Pod śmiało narysowaną karoserią trzeciej generacji Kii Rio ukryto sprawdzoną i niemal bezawaryjną „mechanikę”. Który silnik najlepiej pasuje do miejskiej Kii?
Na tle dwóch poprzedniczek, Rio III wykonała spory skok jakościowy i mocno zbliżyła się do czołowych klasowych konkurentów. Samochód przede wszystkim wciąż świetnie wygląda i oferuje sporo miejsca w kabinie, oczywiście jak na 4-metrowe auto. Co prawda nie każdemu wystarczy zaledwie 288-litrowy bagażnik, ale na tę okoliczność Kia przygotowała pojemnego sedana (zmieści 400 l). Koreańskie auto przemawia także przyzwoitym poziomem wyposażenia seryjnego. Producent nie zdecydował się na eksperymenty w obrębie komory silnikowej. Dla Rio przewidziano wolnossące wersje benzynowe i dwa oszczędne turbodiesle. Na jaki wariant w przypadku używanej Kii Rio III najlepiej się zdecydować?
Używana Kia Rio III – silniki benzynowe
Z polskich salonów można było wyjechać Kią Rio z dwoma silnikami zasilanymi benzyną – 1.2/86 KM oraz 1.4/109 KM. Moc tego pierwszego przy okazji liftingu (2015 r.) spadła o 2 KM. Powód? Konieczność dostosowania go do ówczesnych norm emisji spalin. Obie jednostki mają 4 cylindry i system zmiennych faz rozrządu CVVT, w związku z czym pracują kulturalnie i zadowalają się umiarkowanymi ilościami paliwa. Stawia to pod znakiem zapytania sens montowania instalacji gazowej – wiąże się ona z okresowym regulowaniem luzu zaworowego (brak hydraulicznej kompensacji). Podstawowy 1.2 spełnia oczekiwania osób użytkujących samochód w warunkach miejskich, ponad 100-konny 1.4 z powodzeniem radzi sobie na drogach szybkiego ruchu. Można było go zestawić z 4-biegową skrzynią automatyczną, ograniczającą jednak osiągi do poziomu słabszego motoru. Na wybrane rynki Kia przewidywała również jednostki 1.6 – z wielopunktowym wtryskiem paliwa (123 KM; w Rosji) lub wtryskiem bezpośrednim (140 KM; w USA). Takie Rio sporadycznie trafiają się i w polskich ogłoszeniach.
Używana Kia Rio III – silniki Diesla
Kia przewidywała dwie odmiany wysokoprężne. Słabsza rozwija 75 KM z 3-cylindrowego 1.1 CRDi. Jej osiągi nie zachwycają (aż 16 s do 100 km/h), lecz przy łagodnym traktowaniu pali zaskakująco mało. Trzeba tylko zaakceptować głośny warkot słyszalny w całym zakresie obrotów. Turbodiesel 1.4 CRDi otrzymał dodatkowy cylinder, ale pomimo wzrostu mocy do 90 KM i tak nie jest on specjalnie żwawy (przyspiesza gorzej od benzynowego 1.2). Jak na współczesne konstrukcje wysokoprężne, obie charakteryzują się niemal zerową awaryjnością. Po stronie zalet należy umieścić seryjną konfigurację z 6-biegową, ręczną skrzynią biegów (1.2 mają 5-biegowe).
Używana Kia Rio III – który silnik wybrać?
Rynek wtórny obfituje w benzynowe Kie Rio, z czego aż ¾ to słabsze 1.2. Nie odradzamy go, ale jeśli planujemy wykorzystywać Kię także w trasie, warto poszukać mocniejszego i równie trwałego 1.4. Turbodiesle pozostają w odwrocie, niemniej i nimi warto się zainteresować. Warunek: akceptowalny przebieg. Z dystansem podchodźmy do aut z nieudolnie założoną instalacją gazową.
Przeczytaj więcej na temat używanej Kii Rio III w poniższym materiale:
Używana Kia Rio III (2011-2017) – opinie użytkowników
Silnik | 1.2 CVVT | 1.2 CVVT | 1.4 CVVT | 1.1 CRDi | 1.4 CRDi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1248 cm³ | 1248 cm³ | 1396 cm³ | 1120 cm³ | 1396 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 84 KM | 86 KM | 109 KM | 75 KM | 90 KM |
Maks. moment | 121 Nm | 121 Nm | 137 Nm | 170 Nm | 220 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,4 s | 13,1 s | 10,3 s | 16,1 s | 14,2 s |
Prędkość maks. | 168 km/h | 172 km/h | 190 km/h | 162 km/h | 172 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,0 l/100 km | 5,0 l/100 km | 5,9 l/100 km | 3,8 l/100 km | 4,3 l/100 km |