W przeciwieństwie do wielu europejskich krajów, polskie przepisy podchodzą dość liberalnie do obowiązku wymiany opon. Sprawdź, jakie kryteria decydują o tym, że zmiana ogumienia jest konieczna.

Według statystyk zdecydowana większość polskich kierowców decyduje się na sezonową wymianę opon w swoich samochodach, a wyjątek stanowią przede wszystkim właściciele aut wyposażonych w ogumienie wielosezonowe, którzy mogą sobie pozwolić na dłuższą przerwę od wizyt u wulkanizatora. Część osób zastanawia się jednak, czy warto inwestować w opony zimowe, jeśli samochód użytkujemy tylko sporadycznie i nie planujemy jeździć podczas mrozów. Kolejną kwestią jest legalność – czy za jazdę zimą bez „zimówek” grożą konsekwencje prawne? Co o zmianie ogumienia mówią polskie przepisy?

NASZ SKLEP

W wielu europejskich krajach panuje obowiązek wymiany opon i jest on ściśle powiązany z porą roku lub pogodą. Dla przykładu, we Włoszech posiadanie zimowego ogumienia jest konieczne od 15 listopada do 15 kwietnia, a na Litwie od 10 listopada do 1 kwietnia. Z kolei w Niemczech, Szwajcarii czy Norwegii prawo nakazuje po prostu dostosowanie samochodu do aktualnych warunków drogowych. Czasem bardziej szczegółowe przepisy są uzależnione od konkretnego regionu państwa.

Opony zimowe – w których europejskich krajach są obowiązkowe?

Polskie prawo określa natomiast jedynie minimalną wysokość bieżnika, która wynosi 1,6 mm, bez względu na rodzaj opon. Stosowanie ogumienia o większym stopniu zużycia jest zabronione i w razie policyjnej kontroli może skutkować zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu, a także mandatem w wysokości do 3000 zł.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami minimalna wysokość bieżnika to 1,6 mm.

Kwestia sezonowej wymiany opon nie jest za to w żaden sposób usankcjonowana w polskim prawie. Oznacza to, że nie mamy prawnego obowiązku zmiany kół na zimowe i za ich brak nie zostaniemy ukarani. Działa to w dwie strony – konsekwencji w postaci mandatu nie przyniesie również jazda na oponach zimowych latem. Wizyta u wulkanizatora pozostaje jedynie kwestią naszego wyboru i głosu rozsądku.

Czynnikiem dyskwalifikującym oponę podczas kontroli drogowej są także widoczne uszkodzenia, np. wybrzuszenia czy pęknięcia.

Mimo że sezonowa zmiana opon nie jest obowiązkowa, to warto jednak ją wykonywać, przede wszystkim z uwagi na bezpieczeństwo. Zimą nigdy nie wiadomo, kiedy zaskoczy nas ujemna temperatura, a wraz z nią śnieg czy marznący deszcz powodujący gołoledź. W takich warunkach przyczepność jest kluczowa dla bezpiecznej jazdy, a tego nie zagwarantują nam letnie opony.

Dla osób, które wolą posiadać tylko jeden komplet kół i nie chcą pilnować terminu wymiany dobrym rozwiązaniem jest zakup opon wielosezonowych. Ogumienie całoroczne, które spełnia odpowiednie standardy, niemal nie ustępuje wynikami oponom typowo zimowym, co potwierdzają publikowane przez nas testy. Inwestycja w ogumienie wielosezonowe może zatem stanowić sensowną alternatywę dla kupna „zimówek” i gwarantować pewne prowadzenie o każdej porze roku.

Zachęcamy także do przeczytania:

Zmiana opon na letnie – jaki termin będzie optymalny?

Czy opony wielosezonowe są bezpieczne na śniegu?

1 KOMENTARZ

  1. ostatnio na motointegratorze ceny wymiany opon sprawdzalem w warsztatach w okolicy i musze powiedziec ze wszystkie podobnie staly. nie jest to kosmiczny wydatek a jednak zimowki na lato gorsze w uzytkowaniu i zuzywaja sie niepotrzebnie. lepiej se wymienic

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj