Audi Q5 I to nie lada gratka dla osób pragnących prestiżowego, ale niezbyt wielkiego i jednocześnie pojemnego SUV-a. Czy wysokie ceny rekompensują niewielką awaryjność? Zobaczmy, co o używanych Audi Q5 8R sądzą właściciele.
Audi Q5 zawsze plasowało się dokładnie pośrodku uterenowionej gamy Audi. Kiedyś tworzyło ją wspólnie z Q7 i Q3, w późniejszym czasie także z Q8 i Q2. Q5 nie jest małym SUV-em: mierzy ponad 4,6-metra, czyli więcej od typowych kompaktowych kombi. „Napompowane” nadwozie skrywa jednak zaledwie akceptowanie przestronne wnętrze, za to z obszernym i ustawnym bagażnikiem. Do napędu przewidziano znane z innych Audi, ale niekoniecznie lubiane jednostki TFSI/TDI, ale – ku uciesze fanów marki – standardowo (poza drobnymi wyjątkami) zestawiano je z „prawdziwym” napędem na 4 koła quattro, wykorzystującym centralny mechanizm różnicowy Torsen. Poza tym Audi Q5 od strony technicznej bliżej do droższego Q7 niż mniejszego Q3 czy nawet SUV-ów Volkswagena. Wszystkie silniki umieszczono bowiem wzdłużnie i zastosowano jednostki V6. Zwieńczenie gamy stanowi 354-konne Audi SQ5, oferowane także w odmianie wysokoprężnej (313-340 KM). Subtelny lifting Q5 8R z 2012 r. objął głównie reflektory – wprowadzono diody LED biegnące wokół całego obwodu lamp. Pojawiła się także odmiana hybrydowa, która zdobyła znikomą popularność.
Na ile ten spokrewniony z Porsche Macanem samochód po latach pozostaje premium? Czy warto wydać ponad 45 tysięcy złotych na przecież już kilkunastoletnie auto? Zdania użytkowników są podzielone. Spróbujmy znaleźć najlepszą z wielu możliwych konfiguracji używanych Audi Q5 8R.
Używane Audi Q5 8R – wnętrze
Stylistycznie Audi nie wniosło tu nic nowego – za kierownicą Q5 od razu odnajdą się osoby przesiadające się z innego modelu marki sygnowanej czterema pierścieniami. Audi oferowało na tyle szerokie możliwości konfiguracji, że znalezienie dwóch identycznie wyposażonych samochodów będzie sporym wyzwaniem. Niemniej kupujący Q5 w salonie rzadko oszczędzali na dodatkach i dość łatwo spotkać takie „niuanse” jak podgrzewane dysze spryskiwaczy, termoizolujące szyby, system multimedialny MMI i Audi drive select, pozwalający dopasowywać parametry silnika, skrzyni biegów czy zawieszenia do bieżących potrzeb. Oczywiście, jak przystało na Audi, poziom użytych do wykończenia materiałów i ich montaż można uznać za niemal wzorowy.
Jak na sporą długość i 281-centymetrowy rozstaw osi, Audi Q5 lekko rozczarowuje ilością miejsca w środku. Zastrzeżenia płyną głównie w stronę drugiego rzędu siedzeń, na którym w komfortowych warunkach pojadą tylko dwie dorosłe osoby (trzecia nie ma gdzie ulokować nóg z uwagi na wysoki tunel centralny). Na pocieszenie, często można liczyć na skórzaną tapicerkę bądź elektryczną regulację foteli, a także kilkustrefową klimatyzację. Ustawny, 540-litrowy bagażnik zwiększymy o ponad 1000 l, składając na płasko oparcia kanapy, uzyskując równą powierzchnię. Charakterystyczne szyny wzdłuż ścian bocznych to miejsce na ulokowanie opcjonalnej, przesuwanej listwy podtrzymującej załadunek.
Używane Audi Q5 8R – silniki benzynowe
Gamę jednostek benzynowych otwiera turbodoładowany 2.0 TFSI o początkowej mocy 211, później 180, 225 i 230 KM. W 2011 roku pojawiła się oparta na tym silniku hybrydowa odmiana generująca łącznie 245 KM i pozwalająca przejechać „na prądzie” do 3 kilometrów (z prędkością 60 km/h). Jednocześnie oferowano także jednostki V6: najpierw wolnossącego 3.2 (270 KM), po liftingu – 272-konnego 3.0 TFSI z kompresorem. Ta druga znalazła się również pod maską topowego Audi SQ5 (354 KM). Wszystkie wyposażono we wtrysk bezpośredni, lecz w ogłoszeniach sporadycznie pojawiają się samochody przerobione na LPG. Każde benzynowe Q5 ma napęd 4×4, ale standardowy „automat” Tiptronic -3.2/3.0 TFSI i rzadko 2.0 TFSI (łączył się także z 6-biegową skrzynią manualną). Poza Tiptronicem stosowano też dwusprzęgłowy automat S tronic (czyli DSG).
Używane Audi Q5 8R – silniki Diesla
Podobna sytuacja – do wyboru albo 4-cylindrowe 2.0 TDI (143-190 KM), albo 3.0 TDI V6 generujący, wraz z kolejnymi modyfikacjami, od 240 do 258 KM lub 313/326/340 KM w SQ5 TDI z dwiema turbosprężarkami. Każdy turbodiesel w Q5 wyposażono w filtr cząstek stałych i układ zasilania common rail: to ważna informacja dla osób zainteresowanych kupnem 2.0 TDI, choć i tak ten silnik nie jest wolny od wad. Uwaga na najsłabsze odmiany 143/150 KM, bowiem wyjściowo napęd przekazywany był w nich na przednią oś (quattro – opcjonalnie). Analogicznie do gamy benzynowej, 3-litrowe diesle łączyły się tylko z przekładniami automatycznymi (7-biegową, dwusprzęgłową S tronic lub 8-stopniową Tiptronic w SQ5), 2-litrowe także z ręczną skrzynią o 6 przełożeniach.
Używane Audi Q5 8R – opinie użytkowników
Zalety
„Bagażnik zabiera nawet torby na dalekie wyprawy. Plus za elektrycznie podnoszoną klapę”
„Silnika nie słychać przy prędkości autostradowej. Przy ok. 160 km/h pojawia się szum opływającego powietrza”
„Świetnie zestrojony układ jezdny. Do tego trwały – przejechałem 150 tys. km i nic do tej pory nie wymieniłem”
„Wnętrze doskonale wykończone. Nie słyszę żadnych trzasków czy skrzypienia”
Wady
„Mam udoskonaloną wersję 2.0 TFSI, ale i tak spotkały mnie problemy z rozrządem. Musiałem regenerować głowicę”
„Auto robi wrażenie gabarytami z zewnątrz, a w środku okazuje się zbyt ciasne”
„Skrzynia S tronic niemal od początku szarpała. Naprawiłem mechatronikę, ale nadal nie jest idealnie”
„Okno dachowe postukuje na nierównościach. Serwis rozkłada ręce”
Używane Audi Q5 8R – awaryjność, typowe usterki
Potencjalni klienci na używane Q5 słusznie obawiają się problemów z silnikami TFSI. Dopiero w 2011 r. rozpoczęto montaż poprawionych jednostek EA888 Gen.3: wcześniejsze nadal obarczone są problemami z nadmiernym zużywaniem oleju silnikowego. Wszystko wina źle skonstruowanych pierścieni tłokowych. Wadliwy silnik poznamy po obecności tylko jednego wariatora rozrządu (udoskonalony ma dwa). Jeśli chodzi o diesle 2.0 TDI, sytuacja wygląda korzystniej. Nie pojawiają się doniesienia o awariach rozrządu i panewek, ale trwałość napędu pompy olejowej wciąż pozostawia wiele do życzenia. Warto przed zakupem sprawdzić też stan układu wtryskowego. W 3.0 TDI teoretycznie bezobsługowy łańcuch rozrządu „wytrzymuje” ok. 300 tys. km: wymiana wymaga demontażu silnika, co winduje cenę do 5-6 tys. zł. Poza tym w najstarszych autach najwyższy czas „zajrzeć” do skrzyń S tronic (to volkswagenowskie DSG). Często przepalają się też paski LED w reflektorach: na szczęście za regenerację zapłacimy obecnie ok. 300-500 zł.
Używane Audi Q5 8R – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na tabliczce umieszczonej na wzmocnieniu bocznym prawym w pobliżu osadzenia prawego amortyzatora.
Używane Audi Q5 8R – sytuacja rynkowa, ceny
Na fali popularności SUV-ów Audi Q5 niewiele traci na wartości. Na zakup trzeba przygotować minimum 40 tys. zł, ale kwoty aut z drugiej ręki szybko osiągają pułap 50 tys. zł. Zadbane egzemplarze z najstarszych roczników i pierwsze poliftowe wystawiane są za ok. 55-65 tys. zł. Powyżej 100 tys. zł kosztują Audi z ostatnich lat produkcji, kupione w polskim salonie. Aż 3 na 4 używane Q5 8R napędza silnik wysokoprężny (głównie 2.0 TDI). Hybrydy i auta z LPG to prawdziwe rodzynki.
Używane Audi Q5 8R – podsumowanie
To auto nie do końca wolne od wad, w dodatku drogie i ciaśniejsze niż mogłoby się wydawać. Q5 oferuje jednak sprawdzony napęd, czołową w klasie jakość wykonania oraz w większości zmodernizowane, wolne od wad silniki. Za najmniej ryzykowne można uznać samochody z roczników młodszych niż 2012. Niestety, w większości wciąż pozostają poza zasięgiem finansowym wielu kupujących.
Redakcja poleca inne artykuły o używanych Audi:
Używane Audi Q3 8U (2011-2018) – opinie użytkowników
Używane Audi Q7 4L (2005-2015) – opinie użytkowników
Używane Audi A6 C7 (2011-2018) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 463-464/188-191/162-166 cm |
Rozstaw osi | 281 cm |
Pojemność bagażnika | 540-1560 l |
Silnik | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI hybrid | 3.2 V6 FSI | 3.0 V6 TFSI | 3.0 V6 TFSI (SQ5) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 3197 cm³ | 2995 cm³ | 2995 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo + elektr. | benz. | benz., kompr. | benz., kompr. |
Maks. moc | 180 KM | 211 KM | 230 KM | 245 KM* | 270 KM | 272 KM | 354 KM |
Maks. moment | 320 Nm | 350 Nm | 350 Nm | 480 Nm* | 330 Nm | 400 Nm | 470 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,5 s | 7,6 s | 6,9 s | 7,1 s | 6,9 s | 5,9 s | 5,3 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 222 km/h | 228 km/h | 225 km/h | 234 km/h | 234 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,4 l/100 km | 8,6 l/100 km | 7,2 l/100 km | 6,9 l/100 km | 9,3 l/100 km | 8,5 l/100 km | 8,5 l/100 km |
*wartości łącznie po zsumowaniu parametrów silnika spalinowego i elektrycznego
Silnik | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 143 KM | 150 KM | 163 KM | 170 KM | 177 KM | 190 KM |
Maks. moment | 320 Nm | 320 Nm | 400 Nm | 350 Nm | 380 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s | 10,8 s | 9,7 s | 9,9 s | 9,0 s | 8,4 s |
Prędkość maks. | 192 km/h | 192 km/h | 196 km/h | 204 km/h | 204 km/h | 211 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,2 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,7 l/100 km | 7,0 l/100 km | 6,0 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Silnik | 3.0 V6 TDI | 3.0 V6 TDI | 3.0 V6 TDI | 3.0 V6 TDI (SQ5) | 3.0 V6 TDI (SQ5 competition) | 3.0 V6 TDI (SQ5 plus) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2967 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo | diesel biturbo | diesel biturbo |
Maks. moc | 240 KM | 245 KM | 258 KM | 313 KM | 326 KM | 340 KM |
Maks. moment | 500 Nm | 580 Nm | 580 Nm | 650 Nm | 650 Nm | 700 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,5 s | 6,5 s | 6,2 s | 5,1 s | 5,1 s | 5,1 s |
Prędkość maks. | 225 km/h | 225 km/h | 230 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,5 l/100 km | 6,4 l/100 km | 6,3 l/100 km | 6,8 l/100 km | 6,6 l/100 km | 6,6 l/100 km |