W tegorocznym teście zbadaliśmy produkty segmentów budżetowego, środkowego oraz premium. Wszystkie opony przeszły wyczerpujące badania na śniegu oraz mokrym i suchym asfalcie. Która opona okazała się najlepszą zimówką w rozmiarze 205/55 R16?
Jak co roku wielu kierowców staje przed koniecznością kupna opon zimowych. Część z nich zastanawia się, które wybrać, by zapewnić pojazdowi najwyższą przyczepność. Z kolei inni użytkownicy samochodów rozważają zakup nieco tańszego ogumienia. Czy produkty klas średniej i budżetowej zapewniają wymagany poziom bezpieczeństwa? Na te i inne pytania odpowiadają wyniki poniższego testu.
Opony, które wzięły udział w teście:
– Continental WinterContact TS 870
– Dębica Frigo HP2
– Firestone Winterhawk 4
– Goodyear UltraGrip Preformance +
– Hankook Winter i*cept RS2
– Laufenn i Fit+
– Michelin Alpin 6
– Nankang SV-3
– Nexen Winguard Snow’G 3 WH21
W tegorocznym zestawieniu uwzględniliśmy opony z trzech segmentów. Marki budżetowe z zakresu cen 229-373 zł to Dębica, Laufenn i Nankang. Segment środkowy z przedziału cenowego 252-321 zł reprezentują nowość Firestone’a, Hankook i Nexen. Z segmentu premium wybraliśmy nowy model Continentala, Goodyeara oraz Michelina. Najdroższe ogumienie kosztowało od 371 zł do 507 zł. Wszystkie opony biorące udział w teście zostały kupione w internetowej hurtowni i odpowiednio dotarte przed badaniami.
Jako rozmiar testowy wybraliśmy najbardziej popularny – 205/55 R16. Takie opony pasują do wielu samochodów, takich jak m.in. Audi A3 i A4, BMW serii 3, Ford Focus czy Opel Astra. Na tym rozmiarze jeżdżą też Renault Megane, Skoda Octavia oraz Volkstageny Golf, Passat czy Touran.
Badania na śniegu do tegorocznego testu wykonaliśmy w ośrodku badawczym zlokalizowanym w okolicy koła podbiegunowego na północy Szwecji. Stabilne warunki pogodowe oraz brak działania słońca na powierzchnię śniegu umożliwiły wykonanie prób w jednakowych warunkach. Testy na mokrym i suchym asfalcie przeprowadziliśmy na torze testowym w Niemczech. W trakcie realizacji tegorocznego testu zużyliśmy ponad 100 opon i przejechaliśmy prawie 10 tys. km.
Test opon zimowych 205/55 R16 – wstępne wyniki
Poniżej prezentujemy klasyfikację oraz wyniki poszczególnych prób. Rezultaty tegorocznego testu nie są oczywiste i nie brakuje w nich niespodzianek. Na najwyższym stopniu podium uplasował się niepokonany od wielu lat Continental. Nowa opona TS 870 zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa we wszystkich warunkach, a dodatkowo jest energooszczędna. Drugie miejsce w zestawieniu to największa niespodzianka. Zajął je z bardzo dobrymi wynikami Hankook. Tak wysoka lokata należącej do segmentu średniego opony udowadnia, że koreański koncern jest w stanie produkować ogumienie o najwyższych parametrach. Podium zamyka Michelin – opona, która w większości konkurencji znalazła się w środku stawki, jednak dzięki stabilnym wynikom uzyskała wysoki wynik końcowy. To zrównoważona i bezpieczna opona, jednak jej cena nie jest atrakcyjna.
Na czwartym miejscu z przyzwoitym rezultatem uplasował się Goodyear. Opona zapewnia bardzo dobre parametry, jednak jest zbyt droga. Kolejna miła niespodzianka to piąta lokata Firestone’a. Nowy model Winterhawk 4 okazuje się o wiele lepszy od swojego poprzednika i oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa. Sklasyfikowana na szóstym miejscu Dębica potwierdza wysoki poziom budżetowych produktów polskiego producenta. Frigo HP2 to najtańsza opona w zestawieniu, a pomimo to zwycięża rywalizację w segmencie budżetowym. Kolejne miejsca zajmują Nexen i Laufenn. Opony nie zachwycają osiągami, jednak zachowują wymagany poziom bezpieczeństwa. Tabelę wyników zamyka Nankang z rezultatami wyraźnie odstającymi od konkurentów i wysoką ceną.
Które opony uzyskały najwięcej punktów w konkurencjach testowych? Oto wyniki testu opon zimowych 205/55 R16.
Miejsce 1 – Continental WinterContact TS 870
Najnowsza opona zimowa koncernu Continental – WinterContact TS 870 – zwycięża test dzięki doskonałym osiągom i bardzo dobremu zbilansowaniu. Opona zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa we wszystkich warunkach. Jest doskonała na śniegu i mokrej nawierzchni, a na suchym asfalcie radzi sobie bardzo dobrze. Dodatkowo TS 870 ma najniższe z testowanych opon opory toczenia.
Continental WinterContact TS 870 | |
---|---|
Segment rynku | premium |
Cena 1 sztuki | 371 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 25,8 m |
Dystans 0-20 km/h | 8,97 m |
Trakcja (siła napędowa) | 252,6 daN |
Jazda po torze (1450 m) na czas | 78,7 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 51,6 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,749 g |
Aquaplaning wzdłużny | 82,1 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 3,72 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 86,2 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 46,2 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 53,56 s |
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | 64,7/71,1 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 7,063 pkt |
Opory toczenia | 0,800 |
Miejsce 2 – Hankook Winter i*cept RS2 W452
Drugie miejsce w teście potwierdza wysoki poziom zimowej opony firmy Hankook. Koreański produkt ma bardzo dobre parametry na mokrej nawierzchni oraz na śniegu. Na sucho nieco ustępuje zwycięzcy testu, ale zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Największą wadą Hankooka są wysokie opory toczenia – w tej konkurencji zajmuje ostatnie miejsce w stawce.
Hankook Winter i*cept RS2 W452 | |
---|---|
Segment rynku | średni |
Cena 1 sztuki | 311 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 27,5 m |
Dystans 0-20 km/h | 8,96 m |
Trakcja (siła napędowa) | 252,3 daN |
Jazda po torze (1450 m) na czas | 79,5 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 53,4 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,741 g |
Aquaplaning wzdłużny | 83,3 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 3,94 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 85,5 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 46,9 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 53,60 s |
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | 64,3/71,1 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 7,000 pkt |
Opory toczenia | 0,910 |
Miejsce 3 – Michelin Alpin 6
Michelin w większości konkurencji plasuje się w środku stawki z zadowalającymi wynikami. Jedynie w próbie sportowej jazdy na mokrej nawierzchni zajmuje pierwsze miejsce. Jednak pomimo średnich wyników zajmuje wysoką trzecią lokatę dzięki dobremu zbilansowaniu. Na każdym rodzaju nawierzchni zapewnia podobny poziom bezpieczeństwa. Rozczarowują wysoka cena oraz kiepskie opory toczenia.
Michelin Alpin 6 | |
---|---|
Segment rynku | premium |
Cena 1 sztuki | 430 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 28,2 m |
Dystans 0-20 km/h | 9,08 m |
Trakcja (siła napędowa) | 245,8 daN |
Jazda po torze (1450 m) na czas | 79,8 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 53,0 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,720 g |
Aquaplaning wzdłużny | 76,3 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 3,38 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 85,1 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 47,2 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 54,68 s |
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | 64,7/71,1 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 6,500 pkt |
Opory toczenia | 0,862 |
Miejsce 4 – Goodyear UltraGrip Performance +
Zimowe produkty firmy Goodyear zdążyły już przyzwyczaić do wysokich lokat w testach. Model UltraGrip Performance + zapewnia dobry poziom bezpieczeństwa, jednak zwycięża tylko jedną konkurencję testową – przyspieszanie na śniegu. To właśnie w warunkach zimowych Goodyear czuje się najlepiej. Dobrze poradził sobie też w próbie aquaplaningu poprzecznego. Opona uzyskała przyzwoitą notę za opory toczenia.
Goodyear UltraGrip Performance + | |
---|---|
Segment rynku | premium |
Cena 1 sztuki | 507 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 26,4 m |
Dystans 0-20 km/h | 8,80 m |
Trakcja (siła napędowa) | 251,5 daN |
Jazda po torze (1450 m) na czas | 79,7 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 56,1 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,710 g |
Aquaplaning wzdłużny | 75,7 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 3,84 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 86,9 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 48,1 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 54,53 s |
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | 64,4/70,8 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 6,000 pkt |
Opory toczenia | 0,837 |
Miejsce 5 – Firestone Winterhawk 4
Model Winterhawk 4 notuje udany debiut na rynku z notami o wiele wyższymi od poprzednika. Opona uzyskuje bardzo dobre wyniki na mokrej nawierzchni. Jest też bezpieczna na śniegu – w próbie jazdy sportowej zajmuje drugie miejsce. Na suchym asfalcie Firestone uzyskuje przeciętne rezultaty, jednak zachowuje wymagany poziom bezpieczeństwa. Winterhawk 4 to najcichsza opona w zestawieniu.
Firestone Winterhawk 4 | |
---|---|
Segment rynku | średni |
Cena 1 sztuki | 321 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 27,1 m |
Dystans 0-20 km/h | 9,22 m |
Trakcja (siła napędowa) | 247,8 daN |
Jazda po torze (1450 m) na czas | 78,6 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 51,8 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,733 g |
Aquaplaning wzdłużny | 78,8 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 3,24 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 85,7 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 50,2 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 54,35 s |
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | 63,9/70,1 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 6,000 pkt |
Opory toczenia | 0,845 |
Miejsce 6 – Dębica Frigo HP2
W poprzednich latach Dębica przyzwyczaiła do dobrych wyników na śniegu. Podobnie było i tym razem – w zimowych konkurencjach polska opona plasowała się na wysokich pozycjach. Na mokrej nawierzchni Dębica uzyskała przeciętne rezultaty, jednak zachowała wymagany poziom bezpieczeństwa. Najgorzej opona wypadła na suchym asfalcie, ale i tu nie była niebezpieczna. W próbach głośności zajęła ostatnie miejsce, a w konkurencji oporów toczenia uzyskała przyzwoity wynik.
Dębica Frigo HP2 | |
---|---|
Segment rynku | budżetowy |
Cena 1 sztuki | 229 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 26,6 m |
Dystans 0-20 km/h | 8,98 m |
Trakcja (siła napędowa) | 248,7 daN |
Jazda po torze (1450 m) na czas | 79,3 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 56,7 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,686 g |
Aquaplaning wzdłużny | 70,9 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 3,24 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 88,2 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 50,6 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 54,58 s |
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | 65,6/72,8 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 5,500 pkt |
Opory toczenia | 0,845 |
Miejsce 7 – Nexen Winguard Snow’G 3 WH21
Nexen w większości konkurencji testowych uzyskuje przeciętne rezultaty, jednak nie znaczy to, że jest oponą niebezpieczną. Nie ma zacięcia sportowego, ale jego wyniki w żadnej próbie nie odstają od tanich konkurentów. Uzyskuje dobry wynik w próbie głośności emitowanej na zewnątrz samochodu. Nieźle wypada też w konkurencji oporów toczenia.
Nexen Winguard Snow’G 3 WH21 | |
---|---|
Segment rynku | średni |
Cena 1 sztuki | 252 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 28,4 m |
Dystans 0-20 km/h | 9,41 m |
Trakcja (siła napędowa) | 239,1 daN |
Jazda po torze (1450 m) na czas | 80,2 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 54,6 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,712 g |
Aquaplaning wzdłużny | 70,8 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 2,37 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 87,6 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 48,5 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 54,71 s |
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | 64,2/70,5 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 5,813 pkt |
Opory toczenia | 0,853 |
Miejsce 8 – Laufenn i Fit+
Budżetowa marka koncernu Hankook zajmuje przedostatnie miejsce w teście, pomimo to zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa. Jest to jedna z tańszych opon w zestawieniu. Dobre rezultaty uzyskuje w konkurencjach hamowania na sucho oraz oporów toczenia. W pozostałych próbach wypada przeciętnie, ale na podobnym poziomie, co powoduje, że jest odbierana przez kierowców jako bezpieczna.
Laufenn i Fit+ | |
---|---|
Segment rynku | budżetowy |
Cena 1 sztuki | 234 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 28,0 m |
Dystans 0-20 km/h | 9,34 m |
Trakcja (siła napędowa) | 242,8 daN |
Jazda po torze (1450 m) na czas | 80,9 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 57,9 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,695 g |
Aquaplaning wzdłużny | 69,4 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 2,57 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 89,0 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 46,2 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 54,34 s |
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | 65,4/72,0 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 5,500 pkt |
Opory toczenia | 0,833 |
Miejsce 9 – Nankang SV3
Nankang nie zachwyca osiągami – na śniegu i mokrym asfalcie przegrywa praktycznie wszystkie konkurencje. Wyniki opony w tych warunkach są na granicy akceptowalności. Lepsze rezultaty Nankang uzyskuje na suchej nawierzchni. Tu w konkurencjach hamowania oraz jazdy sportowej na czas opona wypada przyzwoicie. Nankang nie należy też do opon oszczędnych. Słabe osiągi nie są jedyną wadą opony – jej cena też nie jest atrakcyjna.
Nankang SV3 | |
---|---|
Segment rynku | budżetowy |
Cena 1 sztuki | 373 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 28,9 m |
Dystans 0-20 km/h | 9,94 m |
Trakcja (siła napędowa) | 215,8 daN |
Jazda po torze (1450 m) na czas | 83,3 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 58,4 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,682 g |
Aquaplaning wzdłużny | 67,9 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 2,45 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 91,8 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 46,7 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 54,33 s |
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | 64,9/71,6 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 5,313 pkt |
Opory toczenia | 0,892 |
Redakcja poleca inne artykuły dotyczące opon:
Nasz ubiegłoroczny test opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16