Mazda CX-3 - dynamiczne

Oto opinie o używanej Maździe CX-3. Jej zalety oraz wady, opinie o silnikach, wymiary, dane techniczne, osiągi i spalanie.

CX-3 to najmniejszy SUV Mazdy, technicznie bazujący na miejskim modelu 2. Pokrewieństwo widać przede wszystkim w stylistyce deski rozdzielczej (jest niemal identyczna) oraz niedużych wymiarach, kwalifikujących CX-3 do najmniejszych crossoverów na rynku. Nie oznacza to jednak, że mała Mazda jest samochodem pozbawionym emocji: w najmocniejszych wersjach ma aż 150 KM i zaskakuje wysokim poziomem wyposażenia, obejmującego m.in. zaawansowane systemy wspomagające kierowcę. Pomimo 3-letniego stażu na rynku do dziś nie tak łatwo da się kupić bezwypadkową CX-3 za mniej niż 60 tys. zł, a przypominamy, że właśnie tyle kosztuje nowa Mazda z salonu w podstawowej specyfikacji. Czy CX-3 rzeczywiście zasłużył sobie na tak niewielki spadek wartości? Jakie są wobec tego jej typowe usterki? O tym w dalszej części materiału.

Mazda CX-3 - dynamiczne
Wszystkie Mazdy CX-3 mają podwójny wydech. Plastikowe nakładki wyglądają bojowo, ale dość łatwo się odklejają – zamocowano je tylko taśmą dwustronną.
Mazda CX-3 - dynamiczne
Niewielkie wymiary CX-3 widać dopiero po postawieniu go obok większego auta. Z przodu mocno przypomina większe SUV-y marki, wyróżnia się natomiast odważnie narysowanym bokiem nadwozia. Efekt: słaba widoczność przez malutkie okna.

Używana Mazda CX-3 – wnętrze

Nie ma się co oszukiwać: to jeden z najciaśniejszych miejskich crossoverów na rynku. O ile z przodu na brak miejsca nikt nie powinien narzekać, o tyle z tyłu brakuje go w każdej możliwej części: na szerokość, głowy i nogi. Wygodnie będzie tylko dwójce dzieci. Do tego niewielkie szyby (boczne i tylna) sprawiają klaustrofobiczne wrażenie i utrudniają wykonywanie parkingowych manewrów (całe szczęście, że sporo aut ma kamerę cofania). Deska rozdzielcza – niczym wzięta „żywcem” z Mazdy 2, a to oznacza atrakcyjny design połączony z całkiem przyjemną obsługą multimediów: porusza się po nich jak w BMW, czyli z pomocą pokrętła na konsoli środkowej. W CX-3 producent przyłożył się bardziej do jakości wykonania, dlatego plastiki jak na razie nie wydają nieprzyjemnych dźwięków. Fala krytyki spływa natomiast na nieudolne umiejscowienie nawiewów, na czym cierpi system wentylacji samochodu. Bagażnik jest większy niż w „dwójce” i mieści przyzwoite 350 l.

Mazda CX-3 - deska rozdzielcza
Centralny ekran jest dotykowy, ale łatwiej się nim poruszać pokrętłem umieszczonym na konsoli środkowej. Po latach widać wysoką jakość wykonania.
Mazda CX-3 - bagażnik
Podłogę bagażnika można zamontować w dwóch pozycjach. Płaską przestrzeń uzyskamy po umieszczeniu jej w wyższym położeniu (gdy będzie niżej, powstanie próg). Otwór załadunkowy mieści się aż 77 cm nad ziemią.

Używana Mazda CX-3 – silniki

W przeciwieństwie do od niedawna kultywowanego trendu na budowanie silników w technologii downsizingu, Mazda od początku oferuje CX-3 z niewysiloną, wolnossącą jednostką 2.0 SkyActiv-G w dwóch wersjach mocy (120 i 150 KM), wyposażoną w bezpośredni wtrysk paliwa. Obie wersje można było zestawić z 6-biegową skrzynią manualną lub automatyczną, ale z napędem 4×4 – tylko mocniejszą. O dziwo, osiągi i spalanie obu wersji są bardzo podobne, tj. przyspieszają do 100 km/h w lekko ponad 9 sekund i realnie spalają ok. 7,5 l paliwa na każde 100 kilometrów. Silniki cechują się niezwłoczną reakcją na gaz i, przynajmniej na razie, bezobsługową eksploatacją. Użytkownicy przeważnie chwalą pracę automatycznej skrzyni i systemu Start&Stop, który Mazda określa jako „i-stop”. W ogłoszeniach można też sporadycznie trafić na CX-3 z aktualnie wycofanym, bardzo oszczędnym dieslem 1.5 SkyActiv-D. Dostępny był z dwoma rodzajami skrzyni i napędu.

Mazda CX-3 - silnik 2.0
Najłatwiej kupić CX-3 ze 120-konnym, dwulitrowym silnikiem benzynowym. Pomimo braku turbosprężarki ma przyzwoite osiągi i nie jest nadmiernie paliwożerny.

Używana Mazda CX-3 – opinie użytkowników

 Zalety 

„System i-stop działa bardzo sprawnie i nie powoduje opóźnień w ruszaniu.”

„Układ kierowniczy bezpośredni i sprężysty, sprawdza się w zakrętach.”

„Automat przełącza biegi płynniej niż u konkurentów. Jazda z mieście to sama przyjemność.”

„120-konny, wolnossący silnik 2.0 idealnie pasuje do masy CX-3 i zapewnia przyzwoite osiągi.”

 Wady 

„Auto ma spory prześwit, ale i nisko zamontowany zderzak – łatwo nim zahaczyć o krawężnik.”

„Bardzo niedopracowana konstrukcja okrągłych nawiewów w desce rozdzielczej. Nie da się ich odpowiednio wyregulować.”

„Przy tak niewielkich szybach kamera cofania to w zasadzie konieczność. Niestety, obraz jest bardzo słabej jakości.”

Używana Mazda CX-3 – awaryjność, typowe usterki

Niewysilone silniki i nieskomplikowana konstrukcja zawieszenia (kolumny McPhersona i belka skrętna) czynią z Mazdy CX-3 niemal bezawaryjne auto, choć w niektórych egzemplarzach już zdarzały się przypadki pukającego zawieszenia. Najwięcej zastrzeżeń dotyczy, rzecz jasna, układu elektrycznego, m.in. często psują się mechanizmy składania lusterek. Użytkownicy zgłaszają również problemy z klimatyzacją (a dokładniej ze skraplaczem) i pojawiającą się korozję (średnie zabezpieczenie antykorozyjne samochodu). Estetykę Mazdy mocno pogarszają odklejające się elementy ozdobne nadwozia (m.in. osłony nadkoli), które fabrycznie przymocowano taśmą dwustronną.

Mazda CX-3 - automat
Automatyczna skrzynia nieco podnosi spalanie Mazdy, ale przynajmniej się nie psuje. Tryb Sport niekiedy do przesady wydłuża czas między zmianami biegów.

Używana Mazda CX-3 – sytuacja rynkowa

Najtańsze bezwypadkowe Mazdy CX-3 wystawiane są za mniej niż 60 tys. zł, ale przy autach z minimalnymi przebiegami (nadal rocznik 2015/2016) ceny potrafią „podejść” do nawet 80 tys. zł. W ogłoszeniach sporo aut podemonstracyjnych z bieżącego rocznika produkcji. Najwięcej ofert dotyczy 120-konnych CX-3 z przednim napędem: diesle lub specyfikacje „150 KM + 4×4” trafiają się sporadycznie. W przyszłym roku najstarszym samochodom wygasną okresy gwarancyjne, co prawdopodobnie „pociągnie” ceny na dół. Na pewno tej tendencji będzie również sprzyjał niedawno przeprowadzony lifting modelu.

Mazda CX-3 FL
Mazda CX-3 po liftingu: zmiany wizualne – bardzo kosmetyczne.

 

Używana Mazda CX-3 – podsumowanie

Mazda CX-3 to rzeczywiście dopracowany i bezawaryjny crossover, o czym dobitnie przypomina swoją wolno malejącą ceną. W tym samochodzie można liczyć na ciekawe wyposażenie, modną stylistykę i rozsądny stosunek osiągów do spalania, jednak nie rozważajmy CX-3 jako auta rodzinnego, chyba że będziemy podróżować z małymi dziećmi. Czas pokaże, czy mała Mazda wraz z zakończeniem gwarancji będzie równie bezproblemowa.

Mazda CX-3 – dane techniczne

Mazda CX-3 – wymiary
Dł./szer./wys. 428/177/154 cm
Rozstaw osi 257 cm
Pojemność bagażnika 350-1260 l
Mazda CX-3 – silniki
Silnik 2.0 SkyActiv-G 2.0 SkyActiv-G 1.5 SkyActiv-D
Pojemność 1998 cm³ 1998 cm³ 1499 cm³
Paliwo benz. benz. turbodiesel
Maks. moc 120 KM 150 KM 105 KM
Maks. moment 204 Nm 204 Nm 270 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,0 s 8,7 s 10,5 s
Prędkość maks. 192 km/h 200 km/h 173 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,9 l/100 km 6,4 l/100 km 4,7 l/100 km

Mazda CX-3 – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Mazda CX-3 – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here