PoradyPoradyRegeneracja reflektorów samochodowych. Jak wykonać polerowanie lamp i metalizowanie odbłyśników

Regeneracja reflektorów samochodowych. Jak wykonać polerowanie lamp i metalizowanie odbłyśników

Dobrym i relatywnie tanim sposobem na przywrócenie dobrego oświetlenia samochodowego jest regeneracja reflektorów. Poddane metalizowaniu odbłyśniki świecą tak samo dobrze jak nowe. Czasami lampa odzyskuje sprawność po samym polerowaniu klosza.

Problemem wielu starych samochodów są słabo świecące reflektory. Wymagają renowacji, bo taki stan rzeczy znacząco ogranicza widoczność i tworzy zagrożenie na drodze. Czasami do przywrócenia należytego oświetlenia nie wystarczy wymiana żarówek (nawet na te o zwiększonej mocy świetlnej), czyszczenie lamp lub polerowanie reflektorów, a nawet sprawdzenie napięcia ładowania bądź czyszczenie styków. Spadek parametrów świateł jest bowiem w dużej mierze zasługą problemów z odbłyśnikami, które z biegiem czasu matowieją, a nawet tracą metalizowaną warstwę, która odpowiada za odbijanie światła pochodzącego z żarówki.

regeneracja odbłyśników lamp
Proces metalizowania zmatowiałych odbłyśników reflektorów przeprowadza się w specjalnych komorach. Profesjonalnie zregenerowana lampa świeci jak nowa.

Tempo niszczenia lamp zwiększa wilgoć przedostająca się do wnętrza. Nie bez znaczenia jest też wysoka temperatura, której nie sposób uniknąć w związku z obowiązkiem całodobowej jazdy na światłach mijania lub do jazdy dziennej, których starsze pojazdy zwykle nie posiadają.

Najprostszym rozwiązaniem jest montaż nowych reflektorów. Tu jednak pojawia się problem. Tanie zamienniki lamp samochodowych są zwykle źle wykonane i dużo mniej żywotne od oryginałów. Z kolei części kupowane z ASO kosztują fortunę. Para lamp do samochodu klasy premium może kosztować kilka tysięcy złotych. I podkreślmy, że mowa tutaj o reflektorach przeznaczonych do pracy z żarówkami halogenowymi. Zakup używanych lamp często nie przynosi zdecydowanej poprawy.

Regeneracja reflektorów – jak przebiega?

Optymalnym rozwiązaniem problemu słabo świecących lamp jest skorzystanie z usług firm oferujących regenerację odbłyśników metodą metalizacji próżniowej. W tym procesie na powierzchni elementów dochodzi do skrystalizowania par aluminium, co tworzy lustrzaną powierzchnię. Pokrycie odbłyśników reflektorów cienką warstwą aluminium przywraca pierwotną sprawność reflektorom samochodowym. Usługa kosztuje około 250-400 zł.

regeneracja odbłyśników lamp
Demontaż (rozklejenie) lampy nie jest trudnym zadaniem, ale przydaje się doświadczenie. Łatwo o złamanie delikatnych elementów czy pogięcie odbłyśnika.

Do ceny usługi trzeba doliczyć koszt rozebrania i złożenia lamp (150-200 zł). Reflektory starego typu, z kloszami mocowanymi do obudowy za pomocą spinek, właściwie każdy jest w stanie rozmontować samodzielnie. W przypadku nowszych, klejonych też jest to możliwe, ale spoiwo trzeba przeciąć lub otworzyć pod wpływem temperatury (np. wygrzewając lampę w piekarniku). Podczas odklejania klosza osoby bez doświadczenia w łatwy sposób mogą uszkodzić elementy lampy.

Poprawnie przeprowadzona regeneracja lamp nierzadko pięciokrotnie zwiększa intensywność strumienia światła. Zmiana jest nie tylko mierzalna, ale również doskonale widoczna na drodze. W procesie metalizacji próżniowej można odnowić nawet bardzo zniszczone reflektory. Korozja odbłyśników nie stanowi problemu – zostanie usunięta poprzez szlifowanie. Najważniejsze jest, by odbłyśnik nie był zdeformowany, co miałoby negatywny wpływ na kształt wiązki światła.

Warto pamiętać, że odbłyśniki znajdują się nie tylko w klasycznych reflektorach halogenowych. Mają je również lampy soczewkowe – przystosowane do zwykłych żarówek, jak i ksenonowych. Jeżeli w kilkunastoletnim lampy zaczną tracić skuteczność, warto zweryfikować kondycję odbłyśników. Również na nich mogą pojawić się zmatowienia, które pogarszają widoczność na drodze.

Polerowanie reflektorów – można zrobić je samodzielnie

Oczywiście nie zawsze winę ponosi odbłyśnik. W samochodach z plastikowymi kloszami w pierwszej kolejności dochodzi do matowienia klosza z poliwęglanu. Na szczęście można go szybko i tanio wypolerować. W sprzedaży są dostępne różne gotowe zestawy – zarówno do tradycyjnego polerowania lamp samochodowych, jak i częściowo chemicznej metody (np. K2 Vapron). Z własnych doświadczeń wiemy, że do odświeżenia kloszy reflektorów nie są potrzebne żadne specjalne produkty. Wystarczy politura do lakieru i nieco cierpliwości, by przeprowadzić czyszczenie reflektorów z utlenionego tworzywa i wżartych zanieczyszczeń. Kto chciałby przyspieszyć pracę, może użyć pasty polerskiej czy papieru ściernego o różnych gradacjach oraz dużej ilości wody w trakcie prac, która na bieżąco będzie usuwała starty materiał z zaniedbanych lamp. Kompleksowa profesjonalna regeneracja reflektorów obejmuje zabezpieczenie klosza powłoką zabezpieczającą tworzywo przed utlenianiem i promieniowaniem UV – można to zrobić chemicznie, poprzez lakierowanie czy oklejenie lampy folią.

Warto wiedzieć: Czym i jak wypolerować reflektory samochodowe

Jedno nie ulega wątpliwości – o lampy warto zadbać, a jeszcze lepiej – na bieżąco kontrolować stan lamp, na bieżąco usuwać zanieczyszczenia z powierzchni klosza, zabezpieczyć go woskiem lub folią, a także reagować na nieprawidłowości, np. pojawiającą się we wnętrzu lampy wilgoć. Lampy ulegają zużyciu, ale profilaktyką można sprawić, że dłużej zachowają sprawność.

Data aktualizacji: 6.03.2024

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji