UżywaneOpinieUżywany Fiat Multipla (1998-2010) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Fiat Multipla (1998-2010) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Lata płyną, a wciąż trudno wskazać równie oryginalnego minivana jak Fiat Multipla. Poznajmy opinie na temat tego kontrowersyjnego samochodu z drugiej ręki.

Fiat obrał zupełnie inną drogę w projektowaniu swojego reprezentanta w klasie kompaktowych minivanów. Od podstaw opracował samochód, który przy długości 4 metrów (tyle co współczesne auta miejskie!) w dwóch rzędach siedzeń zmieści 6 osób. W jaki sposób? Dzięki ogromnej wówczas szerokości (187 cm) i pełnemu wykorzystaniu każdego centymetra w przepastnym wnętrzu. Tylko jeden producent zdecydował się skopiować pomysł Fiata – była to Honda w modelu FR-V. Mimo wszystko to Multipla pozostaje ciekawszą propozycją, jeśli samochodem rzeczywiście mamy zamiar podróżować w 6 osób. Środkowy fotel z przodu ma takie same wymiary jak pozostałe i jest delikatnie odsunięty do tyłu, przynajmniej w jakimś stopniu ograniczając kontakt środkowego pasażera z kierowcą operującym lewarkiem biegów. Poza tym Fiat Multipla zabierze na pokład 430 l bagażu, a przy dwóch osobach – aż 1900 l. Pokaźna szerokość pozytywnie wpłynęła na właściwości jezdne auta, choć i tak nie osiągniemy nim nadzwyczajnych prędkości (silniki rozwijają co najwyżej 120 KM). Nadwozie typu „akwarium” też ma swoje plusy i minusy. Po jednej stronie zalicza się świetna widoczność, po drugiej – trudności ze schłodzeniem wnętrza przez klimatyzację.

FIAT Multipla II FL 1.9JTD 115KM 5MT 6-os SB62235 12-2004
Tak krótkie i jednocześnie szerokie auto jak Multipla zaskakująco pewnie prowadzi się w zakrętach. Nieskomplikowane zawieszenie cechuje przeciętna trwałość – dosyć często trzeba wymieniać tuleje wahaczy czy łączniki stabilizatora (na szczęście nie są drogie).

Wszystkie zalety z konstrukcji Multipli straciły na znaczeniu, gdy potencjalni zainteresowani ujrzeli ten samochód na zdjęciach lub też na żywo. Oryginalna – łagodnie mówiąc – stylistyka z charakterystycznym garbem pod przednią szybą przyczyniła się do powstania o tym aucie nieskończonej ilości żartów. Multipla stopniowo zaczęła też podbijać co raz to nowe rankingi najbrzydszych samochodów w historii motoryzacji. Fiat zapewne zdawał sobie sprawę z tego, że „przedobrzył” i w 2004 r. radykalnie zmodernizował Multiplę, upodabniając ją do mikrovana Idea. Co ciekawe, wnętrze pozostawił niemal bez zmian, zatem poliftowa Multipla łączy dawną funkcjonalność z wreszcie konwencjonalnym wyglądem i naprawdę może stanowić alternatywę dla kompaktowych minivanów. Zobaczmy, co o używanym Fiacie Multipla sądzą jej właściciele, którzy postanowili wypróbować to auto mimo odpychającego designu.

FIAT Multipla II FL 1.9JTD 115KM 5MT 6-os SB62235 12-2004
Do napędu Multipli Fiat przewidział tylko benzynowego 1.6 i turbodiesla 1.9 JTD. Wszystkie zestawiano z napędem na przód i skrzyniami ręcznymi o 5 przełożeniach. Niektórzy z tego względu skarżą się na spory hałas wynikający z utrzymywania silnika na wysokich obrotach podczas prędkości autostradowych.

Używany Fiat Multipla – wnętrze

Zamysł stworzenia 3-miejscowego pierwszego rzędu foteli wymusił na konstruktorach zastosowanie ciekawych rozwiązań w Multipli. Z przodu brakuje konsoli środkowej: podłoga jest zupełnie płaska, lewarek biegów umieszczono analogicznie jak w samochodach dostawczych (czyli na podwyższeniu przy kierownicy), dźwignię hamulca ręcznego z kolei przeniesiono na lewą stronę, w związku z czym dostęp do niej przy zamkniętych drzwiach jest utrudniony. Sam kokpit Multipli wygląda, jakby ktoś zmontował poszczególne elementy (liczniki, nawiewy, radio) w sposób przypadkowy, bez ciekawszego pomysłu. Obsługa nie nastręcza problemów, bo i… nie znajdziemy tu wielu przycisków. Górę deski i boczki drzwi obito niezbyt trwałą tkaniną, na pozostałej części dominuje przeciętnej jakości plastik. W niemal każdej używanej Multipli coś już zdążyło się połamać lub odpaść: przeważnie są to klamki, uchwyty schowków lub dźwigienki regulacji foteli. Plus za dwa schowki na drobiazgi pod przednią szybą.

Fiat Multipla
Do niecodziennej pozycji za kierownicą trzeba przywyknąć. Widoczność w Multipli jest niemal bezkonkurencyjna: mimo znacznej szerokości manewrowanie nią na parkingu okazuje się bezproblemowe.

Jak już wspomnieliśmy, Multipla przewiezie 6 osób. Każda z nich ma swoje indywidualne miejsce siedzące, po trzy w każdym rzędzie. Wszystkie fotele mają identyczne rozmiary. Środkowy z przodu delikatnie cofnięto względem pozostałych: ten zabieg miał na celu ograniczyć niepożądany kontakt ze zmieniającym biegi kierowcą, lecz w rzeczywistości osoba tam siedząca i tak odczuwa pewien dyskomfort. Nie brakuje za to miejsca na szerokość, o przestrzeni na głowy nie wspominając. Mogło być jej trochę więcej na nogi, ale przy długości zaledwie 4 metrów trudno oczekiwać cudów. Fotele drugiego rzędu posiadają opcję złożenia oparcia lub całkowitego wyjęcia ich ze środka. Krótki bagażnik rośnie wtedy z 430 l do aż 1900 l. Uzyskujemy wtedy ustawną, wysoką i łatwą do wykorzystania przestrzeń.

Używany Fiat Multipla – silniki

Skromna paleta silników ograniczała się do benzynowego 1.6 16V (103 KM) i turbodiesla 1.9 JTD rozwijającego 105, 110, 115 lub 120 KM. Pierwszy z nich, mimo niemałej mocy, nie jest w stanie wystarczająco dynamicznie napędzać Multipli, w dodatku sporo pali w warunkach miejskich. Niektórzy montują do niego LPG, z mniej lub bardziej korzystnym skutkiem. Silnik posiada rozrząd napędzany paskiem, którego trzeba zmieniać co 60 tys. km. Kontrole warto wykonywać znacznie częściej, bowiem pasek miewa tendencję do zsuwania się z koła zębatego, co prowadzi do jego zerwania. W 1999 roku zadebiutowała 90-konna wersja tego silnika zasilana gazem ziemnym. Nie polecamy jej z uwagi na skromną sieć stacji, na których można zatankować CNG. Z kolei turbodiesel uchodzi za trwalszą i dynamiczniejszą propozycję do Multipli. Mimo wszystko lepiej nie kupować go pod wpływem impulsu, ponieważ zaawansowany wiek auta i znaczne przebiegi i na nim odciskają swoje piętno. Najprawdopodobniej trzeba będzie wymienić m.in. dwumasowe koło zamachowe (komplet ze sprzęgłem ok. 1000-1500 zł). Wtryskiwacze zazwyczaj spisują się bez większych zarzutów.

Fiat Multipla
Poza wymagającym uwagi rozrządem trudno wskazać istotne wady benzynowego 1.6. W trasie nieco doskwiera niski moment obrotowy. Rynkowym outsiderem pozostaje odmiana zasilana gazem ziemnym (CNG) – jej moc zmniejszono do 90 KM.
FIAT Multipla II FL 1.9JTD 115KM 5MT 6-os SB62235 12-2004
Fiatowskie turbodiesle od lat zbierają dobre opinie. Najmocniejsze wersje czynią z Multipli całkiem dynamiczny samochód, choć i one nie grzeszą oszczędnym charakterem (spalają nawet 9 l/100 km).

Używany Fiat Multipla – opinie użytkowników

 Zalety 

„Świetnie przeszklona karoseria + ogromne lusterka to prawdziwe wybawienie podczas codziennego manewrowania”

„Auto niewielkie z zewnątrz, a przepastne w środku. Tylne fotele można osobno regulować, a środkowy zmienić w podłokietnik”

„Spodziewałem się słabych własności jezdnych, tymczasem żywiołem Multipli są… zakręty!”

„Wybrałem diesla i nie żałuję. Żwawo jedzie niezależnie od tego, czy jadę sam, czy z całą rodziną na wakacje”

 Wady 

„Przy 130 km/h mamy już 3 tys. obr./min. i jest zdecydowanie za głośno. Dochodzą do tego szumy powietrza omiatającego karoserię”

„Zawieszenie nie zdaje egzaminu w Multipli. Nie przystosowano go do możliwości ładunkowych auta”

„Wysiadając i wsiadając można zahaczyć o dźwignię hamulca ręcznego. Mało wygodne rozwiązanie”

„W środku strach cokolwiek dotknąć – wtedy albo się połamie, albo urwie. Plastiki są tragiczne”

Używany Fiat Multipla – awaryjność, typowe usterki

W benzynowych Multiplach kluczową kwestię odgrywają regularne kontrole umiejscowienia paska rozrządu i przestrzeganie jego terminowych wymian. Turbodiesle przy dbałości o serwis uchodzą wręcz za „pancerne”. Właściciele Multipli zgodnie narzekają na mało wydajny system ogrzewania i klekoczące bądź urywające się elementy we wnętrzu. Nierzadko w efekcie urwania czegoś przestaje prawidłowo funkcjonować system składania foteli. Podobnie jak w innych Fiatach, problemy sprawia pękająca obudowa alternatora. Pojawiają się doniesienia o słabej skuteczności przednich lamp w samochodach przedliftowych lub też ich samoczynnego pękania wskutek kontaktu gorącego klosza z zimną wodą. Poza tym szybko zapiekają się zamki drzwi – warto od czasu do czasu otworzyć samochód z kluczyka.

Fiat Multipla
Niewielkie reflektory Multipli sprzed liftingu mają tendencję do parowania i samoistnego pękania po opłukaniu zimną wodą. Z uwagi na swoje wysokie położenie, skuteczność świecenia oceniana jest bardzo dobrze.

Używany Fiat Multipla – gdzie jest nr VIN?

Tabliczkę z numerem VIN ulokowano w centralnej części ściany grodziowej (fot.). Dostęp do niego uzyskamy także po odchyleniu wykładziny podłogi przy prawym przednik fotelu pasażera.

FIAT Multipla II FL 1.9JTD 115KM 5MT 6-os SB62235 12-2004

Używany Fiat Multipla – sytuacja rynkowa

Multipla powoli staje się motoryzacyjnym „dinozaurem”. Mimo długiego okresu produkcji w sprzedaży znajduje się zaledwie kilkanaście sztuk. Większość to samochody poliftowe. Kontrowersyjne „przedlifty” zaliczane są do grona aut do kupienia za jedną pensję. Multiple z roczników 2007-2010 wystawiane są nawet za pięciocyfrowe kwoty, niemniej rzadko za tyle „schodzą”. Optymalny budżet na zadbaną, kilkunastoletnią Multiplę: 6-10 tys. zł. To już samochód mogący być powoli rozpatrywany w kategorii youngtimera – wszak z jakiego by nie było, ale jednak z jakiegoś powodu na zawsze zostanie zapamiętamy w świecie motoryzacji.

Używany Fiat Multipla – podsumowanie

Na tak nietypowy samochód zdecyduje się tylko wąskie grono odbiorców. Układ siedzeń Multipli doskonale wpasuje się w potrzeby rodzin z 3 lub nawet 4 dzieci. Nie zmienia to faktu, że na bagaże zostanie wtedy niewiele miejsca. Mechanicznie niemłody już Fiat spisuje się poprawnie, a naprawy nie pochłaniają wiele z portfela. Zanim go kupimy, sprawdźmy działanie wszystkich mechanizmów we wnętrzu i dopytujmy o rachunki z przeprowadzonych czynności serwisowych.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Fiatach:

Używany Fiat 500 (od 2007 r.) – opinie

Używany Fiat Panda III (od 2011 r.) – opinie

Używany Fiat Grande Punto/Punto Evo (2005-2018) – opinie

Używany Fiat Bravo II (2007-2014) – opinie

Używany Fiat Tipo II (od 2016 r.) – opinie

Używany Fiat 500L (od 2012 r.) – opinie

Używany Fiat Sedici (2006-2014) – opinie

Używany Fiat Freemont (2011-2016) – opinie

FIAT Multipla II FL 1.9JTD 115KM 5MT 6-os SB62235 12-2004

Fiat Multipla – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 399-409/187/167-169 cm
Rozstaw osi 267 cm
Pojemność bagażnika 430-1900 l
Fiat Multipla – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.6 16V 1.6 16V (CNG) 1.6 16V
Pojemność 1581 cm³ 1581 cm³ 1596 cm³
Paliwo benz. benz. + CNG benz.
Maks. moc 103 KM 90 KM 103 KM
Maks. moment 144 Nm 127 Nm 145 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,6 s 16,0 s 12,6 s
Prędkość maks. 170 km/h 157 km/h 170 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,6 l/100 km 9,0 l/100 km 8,6 l/100 km
Fiat Multipla – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.9 JTD 1.9 JTD 1.9 JTD 1.9 JTD
Pojemność 1910 cm³ 1910 cm³ 1910 cm³ 1910 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 105 KM 110 KM 115 KM 120 KM
Maks. moment 200 Nm 200 Nm 203 Nm 210 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,4 s 12,2 s 12,2 s 12,2 s
Prędkość maks. 170 km/h 173 km/h 176 km/h 178 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,4 l/100 km 6,4 l/100 km 6,4 l/100 km 6,5 l/100 km

Używany Fiat Multipla – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji