Kia Rio III

Pod śmiało narysowaną karoserią trzeciej generacji Kii Rio ukryto sprawdzoną i niemal bezawaryjną „mechanikę”. Który silnik najlepiej pasuje do miejskiej Kii?

Na tle dwóch poprzedniczek, Rio III wykonała spory skok jakościowy i mocno zbliżyła się do czołowych klasowych konkurentów. Samochód przede wszystkim wciąż świetnie wygląda i oferuje sporo miejsca w kabinie, oczywiście jak na 4-metrowe auto. Co prawda nie każdemu wystarczy zaledwie 288-litrowy bagażnik, ale na tę okoliczność Kia przygotowała pojemnego sedana (zmieści 400 l). Koreańskie auto przemawia także przyzwoitym poziomem wyposażenia seryjnego. Producent nie zdecydował się na eksperymenty w obrębie komory silnikowej. Dla Rio przewidziano wolnossące wersje benzynowe i dwa oszczędne turbodiesle. Na jaki wariant w przypadku używanej Kii Rio III najlepiej się zdecydować?

Używana Kia Rio III – silniki benzynowe

Z polskich salonów można było wyjechać Kią Rio z dwoma silnikami zasilanymi benzyną – 1.2/86 KM oraz 1.4/109 KM. Moc tego pierwszego przy okazji liftingu (2015 r.) spadła o 2 KM. Powód? Konieczność dostosowania go do ówczesnych norm emisji spalin. Obie jednostki mają 4 cylindry i system zmiennych faz rozrządu CVVT, w związku z czym pracują kulturalnie i zadowalają się umiarkowanymi ilościami paliwa. Stawia to pod znakiem zapytania sens montowania instalacji gazowej – wiąże się ona z okresowym regulowaniem luzu zaworowego (brak hydraulicznej kompensacji). Podstawowy 1.2 spełnia oczekiwania osób użytkujących samochód w warunkach miejskich, ponad 100-konny 1.4 z powodzeniem radzi sobie na drogach szybkiego ruchu. Można było go zestawić z 4-biegową skrzynią automatyczną, ograniczającą jednak osiągi do poziomu słabszego motoru. Na wybrane rynki Kia przewidywała również jednostki 1.6 – z wielopunktowym wtryskiem paliwa (123 KM; w Rosji) lub wtryskiem bezpośrednim (140 KM; w USA). Takie Rio sporadycznie trafiają się i w polskich ogłoszeniach.

Kia Rio III
Większość wystawionych Kii napędza benzynowy 1.2. 84/86 KM wystarcza do poruszania się po mieście, w trasie przy komplecie pasażerów może „łapać zadyszkę”.
Kia Rio III
Optimum dla rodzin? Kia Rio w wersji sedan, napędzana benzynowym 1.4 (fot.).

Używana Kia Rio III – silniki Diesla

Kia przewidywała dwie odmiany wysokoprężne. Słabsza rozwija 75 KM z 3-cylindrowego 1.1 CRDi. Jej osiągi nie zachwycają (aż 16 s do 100 km/h), lecz przy łagodnym traktowaniu pali zaskakująco mało. Trzeba tylko zaakceptować głośny warkot słyszalny w całym zakresie obrotów. Turbodiesel 1.4 CRDi otrzymał dodatkowy cylinder, ale pomimo wzrostu mocy do 90 KM i tak nie jest on specjalnie żwawy (przyspiesza gorzej od benzynowego 1.2). Jak na współczesne konstrukcje wysokoprężne, obie charakteryzują się niemal zerową awaryjnością. Po stronie zalet należy umieścić seryjną konfigurację z 6-biegową, ręczną skrzynią biegów (1.2 mają 5-biegowe).

Kia Rio III 03
Ogłoszenia zdominowały ospałe turbodiesle 1.1. My radzimy poszukać mocniejszego i niewiele więcej palącego 1.4 CRDi (fot.).

Używana Kia Rio III – który silnik wybrać?

Rynek wtórny obfituje w benzynowe Kie Rio, z czego aż ¾ to słabsze 1.2. Nie odradzamy go, ale jeśli planujemy wykorzystywać Kię także w trasie, warto poszukać mocniejszego i równie trwałego 1.4. Turbodiesle pozostają w odwrocie, niemniej i nimi warto się zainteresować. Warunek: akceptowalny przebieg. Z dystansem podchodźmy do aut z nieudolnie założoną instalacją gazową.

Przeczytaj więcej na temat używanej Kii Rio III w poniższym materiale:

Używana Kia Rio III (2011-2017) – opinie użytkowników

Kia Rio III – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.2 CVVT1.2 CVVT1.4 CVVT1.1 CRDi1.4 CRDi
Pojemność1248 cm³1248 cm³1396 cm³1120 cm³1396 cm³
Paliwobenz.benz.benz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc84 KM86 KM109 KM75 KM90 KM
Maks. moment121 Nm121 Nm137 Nm170 Nm220 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,4 s13,1 s10,3 s16,1 s14,2 s
Prędkość maks.168 km/h172 km/h190 km/h162 km/h172 km/h
Śr. zużycie paliwa5,0 l/100 km5,0 l/100 km5,9 l/100 km3,8 l/100 km4,3 l/100 km

Kia Rio III

Oceny czytelników
[Głosów: 14 Średnia: 4.4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here