Wymiana opon

O czym powinieneś wiedzieć, zanim wybierzesz serwis ogumienia? Zobacz, na co zwrócić uwagę w placówce, której powierzamy wymianę opon.

Wielu kierowcom wydaje się, że zdjęcie i założenie opon na felgi to niezbyt skomplikowana czynność i nie przywiązują oni wagi do wyboru serwisu. Tymczasem dużo placówek świadczących takie usługi (zwłaszcza działających sezonowo) popełnia masę błędów, które mogą skutkować uszkodzeniem opon czy felg. To z kolei oznacza dodatkowe wydatki, ale przede wszystkim może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa. Warto wiedzieć, że w wielu przypadkach uszkodzenia powstałe podczas niefachowej wymiany opon nie są widoczne gołym okiem.

Odpowiednie traktowanie jest szczególnie ważne w przypadku ogumienia nowoczesnych samochodów. Niski profil oraz obecność czujników ciśnienia zwiększają ryzyko.

We współczesnym samochodzie opony wraz z czujnikami ciśnienia stanowią ważne ogniwo systemu bezpieczeństwa, dlatego ich właściwe serwisowanie jest niezwykle istotne

radzi Łukasz Puchała, BestDrive Manager.

Jak zatem wybrać dobry serwis ogumienia? W dużych miastach łatwiej znaleźć warsztat rekomendowany przez producenta opon lub posiadający certyfikat np. Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. Takie placówki są dokładnie sprawdzane zarówno pod kątem wyposażenia, jak i wyszkolenia personelu. Dobrą metodą jest też wybór serwisu posiadającego dobre opinie wśród kierowców np. na forach internetowych.

Kierowcy mieszkający w mniejszych miejscowościach, zanim zlecą warsztatowi wymianę opon, powinni przyjrzeć się jego działalności. Można to zrobić odwiedzając serwis w celu umówienia się na wizytę lub przyjechać przed wyznaczoną godziną i zwrócić uwagę na kilka szczegółów.

  • Montaż i demontaż

Wszystkie elementy mające kontakt z felgą muszą zostać zabezpieczone. Szczęki i głowica montażownicy oraz łyżka do podważania opon powinny mieć nakładki z tworzywa lub być wykonane z kompozytu. W przeciwnym razie może dojść do porysowania felg.

Serwisant po zdjęciu opony ma obowiązek usunąć zanieczyszczenia z rantów obręczy i wymienić w niej zawór. Zarówno wewnętrzna część felgi, jak i stopki opony powinny zostać nasmarowane preparatem ułatwiającym montaż oraz uszczelniającym połączenie. Ważne jest posiadanie przez placówkę aktualnego atestu potwierdzającego sprawność pistoletu do pompowania kół.

  • Wyważenie

Przed wyważeniem koła powierzchnia felgi powinna zostać dokładnie oczyszczona z brudu. Należy z niej usunąć stare ciężarki wraz z klejem. Niedopuszczalne jest ich zdejmowanie przy użyciu metalowego noża. Ciężarki powinny być oderwane za pomocą specjalnego skrobaka wykonanego z tworzywa sztucznego, a klej usunięty przy użyciu gumowego krążka.

Warto wiedzieć, że w większości wyważarek można ustawiać dokładność pracy. Wiele warsztatów pracuje na niskiej dokładności np. 10 gramów, co przyspiesza proces, jednak negatywnie odbija się na jakości. Prawidłowe wyważenie powinno odbywać się przy dokładności urządzenia 5 gramów.

Dobrze, jeśli wybrany przez nas serwis ogumienia dysponuje różnymi rodzajami ciężarków – w niektórych samochodach odległość pomiędzy felgą, a zaciskiem hamulcowym jest na tyle mała, że należy stosować cieńsze od typowych odważniki.

  • Obsługa czujników

Wiele współczesnych samochodów jest wyposażonych w czujniki ciśnienia w kołach. Serwisant powinien tak ustawiać felgę w montażownicy, aby nie dopuścić do ich uszkodzenia. Jednak dobry serwis oponiarski ma być również przygotowany na wymianę sensorów w popularnych modelach. Ponadto niezbędnym wyposażeniem warsztatu powinien być sprzęt do obsługi systemu monitorowania ciśnienia umożliwiający aktywację i kodowanie czujników.

  • Przykręcanie kół

Przed przykręceniem kół do samochodu do obowiązków serwisanta należy oczyszczenie powierzchni przylegania felg na tarczach czy bębnach hamulcowych. Warto pamiętać, że w przypadku montażu obręczy ze stopów lekkich nie powinno się smarować piast pastą miedziową. Preparat reaguje z aluminium i powoduje zapiekanie felg na piastach.

Niedopuszczalną (a stosowaną przez wiele warsztatów) praktyką jest przykręcanie kół przy użyciu klucza udarowego. Śruby czy nakrętki powinny zostać nakręcone ręką, a dopiero po tym kluczem, jednak z niedużą siłą. Ostateczne dokręcenie kół powinno się odbywać przy użyciu klucza dynamometrycznego z momentem odpowiednim dla danego pojazdu.

  • Porządek w warsztacie

Podczas wyboru serwisu powinno się zwrócić uwagę na ogólny porządek oraz zachowanie pracowników. Rzucanie śrub na podłogę, czy wycieranie felg przed przyklejeniem ciężarków brudną szmatą to sygnały, by poszukać innego warsztatu.

  • Przechowalnia

Kierowcy zlecający przechowywanie ogumienia powinni sprawdzić, w jakich warunkach jest ono składowane. Pamiętajmy, że opony należy przechowywać w chłodnym i ciemnym miejscu. Niedopuszczalne jest też układanie więcej niż czterech opon w słupku przy przechowywaniu w poziomie.

  • Fachowa ocena

Pracownicy dobrych serwisów ogumienia przy okazji wymiany oceniają kondycję zdejmowanych opon. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, np. nierównomiernego zużywania bieżnika, w aucie powinien zostać sprawdzony stan zawieszenia, układu kierowniczego oraz geometria kół.

Redakcja poleca inne materiały odnoście opon samochodowych:

Wady i zalety ogumienia całorocznego

Czy po przebiciu opona podlega gwarancji?

Nasz test 8 opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16

Czym się różnią opony z homologacją od zwykłych?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here