Opona zimowa

W Polsce nadal jazda na oponach zimowych jest jedynie zalecana, nie ma bowiem takiego ustawowego obowiązku. A zatem to czy kierowca zdecyduje się na ogumienie zimowe, wynika jedynie z jego dobrej woli i … odpowiedzialności.

Kiedy zaleca się zmianę opon letnich na zimowe? Przede wszystkim wtedy, gdy panują tzw. zimowe warunki pogodowe, a więc mamy do czynienia z oblodzeniem nawierzchni, a także rozmokłym lub ubitym śniegiem. Poza tym, inwestycja w ogumienie zimowe wskazana jest również przy temperaturze poniżej 7°C.

Niektórzy wymieniają opony cyklicznie w okresie od października do Wielkanocy. Inni z czynnością tą czekają do pierwszych śniegów, sugerując się warunkami pogodowymi, nie kalendarzem.

A do kiedy wskazane jest jeżdżenie na ogumieniu zimowym w Polsce? – Jeśli temperatura wiosennymi porankami utrzymuje się poniżej 7°C, wówczas warto z ich wymianą nieco poczekać – zauważa Dawid Majewski ze SklepOpon.com, sklepu oferującego szeroki asortyment w wyborze opon zimowych – https://www.sklepopon.com/opony/zimowe

Tak jak nie ma w Polsce obowiązku zakładania opon zimowych, tak samo nie ma obowiązku jazdy na oponach letnich. Czy zatem można stosować ogumienie zimowe przez cały rok, bez żadnych konsekwencji?

Opony zimowe latem – czy to dobry pomysł?

Choć jazda na oponach zimowych latem jest co prawda dozwolona, to jednak niezalecana. Specjaliści jak najbardziej sugerują zmianę opon dwa razy w roku, nawet przy braku regulacji prawych. Z czego to wynika?

Opona letnia w zimie

Otóż, opony letnie i zimowe są po prostu inaczej projektowane. I tak, opony letnie charakteryzują się tym, że są twarde, a do tego mają odpowiednią rzeźbę bieżnika, zmniejszającą ryzyko wystąpienia aquaplaningu. Z kolei opony zimowe wykonane są z nieco bardziej elastycznej gumy, dzięki czemu zachowują lepszą przyczepność podczas hamowania na śniegu czy gołoledzi. Ale przy wyższych temperaturach sprawują się znacznie gorzej. Letnie opony zimą też się nie sprawdzą, ponieważ nie zapewniają nam odpowiedniej przyczepności, a co za tym idzie, odpowiedniego bezpieczeństwa na drodze.

Omawiając ten temat, warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz, a mianowicie, stosowanie odpowiednich opon do pory roku, zapewni nam najlepsze osiągi pod względem zużycia paliwa i znacząco wpłynie na komfortu jazdy.

Dlaczego opony zimowe lepiej radzą sobie w niskich temperaturach?

Opony zimowe wykonane są z mieszkanki gumowej, która posiada większe proporcje naturalnej żywicy, niż opony letnie. A zatem, są one odpowiednio elastyczne, nawet przy temperaturze poniżej 7°C, dzięki czemu lepiej trzymają się nawierzchni.

Do tego ogumienie zimowe posiada odpowiednie rowki i żebra na bieżniku, które są znacznie głębsze, niż przy letnich wersjach opon. Dzięki temu zapewniają one dobrą jazdę po śniegu.

Jak zatem tak „wyposażone” opony zimowe zachowują się latem? Niestety, okazują się być mało efektywne. Wykazują wyższą oporność toczenia się w ciepłą pogodę, jak również dłuższą drogę hamowania. W praktyce oznacza to, że samochód wyposażony w opony zimowe, przy temperaturze powyżej 15°C, zatrzyma się nawet o 7 m dalej, niż w przypadku zastosowania opon letnich.

Jak widać, niezwykle ważne jest właściwe dobieranie ogumienia do warunków pogodowych. Dzięki temu nie tylko zaoszczędzimy na energii i paliwie, ale przede wszystkim zadbamy o bezpieczeństwo podczas jazdy.

Czy obowiązek zmiany opon na zimowe powinien dotyczyć wszystkich pojazdów?

Nie we wszystkich pojazdach w okresie jesienno-zimowym zachodzi konieczność wymiany opony na zimowe. I tak, zmiany ogumienia w zależności od warunków pogodowych, nie przeprowadza się w:

  • pojazdach jednośladowych, czyli motocyklach, skuterach czy rowerach;
  • pojazdach komercyjnych stosowanych w rolnictwie lub leśnictwie;
  • wózkach widłowych przeznaczonych do chwytania, przenoszenia i ustawiania różnych ładunków;
  • specjalnych pojazdach, dla których nie ma opon klasy C1, C2 ani C3 – przykładowo mogą to być autobusy lub kampery;
  • pojazdach uprzywilejowanych, takich jak policja, federalne siły zbrojne, straż pożarna czy departament zarządzania katastrofami.

Czy opony zimowe są obowiązkowe we wszystkich państwach w Unii Europejskiej?

Czy trzeba zmieniać opony na zimowe, wybierając się do poszczególnych państw w Europie? Sytuacja pod tym względem jest bardzo zróżnicowana, bowiem nie we wszystkich państwach UE jest obowiązek zmiany opon na zimowe. A zatem, kwestia ta zależy od regionu, regulacji prawnych, ale też warunków pogodowych w danym kraju.

Jak zatem obowiązek wymiany opon na zimowe przedstawia się w wybranych krajach UE?

  1. Austria – choć taki obowiązek jest, to jednak tylko wtedy, gdy występują warunki typowo zimowe, i dotyczy to okresu od 1 listopada do 15 kwietnia.
  2. Chorwacja – tylko wtedy, gdy wystąpią warunki typowo zimowe na drodze – w okresie od końca listopada do kwietnia.
  3. Czechy – w sytuacji, gdy wstąpią lub prognozowane są warunki typowo zimowych, oraz na drogach oznaczonych specjalnym znakiem – w okresie od 1 listopada do 30 kwietnia.
  4. Finlandia – w okresie od 1 grudnia do końca lutego.
  5. Francja – obowiązek ten dotyczy tylko Alp Francuskich.
  6. Litwa – w okresie od 1 listopada do 1 kwietnia.
  7. Łotwa – w okresie od 1 grudnia do 1 marca.
  8. Niemcy – w okresie zimowym w zależności od panujących warunków pogodowych.
  9. Rumunia – w okresie od 1 listopada do 31 marca.
  10. Słowacja – w przypadku wystąpienia szczególnych warunków pogodowych.
  11. Szwecja – w okresie od 1 grudnia do 31 marca.

Oceny czytelników
[Głosów: 5 Średnia: 4.8]

1 KOMENTARZ

  1. Może obowiązku nie ma, ale rozsądek podpowiada co innego. Zwłaszcza jak ktoś jeździ dużo i zawodowo to przywiązuje do tego wagę. Spróbujcie „fachowcy” wozić ludzi busem na całorocznych czy letnich oponach zimą, na terenie podgórskim. U mnie opony zimowe robią 2 góra 3 sezony i zmiana. Ostatnio na kołach Yokohama WY01.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here