PoradyPoradyNie wymieniaj od razu wycieraczek. Tymi sposobami naprawisz stare

Nie wymieniaj od razu wycieraczek. Tymi sposobami naprawisz stare

Nim podejmiemy decyzję o wymianie wycieraczek, spróbujmy je łatwo przywrócić do sprawności. To nic nie kosztuje, a może przynieść dobry efekt.

Właściciele samochodów przeważnie zdają sobie sprawę z konieczności wymiany wycieraczek w aucie. Producenci wycieraczek z reguły zalecają ich wymianę raz w roku, jednak kierowcy preferują eksploatowanie tych elementów „do końca” – czyli dopóki nie zaczną głośno skrzypieć/piszczeć lub przestaną dobrze zbierać wodę z szyby.

Wymiana wycieraczek. Dlaczego nie wszyscy robią ją na czas?

Biorąc pod uwagę rosnące skomplikowanie tych pozornie prostych elementów, takie postępowanie przestaje już dziwić. Powoli mijają czasy, gdy wycieraczki do samochodów kosztowały kilkanaście złotych za komplet, a samodzielna wymiana trwała dosłownie minutę. Obecnie koszt niektórych wycieraczek przekracza już 50 zł lub nawet 100 zł za komplet, a wycieraczki bezszkieletowe potrafią być jeszcze droższe. Nic zatem dziwnego, że kierowcy nie mają zamiaru często wydawać na nie pieniądze.

Oszczędności na wycieraczkach potrafią jednak skutecznie pogorszyć komfort jazdy – uporczywe skrzypienie sfrustruje nawet bardzo cierpliwego kierującego. Inna sprawa, że zużyte wycieraczki bardzo źle wpływają na widoczność po zmroku, podczas deszczowej pogody – przez powstające smugi trudno zauważyć znaki drogowe (w tym linie na asfalcie), a nawet innych uczestników ruchu (pieszych, rowerzystów). Przesadna eksploatacja starych wycieraczek może tym samym doprowadzić do poważnego zdarzenia na drodze.

Naprawa wycieraczek
Przepracowane wycieraczki nie zapewnią należytej widoczności wtedy, gdy jest ona najbardziej istotna.

Naprawa wycieraczek. Wystarczy niewiele, by przywrócić im sprawność

Przy stwierdzeniu objawów uszkodzonych (lub zużytych) wycieraczek nie trzeba od razu udawać się do sklepu motoryzacyjnego celem kupna nowych wycieraczek. Czasami za ich niewłaściwą pracę odpowiada drobiazg lub przyczyna jest na tyle błaha, że odpowiednie zareagowanie momentalnie przywróci sprawność wycieraczek. Co warto wobec tego zrobić, gdy wycieraczki zaczynają skrzypieć, piszczeć lub coraz gorzej oczyszczają szybę?

Bardzo często za defekty w pracy wycieraczek odpowiadają gromadzące się przy gumie zanieczyszczenia. O ile większe zabrudzenia (np. liście, kolki lub inne naleciałości z drzew) łatwo zauważyć gołym okiem, tak minimalne osady czy brudy, które osiadły na gumie wycieraczki, już niekoniecznie. Jeśli regularnie nie czyścimy wycieraczek, powodem ich niewłaściwej pracy może być właśnie nadmierne zabrudzenie. Czasami wyraźną poprawę da nawet powierzchowne przetarcie piór wycieraczek mokrym ręcznikiem czy szmatką. Warto jednak zrobić to przy użyciu innego środka, np. płynu do mycia szyb lub płynu do spryskiwaczy. Dobrą metodą jest ustalenie sobie stałej pory czyszczenia wycieraczek. Idealną wydaje się np. tankowanie lub umycie auta na myjni.

Kierowcy mają także swoje sposoby na wydłużenie życia wycieraczek. W tym celu smarują je popularnymi i niedrogimi środkami niekoniecznie związanymi z motoryzacją, np. preparatem WD-40 lub zwykłą gliceryną. Nie należy ich traktować jako sposób na naprawę zużytych wycieraczek, ale mogą się przynajmniej przyczynić do tego, że będziemy musieli wymieniać je rzadziej.

Jak wymienić wycieraczki w samochodzie?

Jeśli porządnie oczyszczone wycieraczki nadal „słabo zbierają” wodę, powód może leżeć w zabrudzonej szybie. Może ona być pokryta naleciałościami niewidocznymi dla ludzkiego oka – np. osadami ze smoły lub oleju, a nawet odpryskami lakieru (jeśli auto chociażby ostatnio było u lakiernika i nie zostało odpowiednio zabezpieczone). Szyba musi być nieskazitelnie czysta, dlatego należy ją dokładnie oczyścić odpowiednim środkiem, np. alkoholem izopropylowym (IPA). Warto to zrobić chociażby z tego względu, że zalegający na niej brud przyczynia się też do niszczenia poruszających się po szybie wycieraczek.

Regeneracja wycieraczek. Czy warto?

Chcąc „uratować” stare wycieraczki, niektórzy użytkownicy aut decydują się na regenerację piór wycieraczek poprzez przetarcie ich specjalnym przyrządem usuwającym z gumy brud. Dostępne są także urządzenia odcinające zużytą część gumy i tym samym, w teorii, przywracające jej pierwotne właściwości. Nie brakuje jednak doniesień o niskiej skuteczności takich rozwiązań: niektóre nie tylko nie poprawiają sytuacji, a wręcz ją jeszcze pogarszają. Warto do nich podchodzić z pewną rezerwą, a jeśli mimo wszystko zdecydujemy się na zakup, wybierzmy produkt mogący się pochwalić jak najlepszymi opiniami użytkowników.

Naprawa wycieraczek
Przyrządy do czyszczenia lub przycinania gumy wycieraczki nie zawsze zdają egzamin w praktyce.
Redakcja poleca:

Uważaj przy wymianie wycieraczek. Jeden mały błąd i kłopot gotowy!

Jak samemu zrobić preparat typu „niewidzialna wycieraczka”?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji