji (nieszczelności na wężach układu) i zaworów EGR. Czasami szwankuje układ elektryczny i elektronika pokładowa: nie działa radio i zestaw wskaźników, albo nagle „ożywa” po wjechaniu w głębszą dziurę. Przeciętną trwałość reprezentuje lakier i karoseria pod kątem odporności na korozję – na razie pojawia się na progach, ale warto mieć to na uwadze.

FIAT Scudo II Panorama 2.0MultiJet 163KM 6MT 8-os SB9839F 07-2012
Akumulator w Scudo/Jumpy/Expercie znajduje się pod pokrywką przed przednim fotelem pasażera.

Używany Fiat Scudo/Citroen Jumpy/Peugeot Expert II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito w centralnej części ściany grodziowej. Odczytamy go również z oszklonej wnęki w kokpicie (przy wycieraczkach).

FIAT Scudo II Panorama 2.0MultiJet 136KM 6MT 8-os SB98270 06-2008

Używany Fiat Scudo/Citroen Jumpy/Peugeot Expert II – sytuacja rynkowa

W ogłoszeniach figuruje najwięcej Fiatów, natomiast najrzadsze są Citroeny (nie mówiąc o prawie nie występującej Toyocie). Choć da się znaleźć pojedyncze egzemplarze za ok. 16-17 tys. zł, optymalny budżet wyraźnie przekracza 20 tys. zł, i wciąż mówimy o samochodach typowo dostawczych. Na towarowo-osobowe trzeba przeznaczyć ok. 25 tys. zł, natomiast odmiany Panorama czy Teepee kosztują nawet 40-50 tys. zł lub więcej, jeśli bierzemy pod uwagę ostatnie roczniki. Niezależnie od tego, czy wybierzemy Scudo, Jumpy czy Experta, otrzymamy auto z silnikiem wysokoprężnym i ręczną skrzynią biegów (sporadycznie trafiają się „automaty”).

Używany Fiat Scudo/Citroen Jumpy/Peugeot Expert II – podsumowanie

Może włosko-francuskim vanom brakuje odrobiny polotu w zakresie aranżacji wnętrza i nie mają tak reprezentacyjnego charakteru jak luksusowe odmiany Mercedesa Viano albo Volkswagena Multivana, ale dla rodzin czy przedsiębiorców to tak naprawdę sprawa drugorzędna. Scudo, Jumpy i Expert powinny dopasować się do bieżących potrzeb właściciela, niezależnie od tego, jaką wersję nadwoziową wybierze. To wszystko w nieco korzystniejszych cenach, przynajmniej jeśli weźmiemy pod uwagę używanych rywali.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych modelach użytkowych:

Używany Fiat Fiorino/Citroen Nemo/Peugeot Bipper (od 2007 r.) – opinie użytkowników

Używany Citroen Berlingo II (2008-2018) – opinie użytkowników

Fiat Scudo Citroen Jumpy Peugeot Expert 37

Fiat Scudo/Citroen Jumpy/Peugeot Expert II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.481-514/190/188-229 cm
Rozstaw osi300-312 cm
Pojemność bagażnika327/770 l (8/9 os.), 5000/7000 l (2/3 os.)
Fiat Scudo/Citroen Jumpy/Peugeot Expert II – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik2.01.6 MultiJet/HDi2.0 MultiJet/HDi2.0 MultiJet/HDi2.0 MultiJet/HDi2.0 MultiJet/HDi
Pojemność1997 cm³1560 cm³1997 cm³1997 cm³1997 cm³1997 cm³
Paliwobenz.turbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc136 KM90 KM120 KM128 KM136 KM163 KM
Maks. moment190 Nm180 Nm300 Nm320 Nm320 Nm340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,5 s17,1 s12,8 sb.d.11,6 s10,8 s
Prędkość maks.180 km/h145 km/h160 km/h170 km/h170 km/h170 km/h
Śr. zużycie paliwa9,0 l/100 km7,2 l/100 km7,2 l/100 kmb.d.7,6 l/100 km7,1 l/100 km

Używany Fiat Scudo/Citroen Jumpy/Peugeot Expert II – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here