Zimą sprawność naszego samochodu bywa wystawiona na ciężką próbę. Jak przetrwać najzimniejszą porę roku bez awarii i innych strat? Oto garść przydatnych rad.
Zimową porą temperatury otoczenia często spadają poniżej zera. Przekłada się to nie tylko na warunki drogowe (robi się ślisko), ale i negatywnie oddziałuje na kluczowe układy auta (układ smarowania, zapłonowy, hamulcowy, paliwowy, wtryskowy), instalację elektryczną i inne podzespoły. Jednym zdaniem – wraz z nadejściem niskich temperatur eksploatacja samochodu niekiedy obfituje w wiele nieprzyjemnych niespodzianek, dlatego już przed zimą odpowiednio zabezpieczyć swoje auto na wypadek nieprzewidzianych sytuacji. Przede wszystkim wyposażmy się w typowy zimowy niezbędnik, obejmujący obszerną szczotkę do usuwania śniegu, skrobaczkę do oczyszczania szyb i odmrażacz do zamków (do noszenia w ubraniu lub saszetce/torebce). Oprócz tego warto zakupić przewody lub urządzenie rozruchowe (booster), na wypadek kompletnego rozładowania akumulatora poza miejscem zamieszkania. Poza tym auto przed zimą wymaga gruntownego przeglądu technicznego (kondycja opon, hamulców), a na pewno stosownego przygotowania, czyli wymiany niektórych płynów (do spryskiwaczy na zimowy, czasami też chłodniczego i hamulcowego), części (świec/przewodów zapłonowych) i zabezpieczenia uszczelek oraz klem akumulatora. Wszystkie czynności szczegółowo opisujemy w naszym wcześniejszym materiale (link poniżej).
Jak przygotować samochód do zimowej eksploatacji? Nie tylko zmieniając opony!
Podczas zimowej aury trzeba też wyrobić sobie kilka nowych nawyków lub też porzucić te wcześniej stosowane, a niekoniecznie pozytywnie odbijające się na kondycji samochodu. Pod spodem zebraliśmy 12 najistotniejszych porad, które warto zapamiętać i wdrożyć w życie przed i w czasie jazdy w zimie. Dzięki nim nasz samochód będzie zawsze gotowy do jazdy, nawet jeśli temperatura zewnętrzna spadnie grubo poniżej zera.
1. Jeśli to możliwe, stosuj olej 0W lub 5W
Każdy olej silnikowy jest wielosezonowy, a jego lepkość określana jest literą W. Podczas zimy warto zmienić olej na taki o niskiej klasie lepkości, czyli 0W lub 5W. Dzięki temu po odpaleniu silnika środek smarny dostanie się szybciej do wszystkich partii jednostki napędowej, a to właśnie podczas rozruchów w niskich temperaturach jest ona najbardziej narażona na zużycie. Stosowanie oleju o niskiej lepkości nie pogorszy smarowania w wysokich temperaturach, a zimą skróci czas tzw. suchego startu (czyli czas, podczas którego silnik pracuje praktycznie bez oleju). Jeśli producent nie zaleca stosowania olejów 0W lub 5W, warto wybrać taki z jak najniższym wskaźnikiem lepkości.
Co ile wymieniać olej silnikowy?
2. Nie rozgrzewaj silnika na postoju
Ten nawyk do dzisiaj praktykuje wielu kierowców: uruchamia samochód, po czym zostawia na kilka/kilkanaście minut, podczas których zajmują się np. odśnieżaniem karoserii. Wbrew pozorom, takie postępowanie nie jest zdrowe dla silnika. Podczas jazdy generuje on więcej energii, dzięki czemu szybciej się nagrzewa. Na postoju zaś rozgrzewanie przedłuża się, powodując przyspieszenie zużycia całości. Realnie wystarczy odczekać ok. pół minuty na wolnych obrotach podczas mrozu, po czym należy już rozpocząć jazdę.
Czym grozi korzystanie z pełnej mocy na zimnym silniku?
3. Zadbaj o czystość klem i przewodu masowego
Na mrozie rozrusznik pobiera znacznie więcej prądu, a wszelkie punkty połączeń stają się miejscami ograniczającymi maksymalny prąd. Klemy akumulatora warto regularnie konserwować wazeliną techniczną lub pastą miedziową. Należy też sprawdzić połączenie przewodu masowego z nadwoziem i silnikiem – powstała korozja często jest wynikiem kręcenia rozrusznikiem w niskich temperaturach.
Po czym rozpoznać awarię uszkodzonego rozrusznika?
4. Skontroluj koło zapasowe
Często w wielu autach do felg aluminiowych producenci stosują dłuższe śruby, które nie pasują do felgi stalowej. Przed zimą warto sprawdzić, czy koło da się przykręcić, a także uzupełnić ciśnienie w oponach (w kołach dojazdowych wymagane jest znacznie wyższe). Zalegające zimą śnieg i błoto potrafią też zasłonić punkty podkładania podnośnika na podwoziu, dlatego warto je zlokalizować i zapamiętać już wcześniej. Pomocny może się również okazać teleskopowy klucz do kół.
Jak rozpoznać zużyte opony? Po czym poznać, że ogumienie nadaje się do wyrzucenia?
5. Zabezpiecz uszczelki
Gdy woda dostanie się w okolice uszczelek, a wieczorem spadnie temperatura, potrafią one przymarznąć. Trudno wtedy otworzyć drzwi auta. Nawet jeśli to się uda, zazwyczaj skutkiem ubocznym pozostaje zerwanie uszczelki. Aby tego uniknąć, można albo nasmarować uszczelki wazeliną techniczną, albo zastosować specjalny preparat w spreju. Ich zakonserwowanie wydłuży również ich trwałość i wyciszy piski pojawiające się na nierównościach.
Jak otworzyć zamarznięte drzwi w samochodzie?
6. Skontroluj napięcie akumulatora
Przy niskich temperaturach spada wydajność akumulatora, dlatego warto kontrolować jego poziom naładowania przy użyciu miernika. Zaleca się sprawdzić jego napięcie spoczynkowe i ładowania. Napięcie spoczynkowe to te po całonocnym postoju auta. Mierzy się je przy wyłączonym silniku, pomiędzy zaciskami akumulatora. Powinno wynosić nie więcej niż 12,4 V. W przypadku niższego wyniku, akumulator należy doładować. Natomiast napięcie ładowania sprawdza się na wolnych obrotach silnika. Miernik powinien wskazywać wtedy od 13,8 do 14,8 V – gdy wynik jest wyższy lub niższy, oznacza to usterkę baterii.
Jak naładować akumulator i sprawdzić jego kondycję?
7. Awaryjnie uruchamiaj silnik tylko za pomocą kabli
Rozładowanie akumulatora podczas mrozów jest tylko kwestią czasu, zwłaszcza jeśli samochód jeździ nieregularnie (np. co kilka dni), a jego bateria nie jest już pierwszej świeżości. Jedną z metod awaryjnego rozruchu silnika pozostaje odpalenie „na pych”, jednak bywa ona destrukcyjna dla jednostki napędowej (powoduje m.in. zerwanie napędu rozrządu). Mniej inwazyjnym, i przy okazji prostszym sposobem, pozostaje „pożyczenie” prądu od innego samochodu za pomocą kabli rozruchowych. Ich podłączenie nie wymaga specjalnych umiejętności, niemniej warto przez tym manewrem zapoznać się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa. Przytaczamy je w poniższym materiale.
Jak uruchomić samochód za pomocą kabli?
8. Wymień filtr paliwa w dieslu
Silniki wysokoprężne odznaczają się wysoką precyzją spasowania elementów i nawet minimalne osady w układzie paliwowym potrafią generować problemy. Dlatego zaleca się regularną wymianę filtra paliwa, nawet co roku. Woda i drobne zabrudzenia mogą stać się zalążkami krystalizacji w niskich temperaturach, zatem warto zrobić to przed zimą. Producenci często dopuszczają wymianę filtra paliwa co kilka lat, lecz serwisy zajmujące się naprawą aparatury wtryskowej zalecają robić to częściej.
Czy naprawa wtryskiwaczy jest skuteczna?
9. Wymień świece i kable zapłonowe w silniku benzynowym
Zużyte świece i przewody najprędzej dadzą o sobie znać w niskich temperaturach, gdy spada napięcie podczas próby rozruchu silnika. Okres przedzimowy jest najlepszym momentem na sprawdzenie ich stanu i ewentualną wymianę. Świece zaleca się zmieniać według przebiegu określonego przez producenta, natomiast kable zapłonowe nadają się do wyrzucenia w przypadku ich zesztywnienia lub gdy wykazują przebicia.
Objawy uszkodzonej cewki zapłonowej. Nie bagatelizuj ich!
10. Korzystaj z klimatyzacji
Układ klimatyzacji „nie lubi” długich przerw pracy: powodują one rozwarstwianie się czynnika chłodzącego, który jednocześnie jest nośnikiem oleju dla sprężarki klimatyzacji. Włączenie układu po znacznej przerwie doprowadzi do pracy kompresora pod niewystarczającym ciśnieniem oleju, a zatem skróci jego żywotność. Klimatyzacja, rzecz jasna, podnosi zużycie paliwa, ale jej użytkowanie zimą przynosi szereg korzyści. Układ osusza powietrze, doskonale radząc sobie z problemem parujących szyb. Poza tym skuteczniej radzi sobie z usuwaniem wilgoci, którą zimową porą przynosimy do auta np. na kurtce lub butach.
Czy zimą warto korzystać z klimatyzacji? Jak to robić?
11. Tankuj olej napędowy na markowych stacjach
Najczęściej niskiej jakości olej napędowy pochodzi z importu przez nieznane kierowcom firmy. Aby uniknąć problemów z jakością paliwa, zimą zaleca się tankowanie na znanych i markowych stacjach paliw. Obowiązuje tam ściślejsza kontrola jakości i ryzyko trafienia na olej napędowy o temperaturze blokady zimnego filtra niedostosowanej do warunków pogodowych jest minimalne.
Jakie oznaczenia spotkamy na stacjach paliw?
12. Tankuj LPG z dobrego źródła
Zimą wzmożone jest parowanie jednego ze składników gazu LPG – butanu (od zera stopni), stąd ten rodzaj paliwa jest, obok oleju napędowego, drugim wrażliwym na niskie temperatury. W klasycznej instalacji tylko gaz w formie lotnej może zasilić silnik, a poniżej temperatury parowania przestanie przepływać pod własnym ciśnieniem. Podczas zimy paliwo LPG powinno zawierać większą ilość propanu, który paruje od -42°C. Na markowych stacjach stosuje się gaz LPG dostosowany do pory roku.
Jak sprawdza się niedrogi preparat do czyszczenia instalacji LPG?
Redakcja poleca również:
Test 8 opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16