Przed podjęciem decyzji o wymianie lub regeneracji wtryskiwaczy gazowych warto je przeczyścić niedrogim preparatem. Testujemy środek firmy BRC za 40 zł.
Obecność instalacji gazowej w samochodzie dla wielu kojarzy się wyłącznie ze sporymi oszczędnościami na paliwie. Zanim ktoś zdecyduje się na montaż LPG w aucie (lub kupno samochodu z już założoną instalacją), w ogóle nie bierze pod uwagę ewentualnych wydatków, jakie przyjdzie ponieść wobec faktu zasilania alternatywnym paliwem. Na wyższe koszty przeglądów i okresową wymianę zbiornika LPG musi przygotować się każdy, ale niekiedy przychodzi się zmierzyć z defektami silnika pracującego „na gazie” (głównie z zaworami – warto wykonać ich lubryfikację) lub samej instalacji gazowej. Najwięcej pieniędzy pochłaniają uszkodzone wtryskiwacze gazowe: nowe wraz z robocizną oznaczają wydatek od 300 do nawet 1200 zł, z czego tańszą alternatywną pozostaje regeneracja wtryskiwaczy LPG (ok. 250 zł).
Jakie są rodzaje instalacji gazowych?
Z czego wynikają problemy z wtryskiwaczami LPG?
Samochód długo pracujący „na gazie” z czasem zaczyna szarpać podczas nabierania prędkości lub przestaje „trzymać” równe obroty. Wina zazwyczaj leży w zabrudzonym nagarem parowniku lub wtryskiwaczach. O ile w przypadku tego pierwszego wystarczy gruntowne czyszczenie elementu, niektóre wtryskiwacze LPG nie są rozbieralne i przy skrajnym zabrudzeniu wymagają wymiany na nowe. Osadzony we wtryskach nagar ma konsystencję smoły i mięknie wraz ze wzrostem temperatury, stąd kłopoty z silnikiem przeważnie objawiają się bezpośrednio po uruchomieniu i nikną, gdy się rozgrzeje. Zapchane wtryskiwacze nie zapewniają właściwego przepływu gazu, co prowadzi do zubożenia mieszanki paliwowo-powietrznej i podwyższenia temperatury w komorze spalania. W efekcie dochodzi do poważnych awarii jednostki napędowej, tj. wypalenia gniazd zaworowych lub uszczelki pod głowicą, a nawet uszkodzenia świecy czy tłoka.

Jak się uchronić przed kłopotami z zapchanymi wtryskiwaczami LPG?

Jeszcze zanim zaczniemy odczuwać dolegliwości związane z nieprawidłową pracą wtryskiwaczy gazowych, warto wypróbować niedrogi środek do ich czyszczenia. Niedawno na naszym rynku pojawił się preparat BRC BRL9001. Kosztuje zaledwie 40 zł i ma wygodny system aplikacji – bezpośrednio przez zawór tankowania do zbiornika z gazem. Środek wraz z paliwem przepływa przez kluczowe elementy instalacji gazowej (zbiornik, przewody, reduktor, wtryskiwacze), oczyszczając je z zalegających zanieczyszczeń i konserwując.
Czy niedrogi preparat rzeczywiście działa? Odpowiedź przyniesie nasz test wykonany na Oplu Astrze 1.6 z objawami typowymi dla zanieczyszczonych wtryskiwaczy gazowych: samochód szarpał na zimnym silniku, a po rozgrzaniu lub przełączeniu na „benzynę” wracał do normalnej pracy. By wykluczyć problemy z układem zapłonowym, zawczasu wymieniliśmy świece i cewkę. Diagnostyka instalacji gazowej dała pewność, że winne całej sytuacji są nieprawidłowości w pracy wtryskiwaczy LPG.
Czy LPG pogarsza osiągi? Test dynamiki aut zasilanych gazem
Test środka do czyszczenia wtryskiwaczy LPG firmy BRC
Aplikując preparat postępowaliśmy zgodnie z zaleceniami producenta. Wobec tego „wyjeździliśmy” gaz do końca, a resztki spuściliśmy, wciskając kulkę w zaworze tankowania. Następnie, uprzednio wstrząsając pojemnikiem i nakładając gumowy adapter, poprzez zawór wtłoczyliśmy całą zawartość opakowania do zbiornika LPG. Dopiero potem udaliśmy się na stację w celu zatankowania gazu do pełna (drogę na stację pokonaliśmy „na benzynie”). Samochód pokonał odcinek testowy składający się na zasięg na jednym zbiorniku, czyli ok. 500 km, z czego 2/3 trasy stanowił odcinek pozamiejski.

Czy preparat do czyszczenia wtryskiwaczy LPG zadziałał?
Po wypaleniu zbiornika LPG „wspomaganego” środkiem czyszczącym wtryskiwacze, samochód faktycznie zaczął mniej szarpać, a silnik – znacznie równiej pracować. Aplikacja preparatu nie wyeliminowała dolegliwości w sposób całkowity, ale wyraźnie uprzyjemniła codzienną eksploatację. Polecamy użycie tego środka zwłaszcza w wymiarze profilaktycznym, by zawczasu uchronić naszą instalację gazową przed zabrudzeniami.
Polecamy uwadze inne nasze artykuły na temat instalacji LPG:
Montaż instalacji LPG w samochodzie – najczęściej zadawane pytania
Ile kosztuje legalizacja butli LPG? Kiedy przeprowadzić homologację zbiornika?
Co to jest lubryfikacja zaworów? Kiedy ją stosować?
Nagar jest produktem spalania więc nie ma możliwości, żeby był w reduktorze bądź wtryskiwaczach gazowych.
Rozbierz reduktor to zobaczysz smołę