W ubiegłym roku do Polski trafiło ponad milion używanych samochodów. Polacy najczęściej sprowadzają auta niemieckie, a najpopularniejszym importowanym modelem po raz kolejny zostało Audi A4.
Według raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w 2018 roku w Polsce zarejestrowano 1 003 290 używanych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t. To o 7,1% więcej niż rok wcześniej (936 927 szt.) i tylko niewiele mniej od rekordowego wyniku uzyskanego w roku 2016, kiedy planowane zmiany w naliczaniu podatku akcyzowego pociągnęły za sobą wzrost importu używanych aut (1 029 164 szt.).
Polacy przeważnie sprowadzają samochody o pojemności silnika do 2000 cm³ – takie auta stanowią niemal 90% polskiego importu używanych aut. Najpopularniejszym rocznikiem jest 2007, potem 2008 i 2006, czyli spełniające normę Euro 4, która weszła w życie w 2006 roku. Średni wiek sprowadzanych samochodów wyniósł 11 lat i 10 miesięcy. Od końca 2017 roku stopniowo rośnie zainteresowanie dieslami z drugiej ręki. Najwięcej aut przyjechało do nas z Niemiec (58% importu), Francji (9%), Belgii (7%), Holandii i Włoch (po 4%), USA, Szwajcarii i Danii (po 3%) i Austrii, Szwecji i Wielkiej Brytanii (po 2%).
Najpopularniejsze marki sprowadzanych używanych aut
Marka | Liczba przywiezionych aut | Udział w imporcie |
Volkswagen | 121 848 | 12,1% |
Opel | 108 722 | 10,8% |
Audi | 83 178 | 8,3% |
Ford | 81 821 | 8,2% |
Renault | 68 601 | 6,8% |
BMW | 58 215 | 5,8% |
Peugeot | 49 299 | 4,9% |
Citroen | 48 439 | 4,8% |
Mercedes | 41 546 | 4,1% |
Toyota | 39 082 | 3,9% |
Fiat | 32 303 | 3,2% |
Seat | 28 993 | 2,9% |
Hyundai | 26 281 | 2,6% |
Skoda | 24 134 | 2,4% |
Nissan | 23 428 | 2,3% |
Mazda | 21 776 | 2,2% |
Volvo | 20 892 | 2,1% |
Kia | 20 448 | 2,0% |
Honda | 20 304 | 2,0% |
Suzuki | 13 899 | 1,4% |
Najpopularniejszą sprowadzaną marką został Volkswagen: do Polski w 2018 roku trafiło 121 848 używanych aut tego producenta, co daje mu 12,1-procentowy udział w imporcie. Na drugim miejscu uplasował się Opel (10,8%), następnie Audi (8,3%) oraz Ford (8,2%). Dalej mamy marki francuskie, japońskie i koreańskie. „Królami importu” zostali odpowiednio: Audi A4, Volkswagen Golf i Opel Astra. Te auta trafiły w Polski w liczbach przekraczających 30 tysięcy sztuk. Najczęściej importowany pozaniemiecki samochód to Ford Focus (7. miejsce), a także Renault Scenic (12. miejsce). Na ostatnim miejscu pierwszej 20. uplasowała się też Toyota Yaris (10052 szt.).