Od dekad źródłem światła w autach są żarówki. W wielu aspektach są one jednak gorsze od LED-ów. Stąd pojawił się pomysł na diodowe zamienniki żarówek.
Mimo rozwoju techniki żarówki mają się dobrze. To najlepiej poznane, a zarazem najtańsze źródło światła, które nie sprawia też problemów w serwisowaniu. Próby czasu nie wytrzymały natomiast „ksenony”. W wielu współczesnych autach do wyboru są wspomniane żarówki lub LED-y. Niestety oba źródła światła nie są łatwo wymienne – każde powinno pracować w specjalnie dla siebie zaprojektowanym reflektorze.
Oczywiście rynek nie znosi próżni. Inżynierowie zaprojektowali LED-owe „żarówki”, będące odpowiednikami klasycznych żarówek H4 czy H7. Problemem są homologacje samochodów, uniemożliwiające legalne stosowanie alternatywnych źródeł światła. Te LED-owe zamienniki tradycyjnych halogenów nazywamy „retrofitami”.
Kolejne bariery jednak pękają. W Niemczech możliwe jest stosowanie diodowych żarówek firm Osram i Philips, które zostały przetestowane w reflektorach wybranych aut pod kątem ewentualnego oślepiania innych użytkowników drogi. Listę dopuszczonych w Niemczech tzw. retrofitów firmy Osram można znaleźć tutaj , a Philips – tutaj.

Niestety w pozostałych krajach te regulacje wciąż nie obowiązują. Szkoda, bo test ADAC przeprowadzony z użyciem BMW serii 2 Active Tourer oraz serii 2 Gran Tourer, wykazał, że zastąpienie klasycznej żarówki LED-owym odpowiednikiem ma wiele korzyści.

Pierwszym jest barwa światła – w przypadku diod bardziej zbliżona do światła dziennego, co ułatwia obserwowanie drogi i ogranicza zmęczenie wzroku. Kolejnym plusem jest zasięg światła. Żarówki H7 w BMW 2 Gran Tourer świeciły na dystans 130 m. LED-y zamontowane do Active Tourera miały zasięg 170 m. Eksperci ADAC stwierdzili również, że tzw. retrofity dają dłuższą plamę bardziej intensywnego światła oraz lepiej doświetlają prawe pobocze. To aspekty niezwykle istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa. Właściciele pojazdów z mocno zabudowanymi lampami na pewno docenią żywotność LED-ów. Powinny działać przez 2500 godzin, podczas gdy żarówki H7 zwykle wytrzymują w granicach 550 godzin.
Redakcja poleca: Nowe retrofity Philipsa Ultinon Essential gen2 LED
Badania na stanowisku probierczym wykazały, że retrofity utrzymują granicę światła i cienia na takim samym poziomie co żarówki halogenowe. Nie ma więc mowy o oślepianiu innych użytkowników drogi.
ADAC przypomina, że do montażu diodowych odpowiedników żarówek konieczny może być adapter. W Niemczech warto wozić ze sobą wydrukowany dokument dopuszczenia – rozwieje to ewentualne wątpliwości w przypadku kontroli. W Polsce niestety nie zda się na niewiele, bo w świetle obowiązujących przepisów modyfikacja oświetlenia jest niedopuszczalna.

Niemiecki automobilklub popiera projektu ustawy, który w całej Europie uregulowałby kwestię wymiany żarówek na LED-y. Ma to sens, bo jak wykazał test ADAC, markowe produkty, choć nie są tanie (para żarówek H7 to wydatek ok. 300-700 zł), świetnie oświetlają drogę. To z kolei istotnie wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Poniżej prezentujemy opublikowaną przez ADAC listę modeli z zatwierdzonymi do użytku na terenie Niemiec diodowymi zamiennikami żarówek H4 oraz H7:
Alfa Romeo
Giulietta (2009-): Osram, Giuiletta (2013-2016): Philips
A1 (8X, 2015-2018, także Sportback): Osram, Philips; A3 8P i 8PA (od 2/2003): Osram, A3 (8P, 2003-2008, także Sportback): Philips, A4 (B8, 2011-2015): Philips, Q3 (8U 6/2011-2014): Osram, Q3 (8U, 2011-2018): Philips
serii 1 (F20/F21, 2011-2016): Philips z Adapterem P, serii 1 (F20, F22 facelift, 2015-2019): Osram, Philips (auch Fernlicht) mit Adapter P, serii 2 (F22/F23/F87, 2014-2017): Osram z CAN-Bus-Adapter LEDSC03, serii 2 Active Tourer (F45 i facelift, 2014-): Osram z CAN-Bus-Adapter LEDSC03, Philips, serii 2 Gran Tourer (F46, 2015-2018): Philips, serii 3 (F30/F31/F80 i facelift, 2011-2019): Osram z CAN-Bus-Adapter LEDSC03 (przed facelift) lub adapter z blachy 64210DA01-1 (po Facelift), serii 3 GT (F34, 2013-2016): Philips
Jumper (Y2, 2014 -): Osram, (także światła drogowe), Jumpy, Dispatch (X/CX/G9, 2007-2016): Philips (także światła drogowe)
Dokker (SD, 2011-): Philips (także światła drogowe), Dokker Pick Up (SD, 2018-): Philips (także światła drogowe), Duster (Ph1/Facelift/Ph2, 2010-): Osram, Philips, Duster (SD, 2010-2013): Philips, Duster (SR, 2018-): Philips
500X (334, 2015-2018): Philips, Doblo (223/223L, 2005-2010): Philips, Ducato (250/290, 2014-): Osram (także światła drogowe), Ducato (250, 2014- ): Philips, Punto (199, 2011-): Philips, Scudo (270/270L/270Y, 2007-2016): Philips, Tipo (356, 2016-2020): Philips (także światła drogowe)
C-Max/Grand C-Max (DXA, 2010-2015): Philips, Fiesta (Mk7 facelift, 2013-): Osram z adapterm z blachy 64210DA01-1, Focus (MK4, 2018-): Osram z LEDCAP02, Philips, Galaxy (WA6, 2015-): Osram, Mondeo (BA6, 2014-): Osram, S-Max (WA6, 2015-); Osram, Tourneo/Transit Connect PJ2/PU2, 2013-2018): Philips
Getz (TB/TBI, 2002-2009): Philips, i10 (IA/IA-HME, 2013-2019): Philips, i20 (PB/PBT, 2012-2014): Philips, i30 (GDH/GDH-HME/GDHG5, 2011-2017): Philips
TGE (2017 -): Osram z adapterem z blachy 64210DA01-1
A-Klasse (176/176 AMG/245G/245G AMG, 2014-): Philips, B-Klasse (246/245G, 2011-2018): Philips, C-Klasse (204/240 AMG/204K/204K AMG, 2014-2019): Philips, CLA (245G, 2013-2018): Osram z adapterem z blachy 64210DA03-1, CLA (117/245G, 2013-2019) Philips, Sprinter (W907/910, 2018-): Osram
Mini/Mini Cabrio (R50/Mini/Mini-N, 2001-2008): Philips (także światła drogowe)
Astra/Sports Tourer/Van (P-J, 2009-): Osram z LEDSC01 i 64210DA01/64210DA01-1, Philips z Adapter P, Karl/Rocks (D-A, 2015-): Philips, Mokka (J-A, 2012-2016): Philips, Zafira Tourer (P-J/SW, P-J/SW/V, 2016-2019): Philips z Adapter
308 (L, 2013-): Osram, 308 (T9, 2013-2016): Philips , Boxer (Y, 2014-): Osram (także światła drogowe), Philips, Expert (X/G9, 2006-2016): Philips
Ibiza (6J/6JN, 2012-2016): Philips, Ibiza (6F, 2014-): Osram, Mii (AA/AAE/AAN, 2012-): Philips
Citigo (A/AAE/AAN, 2011-2017): Philips, Octavia 5E (12/2010-2020, też facelift): Osram, Philips
Caddy (2K, 2010-2015): Osram z LEDSC02-1 i 64210DA08, Crafter (2, 2017 -): Osram z 64210DA01-1, Golf 6 (1K, 2008-2012): Osram z LEDSC02-1 i 64210DA05 lub 07, Golf 7 (5G, 2012-2017): Osram z 64210DA05, Golf Sportsvan (AM1, 2014-2020): Osram, Passat (B7, 2010-2015): Osram z LEDSC02-1 iLEDCAP01, Passat (B7, 2010-2015 oraz B8, od 2014): Philips, Passat (B8, od 11/2014): Osram z LEDSC02/-1, Polo (6R/C, 3/2009-2017): Osram z 64210DA01-1 (także światła drogowe), Polo (6W, 2017-): Osram, Tiguan (5N, 2011-2016): Osram mit LEDSC02-1 und 64210DA07, Tiguan (AD1, też Allspace, 2016-2020): Osram, Touran (1T, 2006-2015): Osram z LEDSC02-1 i 64210DA08
Adria: Coral, Matrix Sonic (G, 2014-): Osram (także światła drogowe), Compact, Coral, Lido, Matrix, Twin (B/C/N/P, 2014-): Philips, Hymer: Elddis, Compass (EHG 250, 2014-): Osram (także światła drogowe), LMC: Solifer (FI-2007/46, 2014-): Osram (także światła drogowe), Bürstner: Argos, Brevio, Ixeo, Lyseo, Nexxo, Travel (2010/4020/5020, 2014-): Philips, Capron/Pössl: Carado, CVE, Etrusco, Roadcar, Solifer, Sunlight (CKF1/CKF2/EG/CVF001/CRF1/CRC3/CVF2/EG/EF002, 2014-): Philips, Carthago: c-Tourer T, chic c-line T, Malibu (EG/CF004, 2014-): Philips, Dethleffs/Pössl: Alpa, Globebus, Just, Pulse, Trend (EG/DVF001, EG/DVC001, EG/DVP001, 2018-): Philips
Mam w Abarth 595 fl Philipsy z taśmami chłodzącymi . Odcięcie i plama światła taka sama jak w zwykłych żarówkach. Efekt zamontowania Led jest rewelacyjny.
wszytko fajnie do momentu jak nie zdejmiesz kogoś ulicy a ubezpieczalnia będzie walczyła o niewypłacenie a będą mieli ku temu powód
Ja mam Osramy z wodnym chłodzeniem. Niemal idealne. I reflektory z Anglii kupione na ebayu. Teraz, niemal widze co sie na drugim pasie dzieje.
Niemal legalne ?? dobry tekst
A co z temperaturą wewnątrz klosza zimą. Śnieg się roztopi na takiej ledowej niefabrycznej lampie ?
A na ledowej fabrycznej lampie sie roztapia?Zima trzeba po prostu oczyscic reflektory,a nie liczyc,ze sie sniwg roztopi…
Ja rozumiem że już 3 generacja Peugeota 308 wchodzi na rynek.
Ale wątpię w to że seria 308 będzie produkowana do 2106 roku 😛
Za to gość z naprzeciwka nie widzi nic!!!! Ale ty jesteś zadowolony i dumny z siebie.
Co wy gadacie sprawdzałem swoje światła widać lepiej dalej i nie oślepia innych w 2 samochodzie siedziały 3 różne osoby i żadnej nie przeszkadzały więc nie rozumiem bulu innych szczególnie tych co nie stać na coś konkretnego bo nie mówimy tu o gównie z alibi innych wynalazkach za 50 zl
O były prezydent na forum.
Cześć Bronek 😉
Mieszkam w Niemczech mam zalozone Philipsy wszystko legalnie dopuszczone do ruchu , bardzo drogie ale efekt światlo jakie daja to cos pieknego , nie rozumie dlaczego w Polsce nie mozna takich ledów wlozyc do takiego samego auta , co za polityka czy oczy kierowcow w Polsce sa inne odpowiedzi typu gosc z przeciwka nic nie wodzi to komedia, jest zero oslepienia linia idealna a jakosc jazdy nocą wspaniała. Oślepiają te chinskie ledy włozone do zwykłego klosza to zgodze sie. Fakt temperatura w zime to inny temat , tam nic nie grzeje klosza co wiaze sie ze skrobaniem reflektora czesto w nowych autach plastikowego i jest duzo prawdopodobienstwo ze taki zamarzniety reflektor porysuje sie.
Mimo to napewno bardziej bezpieczne od zwyklych zarówek .
Co z retrofitami LED do świateł drogowych? ?
Ludzie montują różne halogeny itp, po kilka, podłączają pod drogowe i nikt się nie czepia.
w czasie mgly zwykle widac te odciecia jak swieca wszedzie… osoba posiadajaca sie cieszy ze ma a jadacy z drugiej strony mniej….