Pomyłka przy tankowaniu może zdarzyć się każdemu. Podpowiadamy, jak się zachować, gdy do zbiornika wlejemy olej napędowy zamiast benzyny.
Tankowanie to jedna z podstawowych i najprostszych czynności związanych z obsługą samochodu. Nawet jednak doświadczonemu kierowcy może zdarzyć się błąd, w wyniku którego do zbiornika trafi niewłaściwe paliwo. Powody mogą być różne – pośpiech, roztargnienie czy zmiana auta na takie z innym rodzajem silnika niż w dotychczas użytkowanym.
Zatankowanie oleju napędowego do samochodu benzynowego jest właściwie niemożliwe ze względu na to, że wlew paliwa ma mniejszą średnicę i pistolet ON teoretycznie nie powinien się do niego zmieścić. W praktyce takiej pomyłki nie da się całkowicie wykluczyć. Ryzyko jej popełnienia jest jeszcze większe, gdy nalewamy paliwo z kanistra – w końcu nie każdy potrafi rozpoznać po kolorze albo zapachu, czy płynąca do zbiornika ciecz to na pewno benzyna, czy może jednak diesel.
Olej napędowy w aucie z benzynowym silnikiem – co zrobić?
Jeśli podczas tankowania w porę zorientujemy, że zaczęliśmy wlewać niewłaściwe paliwo, to nic złego raczej się nie stanie. Niewielka domieszka oleju napędowego (do 10% objętości zbiornika, maksymalnie 3-5 litrów) nie powinna bowiem zaszkodzić silnikowi, zwłaszcza w przypadku starszych, prostszych konstrukcyjnie jednostek. Najważniejsze to jeszcze przed uruchomieniem auta dotankować Pb95 do pełna, tak aby oba paliwa wymieszały się, a benzyna stanowiła zdecydowaną większość w baku.
W sytuacji, gdy do zbiornika trafiła większa ilość oleju napędowego albo gdy nasz samochód jest wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa, nie należy nawet włączać zapłonu, tylko najlepiej od razu zadzwonić po lawetę i odwieźć samochód do mechanika. W przeciwnym razie oprócz płukania baku może czekać nas również kosztowna naprawa.
Olej napędowy w aucie z benzynowym silnikiem – możliwe usterki
Po zatankowaniu oleju napędowego, samochód z benzynowym silnikiem może mieć problemy z odpalaniem i wypadaniem zapłonów, a także rozwijać niższą moc i dymić. Dalsza jazda na niewłaściwym paliwie może doprowadzić do awarii układu wtryskowego oraz uszkodzenia katalizatora. W ostateczności może dojść nawet do wypalenia tłoków.