UżywaneUżywana Kia Rio III (2011-2017) - który silnik wybrać?

Używana Kia Rio III (2011-2017) – który silnik wybrać?

Pod śmiało narysowaną karoserią trzeciej generacji Kii Rio ukryto sprawdzoną i niemal bezawaryjną „mechanikę”. Który silnik najlepiej pasuje do miejskiej Kii?

Na tle dwóch poprzedniczek, Rio III wykonała spory skok jakościowy i mocno zbliżyła się do czołowych klasowych konkurentów. Samochód przede wszystkim wciąż świetnie wygląda i oferuje sporo miejsca w kabinie, oczywiście jak na 4-metrowe auto. Co prawda nie każdemu wystarczy zaledwie 288-litrowy bagażnik, ale na tę okoliczność Kia przygotowała pojemnego sedana (zmieści 400 l). Koreańskie auto przemawia także przyzwoitym poziomem wyposażenia seryjnego. Producent nie zdecydował się na eksperymenty w obrębie komory silnikowej. Dla Rio przewidziano wolnossące wersje benzynowe i dwa oszczędne turbodiesle. Na jaki wariant w przypadku używanej Kii Rio III najlepiej się zdecydować?

Używana Kia Rio III – silniki benzynowe

Z polskich salonów można było wyjechać Kią Rio z dwoma silnikami zasilanymi benzyną – 1.2/86 KM oraz 1.4/109 KM. Moc tego pierwszego przy okazji liftingu (2015 r.) spadła o 2 KM. Powód? Konieczność dostosowania go do ówczesnych norm emisji spalin. Obie jednostki mają 4 cylindry i system zmiennych faz rozrządu CVVT, w związku z czym pracują kulturalnie i zadowalają się umiarkowanymi ilościami paliwa. Stawia to pod znakiem zapytania sens montowania instalacji gazowej – wiąże się ona z okresowym regulowaniem luzu zaworowego (brak hydraulicznej kompensacji). Podstawowy 1.2 spełnia oczekiwania osób użytkujących samochód w warunkach miejskich, ponad 100-konny 1.4 z powodzeniem radzi sobie na drogach szybkiego ruchu. Można było go zestawić z 4-biegową skrzynią automatyczną, ograniczającą jednak osiągi do poziomu słabszego motoru. Na wybrane rynki Kia przewidywała również jednostki 1.6 – z wielopunktowym wtryskiem paliwa (123 KM; w Rosji) lub wtryskiem bezpośrednim (140 KM; w USA). Takie Rio sporadycznie trafiają się i w polskich ogłoszeniach.

Kia Rio III
Większość wystawionych Kii napędza benzynowy 1.2. 84/86 KM wystarcza do poruszania się po mieście, w trasie przy komplecie pasażerów może „łapać zadyszkę”.
Kia Rio III
Optimum dla rodzin? Kia Rio w wersji sedan, napędzana benzynowym 1.4 (fot.).

Używana Kia Rio III – silniki Diesla

Kia przewidywała dwie odmiany wysokoprężne. Słabsza rozwija 75 KM z 3-cylindrowego 1.1 CRDi. Jej osiągi nie zachwycają (aż 16 s do 100 km/h), lecz przy łagodnym traktowaniu pali zaskakująco mało. Trzeba tylko zaakceptować głośny warkot słyszalny w całym zakresie obrotów. Turbodiesel 1.4 CRDi otrzymał dodatkowy cylinder, ale pomimo wzrostu mocy do 90 KM i tak nie jest on specjalnie żwawy (przyspiesza gorzej od benzynowego 1.2). Jak na współczesne konstrukcje wysokoprężne, obie charakteryzują się niemal zerową awaryjnością. Po stronie zalet należy umieścić seryjną konfigurację z 6-biegową, ręczną skrzynią biegów (1.2 mają 5-biegowe).

Kia Rio III 03
Ogłoszenia zdominowały ospałe turbodiesle 1.1. My radzimy poszukać mocniejszego i niewiele więcej palącego 1.4 CRDi (fot.).

Używana Kia Rio III – który silnik wybrać?

Rynek wtórny obfituje w benzynowe Kie Rio, z czego aż ¾ to słabsze 1.2. Nie odradzamy go, ale jeśli planujemy wykorzystywać Kię także w trasie, warto poszukać mocniejszego i równie trwałego 1.4. Turbodiesle pozostają w odwrocie, niemniej i nimi warto się zainteresować. Warunek: akceptowalny przebieg. Z dystansem podchodźmy do aut z nieudolnie założoną instalacją gazową.

Przeczytaj więcej na temat używanej Kii Rio III w poniższym materiale:

Używana Kia Rio III (2011-2017) – opinie użytkowników

Kia Rio III – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.2 CVVT 1.2 CVVT 1.4 CVVT 1.1 CRDi 1.4 CRDi
Pojemność 1248 cm³ 1248 cm³ 1396 cm³ 1120 cm³ 1396 cm³
Paliwo benz. benz. benz. turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 84 KM 86 KM 109 KM 75 KM 90 KM
Maks. moment 121 Nm 121 Nm 137 Nm 170 Nm 220 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,4 s 13,1 s 10,3 s 16,1 s 14,2 s
Prędkość maks. 168 km/h 172 km/h 190 km/h 162 km/h 172 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,0 l/100 km 5,0 l/100 km 5,9 l/100 km 3,8 l/100 km 4,3 l/100 km

Kia Rio III

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji