PoradyPoradyCo zrobić, gdy zatankujemy benzynę do diesla?

Co zrobić, gdy zatankujemy benzynę do diesla?

Podczas tankowania wystarczy chwila nieuwagi, aby doprowadzić do kosztownego błędu. Wyjaśniamy, jak się zachować, gdy do baku wlejemy benzynę zamiast oleju napędowego.

Tankowanie jest jedną z podstawowych i najprostszych czynności związanych z obsługą auta. Nie oznacza to jednak, że nie można się przy tym pomylić. Nawet bowiem doświadczony kierowca może popełnić błąd, w wyniku którego w zbiorniku znajdzie się niewłaściwe paliwo. Powody mogą być różne – pośpiech, roztargnienie czy zmiana samochodu na taki z innym rodzajem silnika niż w dotychczas użytkowanym.

W teorii do takiej pomyłki nie powinno w ogóle dojść, ponieważ na klapce wlewu paliwa w aucie i na dystrybutorze widnieją konkretne oznaczenia, jednoznacznie wskazujące rodzaj paliwa, a do tego producenci samochodów stosują różne zabezpieczenia, które uniemożliwiają włożenie niewłaściwego pistoletu (np. system Easy-Fuel w Fordach). W rzeczywistości bywa jednak różnie. Pistolet Pb95 ma mniejszą średnicę niż wlew paliwa w Dieslu i może się w nim zmieścić. Nie zapominajmy też, że gdy nalewamy paliwo z kanistra, ryzyko błędu jest jeszcze większe.

Benzyna w aucie z silnikiem Diesla – co zrobić?

Jeśli w porę spostrzeżemy, że zaczęliśmy tankować niewłaściwe paliwo, to naszemu autu nic złego raczej się nie stanie. Niewielka domieszka benzyny (do 10% objętości zbiornika, maksymalnie 3-5 litrów) nie powinna bowiem zaszkodzić silnikowi Diesla. Co więcej, w przypadku starszych i prostszych konstrukcyjnie jednostek niektórzy zalecają nawet, aby w okresie zimowym dolać do baku do 15% benzyny, co zapobiega wytrącaniu się parafiny z oleju napędowego. Tak czy inaczej, najważniejsze to jeszcze przed uruchomieniem samochodu dotankować ON do pełna, tak aby oba paliwa wymieszały się, a zawartość benzyny była minimalna.

W przypadku, gdy do zbiornika trafiła większa ilość benzyny, nie należy nawet przekręcać kluczyka w stacyjce, tylko najlepiej od razu zadzwonić po lawetę i odwieźć auto do warsztatu w celu opróżnienia baku. Natomiast jeśli włączyliśmy zapłon, to konieczne będzie także spuszczenie paliwa z przewodów i wymiana filtra paliwa.

Benzyna w aucie z silnikiem Diesla – możliwe usterki

Po zatankowaniu benzyny do pełna i odpaleniu jednostki napędowej, początkowo możemy nie zauważyć żadnych niepokojących objawów. Jazda na niewłaściwym paliwie jednak bardzo szybko się zakończy – po zaledwie kilku lub kilkunastu kilometrach silnik zgaśnie i nie będzie chciał się już uruchomić. Trzeba pamiętać, że jednym z zadań oleju napędowego jest smarowanie podzespołów, dlatego gdy do układu dostanie się benzyna, to zadziała ona jak rozpuszczalnik, doprowadzając do zatarcia pompy paliwowej i przedostania się opiłków do wtryskiwaczy. Wówczas żadna doraźna pomoc mechanika nie pomoże i niezbędna będzie wymiana wszystkich uszkodzonych części.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji