Jak poprawnie tankowac auto?

Auta z napędem spalinowym wymagają regularnego tankowania. Nawet przy tej pozornie prostej czynności można popełnić błędy. Jak poprawnie zatankować auto?

W teorii proces tankowania jest prosty – podjeżdżamy pod na stację, wkładamy pistolet dystrybutora do wlewu paliwa w pojeździe i rozpoczynamy tankowanie. Jak zawsze diabeł tkwi w szczegółach. Pierwszy błąd można popełnić już na samym początku procesu tankowania!

W nowszych modelach aut standardem staje się wygodny, bezkorkowy system tankowania (funkcję korka pełnią odpowiednia klapka we wlewie, a dostępu do baku broni klapka wlewu paliwa).

Bledy przy tankowaniu

Starsze auta mają jednak zwykły korek. Czasami ma on linkę mocującą, a czasami wykręcony korek zostaje w ręku. Linka zabezpieczająca korek przed upadkiem jest na tyle długa, by można było nim swobodnie operować. Niestety oznacza to również, że wiszący na niej korek jest w stanie uderzyć lub przesunąć się pod nadwoziu – to wystarczy, by doszło do zarysowania lakieru. Warto więc poświęcić sekundę na osadzeniu korka w przeznaczonym do tego mocowaniu – zwykle znajduje się ono obok wlewu lub na klapce.

Niewskazane jest odkładanie korka wlewu paliwa na dach czy klapę bagażnika. Karoseria auta rzadko jest idealnie czysta, a nawet niewielkie zanieczyszczenia w połączeniu z korkiem wykonanym z twardego plastiku lub metalu są w stanie zarysować lakier.

Poprawne tankowanie paliwa

Nim rozpoczniemy tankowanie, nie zapomnijmy o wyłączeniu nie tylko silnika, ale także innych pokładowych urządzeń – w tym ogrzewania postojowego czy innego rodzaju dogrzewacza wnętrza czy silnika.

Tankowanie należy zakończyć po pierwszym, maksymalnie drugim odbiciu pistoletu (zalecenia w tym zakresie można znaleźć w instrukcji obsługi lub wskazówka jest naklejona przy korku). Żeby uniknąć rozlania kropel paliwa po karoserii czy na terenie stacji po odbiciu pistoletu dystrybutora należy odczekać 5-10 sekund.

Poprawne tankowanie auta

Nalewanie paliwa pod korek jest szkodliwe. Trzeba pamiętać, że pod wpływem temperatury paliwo zwiększa swoją objętość. Jeżeli zabraknie na to miejsca, to paliwo wycieknie ze zbiornika. Jest to szkodliwe dla środowiska i tworzy zagrożenie pożarem. Ponadto nadmiar paliwa może uszkodzić układ odpowietrzania baku. Jednym z jego elementów jest filtr węglowy, który odpowiada za pochłanianie oparów paliwa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj