Skrzynia biegów ma duży wpływ na charakter samochodu i decyzja, którą wybrać, jest jedną z najważniejszych podczas konfigurowania pojazdu. Wybór pomiędzy manualną a automatyczną skrzynią często oparty jest na stereotypach. Przedstawiamy różnice między typami przekładni oraz zasadę działania dwusprzęgłowej skrzyni DSG.

Preferencje kierowców różnią się od siebie w zależności od regionu. Europa jest jednym z niewielu rynków na świecie, na których masowo wykorzystywane są manualne skrzynie biegów. W Ameryce, Chinach, Japonii czy Australii zdecydowanie bardziej popularne są przekładnie automatyczne. Na czym zatem polegają najważniejsze różnice między jedną a drugą skrzynią i jak przekładają się na eksploatację samochodu?

Automatyczna czy manualna?

Największą zaletą przekładni manualnej, obok możliwości decydowania o momencie zmiany biegów, jest niższa cena samochodu, a także jego niższa waga.

Do głównych zalet skrzyń automatycznych należy przede wszystkim wygoda, zwłaszcza podczas jazdy w mieście czy stania w korku. Auto z automatyczną przekładnią pozwala maksymalnie skupić się na samym prowadzeniu i nie wymaga koncentrowania się na dodatkowej czynności, jaką jest zmiana biegów. Automat jest również łaskawy dla niewprawionych kierowców i chroni silnik przed ich błędami.

Zwolennicy ręcznej zmiany biegów cenią sobie możliwość lepszej kontroli pracy silnika i większej dynamiki jazdy. Amatorzy automatów doceniają wygodę. Czy emocje z jazdy zarezerwowane są zatem tylko dla posiadaczy samochodów z manualną przekładnią? Kompromisem może być skrzynia DSG, która łączy w sobie najlepsze cechy obu systemów.

Czym jest dwusprzęgłowa skrzynia biegów?

DSG (Direct Shift Gearbox) jest połączeniem skrzyni mechanicznej i automatycznej. Przekładnia może działać zarówno w pełnym trybie automatycznym, jak i z funkcją umożliwiającą manualne przełączanie biegów. Ma dwa sprzęgła – dla biegów nieparzystych i parzystych. Zmiana biegu odbywa się przez przerzucenie z jednego sprzęgła na drugie i opiera się na preselekcji przełożeń. W praktyce – gdy samochód jedzie na pierwszym biegu, drugi jest już przygotowany do włączenia. Taka mechanika działania jest niezwykle płynna, eliminuje szarpnięcia i nie spowalnia samochodu, ponieważ moc silnika jest stale przenoszona na koła.

Tak wygląda przykładowa skrzynia DSG po rozłożeniu:

Skrzynia DSG - budowa, opinie, awarie

Wyższe zużycie paliwa to mit

Nowoczesne skrzynie DSG ze względu na swoją budowę, różniącą się od tradycyjnych automatów pracujących na przekładni hydrokinetycznej, potrafią wyprzedzać ręczne przekładnie w kwestii oszczędzania paliwa oraz dynamiki. Podczas zmiany biegów nie występują przerwy w przenoszeniu momentu obrotowego na koła. Dodatkowo dla najniższego możliwego spalania można wybrać tryb ekonomiczny – skrzynia dostosuje zmianę biegów do oszczędnego stylu jazdy i utrzyma silnik w najkorzystniejszym zakresie momentu obrotowego, zapewniając niskie zużycie paliwa.

Bezcenny komfort

Amatorzy sportowych doznań cenią sobie umiejętną pracę sprzęgłem podczas zmiany biegów i precyzyjne równoważenie prędkości obrotowej silnika podczas redukcji. Nowoczesne skrzynie DSG potrafią oferować dynamikę i płynne działanie o wiele szybsze, niż w przypadku ręcznej zmiany biegów nawet przez najlepszego kierowcę. Idealnie dopasowana prędkość obrotowa pomaga również obniżyć poziom hałasu w kabinie.

Wygoda, brak obsługi sprzęgła i duża swoboda wyboru trybów jazdy w pełni rekompensują wyższą cenę samochodów wyposażonych w automatyczne przekładnie. Technika dwusprzęgłowej przekładni DSG dostępna jest dla całego portfolio modeli Skody, zarówno SUV-ów czy flagowego Superba, jak i mniejszych miejskich modeli, takich jak Fabia.

Oceny czytelników
[Głosów: 22 Średnia: 3.3]

1 KOMENTARZ

  1. Automatyczna wygodna, mam taką w volvo ale serwis niestety droższy. Dlatego olej wymieniam z delfi biorę aby uniknąć później ewentualnych wyższych kosztów

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here