Kia Rio III

Uprzedzenie Polaków do marki Kia sprawia, że używane auta koreańskiego producenta nie są zbytnio rozchwytywane. Tymczasem skok jakościowy ostatnich modeli jest zauważalny, a trzecia generacja Rio doskonale to odzwierciedla. Oto opinie o używanej Kii Rio III.

Do 2011 roku Kia Rio była niszowym i nudnym przedstawicielem klasy miejskiej. Wizerunek tego auta diametralnie się zmienił wraz z wprowadzeniem trzeciego wcielenia modelu, oznaczonego symbolem UB. Tym razem producent dołożył większych starań do projektu karoserii i powstało naprawdę ładne, wciąż wyróżniające się auto. By jeszcze bardziej przyciągnąć do siebie klientów, zaoferowano ciekawe wyposażenie (nie tylko w najbogatszych specyfikacjach) i aż trzy wersje nadwoziowe, w tym rodzinnego sedana z bagażnikiem o pojemności 400 l. W 2014 roku przeprowadzono modernizację pojazdu, w ramach której dodano m.in. dotykowy centralny ekran na kokpicie. Na rynek rosyjski oferowano z kolei odrębną stylistycznie, ale produkowaną w tych samych latach wersję z 123-konnym silnikiem 1.6 (niegdyś była tam bestsellerem). Polska oferta Kii Rio ograniczyła się do czterech niezbyt mocnych, ale bezproblemowych silników. Gamę urozmaicała konfiguracja z automatyczną skrzynią biegów (z benzynowym 1.4).

NASZ SKLEP
Kia Rio III 19
Linia okien w Kii Rio unosi się ku górze, ograniczając widoczność w tylnej części nadwozia. To konsekwencja atrakcyjnej stylistyki karoserii.

Przebojowa Kia Rio z zaprojektowaną przez Petera Schreyera częścią wizualną karoserii nawiązała wyrównaną walkę z samochodami miejskimi europejskich i japońskich marek. Czy koreański producent na tyle dopracował swoje auto, że z czystym sumieniem można je polecić z drugiej ręki? Oto opinie o używanej Kii Rio III.

Nowa Kia Rio (2021) – opis wersji i cennik

Kia Rio III
Kia Rio III to jeden z nielicznych samochodów miejskich, których długość przekracza 4 metry (dokładnie 405 cm). Odmiana sedan mierzy z kolei niemal 4,4 m na długość. Wygląda nieco ociężale, ale dla rodzin i na autostradę w zupełności się sprawdza.

Używana Kia Rio III – wnętrze

Deska rozdzielcza sprawia równie dobre wrażenie, co karoseria: umiejętnie połączono śmiałą kreskę z ergonomią, chociaż niektórzy użytkownicy skarżą się na zbyt nisko umieszczony panel klimatyzacji. W autach sprzed liftingu próżno szukać dotykowych ekranów: każda funkcja ma swój przycisk. Wyświetlacz ciekłokrystaliczny pojawił się w bogatszych specyfikacjach aut wyprodukowanych po 2014 roku, lecz jego obsługę w czasie jazdy ułatwiają rozmieszczone po bokach przełączniki. W większości używanych Kii można liczyć na niezłe wyposażenie, obejmujące m.in. klimatyzację, elektryczne i podgrzewane lusterka, system Bluetooth, komputer pokładowy, wielofunkcyjną kierownicę. Dostępne wersje wyposażenia do M, L i XL (po liftingu także uboga S). Plastiki użyte w środku reprezentują przyzwoity poziom jak na pojazd budżetowy.

Wnętrze Kii Rio jest zaskakująco przestronne, ale nie zapominajmy, że auto mierzy ponad 4 metry, co stanowi górną granicę dla aut miejskich. Niski tunel środkowy ułatwia przewóz kompletu pasażerów, choć będzie im brakować miejsca na szerokość. Z przodu podróżuje się całkiem wygodnie pomimo słabego wyprofilowania foteli. Przystępny bagażnik w hatchbacku zmieści 288 l, a w sedanie – 400 l. Ma ustawny kształt, lecz jego ścianki wykończono podatnym na zarysowania plastikiem. Szkoda, że klapa nie daje idealnego dostępu do bagażnika: na co dzień przeszkadza zbyt wysoki próg załadunku.

Używana Kia Rio III – silniki

Paleta silnikowa oferowanych w Polsce Kii Rio III opiera się na dwóch silnikach benzynowych i dwóch wysokoprężnych. Zwolennicy benzyny mają do wyboru dwie czterocylindrowe jednostki z systemem zmiennych faz rozrządu (CVVT) i łańcuchem rozrządu1.2/86 KM oraz znany z Cee’da 1.4/109 KM. Pierwszego można polecić do miasta, drugi „daje radę” nawet przy prędkościach autostradowych i dzięki 6-biegowej skrzyni zadowala się ok. 6,5 l/100 km przy prędkości 140 km/h. Po liftingu moc jednostki 1.2 zmniejszono do 84 KM. W autach na rynek rosyjski oferowano dodatkowo mocniejsze silniki 1.6 MPI (123 KM), a w Rio na USA – 1.6 GDI (140 KM). Wysokoprężne Kie Rio mają albo 3-cylindrowego 1.1 CRDi (75 KM) albo 4-cylindrowego 1.4 CRDi (90 KM), jednak w ogłoszeniach dominują te słabsze. Są w zasadzie bezobsługowe (poza typowymi czynnościami serwisowymi) i realnie oszczędne.

Używana Kia Rio III (2011-2017) – który silnik wybrać?

Kia Rio III silnik
Benzynowe silniki Rio nie generują wysokich momentów obrotowych, stąd ich osiągi można uznać co najwyżej za wystarczające.
Kia Rio III silnik
Chętni na Kię Rio z dieslem muszą uzbroić się w cierpliwość: jest ich w ogłoszeniach zauważalnie mniej od wersji benzynowych.

Używana Kia Rio III – opinie użytkowników

 Zalety 

„To najbardziej przestronny samochód w swojej klasie. Z tyłu kilka razy jechały dwa foteliki dziecięce i jedna dorosła osoba pośrodku. Dla osób średniego wzrostu – w sam raz”

„Mam silnik 1.2. Jest cichy jak hybryda: czasami mam wrażenie, że zgasł, ale podniesione wskazówki sygnalizują jego pracę. Jeżdżę głównie w mieście i rzadko przekraczam średnie spalanie 6 l/100 km”

„Duże możliwości regulacji fotela, również na wysokość”

„Przemyślane rozmieszczenie wskaźników i przyciski na kierownicy sprawiają, że z podstawowych funkcji korzysta się bez problemu”

 

 Wady 

„Przy większych prędkościach samochód jeździ po całej drodze, wymaga stałej uwagi i ciągłych korekt kierownicą”

„Na nierównościach słychać stuki z okolic słupka przy lusterku bocznym z prawej strony”

„Fabryczne klocki hamulcowe mają tendencję do sklejania się po dłuższym postoju: auto napotyka opór przy ruszeniu i przez chwilę słychać szuranie”

„Tylna szyba niby szeroka, ale i niska. Ciężko bez czujników wyczuć odległość do auta z tyłu”

„Jeden zamykany schowek przed pasażerem to trochę mało. Nie ma gdzie ulokować drobiazgów”

Używana Kia Rio III – awaryjność, typowe usterki

Użytkownicy Kii Rio swoje zażalenia kierują najczęściej w stronę kiepskiej jakości powłoki lakierniczej (właściwie nie ma używanych, nieporysowanych Rio), układu hamulcowego (sklejanie się klocków, nierównomierne działanie hamulca pomocniczego) i korodującego układu wydechowego. Zdarza się, że rdza pojawia się także pod uszczelkami szyb. Eksploatując Kię po polskich drogach liczmy się z tym, że co jakiś czas trzeba będzie wymienić silentblocki wahaczy lub łączniki stabilizatora (koszt typowy dla samochodów tego segmentu). Mechanicznie auto jeździ i rzadko się psuje. Koreańczycy odrobili pracę domową. Kia, analogicznie do pozostałych swoich modeli, i na Rio oferowała 7-letnią gwarancję. Nie obejmowała ona jednak wszystkich elementów samochodu.

Kia Rio III skrzynia biegów
Utrudnione wybieranie biegów (zwłaszcza wstecznego) nie musi oznaczać awarii skrzyni: ten typ po prostu tak ma. Pomaga ponowne wysprzęglenie przed wrzuceniem biegu.

Używana Kia Rio III – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN odczytamy z obudowy deski rozdzielczej po lewej stronie.

Kia Rio III numer VIN

Używana Kia Rio III – sytuacja rynkowa, ceny

Ograniczona podaż (niecałe aut na portalu Otomoto), umiarkowane zainteresowanie. Diesle stanowią zaledwie 1/8 oferty (rozkład 1.1 CRDi i 1.4 CRDi prezentuje się podobnie), sporadycznie trafiają się Kie z instalacją LPG (można było ją zamówić u dealera). Ceny Kii Rio III zaczynają się od 15 tys. zł i dotyczą głównie aut z 1.2 CVVT / 1.1 CRDi: auto z 1.4 CVVT/CRDi oznacza wydatek minimum 20 tys. zł. Za samochód po liftingu musimy dopłacić dodatkowe kilka tys. zł. Optymalny budżet mieści się w zakresie 24-29 tys. zł. Ofertę zamykają auta z roczników 2015-2017 z minimalnymi przebiegami, wystawiane za 35-45 tys. zł.

Używana Kia Rio III – podsumowanie

Kusząca propozycja: koreańskie auta wybierali przede wszystkim prywatni odbiorcy i można liczyć na niezłą jakość ofert wystawianych Kii. Osiągi w tym samochodzie powinny zejść na drugi plan, ale trzeba przyznać, że w tej cenie trudno o równie nowoczesne, trwałe, oszczędne i bogato wyposażone auto. Czas porzucić stereotypy!

Redakcja poleca artykuły o innych używanych Kiach:

Używana Kia Picanto II (2011-2017) – opinie użytkowników

Używana Kia Cee’d II (2012-2018) – opinie użytkowników

Kia Rio III

Kia Rio III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.405-438/170-172/146-147 cm
Rozstaw osi257 cm
Pojemność bagażnikahtb 288/925 l, sed 400 l
Kia Rio III – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.2 CVVT1.2 CVVT1.4 CVVT1.6 MPI*1.1 CRDi1.4 CRDi
Pojemność1248 cm³1248 cm³1396 cm³1591 cm³1120 cm³1396 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc84 KM86 KM109 KM123 KM75 KM90 KM
Maks. moment121 Nm121 Nm137 Nm155 Nm170 Nm220 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,4 s13,1 s11,5 s10,3 s16,1 s14,2 s
Prędkość maks.168 km/h172 km/h186 km/h190 km/h162 km/h172 km/h
Śr. zużycie paliwa5,0 l/100 km5,1 l/100 km5,5 l/100 km5,9 l/100 km3,8 l/100 km4,3 l/100 km

*wersja na rynek rosyjski

Używana Kia Rio III – galeria

5 KOMENTARZE

  1. Skąd wy bierzecie dane o spalaniu. KIA RIO rocznik 2015, przebieg 70 tys. km. Średnia spalania po mieście z komputera pokładowego to 9 /100 km. Ruszenie spod domu to chwilowo 30 l/100 km. Byłem w serwisie. Wszystko ok. Założyłem gaz z wyższej półki. Spalanie gazu po mieście 10,5 przy włączonej klimatyzacji. Obok stoi WV Golf 4 z 2000 roku. Pojemność 1,6 16V. Średnie spalanie gazu po mieście 11,5 litra z klimatyzacją. Jazda RIO to porażka. Na 2 biegu już się dławi. Przyśpieszyć na 3 – uchowaj Boże. Golf – nie ma problemu. Na autostradzie wyprzedza na 4 i 5 biegu. Pali wtedy do 10 LPG.
    Co mam robić? Czy kryptoreklama redaktorów, czy ja coś nie tak. Czasem mam wrażenie, że mój UNIAK 1.0 był bardziej zrywny i palił tylko po mieście 8,5 l LPG.
    Jaką technikę jazdy wybrać by się nie snu ć po mieście ale i nie spalać tyle tym autkiem. Reszta autka – nie mam nic do zarzucenia.

  2. Mam RIO III Sedan 2015r. z silnikiem 1,2.
    Spalanie w mieście 5,3 l/100 km, spalanie w trasie 4,8 l/100 km.
    Przebieg w czerwcu 2020 r. 70 tyś.
    Przez 5 lat jedyna naprawa – czyszczenie zacisków hamulcowych tył.

  3. A ja nie mam auta.Nie stać mnie.Kupować grata za 2000 zł nie chce,bo na takiego mnie stać.Kredytu nie otrzymam,bo mam małą emeryturę.Pozostaje pociąg,bus,rower i nogi.Ciężkie to życie,patrząc jak inni się bawią.

  4. Mam Rio 3 UB po face liftingu. Przebieg autentyczny 95 tys. km. Wszystko super za wyjątkiem dzwoniących zaworów przy przyspieszaniu. Oczywiście to nie podlega gwarancji. Druga sprawa: przepustnica jest zamulana przez fatalne oprogramowanie. Trzeba kilka sekund dłużej jechać na polsprzegle przy ruszaniu. Chodzi o normy czystości spalin. Kiepska jakość lakieru. Reszta ok.

  5. Piotrek Kupiłem 2 miesiące temu 8 letnią kia rio w stanie jak z salonu 1,25z przebiegiem trochę ponad 90 tyś. łańcuch już był głośny. Wymieniłem ze świecami olejem i innymi drobnostkami. Pali mi nie wiele ale Krzysztof który wcześniej pisze o ruszaniu chyba ma rację. Silnik nie jest bardzo słaby przy mocy 86 KM, ale ruszyć jest nim ciężko. Trzeba faktycznie na obrotach od 3000 w górę i na półsprzęgle przez „parę metrów na nim przejechać” by silnik przeszedł do normalnej pracy tj. bez dziwnych spadków obrotów. Może nie mam z nim jeszcze dużego doświadczenia bo jeżdżę jeszcze autami o dużej pojemności i wysokim momencie obrotowym, ale po 2 miesiącach i zrobieniu nim 2000 km jest to dziwne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj