regeneracja odbłyśników lamp

Dobrym i relatywnie tanim sposobem na przywrócenie dobrego oświetlenia pojazdu jest regeneracja odbłyśników lamp. Poddane metalizowaniu reflektory świecą tak samo dobrze jak nowe.

Problemem wielu starych samochodów są słabo świecące reflektory. Do przywrócenia należytego oświetlenia drogi nie wystarczy wymiana żarówek (nawet na te o zwiększonej mocy świetlnej), polerowanie lub czyszczenie kloszy, a nawet sprawdzenie napięcia ładowania bądź czyszczenie styków. Spadek parametrów świateł jest bowiem w dużej mierze zasługą problemów z odbłyśnikami, które z biegiem czasu matowieją, a nawet tracą metalizowaną warstwę, która odpowiada za odbijanie światła pochodzącego z żarówki.

regeneracja odbłyśników lamp
Proces metalizowania odbłyśników reflektorów przeprowadza się w specjalnych komorach. Zregenerowana lampa świeci jak nowa.

Tempo niszczenia odbłyśników zwiększa wilgoć przedostająca się do wnętrza lampy. Nie bez znaczenia jest też wysoka temperatura, której nie sposób uniknąć w związku z obowiązkiem całodobowej jazdy na światłach mijania lub do jazdy dziennej, których starsze pojazdy zwykle nie posiadają.

Najprostszym rozwiązaniem jest montaż nowych reflektorów. Tu jednak pojawia się problem. Tanie zamienniki są zwykle źle wykonane i dużo mniej żywotne od oryginałów. Z kolei części kupowane z ASO kosztują fortunę. Para lamp do samochodu klasy premium może kosztować kilka tysięcy złotych. I podkreślmy, że mowa tutaj o reflektorach przeznaczonych do pracy z żarówkami halogenowymi. Zakup używanych lamp często nie przynosi zdecydowanej poprawy.

Optymalnym rozwiązaniem problemu słabo świecących lamp jest skorzystanie z usług firm regenerujących reflektory metodą metalizacji próżniowej. W tym procesie na powierzchni elementów dochodzi do skrystalizowania par aluminium, co tworzy lustrzaną powierzchnię. Pokrycie odbłyśników reflektorów cienką warstwą aluminium przywraca pierwotną sprawność reflektorom samochodowym. Usługa metalizacji kompletu odbłyśników kosztuje około 250-400 zł.

regeneracja odbłyśników lamp
Demontaż (rozklejenie) lampy nie jest trudnym zadaniem, ale przydaje się doświadczenie. Łatwo o złamanie delikatnych elementów czy pogięcie odbłyśnika.

Do ceny usługi trzeba doliczyć koszt rozebrania i złożenia lamp (150-200 zł). Reflektory starego typu, z kloszami mocowanymi do obudowy za pomocą spinek, właściwie każdy jest w stanie rozmontować samodzielnie. W przypadku nowszych, klejonych też jest to możliwe, ale spoiwo trzeba przeciąć lub otworzyć pod wpływem temperatury (np. wygrzewając lampę w piekarniku). Podczas odklejania klosza osoby bez doświadczenia w łatwy sposób mogą uszkodzić elementy lampy.

Poprawnie przeprowadzona regeneracja lamp nierzadko pięciokrotnie zwiększa intensywność strumienia światła. Zmiana jest nie tylko mierzalna, ale również doskonale widoczna na drodze. W procesie metalizacji próżniowej można odnowić nawet bardzo zniszczone reflektory. Korozja odbłyśników nie stanowi problemu – zostanie usunięta poprzez szlifowanie. Najważniejsze jest, by odbłyśnik nie był zdeformowany, co miałoby negatywny wpływ na kształt wiązki światła.

Warto pamiętać, że odbłyśniki znajdują się nie tylko w klasycznych reflektorach halogenowych. Mają je również lampy soczewkowe – przystosowane do zwykłych żarówek, jak i ksenonowych. Jeżeli w kilkunastoletnim lampy zaczną tracić skuteczność, warto zweryfikować kondycję odbłyśników.

Oczywiście nie zawsze winę ponosi odbłyśnik. W samochodach z plastikowymi kloszami dochodzi do tego matowienie powierzchni z poliwęglanu. Na szczęście można ją szybko i tanio wypolerować. Czym i jak wypolerować reflektory piszemy tutaj.

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here