Mazda CX-5 I

Solidny, bogato wyposażony i właściwie bezawaryjny SUV. Klienci o tym wiedzą, dlatego akceptują wciąż wysokie ceny. Oto opinie o pierwszej generacji Mazdy CX-5.

Premiera Mazdy CX-5 drugiej generacji miała miejsce w 2017 roku, stąd atrakcyjność pierwszego wcielenia na rynku wtórnym znacząco wzrosła. Trzeba przyznać, że opracowanie swojego pierwszego kompaktowego SUV-a wyszło Maździe znakomicie. Samochód jest nowocześnie zaprojektowany i przestronny (dla 4 osób), a do przepastnego bagażnika zmieści się ponad 500 l pakunków. Zadbano też o względy praktyczne. Kierowcy od lat użytkujący CX-5 doceniają zachodzące na progi drzwi (nie brudzą nogawek) oraz dzieloną w proporcji 40:20:40 kanapę. Podobnie jak w pozostałych SUV-ach japońskiego producenta, CX-5 jest modelem z nastawieniem lekko sportowym. Auto jedzie tam, gdzie chce kierowca i nie zaskakuje nagłymi zmianami kierunku jazdy. Wydajne, elektryczne wspomaganie kierownicy przydaje się w mieście i dostosowuje swoją charakterystykę do wyższych prędkości. Szkoda, projektanci Mazdy nieco poskąpili na wyciszeniu i przez to trudno mówić o idealnym komforcie jazdy po autostradach. Użytkownicy skarżą się również na drgania lusterek i przedniej maski, nasilające się wraz ze zwiększaniem prędkości.

Mazda CX-5 I
Napęd 4×4 trafiał do niemal każdego silnika Mazdy CX-5, z tym że w przypadku benzynowego 2.0 zestawiano go tylko z wersją o mocy 160 KM. Obligatoryjnie występuje w dwóch topowych odmianach: 2.5 SkyActiv-G i 2.2 SkyActiv-D/175 KM.

Kompaktowy SUV Mazdy niesamowicie trzyma cenę: do tej pory ciężko trafić przyzwoity egzemplarz za mniej niż 40 tys. zł, a przypominamy, że mowa o samochodzie, który skończył 8 lat. Klienci płacą jednak za bogate wyposażenie i spokój, jaki może dać eksploatacja CX-5 z silnikiem benzynowym. Czy mimo wszystko warto skreślać diesle? Zobaczmy, co mają do powiedzenia użytkownicy używanych Mazd CX-5 I.

Mazda CX-5 I
Jak przystało na samochód japoński, Mazda CX-5 ma wyjątkowo podatny na zadrapania lakier i przeciętne, fabryczne zabezpieczenie antykorozyjne. Sporo właścicieli, zdając sobie z tego sprawę, nakładało nową warstwę konserwującą i zapobiegło szpetnym wykwitom na wciąż świeżej karoserii.

Używana Mazda CX-5 – wnętrze

Mazda umiejętnie połączyła czytelność i dobrą ergonomię z ponadczasowym wzornictwem kokpitu. Uwagę zwracają umieszczone w tubusach wskaźniki oraz krótki lewarek ręcznej skrzyni biegów. W CX-5 wyraźnie wydać ambicje marki na pozycjonowanie w gronie konkurentów premium. Deskę wykonano z miłych w dotyku tworzyw i znakomicie je zmontowano (po liftingu – jeszcze lepiej). Kierowca nie napotyka żadnych problemów w obsłudze instrumentów. Mazda poszła nawet w ślad za niemieckimi markami i zaproponowała własny system wybierania ustawień na ekranie multimediów za pomocą kontrolera w tunelu centralnym. Niestety, grafika i przejrzystość ich działania nie zachwycają. Na szczęście można liczyć na bogate wyposażenie seryjne. Często spotyka się auta z klimatyzacją automatyczną, skórzaną kierownicą albo komputerem pokładowym.

Mazda CX-5 I
Jeszcze bez wszechobecnych ekranów dotykowych, chociaż jeden takowy już się znalazł (w centralnej części kokpitu). Przyjemny design, bardzo dobry montaż.

Wnętrze SUV-a Mazdy skrojono na potrzeby 4-osobowej rodziny, ale samochód z powodzeniem przewiezie również czwórkę dorosłych osób (choć nie będących koszykarzami). Piąty pasażer z tyłu siedzi na zwężonym miejscu i ma tunel środkowy pomiędzy nogami. Kierowcy Mazdy doceniają obfite przeszklenie karoserii i zazwyczaj nie mają powodów do narzekania na widoczność (oczywiście na tle konkurentów z tych lat produkcji). Do bagażnika prowadzi wysoki próg załadunkowy, ale pod względem ustawności i pojemności (503 l) reprezentuje świetny poziom. Szkoda, że wyraźnie poskromiono na jego wykończeniu, pozostawiając łatwe w zarysowaniu plastikowe ścianki boczne.

Używana Mazda CX-5 I – silniki

To pierwszy model Mazdy, w którym zastosowano silniki w technologii SkyActiv – zwiększono stopień sprężania w jednostkach benzynowych i zmniejszono go w dieslach (w obu wynosi 14:1). Z tego powodu silniki wysokoprężne miewają problemy z rozruchem, ale nie wymagają uzupełniania płynu AdBlue. Trudno je polecić w tym modelu, bo palą niewiele mniej od wersji benzynowych i już dawno zaczęły ujawniać się w nich wady wałków rozrządu: wycierają się, wytwarzając opiłki metalu, które dostają się do oleju silnikowego. Problem dotyczy diesli z początku produkcji (2012-2013 rok) i, niestety, nie stanowi jedynej poważnej usterki tej wersji silnikowej (o nich w dalszej części). W przeciwieństwie do nich, jednostki benzynowe nie posiadają turbosprężarki (2.2 SkyActiv-D ma aż dwie!), ale bezpośredni wtrysk paliwa – już tak. Początkowo w gamie widniał wyłącznie 2.0 SkyActiv-G o mocy 160 KM (napęd 4×4) lub 165 KM (napęd na jedną oś). Przy okazji liftingu z 2015 roku do gamy dołączył 192-konny 2.5 SkyActiv-G, zestawiany wyłącznie z automatyczną skrzynią i napędem 4×4 (w 2.0 stanowiły opcję). Jego wadą jest zdecydowanie wyższe spalanie, swobodnie przekraczające 10 l/100 km.

Mazda CX-5 I
CX-5 był pierwszym modelem Mazdy opracowanym według technologii SkyActiv, odrzucającej idee stawiane downsizingowi. Silniki benzynowe Mazdy nie posiadają turbodoładowania, a za napęd rozrządu odpowiada trwały łańcuch. Jak na rozmiary auta i generowaną moc, pozytywnie zaskakują wynikami spalania.
Mazda CX-5 I
Turbodiesel nie udał się Maździe tak jak silniki benzynowe. Sprawia przede wszystkim problemy z łańcuchem rozrządu i zapychającym się smokiem pompy oleju.

Używana Mazda CX-5 I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Układ jezdny idealny. Autem nie buja i nie rzuca – to zasługa jego sztywności. Mazdą można wchodzić w zakręty stylem przypominającym sportowy”

„Kierownica chodzi lekko i wspomaganie dostosowuje się do prędkości”

„Silnika 2.2 D w ogóle nie słychać i nie czuć. 150 KM wystarcza do sprawnego wyprzedzania”

 Wady 

„Wygłuszenie nadkoli – beznadziejne. Przy dłuższej jeździe szum opon już mocno denerwuje”

„Obsługa komputera pokładowego nawigacji jest nieporozumieniem. Języka polskiego nie ma nawet w komendach”

„Zbiornik paliwa to największa zmora auta. Ma nietypowy kształt i przy niższym poziomie nie potrafi zassać paliwa”

Używana Mazda CX-5 I – awaryjność, typowe usterki

Typowo japońskie pochodzenie nie może być tanie. Do Mazd brakuje zamienników, a ceny części w ASO potrafią zniechęcić, podobnie koszty przeglądów. Na szczęście wydatki będą raczej planowane – samochód rzadko zaskakuje właścicieli niespodziewanymi awariami, przynajmniej dopóki poruszamy się wersją benzynową. Zakup diesla to lekkie ryzyko i być może dlatego przestały one dominować w ogłoszeniach. Poza opisanymi wcześniej defektami rozrządu (wycierające się wałki i rozciągający łańcuch) istnieje też ryzyko zatkania sitka smoka pompy oleju, wskutek czego silnik traci smarowanie w konsekwencji się zaciera. By temu zapobiec, warto co 100 tys. km zdjąć miskę olejową i sprawdzić stan smoka pompy i ewentualnie go oczyścić, a najlepiej po zakupie profilaktycznie go wymienić wraz z podkładkami pod wtryskiwaczami. Oprócz tego w Maździe CX-5 czasami „haczą” manualne skrzynie biegów i występują problemy z elektryczną regulacją foteli lub lusterek. Nie najlepiej przedstawia się jakość zabezpieczenia antykorozyjnego japońskiego auta oraz odporność lakieru na zarysowania.

Mazda CX-5 I
Multimedia Mazdy mają przestarzałą grafikę i czasami się zawieszają. Zazwyczaj pomaga aktualizacja oprogramowania pokładowych systemów.

Używana Mazda CX-5 I – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN najłatwiej odczytać z obudowy deski rozdzielczej z lewej strony (dół przedniej szyby, w okolicach lewej wycieraczki).

Mazda CX-5 I

Używana Mazda CX-5 I – sytuacja rynkowa

Mazda CX-5 zawsze stanowiła propozycję drugoplanową w segmencie. Nigdy nie zachwycała „na papierze”, stąd odbiorcy decydowali się na rywali z turbodoładowanymi, żwawszymi silnikami. Teraz doceniają znikomą awaryjność benzynowych odmian i to właśnie one przeważają na rynku wtórnym. Poniżej 40 tysięcy złotych znajdziemy tylko auta powypadkowe, czasami z USA. Optymalna kwota na używaną Mazdę CX-5 I to ok. 50-60 tys. zł (jest też szansa na samochód po liftingu). Najmłodsze auta z przebiegiem mniejszym niż 100 tys. km kosztują nawet 80-90 tys. zł.

Używana Mazda CX-5 I – podsumowanie

Interesująca propozycja nie tylko dla fanów poszukujących rodzinnego auta ulubionej marki. Droga, którą poszła Mazda w tworzeniu swoich samochodów, przynosi teraz wymierne korzyści dla użytkowników w postaci bezstresowej eksploatacji i przewidywalnych wydatków. Przy okazji mamy do czynienia z naprawdę wygodnym, funkcjonalnym i dobrze wykończonym SUV-em. Szkoda, że cały pozytywny obraz psują wciąż aktualne problemy z silnikami wysokoprężnymi.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Mazdach:

Używana Mazda 3 II (BL; 2009-2013) – opinie

Używana Mazda 6 II (GH; 2007-2012) – opinie

Używana Mazda 5 I (2005-2010) – opinie

Używana Mazda MX-5 III (NC; 2005-2015) – opinie

Używana Mazda CX-3 (od 2015 r.) – opinie

Używana Mazda CX-7 (2007-2012) – opinie

Używana Mazda CX-9 (2006-2016) – opinie

Mazda CX-5 I

Mazda CX-5 I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.455/184/171 cm
Rozstaw osi270 cm
Pojemność bagażnika503-1620 l
Mazda CX-5 I – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik2.0 SkyActiv-G2.0 SkyActiv-G2.5 SkyActiv-G2.2 SkyActiv-D2.2 SkyActiv-D
Pojemność1998 cm³1998 cm³2488 cm³2191 cm³2191 cm³
Paliwobenz.benz.benz.diesel biturbodiesel biturbo
Maks. moc160 KM165 KM192 KM150 KM175 KM
Maks. moment208 Nm210 Nm256 Nm380 Nm420 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,5 s9,2 s8,0 s9,2 s8,8 s
Prędkość maks.197 km/h200 km/h194 km/h202 km/h207 km/h
Śr. zużycie paliwa6,6 l/100 km6,0 l/100 km7,2 l/100 km5,2 l/100 km5,2 l/100 km

Używana Mazda CX-5 I – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 13 Średnia: 3.6]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here