PoradyPoradyTankowanie na zapas – czy warto? Jak przechowywać paliwo?

Tankowanie na zapas – czy warto? Jak przechowywać paliwo?

W ostatnim czasie ceny paliw znacząco się obniżyły, a na niektórych stacjach zaczęły ustawiać się kolejki aut. Podpowiadamy, czy warto tankować na zapas i jak należy przechowywać paliwo.

Chociaż wakacyjne promocje na stacjach paliw już dawno się skończyły, to ostatnio znów obserwujemy gwałtowny spadek cen – zarówno za litr benzyny, jak i oleju napędowego zapłacimy teraz nawet o kilkadziesiąt groszy mniej niż jeszcze na początku września. Wielu kierowców postanowiło skorzystać z okazji, a na stacjach zaczęły ustawiać się kolejki chętnych na zatankowanie. Część użytkowników decyduje się nawet gromadzić paliwo na zapas, na wypadek, gdyby ceny znów poszybowały w górę. Poniżej wyjaśniamy, jaka jest trwałość paliw i czy warto decydować się na ich długotrwałe przechowywanie.

Zgodnie z przepisami przeciwpożarowymi obowiązuje zakaz przechowywania paliwa w pomieszczeniach mieszkalnych i piwnicach.

Trwałość paliw sprzedawanych obecnie na stacjach określa się na ok. 6 miesięcy. Dawniej ten okres był znacznie dłuższy, jednak współczesne paliwa są mniej trwałe ze względu na zawarte w nich biokomponenty. W benzynie jest to alkohol, a w oleju napędowym – FAME, czyli estry metylowe kwasów tłuszczowych.

Domieszki te negatywnie wpływają na trwałość paliw, których właściwości już po kilku miesiącach składowania zaczynają się pogarszać. W przypadku benzyny może dojść do jej zawodnienia, z kolei olej napędowy jest narażony na działanie bakterii beztlenowych, grzybów i pleśni, które mogą rozwijać się w paliwie. Co więcej, wspomniane FAME wraz z upływem czasu ulegają rozpadowi, przez co w oleju napędowym wytrącają się kwasy oraz woda. Dlatego tankując na zapas, najlepiej wybrać paliwo premium, które ma w swoim składzie mniej biokomponentów.

Paliwa nie należy przechowywać za długo – najpóźniej po upływie pół roku należy wlać je do baku w aucie.

Wskutek długiego przechowywania może także dojść do rozwarstwienia się mieszaniny, jaką jest benzyna czy olej napędowy, a co za tym idzie paliwo na dnie zbiornika będzie miało inne właściwości niż to na górze. Oprócz tego problem stanowi wytrącanie się dodatków uszlachetniających oraz wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń. Z tego względu paliwo składowane w kanistrach warto co jakiś czas przemieszać. Można również zastosować tzw. stabilizator, który dodatkowo wydłuży trwałość. Przed napełnianiem zbiornika w samochodzie najlepiej przepuścić paliwo przez sitko lub filtr, co pozwoli zatrzymać niepożądane zanieczyszczenia.

Metalowy kanister to już relikt przeszłości. Lepiej wybrać plastikowy zbiornik z atestem.

Gromadząc paliwo na zapas, należy mieć na uwadze, że jest to substancja łatwopalna o wybuchowych oparach, która powinna być przechowywana z dala od potencjalnych źródeł ognia. Najlepiej stosować wyłącznie zbiorniki wykonane z tworzyw sztucznych, certyfikowane do przechowywania paliw i posiadające szczelne zamknięcie. Zwykły plastikowy pojemnik może się zniekształcić, a nawet rozpuścić pod wpływem paliwa, natomiast opisywane wyżej biokomponenty mogą przyspieszać korozję metalowego kanistra od środka.

Polecamy również:

Jak taniej kupować paliwo? Można zaoszczędzić setki złotych!

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na GOOGLE NEWS

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji