UżywaneOpinieUżywana Mazda 3 III (BM/BN; 2013-2019) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używana Mazda 3 III (BM/BN; 2013-2019) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Według filozofii Mazdy nowoczesność polega na udoskonalaniu sprawdzonych rozwiązań. Czy trzecia generacja „Trójki” to samochód bezawaryjny? Oto opinie o Maździe 3 III (BM/BN).

Patrząc na gamę silnikową Mazdy 3 III trudno pojąć, że pochodzi ona z samochodu wprowadzonego do produkcji w 2013 r. Większość zajmują w niej konstrukcje 2-litrowe, co nie było takie oczywiste nawet w kompaktach mających już ponad 20 lat. Tymczasem trzonem oferty Mazdy 3 III pozostają benzynowe odmiany 2.0 i turbodiesle o pojemności 2.2. Nie wyróżniają ich nadzwyczajne parametry, bowiem rozwijają od 120 do 165 KM – tyle bez problemu uzyskuje się z pojemności poniżej 1.5 po dodaniu turbosprężarki. W przypadku Mazdy zabieg zwany rightsizingiem, czyli trzymania się większych i niezbyt wysilonych silników, jest jak najbardziej zamierzony. W nomenklaturze japońskiego producenta nazywa się on SkyActiv. Odnosi się przede wszystkim do nieustannego rozwijania jednostek wolnossących pod kątem wydajności i ekonomicznego charakteru (poprzez m.in. modyfikacje stopnia sprężania i komory spalania), ale też do redukcji masy samochodu wyposażonego w opływowe nadwozie. W efekcie nowoczesne Mazdy rzeczywiście niewiele palą, wymagają też obrania innej charakterystyki jazdy niż w turbodoładowanych silnikach o małej pojemności. W opisywanym wcieleniu „Trójki” zabrakło przyspieszającej bicie serca odmiany MPS, zachowano jednak eleganckiego sedana z bagażnikiem o pojemności 419 l.

Nowa Mazda 3 (2020) – opis wersji i cennik

Mazda 3 III (BM) 26
Sedan jest tylko o 11 cm dłuższy od hatchbacka. Niezmieniony rozstaw osi wynosi pokaźne 270 cm: czuć to po dość przestronnym wnętrzu. Niestety, widoczność do tyłu w zasadzie nie istnieje.

Zupełnie odmienna strategia projektowania samochodów wyróżnia Mazdę na tle konkurencji i po latach zyskuje w oczach użytkowników. Po czym to poznać? Po skromnej utracie wartości, bowiem do dzisiaj trudno znaleźć sensowną Mazdę 3 III za mniej niż 40 tys. zł. Warto zatem zaufać technologii SkyActiv na dłuższą metę? Poznajmy opinie właścicieli Mazd, w większości tych odbierających je z salonów.

Mazda 3 III (BM) 05
Elegancką, zaprojektowaną z dużym naciskiem na aerodynamikę karoserię pokryto niezbyt trwałym lakierem. Nawet w kilkuletnich autach widać już na nim sporo drobnych zarysowań.

Używana Mazda 3 III – wnętrze

Maździe udało się znaleźć złoty środek pomiędzy tradycyjną a innowacyjną formą kokpitu z lekką domieszką sportowych akcentów. Uwagę zwraca nietypowy zestaw zegarów, który nieco „kuleje” czytelnością, głównie za sprawą mikroskopijnych skrajnych wskaźników (obrotomierza i komputera pokładowego). Mazda przewidziała dotykową obsługę wyświetlacza górującego nad resztą deski, z tym że możliwe jest to wyłącznie na postoju. Podczas jazdy muszą wystarczyć przyciski na kierownicy oraz pokrętło obok hamulca ręcznego, przypominające te stosowane w BMW. Grafika i intuicyjność obsługi multimediów zasługują na uznanie, podobnie jak użyte do wykończenia materiały. W tej dziedzinie Mazda nieśmiało aspiruje w kierunku premium, choć trochę jej jeszcze do tego brakuje.

Mazda 3 bez wątpienia mieści się w gronie najdłuższych samochodów kompaktowych: 447 cm to o ok. 15-20 cm więcej od typowej wartości w tej klasie. Jeśli dodamy do tego rozstaw osi zarezerwowany dotychczas dla aut klasy średniej (270 cm), otrzymamy receptę na samochód przestronny w środku. I rzeczywiście, w Maździe nie można narzekać na ciasnotę, chyba że na głowy, gdy miejsce zajmą osoby w wyższym pułapie wzrostu. Japoński kompakt rekompensuje ten fakt komfortowymi i nieźle wyprofilowanymi fotelami oraz często spotykanym podłokietnikiem. Z tyłu nie udało się uniknąć poprowadzenia przez środek tunelu, ale na szczęście nie zabiera on znacznej przestrzeni na stopy. Panują tam jednak lekko klaustrofobiczne warunki z uwagi na skąpe przeszklenie karoserii. Bagażniki „Trójki” wydają się optymalne jak na ten segment, przynajmniej jeśli weźmiemy pod uwagę hatchbacka (364-1250 l). Sedan mógłby zmieścić więcej (419 l), w dodatku prowadzi do niego bardzo wąski otwór załadunkowy.

Używana Mazda 3 III – silniki

W tej generacji Mazdy 3 stosowano 4 silniki, łącznie w 5 wersjach mocy. Benzynowe nie mają turbosprężarki, zastosowano jednak bezpośredni wtrysk paliwa, rozrząd zaś oparto na łańcuchu. Składają się na 100-konnego 1.5 SkyActiv-G oraz 2.0 SkyActiv-G rozwijającego 120 KM lub 165 KM. W teorii nie robią większego wrażenia, w praktyce to dość elastyczne i mało zachłanne na paliwo silniki. Wszystko dzięki licznym modyfikacjom wchodzących w skład konwencji SkyActiv, czyli zwiększenia w nich stopnia sprężania, modernizacji kolektora wydechowego i wprowadzenia zmiennych faz rozrządu. W efekcie już bazowemu 1.5 wystarczy mniej niż 11 s, by osiągnąć 100 km/h, 120-konny 2.0 potrafi z kolei zadowolić się ok. 7 l/100 km przy codziennej jeździe w cyklu mieszanym. Technologia SkyActiv trafiła również do wersji wysokoprężnych, z tym że w nich odnosiła się w dużej mierze do maksymalnego obniżenia stopnia sprężania. Początkowo klienci skazani byli na wersję 2.2 SkyActiv-D (150 KM) wykorzystującą nietypowy układ biturbo: jedna turbosprężarka wspomaga drugą przy zwiększeniu obciążenia silnika. W 2016 r. do oferty dołączył uproszczony (z jednym turbo), bazowy 1.5 SkyActiv-D (105 KM). Obydwa diesle opcjonalnie łączyły się ze skrzynią automatyczną, podczas gdy zwolennicy aut benzynowych musieli w jej przypadku postawić na 2.0/120 KM. Wszystkie ręczne przekładnie otrzymały 6 biegów. Napędu 4×4 nie oferowano.

Mazda 3 III (BM) 01
Chcąc dynamicznie jeździć wolnossącym 2.0, trzeba go utrzymywać na wysokich obrotach. Nawet przy pełnym wykorzystywaniu jego potencjału nie musimy się spodziewać znacznych wydatków na paliwo.
Mazda 3 III (BM) 01
Diesel 1.5, podobnie jak 2.2, posiada rozrząd napędzany długowiecznym łańcuchem. W tych większych problematyczne bywają nie łańcuchy, a wycierające się wałki rozrządu (temat znany ze starszych diesli Mazdy).

Używana Mazda 3 III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Sporo miejsca z przodu + wygodny podłokietnik. Z tyłu również przyzwoicie”

„Wszystkie przyciski i schowki są w optymalnym miejscu. Intuicyjne sterowanie multimediami pokrętłem”

„2-litrowy silnik ciągnie od samego dołu, ma wystarczającą moc i jest zaskakująco oszczędny”

„Krótki lewarek biegów i krótki skok przełożeń – to ukłon w stronę kierowców o sportowych aspiracjach”

 Wady 

„Przednie słupki są szerokie i pochylone tak, że pieszego kilka razy zauważyłem w ostatniej chwili”

„Powyżej 100 km/h w środku jest wyraźnie głośniej niż u konkurentów”

„Bardzo miękki lakier, rysuje się już od przecierania ścierką. Kiepskie plastiki w środku”

„Łatwo uszkodzić przedni zderzak – to wina jego długiego kształtu i niskiego prześwitu (15 cm)”

Używana Mazda 3 III – awaryjność, typowe usterki

Po młodym, japońskim samochodzie niemal każdy oczekuje znikomej awaryjności. Jak na razie Mazda wywiązuje się z tego zadania, sporadycznie irytując jedynie drobnymi przypadłościami. Zestaw wskaźników czasami pokazuje „choinkę”, która znika po… gruntownym naładowaniu akumulatora. Niewielkie naleciałości na lakierze to standard w wielu nowych autach. Kupując Mazdę warto doinwestować w detailing i porządne zabezpieczenie powłoki. Tak samo z podwoziem pod kątem korozji: do tej pory zdołała osiąść jedynie na śrubach, ale nie wiadomo, co przyniesie przyszłość. Niską trwałość prezentują przednie tarcze hamulcowe (wymieniano je jeszcze przed przekroczeniem 30 tys. km). Z silników co najwyżej wycieka olej (spod pokrywy zaworów). Wyjątek tyczy się pierwszych partii diesli 2.2 (do 2014 r.), w których ponownie wrócił problem wycierających się wałków rozrządu. Na tle felernych turbodiesli z poprzedniczki sytuacja i tak uległa znacznej poprawie.

Mazda 3 III (BM) 14
Kupno i wymiana tarcz hamulcowych w Maździe 3 pochłonie ok. 500-600 zł.

Używana Mazda 3 III – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito na podłodze w okolicach przedniego fotela pasażera. Znajduje się on też na naklejce na słupku bocznym prawym oraz w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony.

MAZDA 3 III FL SkyENERGY 2.0Sky-G 120KM 6MT WY0756X 06-2018

Używana Mazda 3 III – sytuacja rynkowa

Na Mazdę 3 III (BM/BN) należy przygotować minimum 36 tys. zł, ale znacznie większy wybór da dopiero kwota przekraczająca 40 tys. zł. Typowy budżet na ten samochód wciąż opiera na okolice 50 tys. zł, z czego większość aut pochodzi z polskich salonów i rzadko przejechała więcej niż 80 tys. km. Ostatnie roczniki podchodzą nawet pod 80 tys. zł. Najłatwiej kupić benzynowego hatchbacka: sedany i diesle stanowią rynkowy margines.

Używana Mazda 3 III – podsumowanie

Technika Mazdy w praktyce zdaje egzamin: jej silniki są oszczędne i wystarczająco dynamiczne, chociaż trzeba się nauczyć w pełni wykorzystywać ich potencjał. Poza tym to obszerny w środku, nieźle wykonany i przykuwający uwagę kompakt, rzadko pełniący w przeszłości rolę samochodu firmowego. Wolno topniejące ceny Mazd działają jak magnes na złodziei, stąd warto dopłacić do ubezpieczenia AC.

Przeczytaj również opinie o innych używanych Mazdach:

Używana Mazda 2 II (2007-2014) – opinie

Używana Mazda 3 II (BL; 2009-2013) – opinie

Używana Mazda 6 II (GH; 2007-2012) – opinie

Używana Mazda 6 III (GJ/GL; od 2012 r.) – opinie

Używana Mazda 5 I (2005-2010) – opinie

Używana Mazda MX-5 III (NC; 2005-2015) – opinie

Używana Mazda CX-3 (od 2015 r.) – opinie

Używana Mazda CX-5 I (2012-2017) – opinie

Używana Mazda CX-7 (2007-2012) – opinie

Używana Mazda CX-9 (2006-2016) – opinie

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G 120KM 6AT SkyEnergy Soul Red WY 6684V

Mazda 3 III (BM) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 447-458/180/145 cm
Rozstaw osi 270 cm
Pojemność bagażnika htb 364-1250 l, sed 419 l
Mazda 3 III (BM) – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.5 SkyActiv-G 2.0 SkyActiv-G 2.0 SkyActiv-G 1.5 SkyActiv-D 2.2 SkyActiv-D
Pojemność 1496 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³ 1498 cm³ 2191 cm³
Paliwo benz. benz. benz. turdodiesel diesel biturbo
Maks. moc 100 KM 120 KM 165 KM 105 KM 150 KM
Maks. moment 150 Nm 210 Nm 210 Nm 270 Nm 380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s 8,9 s 8,2 s 11,0 s 8,1 s
Prędkość maks. 182 km/h 195 km/h 210 km/h 185 km/h 210 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,1 l/100 km 5,1 l/100 km 5,8 l/100 km 3,8 l/100 km 4,1 l/100 km

Używana Mazda 3 III – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji