Od kilkuletnich aut miejskich po wciąż nowoczesne samochody klasy średniej – za 30 tys. zł jest w czym wybierać. W tak dużym budżecie o wiele łatwiej o zadbane auto z bezwypadkową przeszłością. Oto 8 polecanych modeli.
Mając do dyspozycji 30 tys. zł możemy już celować w samochody wyposażone w większość technologii stosowanych w nowych autach, m.in. system multimedialny z obsługiwanym dotykowo, centralnym ekranem lub z asystującą kierowcy elektroniką. Dla osób ceniących przede wszystkim prostotę auta również coś się znajdzie: wyposażenie można wtedy zamienić na pokaźną przestrzeń w środku (np. Kia Venga) lub napęd 4×4 (Fiat Sedici). Jedno jest pewne: w tym przedziale cenowym najłatwiej trafić używany samochód marzeń. Oczywiście nie mówimy tu o supersamochodach, tylko o zwyczajnych autach, ale z polskiego salonu i z udokumentowanym, niewielkim przebiegiem, nierzadko w ofercie poleasingowej. Nie oznacza to jednak, że przed kupnem nie warto prześwietlić samochodu u doświadczonego mechanika: lepiej się nie rozczarować, gdy okazja stanie się skarbonką.
Jakie części wymienić po zakupie używanego samochodu?
Oto przegląd 8 najciekawszych modeli za 30 tys. zł. Pośród aut miejskich, kompaktowych i klasy średniej znalazł się również crossover, mikrovan oraz hybryda.
Peugeot 208
Roczniki: 2012-2015
Pomimo młodego wieku, kwota 30 tys. zł wystarczy na Peugeota 208 z prywatnych rąk, czyli najczęściej z zadowalającym wyposażeniem i umiarkowanym przebiegiem. Lepiej jednak celować w ładne auta przedliftingowe niż najtańsze po liftingu. Peugeot 208 nie tylko świetnie wygląda, ale i niespecjalnie się psuje. Użytkownicy zdążyli już przywyknąć do stukającego tylnego zawieszenia („ten typ tak ma”) oraz średnio precyzyjnej skrzyni biegów. W ciemno polecamy doskonałe jednostki wysokoprężne, z rozwagą należy podchodzić do benzynowych VTi/THP z grzechoczącym łańcuchem rozrządu. Od tego problemu wolny jest tylko 3-cylindrowy 1.2 PureTech. Więcej o używanym Peugeocie 208 w opiniach o tym samochodzie.
Peugeot 208: polecany silnik – 1.2 PureTech
Pojemność skokowa | 1199 cm³ |
Moc maksymalna | 82 KM |
Maks. moment obrotowy | 118 Nm |
Prędkość maksymalna | 175 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,2 s |
Średnie zużycie paliwa | 4,5 l/100km |
Fiat Sedici/Suzuki SX4
Roczniki: 2008-2012
Co prawda ten oferowany przez Fiata i Suzuki miejski crossover znalazł się też w naszym zestawieniu najlepszych uterenowionych aut do 20 tys. zł, ale jeśli dołożymy dodatkowe 10 tys. zł, otrzymamy Sedici/SX4 po modernizacji (powyżej 2009 r.), z napędem 4×4 i z mocniejszym silnikiem. Nierzadko takie samochody mają przejechane mniej niż 100 tys. km. Szczególnie warto zainteresować się Fiatem/Suzuki z topowym dieslem pod maską (2.0 DDiS/135 KM) – zarówno on, jak i słabszy 1.9 DDiS to sprawdzone jednostki Fiata. Benzynowe silniki pochodzą od Suzuki. Nie lubią LPG i… to ich jedyna wada, choć pewnie nie dla wszystkich. Aż 19-centymetrowy prześwit ułatwia eksploatację tego auta w lekkim terenie i podczas pokonywania miejskich krawężników. Oprócz stukającej przekładni kierowniczej i niedoróbkami jakościowymi wnętrza Sedici/SX4 nie dręczą żadne inne powtarzające się usterki.
Fiat Sedici/Suzuki SX4 – polecany silnik: 2.0 DDiS
Pojemność skokowa | 1956 cm³ |
Moc maksymalna | 135 KM |
Maks. moment obrotowy | 320 Nm |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,5 l/100 km |
Kia Venga/Hyundai ix20
Roczniki: 2009-2014
Niewielka długość (407 cm), ale pokaźna szerokość i rozstaw osi (262 cm) sprawiają, że Kia Venga i bliźniaczy konstrukcyjnie Hyundai ix20 to nie tylko bardzo przestronne, ale i dobrze prowadzące się mikrovany. Jeśli w dodatku wybierzemy auto z mocniejszym silnikiem benzynowym/dieslem (1.6 CVVT/CRDi), bez obaw o „zadyszkę” pokonamy nim długą, autostradową trasę. Słabsze jednostki 1.4 (również CVVT/CRDi) polecamy do eksploatacji miejskiej. Te samochody stopniowo tracą zainteresowanie w obliczu pojawiających się coraz liczniej crossoverów. Zupełnie niezasłużenie, bowiem żaden SUV nie jest tak wygodny na co dzień: dotyczy to zwłaszcza wsiadania/wysiadania oraz doskonałej widoczności z miejsca kierowcy. W przypadku Vengi/ix20 można liczyć na wiele ofert od pierwszych właścicieli, którzy kupili auta w polskich salonach.
Kia Venga/Hyundai ix20 – polecany silnik: 1.6 CVVT/MPI
Pojemność skokowa | 1591 cm³ |
Moc maksymalna | 125 KM |
Maks. moment obrotowy | 156 Nm |
Prędkość maksymalna | 182 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 7,0 l/100 km |
Honda Civic VIII
Roczniki: 2007-2010
Futurystyczny Civic „UFO” bardzo wolno traci na wartości: 30 tys. zł wystarczy ok. 10-letnie auto, a przypominamy, że to reprezentant klasy kompaktowej. Funkcjonalnością Civic wyprzedza jednak konkurentów: jest niezwykle przestronny, pojemny i użyteczny na co dzień (ma m.in. sprytnie podnoszone fotele Magic Seats). Mówimy tu jednak wyłącznie o odmianie pięciodrzwiowej: w 3d ciężko się wchodzi do tylnego przedziału pasażerskiego, a bagażnik sedana rozczarowuje pojemnością. Najlepszym wyborem do Civica będzie albo benzynowy 1.8 VTEC, albo diesel 2.2 i-CTDi – dzięki niezłej mocy (140 KM) gwarantują niezłe osiągi i nie dotykają ich typowe awarie, sporadycznie zdarzają się usterki pompy sprzęgła i wycie ze skrzyń biegów (jeśli nie miały wymienianego oleju).
Honda Civic VIII – polecany silnik: 1.8 VTEC
Pojemność skokowa | 1799 cm³ |
Moc maksymalna | 140 KM |
Maks. moment obrotowy | 175 Nm |
Prędkość maksymalna | 205 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,6 l/100 km |
Renault Megane III
Roczniki: 2010-2014
Stereotyp o marce Renault sprawia, że używane Megane szybko tanieją i to pomimo panującej dobrej opinii o tym modelu. Na pewno jest to skok jakościowy względem sprawiającej nieustanne problemy z elektroniką drugiej generacji. Megane III oferowano w czterech wersjach nadwoziowych, zabrakło tylko sedana. Polecamy zainteresować się kombi (Grandtourem): ma nie tylko bardzo pojemny bagażnik, ale i powiększony o 6 cm rozstaw osi, co korzystnie wpłynęło na przestrzeń na tylnej kanapie. Renault montowało w tym modelu wiele silników: od turbodoładowanych TCe, przez wolnossące 1.6, aż po osiągające nawet ponad 250 KM 2.0 TCe. Diesle mają pojemność 1.5, 1.6, 1.9 i 2.0. Polecamy te ostatnie, bo łączą niską awaryjność ze świetnymi osiągami (nawet 163 KM). Nie należy się bać 1.5 i 1.9 dCi: w Megane III zostały one poprawione.
Więcej o używanym Renault Megane III w opiniach o tym samochodzie
Renault Megane III – polecany silnik: 1.4 TCe
Pojemność skokowa | 1397 cm³ |
Moc maksymalna | 130 KM |
Maks. moment obrotowy | 190 Nm |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,6 l/100 km |
Toyota Prius II
Roczniki: 2006-2009
Hybrydowy zespół napędowy drugiej generacji Priusa (silnik 1.5 + elektryczny) zapewnia mu zaskakująco dobre osiągi i minimalne zużycie paliwa w jeździe miejskiej. Oszczędny charakter hybrydowej Toyoty blednie, gdy trzeba nią wyruszyć w podróż po autostradzie. Priusy nie lubią długich postojów: źle to się odbija na trwałości akumulatorów. Przy właściwej eksploatacji wytrzymują nawet pół miliona kilometrów, a ich regeneracja kosztuje 2500 zł. Równie wytrzymałe są silniki oraz bezstopniowa skrzynia biegów: nic dziwnego, że Priusy coraz częściej widuje się jako taksówki. Za 30 tys. zł wystawiane są tylko auta z końcówki produkcji w bardzo dobrym stanie technicznym. Będą lepszym wyborem niż wyeksploatowane Priusy III.
Toyota Prius II – polecany silnik: 1.5 benz. + elektr.
Pojemność skokowa | 1498 cm³ |
Moc maksymalna | 78+68 KM |
Maks. moment obrotowy | 115+400 Nm |
Prędkość maksymalna | 170 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 4,3 l/100 km |
Ford Mondeo IV
Roczniki: 2008-2013
Ford Mondeo stanowi jedną z najbardziej interesujących propozycji na używane auto klasy średniej: jest nie tylko ponadprzeciętnie przestronne, ale i doskonale się prowadzi. Za 30 tys. zł bez problemu trafimy na samochód poliftingowy z turbodoładowanymi silnikami EcoBoost, zapewniającymi o wiele lepsze osiągi od montowanych wcześniej jednostek wolnossących. Mimo wszystko najłatwiej kupić Mondeo z dieslem pod maską. Najczęściej trafia się trwały 2.0 TDCi pochodzący od grupy PSA: to optymalny i bezawaryjny napęd do tego samochodu. Inne opcje: 1.8 TDCi bez DPF (ale z nietrwałym kołem dwumasowym), ospały 1.6 TDCi lub bardzo rzadko 2.2 TDCi. Szukajmy Fordów w bogatych specyfikacjach wyposażeniowych, np. Ghia lub Titanium. Nie tylko lepiej wyglądają – wykończeniem wyprzedzają uboższe odmiany.
Więcej o używanym Fordzie Mondeo IV w opiniach o tym samochodzie
Ford Mondeo IV – polecany silnik: 2.0 TDCi
Pojemność skokowa | 1997 cm³ |
Moc maksymalna | 140 KM |
Maks. moment obrotowy | 320 Nm |
Prędkość maksymalna | 210 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,5 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,0 l/100 km |
Opel Insignia A
Roczniki: 2009-2012
Ogromna podaż używanych Insignii świadczy o zainteresowaniu tym modelem na rynku wtórnym. Jeśli ktoś oczekuje od Opla klasy średniej przestronności godnej Mondeo, może od razu zmienić kryteria w wyszukiwarce: Insignia jest ciasna w tylnej części pasażerskiej, akceptowalnie jest tylko w kombi ze względu na podwyższoną linię dachu. To nie tylko wielki (nawet 491 cm), ale i ciężki samochód, którego nie są w stanie dynamicznie rozpędzać nawet mocniejsze silniki. Było ich całkiem sporo. Wolnossące 1.6 i 2.0 nie są złe, ale osiągami mocno odstają od jednostek turbodoładowanych. Plusem wszystkich jest optymalny poziom niezawodności. Diesle również dobrze wypadają pod tym względem, lecz pamiętajmy o profilaktycznej wymianie smoka pompy olejowej w 2.0 CDTI. Gorzej prezentuje się natomiast trwałość manualnych przekładni M32 i „szalejąca” elektronika w autach z początku produkcji. O innych przypadłościach używanych Insigni przeczytacie w opiniach o tym samochodzie.
Opel Insignia A – polecany silnik: 2.0 CDTI
Pojemność skokowa | 1956 cm³ |
Moc maksymalna | 131 KM |
Maks. moment obrotowy | 300 Nm |
Prędkość maksymalna | 205 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,1 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,8 l/100 km |
W megane nie było 3 cylindrowych silników.
Dzięki, masz rację. Już poprawione.
Rozumiem, że w Megane III Grandtour 1.4 TCe dane na temat zużycia średniego 6.6 litra pochodzą od producenta? Mam ten samochód i zejście poniżej 8 litrów w jeździe mieszanej (60% miasto, 40% trasa) graniczy z cudem.