NowościAnalizaKtóre auta najmniej tracą na wartości?

Które auta najmniej tracą na wartości?

Kupując nowy samochód trzeba się liczyć z ogromną utratą wartości. Co wpływa na spadek cen używanych aut i jakie marki tanieją najwolniej? Odpowiedzi w rankingu utraty wartości Wyboru Kierowców.

Stając się właścicielem nowego samochodu niemal mamy pewność, że przynajmniej przez okres gwarancyjny będzie on się sprawował bez zarzutu, a wydatki eksploatacyjne ograniczą się do przeglądów, paliwa i ubezpieczenia. W dużej mierze taki scenariusz się sprawdza, niemniej kierowcy zapominają o jeszcze jednym aspekcie, mianowicie utracie wartości. Nawet jeśli nie poniesiemy żadnych wydatków na naprawy, na samochodzie stracimy o wiele więcej, niż nam się wydaje. Przewidywalną symulację kosztów użytkowania przeprowadził Volkswagen na Passacie wycenionym w salonie na 126 tys. zł. Przez 4 lata samochód „pochłonął” z portfela ponad 80 tys. zł, z czego aż 62 tys. zł stracił na wartości. Paliwo, przeglądy i ubezpieczenie wyniosły zaledwie 18 tys. zł. W związku z tym utrata wartości obejmowała aż 77% kosztów, jakie musiał ponieść właściciel Passata przez 4 lata jazdy. Tego zestawienia należy tego utożsamiać wyłącznie z marką Volkswagen: dla innych samochodów sytuacja wygląda podobnie.

utrata-wartosci-passat

Co wpływa na utratę wartości samochodu?

Utrata wartości jest zjawiskiem nieuniknionym, ale różniącym się w zależności od wielu czynników. Oto 5 najistotniejszych.

1. Marka o dobrej renomieUtrata wartości (2)

Obecnie na opinię o danym producencie wpływa nie tylko niezawodność. Najmniej na wartości tracą samochody marek uznawanych za solidne i nadążających za aktualnymi trendami, czyli mających w gamie np. SUV-a lub crossovera. Liczy się również wyrównany poziom dopracowania wszystkich modeli: tak zwana „czarna owca” pociąga w dół nie tylko swój wizerunek, ale i całej marki.

2. Wersja hybrydowa lub benzynowa

Hybrydy nie są już postrzegane jako wybór podwyższonego ryzyka. Wręcz przeciwnie, stały się alternatywą dla diesli: palą równie mało, a przy okazji są przyjazne środowisku. W najlepszej sytuacji są auta benzynowe z konwencjonalnymi silnikami o pojemności 1.6-2.0. Jednostki po downsizingu traktuje się z większą rezerwą.

3. Wysoka jakość ofert i pewne pochodzenie auta

W najgorszej sytuacji są modele masowo importowane do naszego kraju, których rynkowa jakość pozostawia wiele do życzenia. Wtedy nawet zadbane, pewne egzemplarze giną w morzu ofert słabych lub powypadkowych aut.

4. Właściwe wyposażenieVOLKSWAGEN Passat B8 Highline R-Line 1.8TSI 180KM 7AT DSG PO4FF33 09-2018

Właściwe wcale nie musi oznaczać „bogate”: kosztowne dodatki tracą na wartości jeszcze szybciej niż samochód, dlatego nie ma sensu doposażać auta w opcje zakrawające na luksusowe. Klienci „polują” obecnie na wersje z dużymi ekranami multimedialnymi, LED-owymi światłami i automatycznymi skrzyniami biegów.

5. Pełna dokumentacja serwisowa

Za używane auto dostaniemy więcej, jeśli zadbamy o rzetelne udokumentowanie historii serwisowej. Dobrze, jeśli znajdą się w niej również przebiegi odnotowywane podczas przeprowadzania napraw/przeglądów i oraz liczba właścicieli. Potencjalni kupujący zapłacą więcej za samochód regularnie odwiedzający ASO, także po upływie gwarancji.

Które marki tracą najmniej, a które najwięcej na wartości?

Czytelnicy Wyboru Kierowców sami wybrali, które auta ich zdaniem tracą najmniej/najwięcej na wartości. Na podstawie wyników z przeprowadzanych przez nas ankiet dla poszczególnych modeli wyłoniliśmy ranking tempa utraty wartości dla 29 popularnych marek w przeciągu 3 lat. Czołówkę okupują producenci japońscy i niemieccy. Zwyciężyła Toyota, kusząca użytkowników niezawodnymi hybrydami i atrakcyjnymi SUV-ami. Drugie miejsce zajęło Porsche, mające swoje nieliczne, ale stałe grono odbiorców gotowych zapłacić za nie duże pieniądze. Dalej uplasowała się Honda, Nissan i Mazda, a następnie lider pośród polskich flot – Skoda. Najmniej tracącą na wartości marką francuską zostało Renault (12. miejsce), premium – BMW (14. miejsce). Na końcu stawki znaleźli się producenci brytyjscy (Land Rover, Jaguar) i włoscy (Alfa Romeo, Jeep).

Ranking utraty wartości

Jak widać, w aż 21 markach najmniej na wartości tracą SUV-y lub crossovery. Dla wielu firm motoryzacyjnych stworzenie uterenowionego modelu pozwoliło nie tylko utrzymać się na rynku, ale i poprawić statystyki utraty wartości. Co ciekawe, w niektórych przypadkach wolno słabnącymi cenami cieszą się konkretne modele w gamie jednego producenta. Mowa np. o Jeepie Renegade, który przez 3 lata stracił tylko 20% wartości, a większe Cherokee i Grand Cherokee – odpowiednio 42% i 44%.

Oto najmniej tracące na wartości auta 29 producentów.

Miejsce 1 – Toyota

Model o najmniejszej utracie wartości: C-HR

Toyota wolno traci na wartości z kilku powodów: dopracowała niemal do perfekcji napęd hybrydowy (a na samochody tego typu jest teraz popyt) i kojarzy się z niezawodnością. Model C-HR spełnia większość oczekiwań: jest crossoverem o futurystycznym designie, a w dodatku ma przyjazny środowisku napęd. Model błyskawicznie opanował polskie ulice i prędko nie zejdzie z cen.

Toyota C-HR

Miejsce 2 – Porsche

Model o najmniejszej utracie wartości: 911

Porsche już dawno rozszerzyło swoją gamę o SUV-y, ale ze sprzedażą legendarnego 911 nigdy nie było (i raczej nie będzie) problemów. Dla wielu to wciąż samochód marzeń, a niektórzy są w stanie słono zapłacić nawet za używane egzemplarze. W sumie to nie mają wyjścia, bo Porsche 911 tanieją wyjątkowo powoli.

Porsche 911

Miejsce 3 – Honda

Model o najmniejszej utracie wartości: Civic

Niezawodność japońskiego producenta pozwoliła wypracować mu szerokie grono wiernych odbiorców. Honda to jedna z marek, której użytkownicy przesiadają się ze starszych modeli na nowsze. Używanych Hond w ogłoszeniach jest mniej od np. Toyot czy Nissanów, a to jeszcze bardziej przyciąga chętnych. Ci zdają się nie przejmować wysokimi cenami wyjściowymi.

Honda Civic

Miejsce 4 – Nissan

Model o najmniejszej utracie wartości: Micra

Za Nissanem przemawia szeroko rozbudowana gama obejmująca znane od lat modele (Micra), modne SUV-y (Juke, Qashqai) i wzbudzające emocje modele sportowe (370Z, GT-R). Marka dała się poznać jako stabilna i nadążająca za trendami. Najmniej na wartości tracą śmiało stylizowane Nissany, jak np. Juke lub najnowsza Micra (fot. u dołu).

NISSAN Micra K14 N-Connecta 0.9IG-T 90KM 5MT WY7263W 04-2017

Miejsce 5 – Mazda

Model o najmniejszej utracie wartości: Mazda 2

Mazda od lat oferuje swoim odbiorcom możliwość wyrobu pośród wielu uterenowionych modeli (seria CX) i stawia na rozwój jednostek benzynowych bez wykorzystania technologii downsizingu. Klienci doceniają wytrwałe dążenie marki do osiągnięcia swoich celów. Mazda to kolejny japoński producent znajdujący się na czele stawki.

Mazda 2

Miejsce 6 – SkodaSKODA Karoq 2.0 TDI 150KM 7AT DSG 4WD PO4CY51

Model o najmniejszej utracie wartości: Karoq

Skoda jest rzadziej importowaną marką od Volkswagenów, Seatów i Audi, a do tego ma od niedawna w ofercie kilka SUV-ów. W efekcie uzyskuje bardzo dobre 6. miejsce.

Miejsce 7 – SuzukiSuzuki Vitara

Model o najmniejszej utracie wartości: Vitara

Dla wielu Suzuki to solidne, nieduże samochody z napędem 4×4 i silnikami benzynowymi. Właśnie tego teraz oczekują odbiorcy, stąd samochody japońskiej marki trzymają wartość.

Miejsce 8 – SubaruSubaru XV

Model o najmniejszej utracie wartości: XV

Dzięki długotrwałej inwestycji Subaru w motorsport (często z sukcesami) marka wciąż ma wielu fanów. W dodatku nie próżnuje i stopniowo rozwija swoją gamę modelową.

Miejsce 9 – MitsubishiMitsubishi Outlander

Model o najmniejszej utracie wartości: Outlander

Mitsubishi postawiło z kolei na udział w rajdach terenowych, co umocniło jego postrzeganie jako marki specjalizującej się w napędach 4×4. W ofercie ma też kilka SUV-ów.

Miejsce 10 – VolkswagenVolkswagen T-Roc

Model o najmniejszej utracie wartości: T-Roc

Volkswagen stopniowo zahacza o segment premium, ale jego dalekie miejsce jest pokłosiem dużej skali importu samochodów z Wolfsburga w niepewnym stanie technicznym.

Miejsce 11 – OpelOpel Mokka

Model o najmniejszej utracie wartości: Mokka

Wizerunek Opla jako nudnej, niemieckiej marki poprawiają wprowadzone do gamy crossovery (Mokka X, Grandland X, Crossland X). Wielu wciąż kojarzy Opla z solidnym wykonaniem.

Miejsce 12 – FordFord Kuga

Model o najmniejszej utracie wartości: Kuga

Dzięki takim modelom jak Kuga Ford powoli odzyskuje zaufanie klientów po stratach wizerunkowych związanych z felernymi silnikami wysokoprężnymi w starszych Focusach i Mondeo.

Miejsce 12 – RenaultRenault Kadjar

Model o najmniejszej utracie wartości: Kadjar

Renault znacznie wyprzedziło swoich konkurentów z Francji. Być może dzięki wprowadzonym do gamy nowym SUV-om opracowanych wspólnie z Nissanem.

Miejsce 14 – BMWBMW 335d F30 FL M-Sport 3.0d R6 313KM 8AT xDrive WY1281W 10-2015

Model o najmniejszej utracie wartości: seria 3

Nowe BMW kosztują krocie, zatem kilkuletnie bardzo szybko stracą wiele na wartości. W jej utrzymaniu nie pomaga też duża liczba sprowadzanych do Polski BMW.

Miejsce 14 – KiaKia Stonic

Model o najmniejszej utracie wartości: Stonic

Pomimo wyraźnej poprawy jakości samochodów Kia i rozszerzenia gamy modelowej o modne SUV-y, wiele osób wciąż ma uprzedzenia do tej koreańskiej marki.

Miejsce 14 – MercedesMercedes GLA

Model o najmniejszej utracie wartości: GLA

Prestiż marki Mercedes ucierpiał ostatnimi latami za sprawą tzw. modeli-wpadek (m.in. W210 i W220). Ostatnimi latami jakość Mercedesów się poprawiła, ale większość aut ma już za sobą ogromne przebiegi.

Miejsce 17 – AudiAUDI Q3 I FL S-Line 2.0TFSI 220KM 7AT S-tronic Quattro PO7H495 04-2015

Model o najmniejszej utracie wartości: Q3

Na nowe Audi nie może sobie pozwolić wiele osób, na używane – coraz więcej. Pod warunkiem, że nie trafi na „minę”: do Polski przybywa mnóstwo powypadkowych Audi.

Miejsce 17 – HyundaiHyundai Kona

Model o najmniejszej utracie wartości: Kona

Podobnie jak Kia, Hyundai wyraźnie poprawił swoje postrzeganie na europejskim rynku, ale wiele osób nadal kojarzy go z nieciekawymi i korodującymi modelami z lat 90.

Miejsce 19 – MiniMini Cooper

Model o najmniejszej utracie wartości: Mini

Mini jest drogie, małe i ciasne: to bardziej gadżet na kółkach niż uniwersalny pojazd na codzień. Gdy ma już kilka lat, chętnych bardziej ubywa niż przybywa.

Miejsce 20 – PeugeotPeugeot 3008

Model o najmniejszej utracie wartości: 3008

Peugeot zasłynął z projektowania udanych małych aut i cieszących się dobrą opinią diesli. Nie tego jednak obecnie poszukują odbiorcy. Nadrabia ciekawymi stylistycznie SUV-ami.

Miejsce 20 – VolvoVOLVO XC40 T3 Momentum 1.5T 156KM 6MT WN6661K 08-2018

Model o najmniejszej utracie wartości: XC40

Dla wielu auta Volvo uchodzą za „połykaczy” autostrad. Poniekąd tą teorię uzasadniają ogromne przebiegi używanych aut. Szwedzka marka walczy o klienta kilkoma SUV-ami.

Miejsce 22 – DaciaDACIA Duster I FL 1.2TCe 105KM 6MT 4WD WE278LC 04-2016

Model o najmniejszej utracie wartości: Duster

Na używaną Dacię nie ma wielu chętnych: kierowcy boją się, że te budżetowe auta w przyszłości będą się psuły. Od tej reguły jest jeden wyjątek – Duster.

Miejsce 23 – FiatFiat 500X

Model o najmniejszej utracie wartości: 500X

W Polsce Fiat prędko nie pozbędzie się skojarzeń z „Maluchem” lub Seicentem. Sytuację poprawiła obszerna rodzina 500, składająca się m.in. z minivana 500L i crossovera 500X (fot. z prawej).

Miejsce 24 – CitroenCITROEN C3 III Feel 1.2Puretech 110KM 5MT WE158NH 11-2016

Model o najmniejszej utracie wartości: C3

Przekombinowane i awaryjne – takie dla większości osób są Citroeny. Opinie na temat najnowszych modeli pozwalają sądzić, że niebawem francuska marka „podskoczy” w rankingu.

Miejsce 25 – SeatSeat Arona

Model o najmniejszej utracie wartości: Arona

Seat nigdy nie zjednał sobie wiernego grona odbiorców. Wartość trzymają wprowadzane od niedawna SUV-y, dla wielu atrakcyjniejsze wizualnie od Volkswagenów czy Skód.

Miejsce 26 – Land RoverLand Rover Discovery

Model o najmniejszej utracie wartości: Discovery

Legendarne własności terenowe to nie wszystko: chętnych na Land Rovera odstraszają skomplikowane rozwiązania konstrukcyjne i, do niedawna, słaba sieć serwisowa.

Miejsce 27 – Alfa RomeoAlfa Romeo Giulia

Model o najmniejszej utracie wartości: Giulia

Stereotyp Alfy Romeo jako „królowej lawet” prędko nie wygaśnie, ale mogą w tym pomóc udane modele nowszych generacji, m.in. Giulia i SUV Stelvio.

Miejsce 28 – JaguarJAGUAR E-Pace P200 SE R-Dynamic 2.0T 200KM 9AT AWD WW137YT 06-2019

Model o najmniejszej utracie wartości: E-Pace

Jaguar robi wszystko, by przestał być kojarzony z przestarzałym XJ-em. Od niedawna inwestuje w projektowanie SUV-ów (E-Pace i F-Pace), także elektrycznych (I-Pace).

Miejsce 29 – JeepJeep Renegade

Model o najmniejszej utracie wartości: Renegade

Opinia o Jeepie ucierpiała za sprawą nieudanego wstępu do segmentu SUV-ów (Compass, Patriot) i rozległego importu aut z USA. Ceny trzyma tylko modny crossover Renegade.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji