Czy Polacy zmieniają opony sezonowo (2)

Najnowsze badania, zlecone przez serwis Oponeo.pl, opisują preferencje użytkowników odnośnie sezonowej wymiany opon. Czy Polacy zmieniają co pół roku opony? Kiedy to robią i gdzie?

Zmiana opon z zimowych na letnie i na odwrót zdaje się być oczywistą czynnością przy całorocznym eksploatowaniu samochodu. Stopniowo traci jednak na znaczeniu w dobie opracowywania coraz lepszych opon całorocznych, zachowujących bezpieczne parametry w niemal każdych drogowych warunkach. Choć ogumienie wielosezonowe z górnej półki faktycznie sprawdza się w regionach, gdzie nie panują ekstremalne warunki pogodowe, polscy kierowcy ciągle podchodzą do nich z dystansem i wolą co pół roku zmienić opony, mając pewność jazdy na najwłaściwszym ogumieniu. Właśnie tak wynika z najnowszego badania „Czy Polacy zmieniają opony?”, zrealizowanego przez agencję badawczą SW Research na zlecenie serwisu Oponeo.pl. Poniżej przedstawiamy szczegóły tego badania, odpowiadającego na te i więcej interesujących pytań.

Na ile wystarczą opony całoroczne? Co ile lat je zmieniać?

Czy Polacy sezonowo zmieniają opony?

Trend okresowego zmieniania ogumienia w samochodzie nie traci na znaczeniu. Sezonową wymianę opon deklaruje aż 83,5% procent polskich kierowców, z czego większy udział mają kobiety (84,6% w porównaniu do 82,3% mężczyzn). Najczęściej taką decyzję podejmują kierowcy z miast średniej wielkości (20-99 tys. mieszkańców), bo aż 87,4% ankietowanych. Nieco niższy udział reprezentują osoby z mniejszych i większych miast, natomiast opony najrzadziej zmienia się na wsi (81,1%). Pośród niewielu kierowców nie praktykujących zmiany ogumienia samochodowego przeważają osoby jeżdżące autem na oponach całorocznych (12,5%), mały odsetek eksploatuje przez cały rok opony zimowe (1,7%) lub letnie (0,5%). Wynika to m.in. z braku obowiązku sezonowej wymiany opon w Polsce, a jedynie istnienia zaleceń odnośnie przeprowadzania tej czynności.

Optymalnie jest posiadać dwa komplety opon: na zimę i lato, ponieważ opony całoroczne zawsze będą kompromisem. Dlaczego? Trudno jest stworzyć ogumienie, które będzie idealnie zachowywało się zarówno przy temperaturze – 20°C jak i przy +30°C. Dlatego opony takie sprawdzą się głównie u tych kierowców, którzy jeżdżą na ogół w mieście, gdzie drogi nawet w zimie są dobrze utrzymane, oraz gdy robią oni małe przebiegi (5-6 tysięcy km rocznie), np. gdy auto użytkowane jest jako drugie w rodzinie, w dojeździe do pracy, czy szkoły” – mówi Ernest Pujszo, dyrektor handlowy Oponeo.pl. S.A.

Miejsce zamieszkania a udział kierowców regularnie zmieniających opony
Miejsce zamieszkania% kierowców zmieniających opony sezonowo
Wieś 81,1% 
Miasto do 20 tys. mieszkańców85,1%
Miasto od 20 do 99 tys. mieszkańców 87,4% 
Miasto od 100 do 199 tys. mieszkańców85,9%
Miasto od 200 do 499 tys. mieszkańców83,2%
Miasto powyżej 500 tys. mieszkańców82,2%

Kiedy najlepiej zmienić opony na zimowe?

Skoro nie ma odgórnego nakazu zmiany opon na zimowe ani też obowiązkowego terminu wykonania tej czynności, warto dowiedzieć się, czym kierują się polscy kierowcy dokonujący zmiany ogumienia samochodowego. Blisko 35% z nich (34,8%) ma swoje systematyczne terminy, które sami sobie narzucają i przestrzegają ich co roku. Dla 24,8% kierowców bodźcem do zmiany opon pozostaje spadek temperatury poniżej 7°C, dla nieco mniejszej części (22,4%) – pojawienie się temperatur minusowych. Ok. 15% użytkowników aut zmienia opony na zimowe gdy spadnie pierwszy śnieg.

Gdzie Polacy zmieniają opony?

Tu nie ma wątpliwości – zdecydowana większość jeździ na wymianę opon do warsztatów wulkanizacyjnych (aż 77,7% kierowców). Robi tak 80,3% kobiet oraz 74,9% mężczyzn. Lekko ponad 17% preferuje samodzielną zmianę ogumienia, a 5,1% – raz tak, raz tak. Ponad połowa użytkowników aut (56,3%) woli zmieniać całe koła, tj, opony i felgi, a 42,4% preferuje wymianę samego ogumienia. 1,4% nie potrafi odpowiedzieć na to pytanie, bowiem wymianą opon w ich samochodzie zajmuje się ktoś inny.

Samodzielna wymiana kół w aucie – 12 najczęstszych błędów

Jak długo polscy kierowcy jeżdżą na jednych oponach?

Niezależnie od tego, czy pytanie dotyczyło opon letnich czy zimowych, większość kierowców (25-30%) deklarowało użytkowanie ok. 2/3-letnich opon w swoim samochodzie. Podobny udział, bo kilkunastoprocentowy, przypadał na ogumienie 4-letnie i roczne. Ok. 10% właścicieli aut przyznało, że jeździ na jednym komplecie opon od 5 lat lub więcej. Wynika z tego, że Polacy pilnują wieku swoich opon i starają się nie eksploatować w nadmiernym stopniu jednego kompletu, choć tak naprawdę kwestia jazdy na „jednym” ogumieniu pozostaje trudna do jednoznacznej weryfikacji.

Ze względu na ogromną różnorodność warunków wpływających na zużycie ogumienia bardzo ciężko mówić o średniej długości życia pojedynczego modelu. W Polsce dopuszcza się do ruchu drogowego opony o głębokości bieżnika minimum 1,6 milimetra, jednak producenci zalecają wymianę już przy 3-4 mm, szczególnie w przypadku modeli zimowych. Jednocześnie polskie prawo nie określa oraz, co istotne, nie zabrania jeździć na oponie, która została wyprodukowana np. 6 czy 10 lat temu, jednak każdy kierowca powinien wiedzieć, że opony samochodowe „starzeją się” każdego dnia. Wpływ ma na to nie tylko codzienna eksploatacja, która skutkuje ścieraniem i zużywaniem, ale również długotrwały postój auta, którego nie używamy. Gdy opony zamontowane są w takim nieużytkowanym samochodzie, to w czasie długotrwałego postoju ulegają odkształceniu. Opony starzeją się także dużo szybciej, gdy składowane są w sposób niezgodny z zasadami przechowywania ogumienia” – tłumaczy Ernest Pujszo.

Jak długo polscy kierowcy użytkują swoje opony?
Okres użytkowania oponOpony zimoweOpony letnie
1 rok lub mniej12,7%9,5%
2 lata26,1%30,1%
3 lata26,5%28,5%
4 lata15,8%14,6%
5 lat6,3%5,5%
więcej niż 5 lat4,9%4,9%
nie wiem7,7%6,9%

Należy jednak przyjąć, że prawidłowo użytkowane ogumienie samochodowe powinno zapewnić wymagany poziom bezpieczeństwa przez 50-80 tysięcy kilometrów, a zatem przez ok. 5 lat przy pokonywaniu typowego, rocznego dystansu (10-15 tys. km). W przypadku opon zimowych trzeba liczyć się z lekko przyspieszonym zużyciem (o ok. 15-30%) wynikającym z zastosowania innej, podatnej na ścieranie mieszanki. Jazda na „zimówkach” latem tylko przyspieszy ten proces, dlatego nie dziwi przywiązanie polskich kierowców do regularnej zmiany ogumienia na konkretną porę roku.

Redakcja poleca:

ABC wymiany opon. Jak wybrać dobry serwis ogumienia?

Test 9 opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here