UżywaneUżywana Mazda 3 III (2013-2019) - który silnik wybrać?

Używana Mazda 3 III (2013-2019) – który silnik wybrać?

Mazda pod atrakcyjną karoserią kryje nietuzinkowe rozwiązania techniczne. Z jakim silnikiem warto wybrać używaną Mazdę 3 III?

Mazda od lat idzie odrębną drogą w dziedzinie opracowywania jednostek napędowych do swoich samochodów. W ramach technologii SkyActiv w silnikach benzynowych rezygnuje z powszechnego już turbodoładowania, starając się zrekompensować jego brak np. zmianami stopnia sprężania czy modyfikacjami komory spalania. W efekcie japoński producent tworzy jednostki niezbyt mocne, ale elastyczne i oszczędne, pod warunkiem obrania właściwego stylu jazdy. Poza tymi nowinkami Mazda 3 III to w zasadzie typowy kompakt, może trochę większy od przeciętnego reprezentanta w tej klasie (hatchback ma aż 446 cm długości). Samochód imponuje też wartością rozstawu osi, który aspiruje wręcz do grona modeli z klasy średniej (270 cm). Gamę uzupełniał sedan, lecz nie można po nim spodziewać się nadzwyczajnych możliwości transportowych (bagażnik mieści 419 l).

Z jakim silnikiem warto kupić używaną Mazdę 3 III (BM/BN)? Oto przegląd wszystkich jednostek napędowych.

Używana Mazda 3 III (BM/BN) – silniki benzynowe

  • 1.5 SkyActiv-G (100 KM)
  • 2.0 SkyActiv-G (120 KM, 165 KM)

Benzynowe Mazdy 3 mają wyłącznie wolnossące jednostki SkyActiv-G z łańcuchem rozrządu i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Brak turbodoładowania producent próbował zrekompensować m.in. systemem spalania HCCI (samozapłon benzyny), przez co te jednostki charakteryzują się wysokim stopniem sprężania (14:1, podczas gdy w typowych silnikach benzynowych wynosi on zazwyczaj 10:1). Oprócz tego konstrukcje SkyActiv-G wykorzystują wielootworowe wtryskiwacze oraz układ zmiennych faz rozrządu, mają też zmodyfikowane tłoki. Wysiłki Mazdy okazały się skuteczne, ponieważ silniki rzeczywiście niewiele palą: bazowy 1.5 SkyActiv-G (100 KM) zadowala się ok. 6 l/100 km, podczas gdy odmiany 2.0 SkyActiv-G (120/165 KM) – ok. 6,5-8 l/100 km. Mają też niezłe osiągi (już najsłabszy 1.5 osiąga 100 km/h w niecałe 11 sekund). Do tej pory nie dały się poznać jako jednostki awaryjne. W 2.0 SkyActiv-G zdarzają się jedynie sporadyczne wycieki oleju spod pokrywy zaworów. Benzynowe Mazdy 3 III łączono z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi. Wersję 120-konną można było opcjonalnie zestawić z 6-stopniowym automatem.

Mazda 3 III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.5 SkyActiv-D 2.0 SkyActiv-G 2.0 SkyActiv-G
Pojemność 1496 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³
Paliwo PB PB PB
Maks. moc 100 KM 120 KM 165 KM
Maks. moment 150 Nm 210 Nm 210 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s 8,9 s 8,2 s
Prędkość maks. 182 km/h 195 km/h 210 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,1 l/100 km 5,1 l/100 km 5,8 l/100 km
Mazda 3 III BM
Silniki SkyActiv-G są dynamiczne przy mocnym wkręcaniu je w obroty. Na szczęście nawet wtedy nie zużywają dużo paliwa.

Używana Mazda 3 III (BM/BN) – silniki Diesla

  • 1.5 SkyActiv-D (105 KM)
  • 2.2 SkyActiv-D (150 KM)

Mazda proponowała dwa turbodiesle: 105-konnego 1.5 SkyActiv-D oraz 150-konnego 2.2 SkyActiv-D. Ich wspólnym mianownikiem jest łańcuchowy rozrząd, różnią się natomiast rodzajami zastosowanych wtryskiwaczy – 1.5 ma elektromagnetyczne (regenerowalne), 2.2 z kolei bardziej zaawansowane wtryski piezoelektryczne. Choć moc maksymalna tego nie sugeruje, w 2.2 SkyActiv-D znajdziemy też układ dwóch turbosprężarek. Nie jest to jednak typowe „biturbo”, gdyż przy niskim obciążeniu pracuje wyłącznie mniejsza turbosprężarka, podczas gdy druga (większa) załącza się przy wyższych obrotach silnika. Użytkownik musi się nastawić na ich potencjalne awarie. Zawodzą też w nich pompy oleju i podkładki pod wtryskiwaczami (tracą szczelność). Pod względem spalania obydwa reprezentują dobry poziom. 1.5 SkyActiv-D średnio zadowala się ok. 5 l/100 km, zaś 2.2 SkyActiv-D – 6 l/100 km. Wysokoprężne Mazdy 3 zestawiano zarówno z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi, jak i automatycznymi.

Mazda 3 III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.5 SkyActiv-D 2.2 SkyActiv-D
Pojemność 1498 cm³ 2191 cm³
Paliwo ON ON
Maks. moc 105 KM 150 KM
Maks. moment 270 Nm 380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,0 s 8,1 s
Prędkość maks. 185 km/h 210 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,8 l/100 km 4,1 l/100 km
Mazda 3 III BM
Niewielki diesel 1.5 SkyActiv-D potrafi zaskoczyć wyśrubowanymi wynikami zużycia paliwa.

Używana Mazda 3 III (BM/BN) – który silnik wybrać?

Nie mamy większych zastrzeżeń do wszystkich silników Mazdy 3 III. Niepokoją jedynie awarie diesli 2.2, dlatego warto je rozważyć jedynie z pewnego źródła. Na co dzień najlepiej sprawuje się 120-konny 2.0 SkyActiv-G, niemniej i podstawowe 1.5 (benzynowe czy diesle) trudno uznać za „zawalidrogi”.

Przeczytaj więcej na temat używanej Mazdy 3 III:

Używana Mazda 3 III (2013-2019) – opinie użytkowników

Mazda 3 III BM

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji