PoradyPoradyOd razu wymień te części. Nie ryzykuj tragedii

Od razu wymień te części. Nie ryzykuj tragedii

W przypadku niektórych awarii nie można zwlekać z wymianą uszkodzonych części. Sprawdź, co trzeba wymienić już przy pierwszych niepokojących objawach.

Teoretycznie w samochodzie wszystko można naprawić. Nie brakuje placówek zajmujących się przywracaniem do sprawności nie tylko elementów mechaniki auta, ale i jego nadwozia, które np. uległo zniszczeniu w wypadku. Inna sprawa, że jakakolwiek ingerencja w tak newralgiczne punkty konstrukcyjne samochodu niemal na pewno nie przywróci mu stanu fabrycznego. Mało tego, nieudolnie przeprowadzona naprawa może się okazać „tykającą bombą” i w każdej chwili doprowadzić do tragicznego zdarzenia.

Podobnie jest z teoretycznie łatwiej „naprawialnym” układem napędowym i podwoziem auta. W tym przypadku jednak częściej mamy do czynienia z odkładaniem niezbędnych napraw na ostatnią chwilę, aż objawy sugerujące usterkę stają się na tyle dokuczliwe, że zwyczajnie zaczynają irytować lub denerwować. Właściciele samochodów nawet nie zdają sobie sprawy, jak bardzo ryzykują, jeżdżąc autem z hałasującym zawieszeniem lub wydającym inne niepożądane dźwięki. Nierzadko odpowiadają za nie proste i elementy układu napędowego/kierowniczego/zawieszenia, których wymiana nie zajęła by w warsztacie dużo czasu i nie pochłonęłaby wielu pieniędzy z portfela. Tymczasem ignorowanie symptomów mogących świadczyć o usterce może doprowadzić do poważniejszych uszkodzeń samochodu, a nawet do tragicznego zdarzenia.

Wymiana części 02
Nawet nadmierne wyeksploatowanie małej i taniej części może doprowadzić do kosztownej i trudnej do usunięcia awarii. Warto przy tym podkreślić, że często skutkują one niebezpiecznymi sytuacjami na drodze.

Nie warto tym samym ryzykować i najlepiej od razu wymienić hałasujące części. Poniżej wymieniamy kilka takich newralgicznych elementów auta z możliwymi konsekwencjami zaniedbań od strony użytkownika auta.

Przekładnia kierownicza

Przekładnia kierownicza wraz z kolejnymi tysiącami kilometrów nabiera coraz to większych luzów i zaczyna postukiwać. Wynika to m.in. z przedostawania się do jej mechanizmu zabrudzeń oraz wilgoci, najczęściej przez uszkodzone gumowe osłony. W pierwszej kolejności niesprawna przekładnia „zniszczy” opony (ułożą się pod nieodpowiednim kątem na jezdni), a później doprowadzi do coraz większych problemów ze skręcaniem. Finalnie może dojść nawet do całkowitego zablokowania kół, co będzie miało fatalne konsekwencje, gdy stanie się to w trakcie jazdy.

Więcej na temat awarii przekładni kierowniczej

Amortyzator i łożysko amortyzatora

Amortyzatory co prawda sprawdzane są na stacjach diagnostycznych, ale tylko pod kątem ewentualnych wycieków. Tymczasem dobry stan wizualny amortyzatora nie zawsze oznacza, że pracuje on prawidłowo. Uszkodzony element nie tylko źle wpływa na komfort jazdy (głośno stuka), ale także przyczynia się do pogorszenia skuteczności hamowania oraz precyzji prowadzenia. Nigdy nie wolno też lekceważyć objawów świadczących o zużyciu łożyska górnego mocowania amortyzatora (np. hałasów podczas skręcania). Gdy ulegnie zatarciu, może nawet doprowadzić do pęknięcia sprężyny zawieszenia i przebicia nią opony.

Wymiana części

Łożysko koła

Awarię łożyska koła dość łatwo poznać po jednostajnym wyciu lub szumie dającym o sobie znać podczas jazdy. Jego nasilenie może być różne w zależności od prędkości lub stopnia ułożenia koła (np. w zakręcie). Początkowo uszkodzone łożysko jedynie irytuje hałasem, ale potem znacząco pogarsza właściwości jezdne samochodu, aż w końcu doprowadza do zablokowania koła i oderwania go od auta.

Sworzeń wahacza

Niewielki element łączący wahacz ze zwrotnicą daje o sobie znać m.in. głośnym postukiwaniem z okolic kół na gorszej jakości drogach. O awarii sworznia wahacza można też mówić w przypadku wyraźnego luzu odczuwalnego wtedy, gdy poruszamy kołem rękoma. Konsekwencje zbagatelizowania tej usterki mogą być naprawdę poważne, zwłaszcza gdy poruszamy się z większą prędkością. Wycięty sworzeń doprowadzi do oderwania koła od wahacza i uszkodzenia nim karoserii (np. błotnika) oraz elementów układu hamulcowego.

Wymiana części

Płyn hamulcowy

O ile kierowcy zazwyczaj pilnują wymiany oleju silnikowego lub nawet płynu chłodniczego, tak często kompletnie bagatelizują wymianę płynu hamulcowego. To poważny błąd, gdyż ten środek z czasem pochłania coraz więcej wilgoci i tym samym zmniejsza się jego temperatura wrzenia. W konsekwencji potrafi się zagotować akurat wtedy, gdy jest najbardziej potrzebny – czyli gdy raptownie zahamujemy. W efekcie nie uzyskamy oczekiwanej siły hamowania.

Co ile wymieniać płyn hamulcowy?

Końcówka drążka kierowniczego

Końcówki drążka kierowniczego zaliczają się do grona najczęściej wymienianych części w samochodzie. Nadmierne wyeksploatowanie tego elementu objawia się głównie stukami słyszalnymi w momencie wykonywania nagłych ruchów kierownicą, ale także podczas jazdy na nierównościach. Zużyta końcówka drążka w dłuższej perspektywie doprowadza do nadmiernego wytarcia się części bieżnika opony, a w przypadku skrajnego wyeksploatowania – nawet do wyrwania koła.

Wymiana części 02

Redakcja poleca:

Czego lepiej nie naprawiać w aucie?

Na jakich naprawach można najwięcej zaoszczędzić?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji